Monday, December 28, 2009

Dongeng Dari India

Cerita yang diterima dari email saya.

In India, there is a story about how corruption works. A president of a University writes to the Govt to get a budget to build a water tower. Once he gets the money, he leaves. The next president comes in , looks at the paper work, and writes to request for a budget to repair the water tower that he claims is leaking. He gets his money and leaves. The 3rd presidet comes in , takes a look and writes to the Govt and says that even after extensive repairs, the tower is leaking and requests for a new budget to rebuild a new tower. In the end everyone makes their money, but there is no water tower.
Believe me, this is exactly what happened with our TUDM!!!

* Enjin Jet hanya RM50 juta, mungkin mereka menganggap kecil jika dibandingkan dengan manusia yang memegang kuasa songlap ratusan juta RM....

DAP Terima Islam?

Aik... dah terbalik kod, DAP sanggup terima tetapi Parti Melayu Bersatu yang kononnya memperjuangkan Islam menolak. Macam-macam bentuk penghinaan dipalitkan ke atas Hudud dan Hukum. Ini pun kalaulah memang berita ini benar. Tetapi bila sebut perkara itu, yang pastinya akan diungkit adalah keikhlasan. "Ikhlas atau tidak DAP nih, Mungkin helah politik kot?"

Bagi saya keikhlasan terletak di hati yang tidak siapa tahu. Paling tidak secara lisannya sudah jelas. Bagaimana yang secara lisan pun tidak setuju dan alasan penolakan pula disuarakan dalam bentuk penghinaan? Mereka tidak menentang sudah lebih dari cukup.

Kenyataan di bawah saya copy n paste dari blog Blog-list Malaysia.

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mendakwa DAP kini sudah dapat menerima rancangan penubuhan sebuah negara Islam yang diperjuangkan oleh PAS selama ini.

Nik Aziz berkata kesediaan pemimpin DAP membawa lambang PAS dalam Pakatan Rakyat ketika ini membuktikan mereka semakin memahami dan dapat menerima dasar perjuangan PAS.

"Saya rasa bangga dan terharu dengan perubahan yang ditunjukkan kepimpinan DAP kini, yang selama ini dengan jelas membantah dasar Islam yang akan dilaksanakan oleh PAS dalam usaha melaksanakan sebuah negara Islam sekiranya berkuasa kelak.

"Lo ini (sekarang) alhamdulillah semua tuduhan yang dilemparkan (DAP) terhadap hasrat PAS untuk melaksanakan dasar negara Islam itu sudah diterima oleh mereka," kata beliau dipetik Berita Harian hari ini.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan dilaporkan berkata demikian semasa berucap merasmikan Majlis Perhimpunan Kesedaran Wanita Kelantan dekat Temangan, Machang.

Beliau mengakui turut memakai lambang parti DAP, Parti Keadilan Rakyat dan PAS untuk membuktikan kesetiaan dan hubungan baik yang dijalin antara mereka dalam Pakatan Rakyat ketika konvensyen sulung mereka di Shah Alam, Selangor 19 Dis lalu.

Kata beliau semua pemimpin memakai baju yang memaparkan lambang tiga parti termasuklah Pengerusi DAP Karpal Singh dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada majlis itu tanpa dirancang.

"Apa salahnya menggunakan lambang roket? Dulu DAP menentang PAS pasal hukum hudud, namun sekarang mereka sudah faham mengenai hukum hudud," katanya.

Nik Aziz berkata pemimpin DAP sepatutnya sudah lama menyedari yang penubuhan sebuah negara Islam yang dicadangkan PAS dikuatkuasakan terhadap orang Islam sahaja.

Katanya selain membantah cadangan itu DAP juga pernah menuduh kerajaan PAS Kelantan di bawah pimpinannya menzalimi orang bukan Islam tetapi gagal membuktikan dakwaan itu sehingga kini.

Ketika berucap pada konvensyen itu, Nik Aziz berkata "di dada Karpal ada bulan" merujuk kepada lambang PAS bulan.

Kedua-dua Nik Aziz dan Karpal buat pertama kali bertemu di satu pentas.

Karpal dalam ucapannya pula berkata beliau bukan sahaja duduk di sebelah Nik Aziz hari ini tetapi di antara Nik Aziz dan Hadi.

Hari Pertama Menganggur

Hari ini adalah hari pertama Pak Din tidak lagi berkerja. Habiskan cuti sebelum bersara sepenuhnya. Hari ini jugalah Pak Din berpeluang Jogging di waktu pagi. Bertemankan udara segar dan nyaman Pak Din jogging berseorangan di laluan slab di tebing Sungai Kelantan, di belakang TESCO KB. Dulu dikenali dengan Dataran JPS.

Di bawah adalah gambar-gambar yang menarik bagi Pak Din dan uploadkan untuk dikungsi bersama.

Merencatkan pemandangan. Sampah yang di hanyutkan banjir terdampar di 'Pelantar Sementara' yang dibina bagi pembinaan tapak Jambatan laluan Kedua yang masih belum dibersihkan. Tak tahu pula Pak Din ini tugas siapa. JPS atau MPKB-BRI.

Sunday, December 27, 2009

Bukan Anggota Parti

Penafian bukan penyelesaian, bukan jawapan kepada persoalan, bukan juga menghapus keraguan. PAS mesti jalankan penyiasatan rapi dan kenal pasti siapa dalang, siapa petualang, siapa yang menjadi Iblis (Penghasut). Siapa pula yang menangguk di air keruh, siapa pula yang akan dapat Kelinya.

Bila dah siasat, dedahkan hasilnya. Jangan biarkan Ahli, Penyokong dan pengundi tertanya-tanya, melopong macam Kera Dungu. Harap jangan jadikan kes ini semacam kes siasatan PAS Selangor. Lain yang dituduh, lain pula yang di siasat dan sudah tentu tindakan juga akan berlainan dari jangkaan. Percayalah Rakyat sudah jemu dengan dolak-dalik Para Pemimpin yang kadang-kadang merapu dan kadang-kadang menyapu.

Kenyataan di bawah dipetik dari mStar Online

KUALA LUMPUR: PAS hari ini menafikan bahawa kumpulan yang menggelarkan diri sebagai Gerakan Penyokong dan Pengundi PAS Selangor adalah anggota parti itu.

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub berkata kumpulan berkenaan tidak wujud dalam parti, sebalik ditubuhkan bertujuan untuk memfitnah parti tersebut.

"Saya tidak kenal pun mereka. Kumpulan itu bukan di bawah kita (PAS) dan ini semua fitnah," katanya ketika dihubungi Bernama di sini.

Beliau yang juga Anggota Parlimen Kubang Kerian berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kewujudan kumpulan itu yang mendesak PAS Selangor keluar daripada pakatan pembangkang di negeri itu kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan kerajaan negeri dalam memperjuangkan isu Islam dan bangsa Melayu.

Ditanya sama ada PAS bercadang mengambil sebarang tindakan undang-undang ke atas mereka, Salahuddin berkata buat masa ini PAS mengambil pendirian untuk meneliti perkara tersebut.

"Itu kita tengok kemudian (ambil tindakan undang-undang). Sekarang ini biarlah dahulu," katanya yang enggan mengulas lanjut mengenai kumpulan terbabit dan tindakan seterusnya parti itu.

Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hassan Ali bagaimanapun tidak dapat dihubungi untuk penjelasan lanjut. -BERNAMA

Hadir Dalam Malas

Sekarang saya di dalam percutian menghabiskan baki cuti sebelum bersara. Tetapi pagi ini walau pun dalam perasaan malas, terpaksa juga hadir di Persidangan Jabatan di Hotel Renaissance , Kota Bharu setelah dipanggil oleh Urusetia. Rupa-rupanya di sana di adakan sekali dengan Penyampaian Penghargaan kepada Kakitangan yang akan bersara oleh YABrs. Ketua Pengarah baru.

Maka di kesempatan ini juga saya mengucapkan Selamat Datang kepada Ketua Pengarah serta setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada semua. Pihak Pengurusan dan Kakitangan.

Pak Din menerimanya dari Ketua Pengarah diperhatikan dua orang Timbalan Ketua Pengarah.

Muka-muka yang akan Bersara Pilihan mengapit KP dan dua Timbalannya

Saturday, December 26, 2009

Jangan Siasat Saya Saja

Apakah yang dikehendaki Mahathir? Apakah dimaksudkannya beliau dan Abdullah sama-sama songlap? Atau adakah beliau cuba membersihkan diri dengan mamalitkan Abdullah sama? Apakah ini bermakna tiada siapa pun dari Pemimpin yang ada beramanah dan boleh dipercayai untuk menyimpan dan membelanjakan guni duit rakyat?

Habis, siapa yang harus rakyat amanahkan segala khazanah dan negara? Aduii... mampuslah Rakyat Malaysia!

Petikan dari mStar Online

Dr. Mahathir berkata, siasatan itu perlu menjurus kepada ke mana wang sebanyak itu dibelanjakan sedangkan yang digembar-gemburkan hanyalah ‘koridor kosong’ di sana-sini.

“Lima tahun rejim Tun Abdullah menerima sebanyak RM270 bilion daripada Petronas sedangkan dalam tempoh 22 tahun saya memerintah, syarikat minyak itu membayar sebanyak RM126 bilion,” tegasnya dalam blog popular beliau, Che Det di sini.

Selanjunya di sini

Selamat

SELAMAT PENGANTIN BARU, SEMOGA BAHAGIA BERKETURUNAN
Diucapkan kepada :

Blogger ASROL KELATE
Dan ADUKA TARUNA

Salam dari :
Pak Din dan Keluarga

Bloggers Kembang Hidung

Siapakah yang rasa tidak dihargai bila isu-isu yang diketengahkan didengar dan cuba diselesaikan? Isu dan cadangan melalui blog sebagai medium penegur dan pengkritik serta pencadang telah diambil kira oleh Kerajaan Kelantan pimpinan TGNA. Dengan usaha ke arah penyelesaian beberapa isu yang melemaskan oleh Kerajaan Kelantan, tentunya akan menguntungkan rakyat. Kedua-dua pihak akan lega dan tentunya satu pihak akan berterima kasih.

Bagi Kerajaan Kelantan, nampaknya blog adalah pengkritik yang menyedarkan bukan pembawa fitnah sebagaimana yang dilebelkan oleh PAS pusat. Nampaknya minda Pemimpin PAS Kelantan lebih terbuka tidak lagi terkurung di bawah lilitan serban. Malangnya dari tembikar otak PAS Pusat, blog didajalkan sebagai pembawa fitnah!

Selamat berjuang wahai para bloggers....

Tahniah kepada bloggers Kelantan, terima kasih kepada Kerajaan Kelantan

Friday, December 25, 2009

Jangan Lakukan Begini

Satu peringatan dari saya kepada sama ada kita seorang Pegawai/Boss atau kita seorang kakitangan bawah. Maksud saya perkataan "lakukan" adalah di dalam suasana dan tindakan berbeza di antara Pegawai dan Kakitangan yang ada kaitan dengan sikap dan rasionaliti.

Saya ceritakan apa yang tidak sepatutnya berlaku di tempat kerja/pejabat ketika umur saya lewat 20'an dan Pegawai saya pada masa itu menghampiri 40 tahun. Keadaan ini berlaku kerana ke dua-duanya gagal memahami keadaan situasi masing-masing di samping darah yang masih muda dan tentunya cepat panas.

Pada masa itu saya bertugas di Bahagian Pemasaran yang di ketuai oleh seorang Pengarah dan dibantu oleh seorang Pegawai Pemasaran Senior. Pegawai ini dari apa yang saya tahu, dia garang dan gedebe. Walau ke mana saja dia bertugas semua kakitangan dan pelanggan akan takut dan patuh pada apa yang dia mahukan. Saya juga diberitahu dia pernah menembak dengan pistol barang yang hendak dijual kerana tidak menepati kriteria dan piawaian yang sempurna. Pada masa itu tidak ada siapa dari orang kampung yang berani membuat laporan dan mungkin mereka tidak tahu yang perbuatan menembak itu salah.

Pada satu jadual pemasaran yang padat, saya bertugas di bawahnya. Saya yang turun ke Pusat Pemasaran ke hulu ke hilir bersama juruteknik (pemasaran) dan balik ke pejabat saya juga yang kumpul segala data dan maklumat yang berkaitan untuk laporan. Ketika itu semua maklumat di seluruh Malaysia hanya di letakkan pada bahu saya seorang saja. Bayangkan dengan bantuan peralatan yang tidak secanggih sekarang, tanpa bantuan komputer. Hanya dengan menggunakan mesen kira versi dulu, saya terpaksa kumpul dan kira segala data dan rumus. Seterusnya membuat laporan yang detail.

Jadi untuk menjimatkan waktu dan mempercepatkan apa yang harus saya siapkan, saya terpaksa pulang lambat dan datang semula ke pejabat di sebelah malam dengan membawa isteri yang dengan sukarela datang untuk membantu. Kami di pejabat sehingga jam 2.00 pagi baru pulang. Begitulah yang saya lakukan berhari-hari. Saya dan isteri memang tidak kisah sangat asalkan segala kerja saya dapat disiapkan dalam waktu yang cepat.

Pada hari yang ke empat saya di dalam keadaan itu, Pegawai saya ini menerima satu panggilan dari seorang Pengarah dari jabatan lain yang inginkan maklumat dan perkara yang berkaitan dengan apa yang saya buat. Bila dia tanya saya, saya katakan yang akan siap petang ini atau esok pagi. Dengan marah di menjawab di tetefon dengan berkata "Laporan belum siap. Budak ni 'mambar' sangat". (Mambar maksud di sini ialah 'lembab'). Selepas dia meletak telefon saya berkata dengan nada marah "Eh.. kau kena tahu aku hanya ada dua tangan, kalau kau cekap sangat kenapa tak buat sendiri?". Memang saya marah mendengar kata-katanya tadi sebab saya sudah beberapa malam pulang jam 2.00 pagi bersama isteri saya yang rela korbannya masanya untuk membantu saya mempercepatkan kerja. Selepas saya berkata begitu, saya teruskan dengan kerja saya.

Sejurus selepas itu, ketika saya sedang kusyuk mengira dan analisa data, tiba-tiba saya ternampak bayangan tangan hampir ke muka saya. Tanpa perhitungan, saya bangun dan terus saya bagi sebiji di mukanya. Dia terundur ke belakang dan terus masuk ke biliknya yang memang berhadapan dengan meja saya. Semua kakitangan yang berhampiran terperanjat dan kaget. Sebenarnya saya pun tidak tahu sama ada dia nak tampar saya atau nak tonyoh muka saya atau pun nak tunjuk atas muka dan worning saya. Saya bertindak mendahuluinya.

Selepas seketika dia buka pintu bilik dan berkata "Kau tak usah tunjuk samsenglah dengan aku". Saya jawab "Kalau kau nak, jom turun ke bawah. Kalau dengan kau 14 kali sehari aku nak berlawan". Ketika itu kami di tingkat 2 bangunan pejabat. Dia tutup pintu dan tak keluar-keluar sehinggalah saya pulang untuk makan tengahari di rumah. Petangnya dia tak ada di pejabat.

Esoknya saya dengar ada kakitangan memberitahu saya yang dia bawa pistolnya ke pejabat. Mungkin nak ugut saya. Jadi saya terlebih dahulu membuat provokasi dengan berkata sambil ketawa kepada orang yang rapat dengannya " Kalau dah pengecut, tembak aku pun tak akan kena punya sebab tangan menggigil!"

Selepas itu, pegawai ini akan mengelak dari bertembung dengan saya. Dan perkara itu senyap begitu saja. Mungin tidak sampai ke telinga pihak atasan. Selepas dari peristiwa itulah kebanyakan kakitangan seperti takutkan saya sebab saya dah 'balun' manusia yang paling gedebe di situ.

Thursday, December 24, 2009

Gembira Dan Sedih

Hari ini adalah hari terakhir saya bekerja di pejabat. Esok saya akan menyesuaikan diri dengan suasana yang lain setelah saya ambil keputusan bersara awal/pilihan. Perasaan bercampur baur sedih dan gembira. Sedih kerana meninggalkan teman-teman yang bersama mengharungi susah getir dan hilai tawa bertahun-tahun lamanya. Gembira kerana sudah terlepas dari ikatan perkerjaan wajib dari segi dunia.

Gembira kedua pula pada pagi ini saya berpeluang bertemu dan bermesra dengan dua orang rakan bloggers iaitu Topeng Perak dan Adukataruna.

Thumbprint terakhir jam 5.35 petang tadi 24.12.09

Sudut yang pastinya akan saya rindui

Teman bersama merapu dan hilai tawa

Cenderahati Persaraan hadiah teman-teman
- Terima dari Pengarah-

Sebahagian daripada muka-muka yang akan ku rindui


Sedikit Jamuan Perpisahan

SELAMAT MAJU JAYA TEMAN-TEMANKU

Paste n copy email dari 2 sahabat


Walaikumm.....

Din .... isk kawe terkejut berok ni...

macam kehilangan kawan aja .... ni ... almaklum laa ... demo ngan kawe
very close ... maaf lah kalu ada apa...
klu free kita jumpa masa lain ... halloo kawe deh...
sehari dua ni bz sangat ....

semoga selamat menempoh alam baru...

tq...

Wan Aziz

Tuan,

Kesempatan ini saya menyusun jari 10 memohon maaf atas apa yang sedar dan
tak sedar semasa pehubungan kita bekok seloroo gurau senda dan
hubungan sesama muslim akan berterusan sehingga akhirat wassaalam.

Zaabar bin Jaafar

Wednesday, December 23, 2009

Apa Pendapat Orang Yang Lebih Tahu?

Tulisan Mendiang Joe Vialls yang dikatakan anti Yahudi.

Merokok Membantu Dalam Melindungi Anda Dari Barah Paru-paru
(Smoking Helps Protect Against Lung Cancer) Copyright Joe Vialls. 16 July 2003
Dan di sini ialah sebahagian dari tikus yang telah membuktikannya!
And here are some of the mice who helped to prove it!


Setiap tahun, ribuan doktor perubatan dan lain-lain petugas ‘anti-merokok’ membelanjakan bilionan dollar menyebarkan apa yang kini telah menjadi penipuan sosial yang paling berjaya dalam sejarah. Dengan galakan oleh hampir kesemua kerajaan Barat, para pelobi ini telah memburu para perokok dengan fanatiknya yang menenggelamkan larangan pengambilan alkohol Amerika yang bermula tahun 1919 dan berakhir pada tahun 1933.

Kini kita mengimbau larangan alcohol di Amerika sebagai suatu yang menakjubkan. Adakah benar yang keseluruhan bangsa itu telah membiarkan sahaj dinafikan hak untuk menikmati segelas dua bir atau scotch oleh sekelompok kecil fanatic yang suka membuat bising? Malangnya, jawabannya ialah ya, walaupun di sebalik kekurangan bukti betapa alcohol menyebabkan bahaya kepada manusia, melainkan jika ia diguna dalam kuantiti yang begitu banyak.

Akhirnya, tahap selamat alkohol tidak pun menarik minat golongan itu yang mana penguasaan keatas orang lain adalah matlamat mereka yang sebenarnya. Rakyat Amerika telah dilihat berdosa kerana menikmati minuman alcohol, manakala kelompok agama bagi pehak Tuhan telah membuatkan mereka serba salah pula.

Walaupun tidak terdapat hubungan langsung antara alcohol dan tembakau, sejarah larangan penggunaannya di AS ini penting, kerana ia membantu kita memahami bagaimana sekelompok kecil zealots berjaya untuk menguasai perangai serta kehidupan puluhan juta rakyatnya. Kini perkara yang sama sedang terhenyak keatas perokok, walaupun kali ini ianya lebih melibatkan agnesi kerajaan dan pengamal perubatan yang berjiwa khadam bukan lagi oleh fanatik agama.

Kerajaan tertentu tahu yang gelagat lalu mereka telah bertanggungjawab secara terus sebagai penyebab kepada barah peparu dan kulit yang berlaku dalam dunia hari ini, lalu mereka memilih cara ekstrim untuk mengelak dari tanggungjawab dan tuntutan gantirugi kewangan keatas mereka, sebaliknya mengarah kepada tembakau organik yang tidak merbahaya itu. Sebagaimana yang anda akan fahami kemudian nanti pada laporan ini, tembakau organik tidak pun mendatangkan keburukan kepada sesiapa dan dalam kaedah tertentu telah didakwa menyediakan perlindungan kesihatan yang menakjubkan.

Bukan kesemua kerajaan seluruh dunia berkongsi masalah yang serupa. Jepun dan Greece mempunyai jumlah perokok dewasa yang tertinggi di dunia tetapi kejadian barah peparunya rendah sekali. Bercanggahan dengan negara Amerika, Australia, Russia dan sesetengah kepulauan Pasifik Selatan yang memiliki angka perokok dewasa yang kecil tetapi kejadian barah peparu amat luar biasa tingginya. Ini ialah klu penting dalam mendedahkan pembohongan media yang mengarut betapa “Merokok menyebabkan barah peparu”.

Pendedahan pertama orang Eropah kepada tembakau bermula pada tahun 1492, apabila Columbus dan rakannya Rodriguo de Jerez melihat anak pribumi negara Cuba menghisap asap tembakau. Pada hari yang sama, de Jerez menyedut asap tembakau buat pertama kali dan mendapati ianya sungguh menyelesakan sepertimana yang didakwa anak tempatan. Itu ialah peristiwa yang penting kerana Rodruigo de Jerez telah menjumpai apa yang telah orang Cuba dan lain-lain orang asli Amerika ketahui untuk berdekad lamanya: menghisap curut dan rokok bukan sahaja merehatkan badan malah ia juga mengubati batuk dan lain-lain penyakit ringan. Apabila ia kembali ke tanah air nya, Rodriguo de Jerez dengan bangga menghisap rokok di jalanan yang menyebabkan ia ditangkap dan dipenjarakan selama tiga tahun oleh Pehak berkuasa Sepanyol yang ketakutan. Lalu De Jerez telah menjadi mangsa pertama kepada pelobi anti-merokok.

Kurang dari sedekad kemudiannya, merokok telah menjadi habit sosial yang diterima serta dinikmati ramai khalayak seluruh Eropah, dengan ribuan tan tembakau telah diimport dari tanah jajahan bagi memenuhi permintaan yang meningkat. Ramai penulis yang memuji tembakau sebagai rawatan universal kepada penyakit kemanusiaan. Pada awal Abad ke 20 hampir seorang dari dua orang adalah perokok, akan tetapi kejadian barah paru-paru tetap rendah sehinggakan ia sukar untuk diukur parasnya. Kemudiannya sesuatu yang luar biasa telah terjadi pada 6 Jun 1945, kejadian kemusnahan menakutkan yang akhirnya telah menyebabkan kerajaan Barat mengubah tanggapan merokok untuk selama-lamanya. Sebagaimana yang diungkit K. Greisen:

“apabila cahaya yang cerah telah menghilang, saya memakai kaca mata dan melihat kearah menara secara terus. Pada ketika itu saya menyedari yang warna biru mengelilingi awan asap itu. Kemudiannya seseorang telah menjerit yang kami patut melihat gelombang kejutan yang bergerak sepanjang permukaan bumi. Apa yang dilihat ialah kawasan bulat yang begitu terang berhampiran tanah, bergerak perlahan-lahan kearah kami. Warnanya kekuningan.

“Awan asap itu begitu kukuh dan berterusan untuk tempoh yang lama begitu mengejutkan saya. Selepas letupan pertama yang pantas, bahagian bawah awan itu kelihatan membentuk dan kekal tanpa berubah bentuknya di udara. Manakala bahagian atasnya terus memuncak sehingga mencapai setinggi lima batu selepas beberapa minit. Ia secara perlahan menjadi bengkang-bengkok oleh perubahan tiupan angin pada ketinggian yang berbeza. Asap itu membelah kepulan awan pada tahap awalnya dan kelihatan tidak terusik oleh kewujudan awan.”

Ini ialah ‘Ujian Trinity’ yang jahat itu, senjata nuklear kotor yang pertama diletupkan di atmosfera. Sfera plutonium seberat 6 kilogram ditekan sehingga menjadi kritikal oleh lensa peledak, Trinity meletup di udara New Mexico dengan kekuatan 20,000 tan TNT. Dalam masa beberapa saat, bilionan debu radioaktif telah disedut masuk ke atmosfera sehingga kepada ketinggian enam batu, di mana aliran jet yang tinggi berupaya untuk menyebarkannya ke tempat yang jauh dan meluas.

Kerajaan Amerika tahu akan bahaya radiasi ini sejak awal lagi, ia juga menyedari betapa kesan maut nya keatas manusia, tetapi dengan angkuh mengarahkan ujian itu tanpa memperdulikan kesan keatas kesihatan dan kebajikan manusia. Dalam perundangan, ianya adalah sikap tidak memperduli yang menjolok mata, akan tetapi kerajaan Amerika tidak ambil kisah. Lambat laun bagaimana cara nya pun, mereka akan mencari kambing hitam bagi kesan jangka panjang yang dideritai oleh rakyat Amerika dan warga lain dalam negara mahupun dunia luar.

Sekiranya debu radioaktif yang kecil itu hinggap di atas kulit anda ketika bersantai di pantai, anda akan mendapat barah kulit. Sekiranya anda menyedut sebutir debu yang sama banyak, kematian ekoran barah paru-paru tidak boleh dielakkan, melainkan anda seorang perokok yang bertuah. Butiran debu radioaktif yang tertanam jauh dalam tisu peparu, dengan sempurnanya mengatasi simpanan terhad vitamin B17 dan menyebabkan penggandaan sel keterlaluan tanpa kawalan yang merupakan ciri kejadian barah.

Bagaimana kita boleh begitu yakin betapa debu radioaktif boleh menyebabkan barah peparu setiap kali ia terdedah secara dalamannya? Bagi Saintis sebenar, yang menyimpang dari anggota perubatan bertaraf khadam serta ahli propagandis kerajaan, ini bukanlah masalah sebenarnya. Bagi sebarang teori untuk diterima secara Saintifiknya, ianya mesti dibuktikan menurut keperluan universal yang dipersetujui oleh para saintis. Pertamanya, agen debu radioaktif akan diasingkan, kemudiannya digunakan dalam kajian makmal yang dikawal ketat bagi menghasilkan hasil seperti didakwa, iaitu barah paru-paru kepada mamalia.

Tahap risiko keseluruhan barah peparu kepada manusia dari pencemaran radioaktif keatas atmofera bukanlah suatu yang dibesar-besarkan. Sebelum Rusia, Britain dan Amerika mengharamkan ujian atmosfera pada 5 Ogos 1963, lebih dari 4,200 kilogram plutonium telah dilepaskan ke atmosfera. Kerana kita tahu yang kurang dari satu microgram (satu per sejuta gram) dari plutonium yang tersedut akan menyebakan barah peparu yang membunuh kepada manusia, lalu kita tahu yang kerajaan perihatin anda telah melepaskan 4,200,000,000 (4.2 Billion) dos membunuh ke dalam atmosfera dengan separuh hayat minimumnya ialah 50,000 tahun. Menakutkan? Malangnya ia bertambah teruk.

Jumlah Plutonium yang disebutkan di atas ujud dalam senjata sebenar nuklear sebelum letupan, akan tetapi jumlah besar debu radioaktif yang membunuh itu terbit dari tanah biasa atau pasir yang tersedut dari atas tanah dan dicemari radiasi semasa bergerak keatas melalui bebola api senjata itu. Butiran debu ini membentuk bahagian terbesar ‘asap’ yang dirakam dalam letupan nuklear atmosfera. Dalam kebanyakan kes, beberapa tan bahan itu telah disedut dan kekal dicemari radiasi, namun biarlah kita sedikit konservatif dan mendakwa hanya 1000 kilogram bahan permukaan bumi yang disedut oleh setiap ujian letupan nuklear atmosfera itu.

Sebelum diharamkan oleh Rusia, Britain dan Amerika, sejumlah 711 ujian nuklear di atmosfera telah dijalankan. Lantas menghasilkan 711,000 kilogram butiran radioaktif yang membunuh itu, yang ditambah kepada berat asal 4,200 kilogram dari senjata itu sendiri kepada jumlah kesemuanya 715,200 kilogram. Bagi setiap kilogram terdapat lebih sejuta dos butiran radioaktif, yang bermakna kerajaan anda telah mencemar atmosfera dengan lebih 715,000,000,000 (715 Billion) dos sebegitu, yang cukup untuk menyebabkan barah kulit atau peparu sebanyak 117 kali bagi setiap lelaki, wanita dan kanak-kanak di muka bumi ini.

Sebelum anda bertanya, jawapannya ialah tidak, butiran radioaktif itu tidak ‘menghilang’ begitu sahaja, sekurang-kurangnya tidak dalam tempoh hayat anda, anak mahupun cucu anda sendiri. Dengan tempoh separuh hayat 50,000 tahun atau lebih, butiran radioaktif yang dihasilkan kerajaan anda yang trillion banyaknya itu secara asasnya akan selamanya bersama anda. Tersebar seluruh dunia dengan aliran jet yang kuat, butiran ini termendap secara rawak, dalam kepekatan yang tinggi dalam jarak dua ribu batu dari tapak ujian asal. Hanya tiupan bayu atau gangguan permukaan bumi sahaja yang diperlukan bagi menyebarnya ke udara dan mencipta malapetaka bagi mereka yang berada berhampirannya.

Aktiviti bermain dengan pasir di pantai yang suatu masa dahulu adalah aktiviti yang menyihatkan ketika musim panas kini berubah menjadi acara membunuh diri, sekiranya anda telah tersedut masuk debu itu ke dalam peparu atau melekat ke kulit anda. Berhentilah dari mempersendakan Michael Jackson apabila ia muncul di lapangan terbang berhampiran anda dengan memakai topeng menutuphidung dan mulutnya. Beliau mungkin kelihatan senteng akalnya, akan tetapi Michael mungkin akan hidup jauh lebih lama dari kita.

Dua belas tahun dari letupan pertama Trinity, adalah menjadi jelas kepada kerajaan Barat yang masalah radioaktif ini sudah tidak lagi terkawal, dengan laporan Majlis Kajian Perubatan British pada tahun 1957 mengatakan yang ‘kematian dari barah peparu telah meningkat dua kali ganda semasa tempoh 1945 hingga 1955” secara global, walaupun tiada penerangan saintifik ditawarkan. Dalam tempoh masa yang sama, kematian oleh penyakit barah di kawasan berdekatan Hiroshima dan Nagasaki telah mencanak tiga kali ganda. Pada penghujung pengharaman ujian di atmosfera dalam tahun 1963, kejadian barah peparu di Kepulauan Pasifik telah meningkat lima kali ganda sejak tahun 1945. Oleh kerana mereka telah menjahanamkan alam sekitar secara total untuk tempoh 50,000 tahun, sudah sampai masanya bagi ‘kerajaan besar’ mula mengambil tindakan alih tumpuan yang berat.

Bagaimana mungkin manusia boleh dibuktikan telah menyebabkan sendiri menderita barah peparu, yakni untuk dikatakan bersalah oleh kesilapan sendiri lantas kerajaan tidak boleh disaman atau dipersalahkan? Bahan yang amat ketara telah disedut orang ramai ke dalam peparu selain dari udara ialah asap tembakau, lantas jarum kerajaan pun dijolokkan kearah itu. Penyelidik perubatan yang kurang layak tetiba telah mendapatkan bantuan geran yang amat besar dari kerajaan yang kesemuanya dihalakan kepada keputusan yang serupa: “Bukti yang merokok menyebabkan barah peparu”. Saintis yang tulin (terutamanya ahli fizik yang masyhur) tersenyum dengan grimly pada usaha awal lobi anti-merokok, dan mengumpan mereka ke dalam perangkap yang merbahaya. Penyelidik perubatan telah dijemput membuktikan dakwaan palsu di bawah peraturan ketat saintifik yang sama digunakan semasa membuktikan yang butiran radioaktif telah menyebabkan barah kepada mamalia.

Ingat, bagi sebarang teori diterima secara saintifiknya, ianya mesti dibuktikan menurut peraturan ketat yang diterima secara universal oleh para saintis. Pertamanya, bahan yang disyakki (asap rokok) mesti diasingkan, kemudiannya digunakan dalam ujian makmal yang dikawal bagi menghasilkan kepuusan sepertimana yang didakwa, yakni barah peparu dalam mamalia. Walau telah didedahkan kepada puluhan ribu terutamanya tikus putih dan tikus lainnya kepada 200 batang rokok sehari untuk bertahun, “sains perubatan’ tidak pun berjaya menyebabkan barah peparu keatas tikus-tikus tadi. Ya, anda telah membacanya dengan tepat. Untuk selama empat puluh tahun, ratusan ribu doktor perubatan telah secara sengaja berbohong kepada anda.

Saintis yang sebenar telah menyebabkan penyelidik perubatan tadi tercekik dengan hasil kajian itu kerana ujian perbandingan antara ujian butiran radioaktif dengan asap rokok membutikan secara konklusif untuk sepanjang masa yang merokok tidak menyebabkan barah peparu dalam sebarang keadaan. Tambahan pula dalam satu ujian besar secara tidak sengaja yang tidak dibenarkan untuk didedah kepada umum, saintis sebenar telah membuktikan dengan jelas yang merokok sebenarnya membantu melindungi dari barah peparu.

Kesemua tikus-tikus itu digunakan sekali sahaja dalam ujikaji yang khusus dan kemudiannya telah dimusnahkan. Secara ini penyelidik memastikan hasil kajian akan apa jua bahan yang diuji tidak boleh dicemari oleh kesan sebenar atau yang diagak dari bahan tadi. Kemudiannya seolah-olah secara silapmata, beberapa ribu tikus dari ujian asap rokok telah tersesat masuk ke dalam kawasan ujian butiran radioaktif yang pada masa lalunya telah membunuh kesemua haiwan ujikaji itu. Akan tetapi kali ini ianya amat menakjubkan, enam puluh peratus dari tikus yang telah didedahkan dengan asap rokok itu selamat walau terdedah kepada butiran radioaktif. Kelainan yang berlaku hanya lah pendedahan mereka kepada kuantiti asap rokok yang banyak sebelum itu.

Tekanan kerajaan dengan pantas dikenakan dan fakta ditekan, namun tindakan itu tidak mendiamkan sepenuhnya saintis tulin. Secara bermuslihat, professor Schrauzer, Presiden Persatuan Antarabangsa Ahli Kimia Bio-inorganik, memberi keterangan di hadapan jawatankuasa Kogres Amerika Syarikat pada tahun 1982 betapa sudah lama diketahui kepada Saintis yang kandungan asap tembakau tertentu bertindak sebagai anti-karsinogen (anti-barah) dalam haiwan ujian. Beliau meneruskan yang apabila karsinogen yang diketahui itu (bahan yang menyebabkan barah) dikenakan kepada haiwan tadi, penggunaan kandungan asap rokok telah melawanpembentukan barah.

Professor Schrauzer tidak berhenti setakat itu sahaja. Beliau seterusnya memberitahu secara bersumpah kepada jawatankuasa itu “tiada kandungan dalam asap rokok yang telah dibuktikan menyebabkan barah peparu dalam manusia”, serta menambah “tidak ada seorang pun yang mampu menghasilkan barah peparu dalam haiwan makmal akibat merokok.” Ianya adalah jawaban yang yang cermat kepada masalah yang membingungkan itu. Sekiranya kerajaan menghalang penerbitan kertas kajian saintifik, ambil lah jalan alternatif dan masukkan fakta penting yang ditulis dalam rekod kongres itu!

Sebagaimana yang dijangka, kebenaran yang ‘pahit’ itu telah menyebabkan kerajaan dan penyelidik perubatan marah menggila. Menjelang tahun 1982 mereka sebenarnya sudah mula mempercayai propaganda cerita kelentong yang mereka bikin sendiri, dan tidak boleh didiamkan oleh anggota saintifik ternama itu. Dengan pantasnya mereka berpindah pula menyalahkan ramuan ‘rahsia’ yang dimasukkan ke dalam rokok oleh syarikat tembakau. “Ya, ini lah puncanya!” kata mereka dengan ghairahnya, sehinggalah beberapa orang saintis telah menelefon dan menegaskan yang ramuan ‘rahsia’ yang sama itu telah pun termasuk ke dalam ujikaji keatas tikus putih itu dan sekaligus dibuktikan tidak mampu menyebabkan barah peparu.

Keadaan ini telah menyebabkan kerajaan dan masyarakat perubatan terdesak. sejak tabung anti-merokok dimulakan dari awal tahun 60an, puluhan ribu doktor perubatan telah pun lulus dari pembelajaran mereka, dimana diasak betapa merokok menyebabkan barah peparu. Ramai dari mereka yang percaya kelentongan itu, akan tetapi ianya semakin terbongkar kini. Walau pun seorang doktor yang sederhana keputusannya tidak mungkin berjaya mengaitkan data itu dan apabila mereka bertanya, mereka telah diarah untuk menghentikan soalan bodoh itu. Slogan “Merokok menyebabkan barah peparu” telah diubah menjadi mekanisma kepercayaan agama yang harus diterima secara membabi-buta tanpa menghiraukan bukti yang mengatakan sebaliknya.

Kepercayaan membuta tuli juga memerlukan sistem penyokong yang positif, di mana dalam kes ini ialah agensi iklan dan media. Tetiba sahaja skrin televisyen dibanjiri oleh imej ‘peparu perokok’ yang menakutkan dengan diikuti jampi serapah betapa anda akan mati dalam kesakitan yang perit sekiranya anda tidak berhenti merokok sekarang. Itu semua adalah kerja haprak sahaja. Di atas meja bedah bilik mayat, peparu perokok dan yang tidak merokok kelihatan sama sahaja berwarna merah jambu, satu-satunya cara untuk patologis forensik boleh memberitahu samada seseorang itu perokok ialah dengan melihat tandaan nikotin di atas jari anda, sebungkus rokok Camel atau Marlboro dalam poket kot anda, atau sekiranya seorang ahli keluarga anda mengaku ke dalam rekod betapa anda dahulunya menghisap tumbuhan yang ditakut-takutkan itu.

Paru-paru hitam itu bagaimana pula? Itu adalah peparu pelombong arang batu, yang sepanjang tempoh kerjanya telah menghidu sejumlah besar debu hitam arang batu yang halus itu. Sepertimana juga debu radioaktif, ia juga termendap jauh ke dalam tisu dan kekal di situ selamanya. Sekiranya anda juga bekerja dalam lombong arang batu selama dua puluh tahun atau lebih tanpa topeng perlindungan, paru-paru anda juga akan kelihatan seperti itu. (bukan kerana merokok)

Ramai orang yang bertanya bagaimana tikus yang menyedut asap rokok itu dilindungi dari butiran radioaktif yang merbahaya itu, malah menyoal kenapa angka sebenar menunjukkan lebih ramai bukan perokok yang mati akibat barah peparu berbanding perokok sendiri. Professor Sterling dari Universiti Simon Fraser di Kanada mungkin telah menghampiri kebenaran, di mana beliau telah menggunakan kertas kajian bagi memberi alasan yang merokok telah menyebabkan pembentukan lapisan mucus (lendir) nipis dalam peparu, “yang telah membentuk lapisan perlindungan menghentikan sebarang butiran pembawa barah dari memasuki tisu peparu.”

Ini mungkin adalah kebenaran yang paling hampir ketika ini, dan ianya lebih diterima secara saintifiknya. Butiran radioaktif yang disedut oleh perokok akan diperangkap oleh lapisan mukus tadi dan kemudiannya ditendang keluar dari badan sebagai kahak sebelum ia memasuki tisu badan.

Kesemua ini mungkin agak memberi tekanan kepada golongan bukan perokok, akan tetapi mungkin ada satu atau dua perkara yang boleh anda lakukan bagi mengurangkan risiko yang ada. Daripada anda menjauhi para perokok di kelab atau pub yang anda kunjungi, hampirilah mereka untuk menyedut asap yang hasilkan oleh rokok mereka tanpa rasa malu. Atau mungkin juga anda boleh menyedut sebatang rokok atau cerut selepas setiap kali menjamah makanan, hanya tiga kali sehari bagi membina lapisan mukus perlindungan itu. Sekiranya anda tidak mampu atau mahu melakukan perkara di atas, pertimbangkan untuk menelefon Michael Jackson untuk meminta lebihan sarung muka pembedahan daripada nya!!

Monday, December 21, 2009

Si Muda Kurang Ajar Dan Si Tua Dirasuk Iblis

Dari politik hentam menghentam saya alihkan minda ke suatu kisah yang tidak sewajarnya berlaku kepada manusia yang tua seperti saya. Kejadian ini juga membabitkan diri saya bersama seorang Anak Buah yang berumur 40'an ketika diperjalanan menunaikan Solat Jumaat tidak berapa lama dulu. Kisah ini sengaja saya ceritakan untuk panduan kepada kita yang lebih dewasa dan mungkin juga kepada anak-anak muda yang minda mereka masih mentah dan merasa kuat dan berani.

Tengahari itu saya ke Masjid memandu kereta kerana saya berdua bersama seorang Anak Buah yang bekerja di KL pulang bercuti dan menziarahi kami di sini. Pada waktu lain biasanya saya akan bermotosikal saja ke Surau yang letaknya tidak jauh dari rumah, tapi sebaliknya tengahari ini saya ke Masjid pula.

Sesampainya tidak jauh dari Masjid, kereta sudah berderet di kiri kanan jalan menghala ke Masjid menjadikan satu lorong sahaja yang boleh dilalui oleh hanya sebuah kereta saja. Saya berhenti untuk memberikan laluan kepada sebuah kereta di hadapan saya yang dipandu oleh seorang wanita. Di waktu yang sama saya perasan ada sebuah kereta Kancil yang dinaiki dan dipandu oleh semuanya anak-anak muda yang memakai Cap terbalik. Maklum sajalah bila perempuan memandu di situasi yang sempit begitu pastinya akan perlahanlah sedikit dan mengambil masa.

Di masa itulah kereta Kancil yang berhenti di belakang saya membunyikan hon yang panjang dan kuat walau pun pada masa itu di Masjid muazzim sedang Azan kali ke dua menandakan Khatib akan membaca Khutbah selepas itu. Saya berpaling, dan sipemandu memberikan isyarat marahkan saya mungkin kerana melambatkan mereka. Saya tunjuk kat depan dengan isyarat biarlah pemandu perempuan tu lepas dulu. Bila saja kereta yang di hadapan tu lepas dia pecut keretanya memotong saya dengan laju bersama hon dan mengangkat penumbuk. Di masa itulah Iblis menerobos ke hati saya. Geram dan marah sudah menguasai perasaan.

Saya kejar, saya himpit dan saya hadang kereta kancil itu sehingga rapat ke divider. Saya keluar kereta dan paksa driver muda itu turun sambil berkata "Keluar kau, aku nak tengok penumbuk siapa yang lebih keras!". Saya menambah "Kamu ingat bila kamu nampak aku dah tua, kamu rasa kamu kuat ye". Walau pun anak-anak muda itu berempat dan saya yang sudah berumur serta Anak Buah pula sudah 40'an, mereka hanya diam di dalam kereta. Ikutkan perasaan gila, saya nak hempuk saja walau pun dia di dalam kereta. Tetapi masih lagi ingatkan undang-undang. Nanti kita pula jadi Samseng Jalan Raya, hasrat itu terpendam setakat itu walau pun cukup geram.

Saya menjadi semakin marah dan mencabar supaya ke empat-empatnya keluar menentang saya. Dalam keadaan begitu seorang Penumpang di belakang membuka cermin tingkap dan minta maaf. Dengan marah saya kata "Bukan kamu yang mengangkat penumbuk kat aku tadi tapi siDriver tu". Dan akhirnya si Driver tu dengan tergagap memohon maaf. Selepas itu saya mulakan syarahanlah kononnya memberikan nasihat. Mereka semua terdiam dan memohon maaf berkali kali. Akhir kata saya berkata "Kamu semua lain kali jangan nak tunjuk samseng dan kurang ajar kalau hati penakut!" Lepas tu saya belah ke Masjid.

Sesampai di Masjid, terdengar Imam memberi salam menandakan solat sudah selesai. Jadi dua kali lima sajalah. Si muda samseng taik kucing tidak solat, Si tua bangka dirasuk Iblis pun tidak solat Jumaat. Untuk hilangkan rasa kesal, Anak Buah membuat kelakar dengan berkata Pak Su, cuba bayangkan kita bergasak dengan bercawat macam India Estet (mohon maaf kepada rakan-rakan berketurunan India) sambil ketawa berbahak-bahak. Memang kami terpaksa menjadikan kain pelikat sebagai cawat. Kalau tidak macam mana nak menendang dan menyepak?

Akhirnya si Tua jadi Iblis dan si Muda jadi Setan.....

Bukankah Kata-Kata Hanya Penyedap Mulut?

Petikan sebahagian dari n3 di blog Episod Sebuah Perjuangan

3. Saya tidak tahu pemerintahan jenis apakah negara ini ? beberapa hari lepas sahabat saya dari Angkatan Muda Keadilan [ AMK ] , sdr Jonah dan Azizi ditahan dan direman kerana mengedarkan risalah bagi mendesak agar kes Datuk Seri Anwar Ibrahim dibicarakan di Mahkamah Syariah sekaligus membantah campurtangan politik dalam kes Datuk Seri Anwar yang sedang bicarakan sekarang .

4. Sebelum ini , beribu kes tangkapan dibuat oleh polis ke atas anggota PAS , PKR dan DAP atas kesalahan menghadhiri himpunan aman , mengedar risalah , ceramah umum dan kuliah agama . Kononnya mereka menyertai himpunan haram , menghasut rakyat agar membenci kerajaan dan sebagainya .

5. Persoalannya , bukankah negara ini negara demokrasi ? dan bukankah kerajaan UMNO & BN adalah penganut faham demokrasi ? sementara demokrasi itu memberi hak berhimpun dan hak rakyat bersuara .

Kata saya : Apa nak dihairankan kalau sekadar sebuah Parti Politik yang
penganut faham demokrasi dan tidak megamalkannya? Itu hanyalah satu anutan dunia. Manusia yang mengaku menganut Agama Allah (Islam) lagikan tergamak tidak mengamalkannya! Solat dan Ibadat dikesampingkan dan dosa pahala dipersetankan......

Komen Dari Seorang Sahabat dan Jawapan Saya

Di bawah adalah salah satu Komen dari seorang sahabat yang saya fikir dari komen beliau ini saya boleh memperjelaskan pendirian saya di dalam politik hari ini. Nampaknya beliau memang ikhlas dan beristiqamah.

hj jamaludin said...

Bismilah Hir Rahman Nir Rahim
Bagi ana UMNOBN tetap ana tolak selagi UMNOBN menolak HUKUM ALLAH . Tuan puannya blogger jangan cuba nak menegakkan benang yg basah atau bangkai ikan paus didepan mata tuan blogger pura pura tak nampak tapi kuman sebiji zarah tuan blogger riuh sekampong, dah lama dah puak UMNOBN bangga dengan dosa dosa yg mereka cipta dalam 52 tahun memerintah tanan melayu .

December 21, 2009 8:13 AM

Assalamua alaikum Tuan Haji Jamaludin

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Saya alu-alukan.

Saya momohon maaf kerana mungkin kita ada sedikit perbezaan pendapat dan pemahaman. Pada saya perkara ini adalah biasa pada kita yang dijadikan sebagai makhluk yang lemah

Mungkin Tuan Haji tersasar di dalam komen tuan berkaitan dengan n3 ini. Apa yang saya maksudkan ialah "individu" itu saja. Tiada kaitan dengan Bangkai Gajah,Parti mahu pun Benang Basah. Di sini saya tidak membela UMNO pun dan memang saya tidak boleh sokong UMNO kerana diri dan tindak tanduk para "Drivers" itu sendiri. Pada saya yang salah tetap salah dan yang betul tetap betul tidak kira siapa atau parti mana sekali pun. Kita harus ingat kita adalah manusia biasa tidak Maksum dan tidak juga malaikat. Yang betul mesti diakui dan yang salah tetap disanggah.

Saya juga seperti mana Tuan Haji menyokong "PAS" tetapi bukan taksub kepada "orang"nya. Pemimpin boleh datang dan pergi tetapi PAS tetap di situ (di hati ahli dan penyokong) selagi PAS masih begitu (dengan Perlembagaan dan apa yang diperjuangkan sekarang).

Dosa, kenapa kita suka menghitung dosa orang lain? Apakah diri kita tidak pernah berdosa? Benar, UMNO banyak berdosa kpd rakyat kerana telah memerintah sejak lebih 50 tahun. Banyak penyelewangannya dan banyak juga jasanya dengan izin Allah. Tetapi adakah PAS tidak pernah berdosa kepada Rakyat Kelantan sepanjang 20 tahun pemerintahannya? Salah satu daripadanya sila baca n3 ini salah satu sebab kenapa mpkb kurang duit "http://mountdweller.blogspot.com/2009/11/salah-satu-sebab-kenapa-mpkb-kurang.html

Ini adalah hanya salah satu darinya tetapi kami di Kelantan ini tahu banyak lagi. Cuma kalau nak dibandingkan dengan UMNO, UMNOlah yang lebih banyak melakukan dosa. Itu kalau nak kira dosa orang lainlah. Tetapi dalam pada itu, pernahkah kita menghitung dosa sendiri?

Saya kritik TGHH adalah kerana dia adalah seorang Pemimpin kepada sebuah parti yang menjadikan Allah dan Islam sebagai teras perjuangannya. Kenapa dia "Klu-klek" (pinjam bahasa TGNA)di dalam kenyataannya dari masa ke semasa? Lupakah beliau yang "Perangkap Politik" ada terpasang di mana-mana? Perangkap sentiasa terpasang baik oleh seteru politik luar (UMNO)atau orang dalam (PAS) juga tidak boleh diketepikan. TGNA telah merasa segalanya dulu. Semasa itu saya pun memang salah seorang aktivis PAS dan pernah berceramah sehingga tak keluar suara kerana penggunaan Speaker diharamkan ekoran Mageran di Kelantan yang ketuai oleh Hashim Aman.

Tentang UG pada dasarnya saya boleh bersetuju demi kuasa melayu tetapi tidak perlu terburu-buru dan gelojoh. Yang pentingnya keikhlasan kedua belah pihak supaya tidak berlaku guna dan digunakan untuk mileage politik pihak tertentu.

Pendaftaran PR pula. Bulan lepas kalau tak silap saya Dato' Zaid Ibrahim sudah war-warkan pendaftaran PR sudah dihantar kepada Pendaftar Pertubuhan dan sedang menunggu kelulusan. Tetapi di dalam statements semalam terhadap BERNAMA, TGHH berkata pula tidak perlu didaftarkan cepat. Itu sebab saya tanya "Apa maknanya ini?"

Apa-apa pun walau mungkin kita berselisih pendapat, saya tetap alu-alukan pendangan Tuan Haji. Dan saya ucapkan berbanyak-banyak terima kasih.

Mohon jawapan saya ini dijadikan n3 supaya orang lain juga boleh memahami apa yang saya cuba bangkitkan dari sudut pandangan dan hati saya.

December 21, 2009 11:13 AM

Sunday, December 20, 2009

Boleh Percayakah Orang ini

Mereka mendapat pujian, TGNA kena tibai!

Dulu...

Saudara-saudara sekelian percayalah,
Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.
Percayalah saudara-saudara sekelian,

Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'.

Bukankah kerana "Fatwa" ini ramai juga yang bersecerai berai, bersolat dua Imam dan sembelihan orang UMNO tidak dimakan? Terutamanya di Terengganu dan di setengah-tengah tempat di Kelantan.

Sekarang....

Menurutnya, Pas tidak pernah bermusuhan dengan Umno, sebaliknya hanya berbeza pendapat dalam sesetengah isu.

"Sesetengah pihak salah anggap peranan Pas di Parlimen, kita tidak hanya membangkang sahaja tetapi sedia bertindak sebagai penasihat kepada kerajaan Persekutuan jika berlaku sesuatu yang tidak betul.

"Dalam perbahasan di Parlimen, kita sama-sama berdebat dalam mengutarakan pendapat masing-masing tetapi di luar Parlimen kita masih boleh duduk sebagai rakan," katanya.

Di perenggan yang lain pula .......

"Takkan asyik nak bergaduh sahaja, ada kalanya kita perlu berbaik-baik," katanya ketika menghadiri Majlis Sambutan Maal Hijrah 1430 peringkat kebangsaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, semalam.

Baca sepenuhnya baca di Kelab Greenboc

Di masa yang lain pula berkata begini :

KUALA LUMPUR, Dis 20 — Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata pakatan pembangkang yang dianggotai PKR, DAP dan PAS belum lagi mendaftarkan pakatan itu sebagai sebuah parti politik kerana tidak mahu bertindak secara tergesa-gesa. Sumber

Apa maknanya ini?

Perkara Nikah Pun Nak Bohong

Memang dasar orang politik, kalau tak bohong tak boleh hidup. Ini perkara baik yang melibatkan hukum dan peraturan Tuhanlah bahlol oii. Nikah/Kahwin bukanya pentas politik!

Nak baca juga apa kata Mufti perak dengan pangkat yang paling tinggi di kalangan Mufti-Mufti Malaysia...

Ini adalah kenyataan pasangannya:

"Saya tak mau orang kata saya gembira dengan berita (pekahwinan) ini, kerana dalam masa yang sama ada hati (maksudnya isteri pertama Bung) yang sedang menangis. Sebab itulah saya tidak boleh buat apa-apa kenyataan. Tanyalah Datuk (Bung) jika mahukan kepastian. Tanyalah Datuk. Kita ini perempuan, tak elok kalau terlalu banyak buat kenyataan. Nanti ada hati yang terguris. Kami (Bung dan Zizie) seang mencari tarikh yang sesuai dan masa yang sesuai sebelum apa-apa pengumuman rasmi dibuat. Dia (Datuk) ada keluarga, ada banyak hati yang perlu dijaga"

Malam Tadi

Hanya ini saja yang dapat

Wanita Memang Istimewa

Rencana di bawah isteri saya terima melalui email dan pada penilaian saya baik untuk dikungsi bersama. Saya pastekan di bawah dengan tidak mengubahnya walau sepatah perkataan. Kesahihannya bolehlah dibuat semakan sendiri.

Allah S.W.T berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa.

Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

~Kirimkan Firman ini kepada setiap wanita yg anda kenali.... Anda akan menambah harga diri ciptaan Indah, WANITA! kerana, Setiap Wanita itu Cantik...~

Perkara yang anda tak perasan atau saja tak perperasaan. .......

1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda.

2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.

3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.

4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang walaupun dia tidak menyukai anda.

5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.

6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.

7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.

8. Anda seorang yang istimewa dan unik.

9.. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.

10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah disebaliknya.

11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin anda yang meminggirkan mereka.

12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri
lambat-laun anda akan memperolehinya.

13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun, caci & cela.

14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya.

15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Seminit Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk menyayanginya, tapi sepanjang hidup untuk melupakannya. Hantarlah pesanan ini kepada orang yang anda tidak akan lupa dan hantarkan juga kepada orang yang menghantar pesanan ini. Ini adalahpesanan pendek untuk menyatakan yang anda sentiasa
mengingatinya. Kalau anda tidak menghantar pesanan ini, bermakna anda sudah melupakan kawan-kawan anda.. Ambillah sedikit masa dan anda sudah pasti memberi keceriaan kepada seseorang atau mungkin mengubah hidup mereka kepada yang lebih baik.

Saturday, December 19, 2009

Ngeri

Tragis.... anak siapakah yang malang ini?
Gambar-gambar di bawah saya panjangkan
dari blog Cananglahnie









Beringatlah sebelum kena

Mungkin Ya!

Cuba teka, gambar objek apa di bawah.....

Apa dia di bawah pokok (gambar bawah)

Friday, December 18, 2009

Tunggu Hari Ahad

"Tok Ayah bersembang dengan siapa malam tadi?" Terpacul satu soalan dari mulut saya ketika kami bersarapan pagi bersama-sama anggota ekspedisi yang lain. "Oh.. malam tadi Penghulu di tempat ini datang ziarah bila dia dapati ada tamu yang berkhemah di sini" Jawab Tok Ayah. "Tok Ayah kenalkah dia?" Saya lanjutkan soalan ingin tahu. "Memang Tok Ayah kenal dia, kami jumpa semasa Tok Ayah "bersuluk" di satu bukit di daerah ini. Masa itu dia datang ziarah juga" Tok Ayah memang bersahabat dengan "Penghulu" itu. Penghulu yang dimaksudkan ialah Ketua Orang Ghaib di kawasan itu.

Manusia yang kami panggil Tok Ayah yang saya tahu ialah Cucu kepada Arwah "Tok Selehor". Salah seorang Ulamak tersohor di Kelantan satu ketika dulu. Walau pun kami agak rapat ketika itu, tetapi sampai sekarang saya tidak tahu namanya yang sebenar. Tok Ayah bersama saya dan enam orang lagi anggota ekspedisi adalah bertujuan mengenal pasti kandungan Bijih Timah di kawasan itu dan kematangannya, sama ada sudah matang untuk lombong atau tidak. Kami berlapan berkhemah di satu kepala bukit, di tepi satu anak sungai yang airnya cukup jernih dan sejuk. Malam tadi memang cukup sejuk. Itu menandakan di dalam perut bumi di situ ada mengandungi Bijih. Sama ada Timah atau Besi dan mungkin juga Emas.

Misi Tok Ayah senang saja. Dia akan bertanya kepada Penghulu di situ dan buat sedikit kajian dengan cara mengayak bijih itu di sungai. Dari bijih yang dipungut kita boleh menilai sama ada cukup matang atau tidak.
Pagi itu anggota kami mengayak dan banyak juga bijih yang dapat. Pada penilaian Tok Ayah bijihnya masih muda. Tapi walau bagaimana pun contoh bijih itu perlu dibawa pulang dan akan diuji di Makmal untuk pengesahan.

Petang semalam kami tiba di sini pada jam 5.00 petang setelah penat mendaki dan meredah lurah dari hujung Kampung La. Dari sana kami memulakan perjalan pada jam 9.00 pagi dengan menaiki Land Rover meredah jalan balak selama 2 jam. Dari hujung jalan balak, kami berjalan kaki mendaki ke sini dengan memikul bekalan dan peralatan bersama 4 orang Porter.
Kami mendirikan khemah di sini yang merupakan satu kawasan datar berdekatan dengan anak sungai. Walau bagaimana pun Tok Ayah meminta untuk berkhemah berasingan dengan kami di tempat yang jaraknya lebih kurang 40 meter dari kami. Katanya dia terpaksa tidur berasingan kerana ada tamu yang akan mengunjunginya.

Malam itu selepas solat isyak dan makan malam, Tok Ayah minta diri untuk bersolat dan berzikir di khemahnya. Lebih kurang jam 10.30 malam kami mendengar Tok Ayah bersembang dengan rancaknya menggunakan bahasa yang tidak ada seorang pun di antara kami yang faham. Mungkin Bahasa Bunian kot? Itulah sebabnya pada pagi ini saya bertanya kepadanya dan itulah jawapannya.

Hari ini adalah hari Rabu, lebih kurang jam 10.00 pagi saya dan Tok Ayah pergi ke satu sungai lain yang lebih besar berdekatan dengan perkhemahan kami. Tiba di tepi tebing, Tok Ayah berhenti berjalan dan menunjukkan kepada saya satu pokok yang tingginya lebih kurang enam kaki dan bertanya saya. "Din kenal tak pokok ini?" Saya kata tidak. Dia kata inilah Pokok Laksmana. Katanya manusia boleh mengaibkan diri dengan menggunakan daun pokok ini. Saya tanya balik sama ada pokok ini boleh diambil atau tidak. Tok Ayah jawab sambil memandang ke langit "Hari ini hari Rabu, hari Ahad bolehlah".

Kami terus berjalan ke air. Di tengah-tengah sungai saya dapati ada terdapat satu Batu Hampar yang besar. Saya meranduk air dan naik ke atas Batu Hampar untuk melihat dan meninjau. Di tengah-tengah Batu Hampar itu saya dapati ada lekuk semacam Pasu yang mengandungi air dan di atas air di dalam "Pasu" itu ada sejambak kuntuman bunga kecil-kecil berwarna putih tetapi bila saya amati, rupanya bunga itu tidak berakar.
Saya panggil Tok Ayah. Bila Tok Ayah tengok, dia kata inilah "Bunga Canuai". Bunga ini adalah satu bahan untuk dibuat "Minyak Pengasih" oleh Orang Asli. Bila saya bertanya boleh ambil atau tidak, Tok Ayah jawab "Tunggu Hari Ahad".

Pada pagi Ahad sebelum bertolak pulang, saya dan Tok Ayah sekali lagi pergi ke sungai itu. Tapi malangnya "Pokok Laksmana" sudah tidak ada, ghaib kerana tidak ada pun kesan diambil orang. Saya panjat Batu Hampar, saya dapati "Bunga Canuai" juga tidak ada, ghaib juga. Tok Ayah hanya mengeluh sambil berkata "Tak apalah Din, Allah kata itu bukan rezeki kita!"

Gila Bukan Satu

Itulah sebabnya kata Orang Tua gila ada 1,001 jenis gila........

Iowa's derby stunts are always a blast: Gregory "Dr. Danger" Carpenter performed the Suicide Car Jump—a 50-foot, 60 mile-an-hour leap from a flaming ramp into a four-stack of junked cars—38 times last year, with three hospital trips and no life or health insurance. Despite cracked bones and burns, "I squeak by each time," he says.

Tak Ada Apa Pun

Tengah malam tadi pergi ke Kubur yang dikatakan paling berpuaka di hujung kampung. Tapi mungkin malam ini tidak bernasib baik, tak ada apa pun benda baru yang dapat dirakam.

Hanyalah gambar-gambar biasa seperti di bawah

Atas adalah lorong ke perkuburan itu
dan di bawah pula di Tanah Perkuburan

Thursday, December 17, 2009

Blog Popular Minggu Ini

Dari PerakExpress.com Sejak aku mula bulan lepas, setakat ini sudah 14 blog yang terkeluar dari senarai Alexa 100,000. Apa dah jadi?

1612a

1612b

1612c

1612d

Di rancang Atau Kebetulan?

Kekusutan dan kemelut yang melanda pemerintahan TGNA di Kelantan masa kini adakah kebetulan atau dirancang dengan rapi oleh musuh politik di dalam atau di luar PAS? Amatlah malang bagi TGNA dan PAS Kelantan sekiranya segala onar yang berlaku sekarang adalah rancangan pihak-pihak dalaman PAS sendiri.

Namun tidak siapa pun akan kehairanan sekiranya ini adalah perancangan oleh musuh politik PAS di Kelantan iaitu UMNO untuk menjatuhkan pemerintahan PAS di Kelantan. Itu adalah adat bagi mana-mana wadah politik yang bermusuh.


Kekeruhan dan gelora politik PAS Kelantan dan TGNA bermula dengan teguran TGNA terhadap perancang UG dan Muktamar Khas. Selepas itu timbul pula masalah Tajaan Haji. Seterusnya isu perlantikan Ariffahmi (menantu beliau) sebagai CEO PMBK meledak apabila Blogger kickdefella meletak jawatan. Kemudian timbul pula isu MPKB-BRI. Dan yang terbaru muncul pula masalah Bazaar Tok Guru. Lepas itu hebuh pula isu Tanah Kubur serta tanah di mana letaknya Stor dan Bengkel MPKB-BRI dijual kepada satu syarikat kroni kononnya untuk dibangunkan.

Semua kemelut ini nampaknya mungkin akan melemaskan TGNA dan PAS Kelantan untuk menanganinya dengan bijaksana. Atau kalau gagal, adakah ianya adalah Takdir yang sememangnya lumrah putaran sejarah terjadi?

Kalau ditanya saya, memang saya di dalam keraguan!

Apa Kata Anda?

Kata-kata TGNA yang saya petik dari Malaysiakini:

PMBK ini perbadanan menteri besar. Waktu kami ambil alih, tidak ada fail apa pun dalam PMBK. Menteri besar dulu (BN) buat bagaimana, (kita) tidak tahu. Jadi, waktu ambil alih dulu, kami lantik seorang perempuan berpengalaman dari Kuala Lumpur. Dia buatlah ala kadar, kemudian dia letak jawatan.

Waktu saya lantik menantu saya, saya tidak tahu barang (ini) tidak boleh. (Saya) lantik dalam mesyuarat penuh, ada penasihat undang-undang negeri (LA). Saya sebut dalam kertas, menantu saya (dilantik). LA senyap. Saya kata, sahlah.

Tahu-tahu bising pula. Tetapi saya rasa kedudukan saya benar. Jadi benar kerana LA tidak bersungut apa (membantah). Maka itulah kedudukannya.

Tuesday, December 15, 2009

Aduh Pedihnya!

Petik kata-kata TGNA:

"Saya lebih suka pimpin orang Cina yang berfikiran terbuka daripada pimpin orang Melayu yang tertutup fikiran,".

ISU ROYALTI- UMNO AMAL POLITIK FEUDALISME ?

Isu ini adalah isu Rakyat Kelantan, hak Rakyat Kelantan termasuk saya. Maka walau apa pun orang lain kata, isu ini tetap menjadi isu utama bagi saya. Di bawah adalah kenyataan dari blog Peguam PAS

OLEH : MOHAMED HANIPA MAIDIN

Apabila PAS mula memerintah semula Kelantan pada tahun 1990, Kerajan pimpinan Y.A.B Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat mewarisi dua perkara. Perkara pertama Kerajaan PAS mewarisi hutang yang dibuat oleh mantan Kerajaan BN yang dahulu kepada Kerajaan Pusat. Perkara kedua Kerajaan PAS mewarisi aset iaitu dalam bentuk gas dan petroleum.

Mengenai warisan hutang tersebut , ianya adalah beban yang Kerajaan PAS Kelantan harus tanggung meskipun hutang itu tidak ada kena mengena dengan Kerajaan PAS. Hutang dibuat oleh Kerajaan BN kepada Kerajaan Pusat . Namun atas semangat Federalisme, meskipun hutang itu diwarisi oleh Kerajaan lama iaitu Kerajaan BN, Kerajaan PAS tetap membayar hutang tersebut tanpa mengira bahawa bukan Kerajaan PAS yang berhutang.

Mengenai warisan aset petroleum, ianya adalah hakmilik rakyat Kelantan. Dengan lain perkataan tidak kira parti mana pun yang memerintah aset petroleum itu adalah milik rakyat Kelantan dan Kerajaan Kelantan hanya bertindak sebagai pemegang amanah mewakili rakyat Kelantan. Petroluem wujud di persisiran pantai Negeri Kelantan bukan atas kebijaksanaan mana-mana parti yang memerintah. Ia adalah anugerah atau nikmat Allah kepada rakyat Kelantan.

Tidak seperti aset petroleum yang mana kewujudannya tidak ada kena dengan parti yang memerintah , hutang sesebuah Kerajaan ada kena dengan pentadbiran parti yang menguasai Kerajaan tersebut.

Apa yang malang meskipun Kerajaan PAS Kelantan mewarisi kedua-dua aset dan hutang, Kerajaan pusat yang diwakili oleh BN bertindak dengan zalim kepada Kerajaan PAS . Kerajaan Pusat memaksa Kerajaan PAS Kelantan membayar hutang yang dibuat oleh mantan Kerajaan BN. Tetapi apabila menyentuh aset petroleum yang ada di muka bumi Kelantan, Kerajaan Pusat BN tidak membenarkan aset tersebut dinikmati oleh Kerajaan PAS Kelantan bagi membangunkan Negeri Kelantan

Apa yang dilakukan oleh Kerajaan Najib ini , jika boleh dibuat analogi, adalah seperti mana kisah seorang ayah yang kaya tetapi kedekut dan busuk hati. Ayah tersebut kaya raya dengan memiliki banyak aset. Tetapi dalam masa yang sama beliau juga banyak hutang. Sebelum beliau mati , ayah tersebut mewasiatkan pada anak-anaknya , tolong jelaskan segala hutang beliau tetapi anak-anak beliau tidak boleh sama sekali menggunakan asetnya yang banyak itu. Tolong beritahu saya ayah seperti ini ayah jenis apa ?

Mana-mana pihak yang membaca Akta Pembangunan Petroleum 1974 sudah pasti akan tahu bahawa menjadi tanggungjawab Petronas untuk membayar bayaran tunai ( cash payment ) kepada mana-mana Negeri termasuk Negeri Kelantan jumlah wang yang dipersetujui antara Petronas dan negeri-negeri yang ada sumber petroleum.

Mengapakah Petronas dikehendaki membayar kepada negeri-negeri tersebut ? Jawapannya sepertimana di dalam seksyen 4 Akta tersebut.

Seksyen 4 menyatakan , sebagai ganti kepada pemberian hakmilik, hak, kuasa dan kebebasan yang diberikan oleh negeri-negeri kepada Petronas untuk mencari gali dan menyedut minyak dari mukabumi negeri-negeri tersebut , Petronas bersetuju untuk pertamanya membuat perjanjian dengan negeri-negeri tersebut dan keduanya untuk membayar jumlah wang tertentu dalam bentuk wang tunai kepada negeri-negeri tersebut .

Atas dasar itulah pada tahun 1976 semua negeri-negeri di Malaysia telah bersetuju menandatangani perjanjian royalti petroleum dengan pihak Petronas.

Sejak perjanjian royalti ditandatangani antara negeri -negeri dan Petronas pada tahun 1976, Petronas tidak pernah mengkhianiti perjanjian tersebut apabila ia secara konsisten dan menepati masa membayar royalti kepada negeri-negeri yang memilik sumber Petroleum seperti Negeri Trengganu, Sabah dan Sarawak .

Hanya setelah Kerajaan Trengganu dikuasai oleh PAS pada tahun 1998, barulah Petronas dengan berat hati dan setelah didesak oleh Kerajaan Pusat menghentikan bayaran royalti berbentuk tunai kepada Kerajaan PAS Trengganu. Di situlah bermulanya pengkhianatan yang dilakukan oleh BN atas sifat dengki dan politik sempit yang mereka amalkan.

Seksyen 4 Akta tersebut menunjukkan bahawa jika negeri-negeri tidak setuju untuk menyerah hakmilik , hak , kuasa dan kebebasan untuk sedut dan carigali minyak dari negeri-negeri di Malaysia ini termasuklah negeri Kelantan, maka Petronas tidak berhak sama sekali mendapat manfaat dari hasil petroleum tersebut dari negeri-negeri tersebut.

Jelas negeri-negeri atas semangat Federalisme sanggup berkorban demi kepentingan negara untuk membiarkan asetnya diambil atau diurus oleh Petronas. Ini satu pengorbanan besar yang dilakukan oleh negeri-negeri di Malaysia demi menjunjung semangat Federalisme.

Malangnya semangat Federalisme hanya dijunjung oleh negeri-negeri sahaja dan tidak oleh Kerajaan Pusat.

Secara zahirnya saya rasa mana-mana negeri tidak ada masalah dengan pihak Petronas mengambil alih pengurusan petroleum menggantikan negeri-negeri. Meskipun PAS adalah parti pembangkang, kita juga rasa bangga dengan pengurusan Petronas yang dikendalikan secara profesional dan cekap sehingga mengaut keuntungan yang tinggi sekaligus menguntungkan negara.

Malangnya orang-orang politik di dalam BN dengan tanpa rasa bersalah sanggup melakukan perkara-perkara yang memalukan Petronas seperti menyalahgunakan wang petronas untuk kepentingan politik mereka dan mengkhianati perjanjian yang ditandantangani dengan pihak negeri-negeri seperti Trengganu dan Kelantan.

Umno dan BN tidak mempunyai alasan sama sekali untuk menafikan hak rakyat Kelantan kepada royalti Petroleum. Memandangkan perjanjian royalti ditandatangani antara Kelantan dan Petronas, secara mudah wang royalti itu hanya boleh dibayar kepada Kerajaan Kelantan sahaja dan mestilah, berdasarkan seksyen 4 Akta tersebut dibayar secara tunai.

Ini perkara yang amat asas dalam mana-mana undang-undang kontrak - iaitu mana-mana pihak yang bukan pihak kepada perjanjian tidak berhak mendapat manfaat dari perjanjian itu.

Oleh itu tindakan Kerajaan Pusat menggunakan wang tunai yang menjadi milik Kerajaan Kelantan dengan berselindung atas nama wang ehsan adalah satu jenayah pecah amanah ( breach of trust ) dan juga boleh tergolong kepada kesalahan mencuri . Jika wang ehsan itu benar-benar diambil dari wang royalti yang sepatutnya menjadi hakmilik Kelantan ia adalah satu kesalahan. Jika sebaliknya wang ehsan itu bukan dari royalti yang menjadi hak milik Kelantan, ia sekaligus mengesahkan bahawa Kelantan harus diberikan wang royalti tersebut kerana wang ehsan itu bukan datang dari wang royalti.

Persoalammya dari mana wang ehsan itu Kerajaan ambil ? Jika ia ambil bukan dari wang royalti , ia bertanggungjawab untuk memberitahu rakyat dari mana wang itu diambil ? Pihak Audit dan SPRM harus menyiasat perkara tersebut .

Malang sungguh bagi negara ini dalam perkara yang sepatutnya tidak perlu kepada pertikaian -iaitu hak Kelantan kepada royalti pertroleum- ianya masih menjadi bahan pertikaian . Mengapa ? Jawabnya kerana inilah Umno dari dulu, kini dan selamanya- hanya tahu menipu dan menzalimi rakyat. Itulah kepakaran Umno yang sukar untuk mana-mana pihak ingin tandingi !!!