Tuesday, May 31, 2011

Dunia Punya Pasal!

Hadith:

DARI Abu Hurairah r.a katanya, nabi s.a.w bersabda: "Hati seorang tua tetap muda dalam hal mencintai dua perkara iaitu dalam hal mencintai hidup dan harta benda."

Riwayat Muslim

Huraian Hadith:

Kehidupan ini akan menjadi indah jika kita sentiasa bersemangat untuk meneruskan hayat. Dengan perkataan lain apabila semakin tua usia kita, jiwa kita semakin muda.

Tetapi muda di sini bukanlah bermaksud menganggap kematian itu masih jauh sehingga tidak kenal erti taubat dan tidak habis-habis melakukan maksiat yang walaupun usia sudah lanjut, 'rumah kata pergi, kubur kata mari', masih juga bergelumang dengan dosa.

Hal yang demikian ini merupakan suatu yang amat merugikan. Oleh sebab itu kita diminta untuk merebut 5 peluang sebelum tiba 5 rintangan iaitu waktu kaya sebelum miskin, waktu senang sebelum sibuk, waktu sihat sebelum sakit, waktu muda sebelum tua dan waktu hidup sebelum mati.

Maka sebagai insan yang percayakan kedatangan hari kiamat dan kematian itu akan datang pada bila-bila masa, tidak harus menanamkan kecintaan berlebihan terhadap dunia kerana esok sebenarnya bukanlah satu kenyataan.

Bahkan kenyataannya adalah di saat-saat sekarang. Oleh itu jalan yang paling selamat ialah dengan berpegang pada prinsip bahawa seseorang itu harus berusaha (bekerja) seolah-olah dia akan hidup selama-lamanya dan beribadat seolah-olah dia akan mati pada esok hari.

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

    Mulai Esok, Aku Nak Pasang Sebiji Lampu Jer!

    Semuanya menaikkan harga minyak. Semua harga barang keperluan naik. Tak cukup dengan itu tarif letrik pun dinaikkan. Mulai esok di rumahku akan aku gunakan hanya sebiji lampu saja. Kalau bini ke dapur, padamkan lampu di ruang lain. Kalau ke Jamban pun sama. Barang letrik lain kenalah lelong. Biarkan rumah Tan Sri/Puan Seri, Datuk Seri/Datin Seri, Datuk/Datin saja gemerlapan. Aku bukan dengki tapi hakikatnya yang miskin biarlah malap dan gelap!

    Para Menteri dan yang berkepentingan pula asyik buat lawak dengan kenyataan memperbodohkan rakyat.

    Jangan sampai "Rakyat Naik Minyak" Kerajaan akan terhenyak!

    Nasib baik aku pencen awal, kalau tidak berbasikallah aku ke Pejabat.

    Kat bawah ni kata Menteri

    Tiada kenaikan guna 300 kWj

    PUTRAJAYA 30 Mei – Kerajaan hari ini mengumumkan struktur tarif baru elektrik yang menyaksikan 75 peratus atau 4.4 juta daripada 5.94 juta pengguna domestik tidak akan mengalami kenaikan bil bulanan sekiranya mereka mengekalkan penggunaan elektrik pada 300 kilowatt sejam (kWj) atau kurang.

    Kerajaan terus memberi bekalan elektrik percuma kepada pengguna yang bil elektriknya di bawah RM20. Kerajaan dijangka menanggung kos RM122 juta setahun untuk membiayai bekalan percuma ini.

    Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, penyelarasan yang berkuat kuasa 1 Jun itu dilakukan selari dengan penyemakan semula harga gas untuk sektor elektrik di Semenanjung yang berkuat kuasa pada tarikh sama.

    Menurut beliau, kerajaan menjangkakan kenaikan tarif elektrik akan memberi kesan minimum kepada kadar inflasi iaitu sebanyak 0.27 peratus.

    Katanya, pihak yang menggunakan antara 301 hingga 1,000 kWj sebulan atau 23.5 peratus pengguna domestik pula mengalami kenaikan bil elektrik antara RM0.07 hingga RM30.30.

    “Bagi pengguna komersial voltan rendah seperti restoran kecil yang penggunaannya tidak melebihi 200 kWj sebulan, kadar kenaikan maksimum adalah sebanyak 6.2 peratus atau RM4.60 sebulan.

    “Pengguna industri voltan rendah termasuk pengusaha memproses makanan kecil-kecilan pula mengalami kenaikan tarif maksimum sebanyak 6.2 peratus atau RM4,” katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

    Beliau berkata, tarif industri khas yang ditawarkan kepada sektor industri yang perbelanjaan bil elektrik mereka melebihi lima peratus daripada kos operasi masih dikekalkan.

    “Sektor industri yang layak akan terus menikmati kadar tarif yang rendah walaupun jurang perbezaannya dengan kadar industri biasa akan dikurangkan secara berperingkat selari dengan dasar kerajaan yang menggalakkan penggunaan tenaga secara cekap.

    “Kerajaan akan memperkenalkan insentif tertentu dalam tempoh terdekat untuk menggalakkan pengguna membeli peralatan elektrik cekap tenaga,” katanya.

    Berikut merupakan maklumat penstrukturan tarif elektrik yang diumumkan Peter Chin hari ini, iaitu:

    * Kerajaan meluluskan permohonan Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk menaikkan tarif asas sebanyak dua peratus. Semakan diperlukan untuk menampung kos pembekalan elektrik semasa serta membolehkan TNB mempertingkatkan pelaburan dalam penyediaan infrastruktur yang lebih baik.

    * Menaikkan kadar diskaun di luar waktu puncak bagi storan tenaga termal daripada 1.5 sen kWj kepada 3.5 sen kWj.

    * Memberi diskaun sebanyak 10 peratus daripada kadar tarif biasa kepada institusi pendidikan yang dibiayai sebahagian oleh kerajaan seperti mana yang diberi kepada rumah ibadat dan institusi kebajikan.

    * Syarikat rawatan dan pengagihan air serta pembentungan diletakkan di bawah kategori tarif industri.

    * Mengekalkan tarif khas pertanian yang mula diperkenalkan pada tahun 2006.

    * Kerajaan memutuskan agar kutipan tambahan satu peratus daripada bil bulanan disumbangkan kepada Dana Tenaga Boleh Baharu. Kutipan ini tidak termasuk pengguna yang menggunakan elektrik di bawah 300 kWj sebulan

    Dari Special Correspondent ARNAUD DUBUS

    Saya minta Babel Fish Tolong terjemahkan article dari Kopitiam Bang Nan yang bertajuk

    Satu hapah aku tak faham tapi ada perkataan Altantuya dengan Premier minister de la Malaisie...tolong translate!! Hehe...


    World 05/03/2009 with 06:52

    A corpse very disturbing
    large angleLe murder of a Mongolian interpreter, in the middle of a thriller interfering sales weapons, jet set and capacity, could compromise the future strong man of the country.

    5 reactions
    KUALA LUMPUR and ULAN-BATOR, special correspondent ARNAUD DUBUS

    It is the account of a murder, such as one reads it in a confidential relationship of the Malaysian police force. That of Altantuya, a young Asian interpreter, taken in a dark business of sales of weapons between France and Malaysia. A murder in which could be implied the man promised to become, at the end of March, Prime Minister of Malaysia.

    “QuandlaChinoiseavuquejeprenaisunearmeàfeu, ellem' asuppliédel' épargnerendisantqu' elleétaitenceinte”, tells Sirul Omar, police officer of Special Branch Malaysian, with another police officer of a police station of Kuala Lumpur, the capital of the country. “Azilah [the superior of Sirul] caught the Chinese one and projected it with ground. I have tiréenvisantsatempegauche immediately. Then, black Azilahl' adéshabilléeetamisses clothes dansunsacenplastic. Azilahavuquesamainbougeaitencore.Ilm' aordonnédetirerunesecondefois, cequej' aifait”, reads one in this document of five pages, remained secret until now - and that Libération could get. “Aentouré Onaensuitetransportélecorpsdanslajungle.Azilahl' of explosifsetnousl' avonsfaitsauter”, continues Sirul, which always believed that Altantuya Shaaribuu, killed in October 2006, was Chinese. It was actually Mongolian.

    Disappearance of witnesses

    Of a great beauty, this 28 year old young woman cleared in the Asian jet set. A kind of Subdued Hari of the Far East, which had passed its childhood to Saint-Pétersbourg (Russia), then studied at the Institute of economic management of Beijing. In addition to English, she usually spoke Russian, Chinese and Korean. The revelation, by Release, of this police report is the last bounce of rocambolesque a thriller where côtoient themselves commercial of French guns, chamanes Mongolian and politicking Malaysian.

    Not only the business is explosive for the Malaysian government - the Deputy Prime Minister Najib Razak is suspected of having financed the assassination -, but it could also put cantilever French company DCNS, specialized in military naval construction. In 2007, DCNS indeed absorbed Armaris, the Franco-Spanish company which, in June 2002, sold in Malaysia two submarines Scorpène and a submarine of Agosta occasion. Amount: a billion euros, of which some “commissions”. The murder of the Mongolian young person is a consequence of the payment of an envelope of 114 million euros by Armaris to the Malaysian part. It is this payment, recognized officially by the Malaysian government before the Parliament of Kuala Lumpur, which engaged a cascade of events, of which the disappearance of the principal witnesses of the business and the assassination of Altantuya.

    For the young woman, the fatal gears begins in 2004, when it meets, in Hongkong, Abdul Razak Baginda, an military expert who directs Malaysian Strategic Research Centre. They tie a love affair quickly and Altantuya - that his/her friends call Tuya - assists, translating for example Russian documents.

    Altantuya is young person and beautiful; the rich person and tempting Baginda are a personality for the Malaysian jet set, in particular because of his proximity with the Deputy Prime Minister and Malaysian Minister for Defense, Najib Razak, of which he is the adviser for the businesses of safety. Baginda appears in the most closed circles of Kuala Lumpur, sometimes in company of his legitimate wife.

    In March 2005, Altantuya and Baginda leave for a European round: France, Germany, Italy, Portugal crossed in red Ferrari of Malaysian, with halts in the smartest hotels. This tour is not only tourist: the agreement for the purchase of the submarines was signed in 2002, but of the important details remain to discuss. “It is known that Baginda was used by the Deputy Prime Minister Najib Razak like intermediary for certain contracts of armaments, particularly those high level”, explains a regional expert as regards safety.

    At the end of March, the couple is in Paris, where it finds Najib Razak. A photo catch at the end of March 2005 shows the trio in a Parisian private club. According to a private detective who inquired into this business, beautiful Tuya was also the occasional mistress of the Deputy Prime Minister, who had been introduced to him by Baginda at the end of 2004.

    Scenes of harassing

    This history turns to the drama, when, in October 2006, Altantuya learns that the commission poured by the Franco-Spanish company Armaris arrived on an account at Kuala Lumpur. It was boxed by Perimekar, a company which Baginda directs. Altantuya slips by then from Ulan-Bator in Kuala Lumpur, to claim its share with Baginda, from which it separated meanwhile: 500.000 dollars would have been promised to him! By jealousy, the wife of Najib Razak, the frightening businesswoman Rosmah Mansor, would have opposed so that the Mongolian young person touches money. Altantuya then arrives to Malaysia with two other Mongolian, with including one chamane charged to throw a fate on Baginda if it does not give him the money. During several days, it badgers her ex-lover. On October 18, Baginda does not support any more the scenes of Altantuya in front of its residence. He contacts the director of the special Branch of the Malaysian police force, Musa Safrie, which is also the aide-de-camp of the Deputy Prime Minister Najib Razak.

    On October 19 at the beginning of evening, two police officers of the special Branch, Azilah Hadridan and Sirul Omar, are sent in front of the residence of Baginda where Altantuya trépigne and howls. They have order “to neutralize the Chinese one”: they kidnap it, lead it to ten kilometers of the residence of Baginda and kill it by balls. Then they destroy its body using C-4 explosives, which can be obtained only with the agreement of the ministry for Defense. Its entry on the Malaysian territory is unobtrusive registers of the Malaysian police force of immigration. Altantuya thus never came to Malaysia in October 2006 - there is no more no trace of it.

    But there is no perfect murder. The taxi driver that Altantuya had engaged for the day did not see of an good eye his customer removed under his nose without the race being paid. Warned, it raises the number of the number plate of the car of the kidnappers and carries felt sorry for to the police station nearest. In a few days, the police force identifies the car and realizes that it is about an official vehicle. It is the gears, from which even the Deputy Prime Minister Najib Razak cannot escape any more. It tries to choke the business. A few hours before the arrest of Baginda, Najib sends a texto to him: “I see the general inspector of the police force at 11 a.m.… The problem will be solved. Cool remainder.” Mow, Baginda is stopped soon as well as the two police officers of the special Branch, Azilah and Sirul.

    At the end of a lawsuit considered to be doubtful by many observers, Baginda, shown to have ordered the murder, is discharged in November 2008. Shown to have carried out the dirty job, Azilah and Sirul appeared last month before the court. They are liable to the capital punishment and the verdict must be returned on April 9.

    The Altantuya business became an central element of the Malaysian political game between Najib Razak - which is likely all to reach the head of the government - and the chief of the opposition Anwar Ibrahim. Razak has for the moment successful to avoid the pitfalls, but the murder of the young woman remains a sword of Damocles above his head.

    To thousands of kilometers from there, in the Mongolian capital Ulan-Bator, Shaaribuu Setev, the father of Altantuya, his anger ruminates. Fixed in a sofa of the lobby of a hotel where the icy wind is engulfed by gusts of wind, his/her father, a professor of psychology of one sixty of years, carries himself: “My daughter was killed on the Malaysian ground by the Malaysian ones. And they did not even have a word of excuse! The Malaysian government does not even reply to the letters of the Mongolian ministry of the Foreign affairs. ” The payment of Baginda appeared an obvious injustice to him. When the father of Altantuya came to the Malaysian Parliament to meet Najib Razak, this one eclipsed by an hidden door to avoid an embarrassing interview.

    Schengen aimed

    Altantuya leaves behind it two orphans: Mungunshagai, his/her oldest son, 12 years old, is traumatisé by the disappearance of his/her mother. Altanshagai, 5 years, which suffers from a mental handicap, did not understand yet that it will never re-examine his mother. “There claims Altantuya without stop and remains prostrate on a chair. Every evening, I bring candies to him and I say to him that it is his/her mother who gave them”, entrusts her grandfather to us.

    One of the obscure points of the business relates to the game played by the Armaris firm. In October 2007, the vice-minister of Defense, Zainal Abdidin Zin, recognized before the Parliament that Armaris had poured well a commission of 114 million euros in Perimekar. However, it ensured, it did not act of a bribe, but of a payment for “services of support and coordination”.

    There did it have corruption, as in the business of the frigates of Taiwan in which the DCNS was also implied? The DCNS, privately held company with public capital, did not wish to answer us. “Nobody can comment on this business”, sobrement rétorqué us the person in charge of the relations with the press in Paris. A document establishing a bond between Altantuya and the French firm could be a letter of guarantee written in 2005 by Abdul Razak Baginda so that its mistress obtains a visa allowing him to enter European space Schengen. The embassy of France could not refuse this favour with a man decorated with the Legion of honor. The role of Altantuya in the negotiations for the purchase of the submarines is not clear, either. Its profile does not fail to intrigue the mediums of the information and the Russian FSB (the ex-KGB) would be interested of close with the business. On its side, Baginda settled in Great Britain with its family. Never it had a word of regret on the disastrous fate of that which shared its life during two years.

    Monday, May 30, 2011

    Tak Tahu Nak Bubuh Tajuk Apa

    Petang tadi 29 Mei, isteri saya membawa balik VCD yang mengandungi video yang dihantar ke pejabat isteri saya tetapi di atas nama saya. Entah siapa yang hantar tidak dikenali kerana tidak bernama.

    Isi kandungan VCD itu adalah suntingan syarahan di satu majlis oleh YB. Cikgu Rahim, Wakil Parlimen Kota Bharu. Saya uploadkan video ini dan sama-samalah kita nilai dan berpersepsi.
    video

    Tuesday, May 24, 2011

    Tahniah Dengan Penampar!

    Schalke goalkeeper Manuel Neuer's unwillingness to commit his future to the club has angered fans for a while now and during the celebration in Gelsenkirchen on Sunday after Saturday's DFB Pokal win, one supporter made his slappy feelings very clear to Neuer's face.

    The Bayern Munich and Manchester United target rode in the back of a slow moving convertible escorted by security personnel through streets crammed with happy fans. At one point, a man in a black cap apparently caught his attention and Neuer leader over towards him and grabbed his hand, which the guy then used to slap the team captain's cheek before scurrying away.

    Surprised by the unfriendly gesture, Neuer just sat back down as his fellow passenger held his giant glass of beer as if he was going to use it as a weapon. Which was pretty much the best part of the clip.

    And if Manuel Neuer had any thoughts of staying with Schalke now that they've won a bit of silverware, this incident probably killed them.

    Sumber dari sini

    Sunday, May 22, 2011

    Khairy Tambah Tekanan Terhadap PM?

    Potong subsidi, Khairy cakap bernada pembangkang

    Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin membuat kenyataan agak mengejutkan apabila menuntu kerajaan terlebih dahulu berjimat sebelum mengambil langkah kurangkan subsidi untuk rakyat.

    Kenyataannya itu senada dengan apa yang sering ditimbulkan oleh pembangkang dan mengejutkan daripada seorang yang terpinggir dalam parti pemerintah.

    Khairy mengemukakan satu senarai projek-projek kerajaan yang dianggap membazir dan tidak membawa hasil yang sewajarnya, seperti khidmat negara yang menelan belanja RM560 juta tahun ini.

    "Jangan meminta rakyat mengikat perut sebelum (kerajaan sendiri) memendekkan senarai perbelanjaan sendiri," katanya kepada Malaysian Insider, portal berita dikuasai tokoh yang rapat dengan beliau.

    Kenyataan Khairy itu dibuat tidak lama selepas harga gula dan petro RON 97 meningkat dan di tengah-tengah jangkaan kenaikan harga RON 95 dan tarif elektrik.

    Pemerintah menyatakan peningkatan harga minyak mentah di pasaran global menyebabkan perbelanjaan subsidi meningkat, dan telah memulakan tindakan mengurangkan subsidi, menyebabkan peningkatan harga barang-barang keperluan.

    Kenyataan Khairy meningkatkan tekanan terhadap pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak yang berdepan cabaran mengukuhkan sokongan menjelang Pilihan Raya Umum ke-13.

    Isu kenaikan harga barang keperluan mudah menjadi isu yang menjejaskan sokongan kepada pemerintah dalam pilihan raya, seperti yang berlaku pada pilihan raya umum lalu pada 2008.

    Pentadbiran Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi membenarkan kenaikan mendadak yang tinggi harga bahan bakar semasa pemerintahannya, sehingga mengundang kritikan pemimpin Umno sendiri dan juga bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad.

    Dalam perkembangan sama, orang kuat pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim turut mencetuskan kembali ingatan kepada kenaikan harga menjelang 2008 yang menyumbang kepada kekalahan teruk Barisan Nasional dalam pilihan raya.

    Tegas Anwar, undi untuk BN bermakna undi untuk salah urus ekonomi dan kenaikan harga makanan.

    Alasan Mewajarkan Terus Memegang Kuasa

    Al-Qaeda akan kuasai Yemen jika saya berundur - Saleh

    22/05/2011 3:02am

    SANAA 22 Mei – Presiden Yemen, Ali Abdullah Saleh beri amaran al-Qaeda akan menguasai kebanyakan negara Arab termasuk Yemen jika dia berundur sebagai pemimpin negara ini mengikut perjanjian penyerahan kuasa yang dipersetujuinya.

    “Sekiranya perjanjian tersebut gagal, al-Qaeda akan menguasai Yemen menerusi wilayah Maarib, Hadramout, Shabwa, Abyan serta al-Jouf.

    “Saya telah menyampaikan mesej ini kepada rakyat Yemen yang berada di Amerika Syarikat (AS) dan Eropah, pengganti akan menjadikan keadaan lebih teruk daripada apa yang dialami kini,” kata Saleh. – Utusan Malaysia online

    Kalau Lemah Semangat Jangan Tengok!

    Saya suka blog ini kerana kelainannya dan kreativiti empunya blog.

    Di bawah salah satu gambar dari blog ini.
    Nak tengok lebih sila ke sini

    Saturday, May 21, 2011

    Naik Pun Kena Beli Juga

    Kenaikan Harga Ron95: Rakyat Diminta Tunggu Pengumuman Kerajaan

    BERA: Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Yaakob meminta rakyat menunggu pengumuman rasmi kerajaan berhubung penyelarasan harga minyak, yang akan dibuat tidak lama lagi.

    Beliau berkata rakyat tidak sepatutnya terpengaruh dengan dakyah pembangkang bahawa harga RON95 akan naik dalam masa terdekat.

    "Saya sentiasa maklumkan bahawa rasionalisasi subsidi akan kita buat pada hujung bulan ini, atau awal bulan depan, jadi jangan nak tuduh kerajaan itu ini sebab kita belum lagi naikkan apa-apa harga.

    "Jadi, saya minta rakyat tunggu dulu, kalau nak kata kerajaan tidak bertanggungjawab dari segi jaga kepentingan rakyat, sekarang ini subsidi untuk seluruh bahan petrol dan makanan meningkat sampai RM20.58 bilion kita tanggung, jadi macam mana boleh kata kerajaan tak ambil berat," katanya kepada pemberita di sini, Sabtu.

    Ismail Sabri juga meminta pihak berkenaan agar menghentikan semua pembohongan dan spekulasi berhubung kenaikan harga minyak kerana ia jelasbermotifkan politik.

    Beliau berkata perkara itu turut disebarkan di laman sosial seperti Facebook iaitu kononnya kerajaan akan menaikkan harga RON95 sebanyak 30 sen selepas pukul 12 malam tadi, dan ia mencetuskan kekecohan di kalangan orang ramai.

    "Janganlah kita percaya spekulasi itu, sabar dulu dan tunggu hingga Jun nanti, di mana kalau ada kenaikan harga, baru kita boleh beri komen dansebagainya, dan setakat ini, perkara itu masih dalam tindakan," katanya.

    Ismail Sabri berkata kerajaan mengambil kira semua faktor, termasuk kadar inflasi dan beban rakyat, ketika mengkaji rasionalisasi subsidi penyelarasan harga minyak.

    "Kita masih tengok dari segi pro dan kontra, namun saya tidak boleh beri jaminan bahawa harga minyak akan kekal selamanya, kerana bukan kuasa saya untuk beri jaminan seperti itu," katanya. - mStar

    Friday, May 20, 2011

    Persaudaraan Islam Ala Mesir

    Tentera Laut Mesir Halang Kapal Kargo Masuki Pelabuhan

    EL-ARISH (Mesir): Sebuah kapal Tentera Laut Mesir yang lengkap bersenjata telah mengarahkan kapal kargo MV Finch, yang membawa bantuan kemanusiaan untuk penduduk Gaza, meninggalkan kawasan menunggu di Pelabuhan El-Arish.

    Sebelum itu, kapal tentera laut itu telah mengelilingi kapal bantuan kemanusiaan tersebut, yang telah tiga hari berada di kawasan menunggu diperairan tersebut untuk isyarat untuk berlabuh.

    "Mereka menghalang kapal ini memasuki pelabuhan," kata wartawan Bernama Mohd Faizal Hassan, seorang dari 12 penumpang dan krew MV Finch itu, menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Bernama, Khamis.

    Menurut Mohd Faizal, MV Finch pada masa kini telah diarah keluar dari kawasan menunggu itu sejauh kira-kira tiga batu nautikal.

    Mohd Faizal turut melaporkan bahawa bekalan makanan dan air bersih di dalam kapal itu semakin kehabisan.

    Beliau berkata kapal itu masih lagi menunggu untuk mendapatkan kebenaran pihak berkuasa Mesir untuk berlabuh.

    "Pihak pelabuhan kata tunggu kebenaran untuk masuk yang kami pun tidak tahu bilakah masanya," katanya.

    Semua 12 krew dan penumpang kapal itu sebelum ini telah cuba menembusi perairan Gaza yang dikepung Israel dalam usaha menyampaikan misi bantuankemanusiaan kepada rakyat Palestin.

    Kapal itu membawa muatan paip PVC sepanjang 7.5 kilometer bagi memulihkan sistem pembentungan yang musnah di Gaza. - BERNAMA\mStar

    Monday, May 16, 2011

    Suaram Mengutuk Keras Tapi Siapa Mendengar?

    KUALA LUMPUR, 15 Mei: Suaram mengutuk keras dan kecewa terhadap tindakan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang menembak mati individu-individu tidak kira warga Malaysia ataupun warga asing yang kerap berlaku.

    Penyelaras Suaram, Yap Heng Lung berkata, pihaknya memandang serius terhadap semua kes tembak mati yang dilakukan oleh polis selama ini.

    Antara remaja yang telah ditembak mati oleh polis sejak tahun lepas termasuk Aminulrasyid Amzah (14 tahun), Mohd Shamil Hafiz Shapiei(15), Hairul Nizam Tuah (20), Mohd Hanafi Omar (22).

    Pada 13 hari bulan Mei, sekali lagi terdapat seorang remaja yang bernama Johari Abu Bakar yang hanya berumur 17 tahun telah ditembak mati oleh polis di kawasan Dengkil, Selangor sekitar pukul 11 malam.

    “Kami ingin menekankan bahawa menembak mati seseorang dengan sewenang-wenangnya tanpa memberikan peluang untuk membela diri dan dibicara bawah mahkamah adalah merupakan satu pencabulan hak asasi yang serius,” ujarnya dalam satu kenyataan.

    Katanya, Suaram inginkan maklum balas segera dari pihak polis apakah perlunya pihak polis menggunakan senjata terhadap seorang remaja yang berusia 17 tahun sehingga ditembak mati.

    Tambahnya, Suaram sebagai organisasi Hak Asasi Manusia berpendapat penggunaan senjata dan tidak memberikan hak untuk Johari membela diri adalah salah dari segi undang-undang Hak Asasi dan ianya melanggari kebanyakan artikel dalam Konvensyen Antarabangsa Perlindungan Kanak-Kanak (CRC) terutamanya Artikel 16 (1)&(11) dan Artikel 37 yang memberi perlindungan terhadap kanak-kanak bawah undang undang dan terlindung dari sebarang hukuman yang tidak berperikemanusiaan ataupun penangkapan tanpa bicara.

    “Suaram memahami tanggjungawab pihak polis untuk mencegah kegiatan jenayah di Malaysia, namun ia tidak bermakna pihak polis boleh menjalankan apa-apa operasi atau tindakan tanpa mengikuti piawaian hak asasi sedunia termasuk menembak mati seseorang sebelum dibicarakan,” katanya.

    Menurutnya, mengikut kenyataan yang diberi oleh Kementerian Dalam Negeri pada tahun lepas menyatakan bahawa jumlah kes tembak mati oleh polis adalah seramai 279 orang dari tahun 2000 hingga 2009.

    Katanya, pada tahun 2009, Assiten Komisioner Polis, ACP Syed Mustafa dari Bukit Aman telah menyatakan bahawa pihak polis telah bermula menggunakan senjata api berelektronik iaitu Taser X26 dalam operasi menangani kes jenayah di mana dapat mengurangkan isu suspek ditembak mati.

    “Namun, apa sebabnya masih ramai termasuk suspek bawah umur yang menjadi mangsa tembakan mati oleh polis?” soalnya.

    Suaram, ujarnya berpandangan isu sebegini disebabkan tiadanya mekanisme yang telus dan jelas tentang penggunaan senjata api oleh polis.

    Malah, katanya apa yang lebih mengecewakan adalah dokumen panduan dalam menggunakan senjata api iaitu Perintah Tetap Ketua Polis (IGSO) di Malaysia tidak dapat dirujuk oleh orang awam.

    Ini, katanya dengan jelas membuktikan bahawa penggunaan senjata api oleh polis tidak diimbangi oleh pemeriksaan awam dan sekaligus menyebabkan tahap akauntabiliti yang amat rendah di dalam institusi polis.

    “Suaram menggesa kerajaan untuk membawa pengawai polis yang terlibat dalam kejadian ini ke muka pengadilan dan dibicarakan di mahkamah untuk menegakkan keadilan terhadap mangsa dan keluarga mangsa,” katanya.

    Justeru, tambahnya Suaram menuntut agar pihak kerajaan melaksanakan cadangan-cadangan yang dikemukakan oleh Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia terutamanya menubuhkan Suruhanjaya Bebas Pengaduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) dengan segera.

    Beliau berkata, sekiranya langkah-langkah itu tidak diambil dengan segera, maka semua rakyat Malaysia akan menjadi mangsa penyalahgunaan pihak polis dan ini sekaligus akan menunjukkan imej yang buruk terhadap Kerajaan Malaysia yang gagal memantau institusi kerajaan yang amat penting dalam sistem pentadbiran negara.

    Harakah

    Sunday, May 15, 2011

    Jingga Menjadi Hantu, Kenapa?

    Mengapakah PM Najib takut sangat Buku Jingga ini?

    Akhbar milik UMNO,didakwa diberikan arahan khas untuk menghentam rancangan 100 hari Pakatan Rakyat yang disenaraikan dalam Buku Jingga sekiranya mereka berjaya menawan Putrajaya. Mengapakah BN tertekan dengan penampilan dan kehadiran Buku Jingga ini?

    Ini jawapan ringkas saya kepada beberapa soalan yang diminta saya jawab.

    Mengapakah PM Najib dan pimpinan BN takut sangat Buku Jingga ini?

    Secara tepat saya tak tahu. Mereka lebih tahu. Yang jelas bagi kami, Buku Jingga adalah respons dan penyelesaian untuk mengeluarkan negara dari krisis dan kemelut sosio-politiko-ekonomi yang berpanjangan. Ianya menampilkan satu persaingan dasar dan polisi sebagai penyelesaian alternatif.

    Betul ia adalah dokumen kecil, tetapi ia mengandungi penegasan dasar, pendekatan strategik dan sekaligus Program 100 kerajaan Pakatan Rakyat, andainya kami mengambil alih pemerintahan di peringkat Persekutuan.

    Apakah yang membeza pendekatan dan dasar Pakatan dari Barisan Nasional?

    Saya simpulkan secara mudah perbezaan utama kami ialah dengan kata kunci “Political Economy” atau pendekatan yang benar-benar mencerakinkan kembali kebijakan disiplin ekonomi ini. Political Economy bukanlah bidang baru bahkan hampir sama usia dengan eokonomi itu sendiri. Adalah diakui bahawa penulisan ‘seminal’ Adam Smith – Wealth of Nation (1776) itu sendiri adalah bicara “Political Economy” begitu juga penulisan John Stuart Mill – Principles of Political Economy (1848). Tokok kontemporari bidang ini di negara kita ialah Prof Jomo Sundram dan Prof Terrence Gomez. Justeru ketika kami berhujjah bahawa tidak akan dapat direalisasikan peralihan dan transformasi ekonomi selagi tidak berlaku reformasi politik, kami jelas dengan pendekatan kami, cuma BN macam buat-buat pekak sahaja.

    Tegasnya ia adalah disiplin atau bidang ekonomi yang membicarakan bagaimana “keputusan politik mempengaruhi bidang ekonomi atau economic outcomes” atau dengan kata lain mudahnya “Perubahan Ekonomi atau ‘Economic Changes’ hanya akan dapat dipacu dan direalisasikan dengan bersekali dilakukan oleh sesebuah kerajaan akan ‘Reformasi Politik’. Sebaliknya bagaimana “Transformasi Ekonomi” akan gagal dihambat oleh “Kekangan Realiti Politik”.”

    Ini pendekatan kami dan amat ketara kalau dibaca dari muka awal dalam “Dasar Bersama Pakatan Rakyat”. Secara khususnya, di muka surat 21, dalam 10 program 100 Hari Program Buku Jingga. Program 1 (reformasi institusi kritikal SPRM, SPRM, Jabatan Peguam Negara, MCMC, PDRM dll) dan program 2 (bersabit dgn pemansuhan undang drakonian ISA, OSA dll) dari 10 program 100 hari Buku Jingga. Program 1 dan 2 semacam tidak ada hubung-kait langsun dengan ekonomi tetapi menyangkut langsung dengan aspek reformasi politik dan perundangan.

    Keyakinan kami tatkala demokrasi berfungsi ia akan mengembalikan keyakinan, kewibawaan dan integriti kepada institusi-institusi kritikal dalam negara sekaligus mewujudkan ketelusan dan pertanggungjawaban dalam pentadbiran yang baik atau ‘good-governance’, maka kegiatan ekonomi dan pelaburan akan dapat dirancakkan dalam satu eko-sistem yang menggalakkan (enabling environment).

    Ini akan serentak mewujudkan persaingan sihat dan menggalakkan pemacuan daya-saing melalui peningkatan produktiviti dan inovasi. Produktiviti pula mesti dipacu oleh peningkatan tahap pendidikan dan kebebasan berkarya dan bermula dengan mengiktiraf martabat pendidiknya. Sebab itu program 5 penting ( dari hal imbuhan guru dan tenaga pengajar dalam semua bidang hingga ke peringkat tinggi)

    Bukankah itu juga yang hendak dilakukan ETP, EPP dan Model Ekonomi Baru kerajaan BN?

    Pada kami, ETP atau Program Transformasi Ekonomi dan EPP Najib adalah satu lagi usaha raksaksa seperti apa yang dikatakan oleh pakar ekonomi sebagai ‘massive Pump-Priming atau Mengepam Ekonomi berskala besar” sekali lagi dengan perbelanjaan besar (G-factor) dan juga kesanggupan untuk berhutang besar yang ditanggung oleh kerajaan. Hingga kini sudah 70 projek mega diumumkan dengan pelaburan RM106 bilion.

    Yang jelas bagi kami, ia pusingan kedua Pelaburan Besar kerajaan dalam Infra-struktur dalam era Najib. Kononnya dikatakan Pelaburan Swasta akan berperananbesar tetapi MRT, contohnya diwawarkan sebagai pelaburan swasta oleh Najib awalnya, akhirnya semua ada dibiaya kerajaan. Sekarang Perkasa pun hendak juga diberikan projek ini.

    Bukanlah susah sangat nak pacu pertumbuhan 6% setahun kalau berani berbelanja besar dan teruskan dengan ‘pump-priming’ oleh kerajaan, sebab KDNK kita pun lebih kurang RM700 bilion dan kalau kita berbelanja RM70 bilion sudah10% KDNK.

    Tetapi persoalan yang ditanya dan diprtikaikan oleh pakar ekonomi ialah di mana Model Ekonomi Baru (NEM) nya? Di mana contoh ‘keterangkuman’ atau pendekatan ;inclusivity’nya dan Suruhanjaya Peluang Saksamanya (EOC)?. Juga ada yang bertanyakan bagaimana pula pendapatan per kapita akan dapat ditingkatkan dalam sebuah ekonomi yang punya pertumbuhan tinggi? Zaman Tun Mahathir-Daim, pertumbuhan lagi tinggi, hampir 1 dekad dengan 8-10% tetapi mengapa kita masih terperangkap dalam ‘middle-income trap”. Mungkin lebih penting dari itu ialah, Apakah akan semakin jauh jurang pendapatan yang kaya dan miskin. 40% warga kerja atau lebih 11 juta warga kerja punya pendapatan kurang dari RM1500 sebulan dan apakah ini akan dapat ditangani? Hanya 20% pula warga kerja yang punya pendidikan tertiari dan punya ketrampilan atau ‘skilled’.

    ETP dan EPP tidak akan merubah dan meningkatkan apa-apa yang signifikan kepada rakyat. Yang jelas bagi kami sepereti yang ditegaskan oleh pakar ekonomi termasuk Bank Dunia, bahawa ekonomi Malaysia masih terperangkap dalam fenomena ‘perangkap pendapatan-sederhana’ dan jurang pendapatan yang terus melebar?

    Apakah kesedaran ini yang menjadikan Najib terus tertekan?

    Betul, pada saya tepat. Sebab Najib ada NEM atau MEB tetapi tidak boleh dilaksanakan kerana konsep dan matlamat dalam MEB bertentangan dengan Perkasa dan kelompok Ultra-Melayu dalam UMNO sendiri. Ketuanan Melayu Umno tidak dapat membenarkan “keterangkuman” atau Inclusivity” contohnya yang berlawanan dengan ‘affirmative action’ berdasarkan kaum.

    Ada konsep yang baik dalam MEB tetapi takut untuk dilaksanakan. Ini telah dikritik oleh tokoh-tokokh ekonomi seperti Allahyarham Dr Zainal Aznam dan Professor Mohd Arief bekas Pengarah MIER.

    Tetapi kami dalam Pakata Rakyat tidak ada kekangan seperti itu, sebab dasar-dasar kami kami diputuskan bersama dalam muakat politik Pakatan. Lihat sahaja Dasar Bersama Pakatan. Dasar adalah penting dan dasar menentukan matlamat dan program. Kemudian baru datang isu ‘delivery’ atau penghantaran. Ini ditentukan oleh efisiensi jentera ‘delivery’, ‘tiris’ atau tidak.

    Tetapi Najib semacam tak ada MEB hanya ETP dan EPP. Baru-baru ini Najib telah membubarkan think-tank yang mewujudkan MEB/NEM (yakni NEAC).

    Kenapa Najib serang Buku Jingga dengan tuduhan Muflis atau negara akan bankrap?

    Muflis atau bankrap adalah kata-kata yang emotif dan sensasi yang cepat difahami rakyat. Jadi itulah cara paling kuno dan konvensional untuk Najib menyerang kami. Rakyat takut negara bankrap.

    Tetapi seluruh prgram 100 Hari kami itu kalau dilaksanakan tak sampai pun menelan RM19 bilion. Tidak dengan itu negara akan bankrap. Negara pastinya bankrap dengan hutang kerajaan Pusat dan GLCs yang mencecah 60% KNDK dan terus meminjam lagi. Tahun ini kerajaan akan mewnerbitkan RM82 bilion bon dan sukuk. Sebahagian diguna untuk bayar hutang dan koupon bon yang telah matang. Bankrap mungkin, tapi bukan kerana Buku Jingga. Pahang dan Johor mungkin bankrap kerana hutang, tidak Selangor dan Pulau Pinang dan tidak juga Kedah dan Kelantan.

    Apa contoh program 100 Hari yang boleh diterangkan?

    Saya ambil tentang cadangan pengambilan semula aset lebuhraya oleh kerajaan dengan tujuan menghapuskan tol.

    Kami cadangkan pengambilan semula PLUS. Kami tahu jumlah pendapatan atau kutipan PLUS setiap tahun RM2.2 bilion. Pampasan dari kerajaan pula RM800 juta. Jumlahnya RM3bilion. Kos operasi dan pengurusan PLUS adalah RM720 juta.

    Pada asalnya pegangan kerajaan melalui KWSP dan Khazanah ialah 65% dengan 35% pegangan minoriti yang sebahagian besarnya ialah milik pengurus dana asing.

    Hujung tahun lalu, kami mencadangkan pengambilan balik oleh kerajaan dalam Buku Jingga, sekarang ini, pada bulan Julai akan datang segalanya akan dimilikki oleh kerajaan 100%. Urusan kesemua perkara atau ‘exercise’ ini tidak akan menelan lebih dari RM7bilion. Nah, pada hujung Julai PLUS bakal milik kerajaan dan tol boleh dihapuskan dengan rakyat mendapatkan menafaatnya. Ini adalah satu contoh program Buku Jingga!

    Pendekatan Buku Jingga adalah berpaksikan rakyat (Rakyat-Centred)– memakmurkan dan mensejahterakan rakyat, sementara kami mahu menjana persaingan sihat dan meningkatkan daya-saing dengan menamatkan amalan kronisme dan rasuah dalam sistem ‘delivery’. Kami bukan ‘tidak mesra bisnes’, tetapi bukan bisnes yang mengorbankan rakyat dan negara. Kerajaan negeri-negeri Pakatan Rakyat hari ini adalah buktinya! Buku terbitan kerajaan negeri Selangor “The Road to Reform” (2010) adalah bukti terbaik bagi memberikan kesedaran kepada rakyat tentang pendekatan reformasi “Political Economy” kami secara ilmiah.

    Kami bukan sahaja bercakap tentang pertumbuhan dan pendapatan per kapita tetapi mempastikan pertumbuhan mapan dan berakhir dengan kesejahteraan dan kemakmuran rakyat – antara lain dengan agihan kekayaan negara yang adil dan rakyat dapat meningkatkan “pendapatan boleh berbelanja-disposable income” yang tidak ditelan oleh inflasi. Kami lakukan reformasi politik bersekali dengan peralihan struktural dengan mendekati isu contohnya, subsidi dan kaedah penswastaan yang tidak akan membebankan rakyat dan menguntungkan kroni semata-mata.

    Kita mendekati perkara ini dengan menentukan keutamaan dalam pelaburan kerajaan berpandukan ‘Fiqh Al-Awlawiyyat’. Nak bina Menara Warisan ke atau nak mendayakan rakyat dengan memberikan perkhidmatan asas (essential services) dengan harga yang munasabah (affordable) – air, tenaga, pengangkutan- lebuhraya, perumahan, pendidikan dan kesihatan. Ini kesemua adalah keputusan politik dan komitmen politik.

    Tetapi Najib-BN hanya bercakap tentang projek mega – mutakhir keretapi laju ke Singapura, dulu Bakun – yang hingga kini tak ada pembeli tenaganya (no takers), dll. Sebabnya untuk kroni jadi bilionaire dan jutawan segera! Impak kewangan, hutang dan alam sekitar bukan perhitungan utama bagi mereka. Yang penting angka pertumbuhan di pacu!

    Kami juga merungkaikan masalah perbezaan pembangunan wilayah dengan pendekatan desentralisasi polisi fiskal dengan mendayakan pihak negeri dalam isu royalti dan peruntukan per kapita yang lebih adil untuk kerajaan negeri dalam amalan Federalisme yang lebih demokratik. Bukan seperti yang ‘rompakan’ yang dilakukan atas royalti minyak negeri Kelantan dengan mencerobohi kesucian perjanjian atau ‘sanctity of contract’ yang menakutkan pelabur asing dan tempatan.

    Kalau Najib nak tahu samada negara akan bankrap, cara yang baik adalah mengizinkan pakar-pakar ekonomi membahaskan cadangan Buku Jingga bersekali dengan Pakatan Rakyat. Najib dan pimpinan BN dipersilakan hadir sama!


    Dipetik daripada blog Dr Dzulkefly Ahmad - SH

    Saturday, May 14, 2011

    13 May 1969 - Terkenangkan Guru Kepada Guruku

    Dari hati saya : Bukannya hasrat berbangga dengan apa yang ada. Yang Allah kurniakan. Meniup sentimen perkauman jauh sekali. Tetapi sejarah adalah hakikat. Bila keadaan sepertinya terjadi pasti akan terkenangkan sesuatu yang sememangnya dijadikan benteng hidup dan seseorang yang menjadi Idola.

    Haji Mohd Salleh bin Abdul Karim (1916 – April 21,1959)

    Dilahirkan di Tanjung Olak Batu, Bukit Pasir, Muar, Johor pada tahun 1916. Masa mudanya banyak dihabiskan dengan menuntut ilmu daripada beberapa orang guru termasuklah guru di kampung isterinya, Hajah Esah Haji Abdul Rashid, di Kayu Ara Pasong, Pontian, Johor.

    Antara guru-guru Haji Mohd Salleh ialah Haji Hussein (belajar agama dan al quran), Haji Alias, Haji Adam dan Haji Ahmad. Beliau juga turut belajar daripada Haji Abdul Fadhil bin Abu Bakar Banten yang membawa ajaran Wirid Khaujakan di Johor selepas mendapat perkenan Sultan Ibrahim dan telah dilantik sebagai ketua kumpulan Wirid Khaujakan di Batu Pahat , Johor.

    Haji Mohd Salleh atau lebih dikenali sebagai Penghulu Salleh, Panglima Salleh atau "Kiai Salleh" atau "Panglima Salleh Selempang Merah" merupakan seorang pahlawan Melayu keturunan Banjar yang bangkit menentang kekejaman komunis semasa selepas kekalahan Jepun semasa Perang Dunia II. Ada sesetengah orang kampong menggelarnya Salleh Hitam atau Salleh Keling kerana kulitnya yang agak gelap sedikit.

    Dikatakan juga pernah Haji Mohd Salleh menyertai MPAJA (Rakyat Malaya Anti Tentera Jepun) atau Komunis pada tahun 1942 atas desakan berbentuk paksaan oleh ejen-ejen Komunis. Beliau juga dilantik sebagai Ketua Komunis Melayu Seri Medan pada tahun tersebut. Tetapi beliau tidak pernah menganiayai orang atau membantu Komunis secara langsung. Malah cukai untuk MPAJA yang dikutip oleh beliau dari orang kampong digunakan untuk kenduri kesyukuran serta jamuan makan untuk orang kampong.

    Jasa

    Kepimpinan Haji Mohd Salleh mula terserlah tahun 1942 kerana kejayaannya menyatupadukan dan memimpin penduduk Melayu daerah Daerah Batu Pahat dari pelbagai suku iaitu Banjar, Jawa, Bugis serta Melayu untuk menentang MPAJA semasa zaman pemerintahan Jepun sehinggalah zaman Pentadbiran Tentera British (BMA) dan zaman darurat.

    Sebelum ketibaan pihak British, pihak Malayan People Anti-Japanese Army MPAJA yang dikenali dengan pelbagai nama seperti Bintang Tiga (Lambang tiga bintang pada topi), Bucu Tiga (merujuk topi mereka yang berbucu tiga) dan Ketumbu Gila yang sebelum itu berjuang menentang Jepun di bawah payung Parti Komunis Malaya Komunis telah mengambil kesempatan untuk berkuasa dan bertindak kejam terhadap orang-orang yang dianggap bekerjasama dengan Jepun. Mereka tidak mengenal mangsa dan menghukum sesiapa sahaja yang dianggap bersalah dengan mengikut undang-undang mereka dimana berlaku perbicaraan di mahkamah yang dipanggil Mahkamah Rakyat didalam hutan. Lazimnya mereka yang dibicarakan akan didapati bersalah dan dikenakan hukuman mati.

    Kekejaman Askar Bintang Tiga berleluasa di Tanah Melayu termasuk di kawasan Batu Pahat dan Muar di Johor. Masyarakat Melayu di kawasan Parit Sulong, Batu Pahat, Johor, yang pada ketika itu tidak mempunyai kelengkapan senjatapi untuk mempertahankan diri telah memilih Haji Mohd Salleh untuk memimpin pakatan untuk mempertahankan diri dari kekejaman Askar Bintang Tiga.

    Bintang Tiga juga menmperkenalkan peraturan-peraturan yang menyebabkan Orang Melayu menjadi marah dan bangkit menentang mereka. Antara peraturan-peraturan tersebut ialah:-

    • Mengutip cukai wang dari penduduk Batu Pahat berketurunan Melayu, Cina dan India dengan tinggi sekali.
    • Memaksa penduduk tempatan menyerahkan hasil tuaian kepada MPAJA.
    • Merompak hasil tuaian, tanaman dan ternakan penduduk kampong.
    • Menculik wanita muda tidak kira anak dara, janda atau isteri orang untuk dijadikan anggota komunis dan penggalak zuriat.
    • Memaksa penduduk tempatan menyertai MPAJA dengan tanpa alasan.
    • Menyerang kampong dan membunuh orang awam yang tidak berdosa tanpa alasan.
    • Mengadakan Mahkamah Rakyat yang tidak adil melaksanakan hukuman.
    • Melarang orang Islam bersolat berjemaah dengan alasan membuang masa.

    Dengan hanya bersenjatakan parang panjang dan amalan Ayat Empat, Haji Mohd Salleh telah memimpin masyarakat Batu Pahat untuk menggempur kubu-kubu Askar Bintang Tiga di Bukit Berdiri dan Bukit Alam, Parit Sulong, di Parit Lubok, Semerah, di Kangkar Senanga, dan di Ayer Kuning, Bakri, Muar. Pasukan pejuang di bawah pimpinan Haji Mohd Salleh terkenal dengan gelaran tentera parang panjang dan 'Selempang Merah iaitu sejenis kain selendang berwarna merah yang dibekalkan kepada setiap orang ketika menghadapi atau berhadapan dengan musuh.

    Terdapat pelbagai kisah mengenai kehebatan ilmu kebatinan Haji Mohd Salleh dan pengkutnya mendakwa ramai Askar Bintang Tiga melihat beribu-ribu pejuang yang tinggi menggalah menuju ke arah mereka untuk mencabut nyawa mereka, sedangkan yang datang itu hanyalah Panglima Salleh dan pasukanya yang dianggarkan berjumlah seratus orang sahaja.

    Walauapapun yang sebenarnya berlaku, yang jelas adalah Haji Mohd Salleh bin Abdul Karim berjaya menyekat kegiatan Askar Bintang Tiga pada masa itu secara berkesan sehinggalah pihak British kembali menjajah Tanah Melayu.

    Kegagahan dan keberanian, Haji Mohd Salleh diiktiraf oleh Kebawah Duli Sultan Johor Almarhum Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar yang bertitah pada 26hb Disember 1945 bahawa Haji Mohd Salleh adalah Panglima Melayu. Sejak itu Haji Mohd Salleh mendapat gelaran Panglima.

    Sebagai mengenang jasa Haji Mohd Salleh, DYMM Sultan Johor telah mengurniakan beliau Pingat Ibrahim Sultan (PIS) pada 17hb September 1955. Haji Mohd Salleh menghembuskan nafas yang terakhir kerana diserang penyakit radang paru-paru di Hospital Besar Johor Bahru pada 21hb April 1959.

    Petikan dari wikipedia

    Wednesday, May 11, 2011

    Ini Pandangan Guan Eng

    Kegagalan dasar ekonomi dan polisi yang membawa kepada kenaikan harga petrol dan gula

    Pengumuman kerajaan BN hari ini untuk menaikkan harga gula sebanyak 20 sen kepada RM2.30 nyata mendedahkan motif jahat akhbar milik UMNO, Utusan Malaysia yang sengaja mewujudkan konspirasi kononnya DAP dan para paderi Kristian ingin menubuhkan sebuah Negara Kristian dan melantik Perdana Menteri yang beragama Kristian. Penipuan seperti itu dicetak di muka hadapan Utusan Malaysia sedangkan tiada rakyat Malaysia beragama Kristian yang berusaha untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.

    Penipuan Utusan ternyata adalah cubaan terdesak UMNO untuk mengalihkan perhatian daripada kegagalan pengurusan ekonomi serta kegagalan dasar- dasar lain sehingga menyebabkan kenaikan harga petrol dan gula. Rakyat Malaysia biasa yang akan dibebani dengan kos sara hidup yang juga telah menyebabkan kehidupan masyarakat miskin lebih sukar. Anehnya, harga barangan selalunya akan naik berikutan kemenangan besar BN dalam pilihanraya.

    Laporan Utusan ini walaupun tidak munasabah, amat membimbangkan kerana motif UMNO dan pemimpin-pemimpinnya sini jelas mengipasi ketakutan dan kebencian terhadap penganut Kristian. Begitu banyak laporan dibuat oleh pemimpin UMNO dan kumpulan sokongan UMNO meminta tindakan tegas diambil terhadap DAP dan para paderi Kristian. Seperti yang disangka, langsung tiada satu pun pemimpin UMNO yang menyeru agar tindakan tegas diambil terhadap Utusan atas fitnah dan pembohongan tersebut.

    Kenaikan harga gula sebanyak 20 sen merupakan kenaikan 10% daripada harga lama iaitu RM2.10 sekilogram. Kenaikan ini adalah susulan kenaikan sebelum ini pada Disember tahun lalu di mana kenaikan adalah pada kadar yang sama.

    Kenaikan ini merupakan sebahagian daripada pemotongan subsidi pertama daripada kerajaan yang diumumkan pada 16 Julai tahun lalu, di mana ketika itu harga naik sebanyak 5 sen per liter untuk petrol dan diesel, 10 sen per kg untuk LPG dan 20 sen per kg untuk gula. Kenaikan ini juga muncul setelah kenaikan harga petrol RON97 meningkat sebanyak 20sen minggu lalu.

    BN mendakwa bahawa walaupun berlaku kenaikan harga gula, kerajaan akan terus menyimpan RM111.6 juta bagi tujuan projek- projek pembangunan dan masih perlu membayar RM238.4 juta subsidi gula tahunan. DAP menolak hujah seperti itu yang tidak terbukti memberi manfaat kepada rakyat.

    Pertama, RM116.6 juta yang disimpan tidak akan membawa manfaat kepada masyarakat selagi tiada sistem tender terbuka. Akibatnya, gejala rasuah bermaharajalela dengan tiadanya tender terbuka untuk cadangan pembinaan MRT yang berjumlah RM53 bilion dan keengganan untuk menyiasat kehilangan RM52 bilion saham bumi.

    Minggu lepas, PBB telah memaparkan kaji selidik yang menunjukkan penurunan dalam kadar pertumbuhan ekonomi Malaysia tahun ini berikutan inflasi dalam harga makanan, petrol dan kekurangan iltizam politik untuk melakukan reformasi dalaman. Tambahan lagi, kenapa perlu bimbang dengan simpanan RM116.6 juta apabila kerajaan BN sepatutnya boleh menjimatkan RM19 bilion dengan menamatkan subsidi gas kepada pengeluar tenaga elektrik bebas (IPP).

    Daripada cubaan untuk menyimpan RM116.6 juta, Kerajaan BN boleh menyelamatkan 163 kali lebih banyak iaitu sebanyak RM19 bilion melalui penghentian subsidi gas untuk IPP. Pada tahun kewangan 2009, subsidi gas Petronas mencecah RM19 bilion, manakala pada setengah tahun pertama 2010, subsidi gas sudah mencecah sebanyak RM10.2 bilion. Subsidi terkumpul yang ditanggung oleh Petronas hingga November 2010 sejak harga gas ditetapkan di bawah Sektor Tenaga 1997 dan Sektor Bukan Tenaga 2002 adalah sebanyak RM126.6 bilion.

    Utusan telah mengambil langkah mudah untuk mengelak daripada memberi penjelasan mengenai kenaikan harga dengan mewujudkan pembohongan dan fitnah yang berbahaya terhadap golongan minoriti. Dengan kegagalan untuk menghentikan akhbar milik UMNO, Utusan daripada meneruskan kempen pembohongan bahawa agama Islam berada dalam keadaan terancam, kerajaan BN telah menjadi penghasut kebencian orang Islam terhadap komuniti Kristian.

    ‘Double-standard’ sebegini daripada pemimpin BN menimbulkan kecurigaan bahawa Utusan menikmati kekebalan sebagai akhbar milik UMNO dalam usahanya untuk menyebarkan pembohongan berbahaya dan melancarkan kempen kebencian terhadap kaum minoriti Kristian yang tidak berdaya untuk mempertahankan diri mereka.

    Dipetik daripada blog Lim Guan Eng

    Saya ambil dari SH

    Monday, May 9, 2011

    Siapakah Yang Mengubah Perlembagaan?

    Apa bezanya bertindak di luar Perlembagaan dan tidak ikut Perlembagaan?
    Ekstremis itu siapa?


    Ekstremis anggap kerajaan lemah

    KUALA LUMPUR – Tindakan pihak ekstremis tertentu yang semakin lantang membuat pelbagai tuntutan sehingga sanggup mengubah apa yang termaktub dalam perlembagaan kerana mereka beranggapan kerajaan ketika ini adalah lemah.

    Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, ketika zaman beliau mentadbir negara ini, semua kelompok tidak kira Melayu, Cina, India dan kumpulan-kumpulan agama secara majoritinya menyokong kepimpinan beliau.

    Menurutnya, ia diburukkan lagi apabila orang Melayu berpecah-belah kepada beberapa kumpulan dan sekali gus memberi peluang kepada kelompok ekstremis ini menyuarakan tuntutan mereka.

    “Dulu tiada dakwaan sebegini, mereka (puak ektremis) tidak pernah tuntut seperti sekarang, ia kerana apabila kerajaan dilihat lemah, jadi pelbagai tuntutan dibuat untuk bagi kotor lagi keadaan,” katanya pada sidang mediaa selepas merasmikan mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Cheras di Dewan Utama, Pusat Rekreasi Cheras di sini, semalam.

    Ditanya mengenai dakwaan yang mengatakan ada pihak mahu mengubah agama rasmi negara ini menjadi Kristian kerana bertujuan mahukan Perdana Menteri dari golongan tersebut, Dr Mahathir berkata, beliau tidak mahu membangkitkan soal agama.

    “Semuanya bergantung kepada rakyat, jika pilih tidak Islam, maka tidak Islamlah Perdana Menteri kita, Melayu yang tentukan sebagai kaum majoriti di negara ini, kita terima sahajalah kalau begitu,” katanya

    Laporan dari sini

    Wawancara Khas Sultan Muhammad V

    Isnin Mei 9, 2011
    Sultan Yang Prihatin

    Sultan Muhammad V

    SEJAK dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan yang ke-29 pada 13 September 2010, inilah buat pertama kalinya Sultan Muhammad V memberikan wawancara khas kepada para wartawan media cetak dan media elektronik.

    Wawancara khas itu telah berlangsung di Istana Negeri, Kubang Kerian, Kota Baru pada Rabu, 4 Mei 2011 pada lebih kurang jam 5.30 petang dalam suasana penuh protokol tetapi tetap mesra.

    Wawancara itu juga diadakan bersempena dengan pelancaran Yayasan Sultan Kelantan yang akan dilangsungkan di Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC) minggu hadapan.

    Sebanyak 12 wakil media termasuk dari Mingguan mStar dan The Star telah dijemput untuk menemuramah Sultan Muhammad V yang hadir segak menggenakan sut coklat muda ala Nehru.

    Baginda Sultan juga sentiasa memulakan bicara dengan terlebih dahulu melafazkan Bismillahirrahmanirrahim dan Asalamualaikum kepada pertanyaan wartawan muslim dan salam sejahtera kepada wartawan bukan Islam.

    Dan sebelum memulakan wawancara baginda terlebih dahulu bertanya sama ada perbualan yang akan berlangsung itu hendak menggunakan dialek Kelantan ataupun bahasa rasmi.

    Sepanjang wawancara itu yang berlangsung selama lebih 45 minit, baginda hanya membahasanya dirinya sebagai ‘saya’ bukannya ‘beta’ sebagaimana lazim digunakan di dalam istana.

    Berikut adalah petikan wawancara bersama Tuanku Sultan Muhammad V:

    > Perkara pertama yang terlintas di dalam fikiran sebaik sahaja menaiki takhta Kesultanan Kelantan: Perkara pertama ialah untuk memilih nama rasmi yang akan dipakai selaku Sultan iaitu Sultan Muhammad V dan perkara kedua ialah untuk menukar seruan “Daulat Tuanku” yang lazim digunakan sebelum ini kepada seruan “Allahu Akhbar”. Pada pandangan saya, inilah yang paling sesuai kerana secara tidak langsung siapa yang melafazkannya akan memperolehi pahala. itulah yang terbaik untuk rakyat saya.

    > Mengapa memilih menggunakan gelaran Sultan Muhammad V sebagai gelaran rasmi: Kerana kalau kita tengok dalam sejarah salasilah negeri Kelantan, Sultan yang terakhir, menggunakan gelaran Sultan Muhammad Ke-IV. Jadi kalau nama saya sendiri sudah Muhammad, secara semula jadinya itulah pilihan pertama saya. Dan setelah berfikir semasak-masaknya itulah pada fikiran saya yang terbaik...Insya-Allah.

    > Bilakah akan ditabal secara rasmi selaku Sultan Kelantan: Saya fikir, bukan perkara ini tidak pernah berlaku (tidak melangsungkan upacara pertabalan). Misalnya untuk senang diterima, kita ambil dalam hal Almarhum Sultan Johor yang lepas, baginda tidak pernah ditabal walaupun menjadi Sultan Johor untuk lebih 23 tahun jika tidak silap saya. Jadi soal pertabalan ini adalah lebih kepada formaliti jika hendak dibandingkan dengan keperluan. Sebab saya fikir, ini bukan hendak glorify atau bermegah-megah atau hendak membesar-besarkan diri kita sendiri tetapi ini lebih soal tanggungjawab. (Nota: Untuk makluman pembaca, Sultan Muhammad telah dimasyurkan secara rasmi pada 13 September 2010 sebagaimana yang dituntut oleh perlembagaan negeri. Soal pertabalan hanyalah merupakan satu adat yang terpulang kepada Sultan sama ada ingin menyegerakannya atau mengadakannya pada satu tarikh yang difikirkan sesuai.)

    > Tentang hubungan dengan ayahanda, bonda dan adinda-adinda pada masa ini: Jawapan yang terbaik kepada soalan ini pada saya ialah “Alhamdulillah...”

    > Perasaan tentang perhatian seluruh negara yang tertumpu kepada isu-isu yang melingkari Istana Kelantan: Saya rasa jawapan yang paling sesuai ialah kita tidak boleh nak fikir sangat (hal ini) sebab jika kita terlalu memikirkan sangat, nanti otak kita akan sesak (jammed) jadi kita kena reda, kita tunggu dan kita lihat apa yang berlaku itu, jika kita fikir ia sudah takdir, maka kita lihatnya sebagai takdir. jika kita hendak fikir banyak sangat why? why? why?...akhirnya kita tidak akan terfikir kerana otak manusia atau data base otak manusia tak akan dapat memikirkan kenapa ini semua terjadi.

    > Rahsia tidak kekok untuk berada bersama-sama rakyat, duduk dan makan bersama malah menyembelih lembu bersama-sama rakyat dalam majlis-majlis keramaian: Kalau kita buat sesuatu perkara yang kita suka seperti sesetengah orang suka menyanyi, sesetengah orang suka makan, tengok tv, akhirnya ia akan menjadi senang untuk kita. Misalnya jika kita suka makan nasi lemak, kita makan sepuluh bungkus pun tidak ada hal.

    > Rahsia mudah didekati oleh rakyat dan tidak kekok memberi bantuan peribadi: Bagi saya senang sahaja sebab jika kita perhatikan sewaktu ayahanda saya menjadi Sultan, tidak ada satu yayasan dibuat atas namanya. Jadi saya fikir mengapa tidak ada (yayasan). Jadi itu yang mendorong saya untuk memberi sumbangan peribadi kepada rakyat jelata. Sebab tidak ada yayasan di atas nama ayahanda saya yang dapat saya gunakan untuk menyalurkan bantuan kepada rakyat (Nota: sebaik sahaja diangkat menjadi Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V telah menubuhkansebuah yayasan yang diberi nama Yayasan Sultan Kelantan yang tujuannya adalah untuk menjaga kebajikan, pendidikan dan keagamaan rakyat di bawah jajahannya.)

    > Mengenai perancangan Yayasan Sultan Kelantan dalam membantu rakyat: Kita anggarkan kita akan dapat mengutip antara RM5 hingga RM6 juta (untuk dana awal). Selepas itu anggota lembaga pemegang amanah akan memutuskan cara untuk menyalurkan wang tersebut. Apa yang penting ialah untuk menentukan supaya program baru untuk mengumpul dana dapat dirancang dengan baik agar wang dana itu tidak habis. Jika wang dana tidak mencukupi atau kehabisan ini bermakna hanya segelintir pihak sahaja yang berpeluang mendapat faedah daripada dana ini. Matlamat yayasan ini ialah untuk membantu seseorang itu berdikari supaya dia sendiri dapat menguruskan dirinya selepas itu tanpa bantuan lagi.

    > Pandangan tentang isu pembangunan yang dihadapi oleh rakyat dan negeri Kelantan: Masalah negeri Kelantan saya nampak adalah tentang soal kekurangan infrastruktur asas dan tidak semaju seperti mana negeri Selangor atau Johor. Jadi kalau negeri-negeri ini banyak lebuhraya dan jalan baru dibina akhirnya kampung-kampung kecil dan bandar-bandar kecil yang berada di sekitar kawasan yang memiliki kemudahan infra seperti jalan raya dan sebagainya akan menerima pembangunan secara tidak langsung. Ini kerana, saya selalu ke mana-mana menggunakan kereta, jadi saya dapat tengok bagaimana kawasan yang mempunyai jalan besar dan utama akan turut membangun dan kampung itu tidak mati. Tetapi jika tidak ada jalan dan pembangunan ekonomi susah hendak sampai ke situ, ia akan mati termasuklah masyarakat kerana mereka tidak ada kesempatan untuk turut membangun kerana tiadanya komunikasi dengan dunia luar. Di Kelantan itu yang paling ketara...

    > Tentang prinsip-prinsip asas dan perubahan utama yang akan dilaksanakan: Prinsip saya ialah kita sebagai pemerintah haruslah aktif membuat tinjauan kerana hanya dengan meninjau kita akan mendapat gambaran sebenar (keadaan di bawah) dan dapat ambil tindakan sewajarnya serta dapat memberi keutamaan kepada yang mana perlu mendapat perhatian terlebih dahulu.

    > Tentang tahap kemajuan ekonomi dan pembangunan sosial negeri Kelantan: Seperti mana yang saya katakan di awal wawancara tadi, tidak ada bandar di dunia ini dapat bangun tanpa ada infrastruktur asas seperti jalan, hospital, lapangan terbang. Saya bukannya hendak campur politik tetapi apa yang saya maksudkan di sini ialah kalau hendak bangunkan sesuatu kita perlu buat kajian fisibiliti terlebih dahulu. Contohnya macam saya balik (dari sesuatu majlis) dengan kereta saya dapat lihat sendiri kesesakan lalu lintas yang teruk kearah pusat bandar (Kota Baru) bila ada cuti am. Mengapa sesak? Kerana jalan tidak luas atau tidak cukup tetapi kereta banyak. Mengapa kereta banyak? Sebab pada waktu cuti umum orang Kelantan di luar Kelantan balik bercuti ke Kelantan. Jadi kalau kita buat lebuh raya dan buat tol sudah pastinya kita akan dapat menjana pendapatan kerana ramai yang balik ke Kelantan menggunakan kereta. Akhirnya hasil (wang) akan berpusing dan ini akan merancakkan ekonomi termasuk hasil pendapatan rakyat. Bila ini berlaku ia akan menyenangkan hati rakyat – tidak kiralah sama ada ekonominya ke, kesejahteraan dia ke, atau kesihatan dia ke, asalkan rakyat senang. Dan apa sahaja yang akan menyenangkan rakyat kita sokong. Jadi kita tidak hendak menyalahkan mana-mana pihak. Cuma bila kita buat perbandingan contoh Kelantan dengan Terengganu, Kelantan dengan Pahang, Kelantan dengan Johor atau Selangor, Wilayah Persekutuan, kita akan tahu jawapannya kedudukan kita di mana.

    > Mengenai impak aktiviti politik kepada perpaduan rakyat: Sistem politik ini, bagi saya selagi ia tidak bercanggah dengan agama dan kita tidak memburuk-burukkan orang lain dalam ceramah tidak mengapa. Bagaimanapun ia bergantung atas diri masing-masing. Misalnya atas pentas ceramah, kalau sesetengah orang itu mulutnya laser, akan keluar perkataan-perkataan yang tidak elok tetapi kalau orang itu jenis orang baik, tak akan keluar kata-kata buruk ke atas orang lain. Jadi kita sendiri kena tahu bila hendak tekan brek (had). Kalau saya sendiri nak cakap apa-apa pun siapa boleh halang saya cakap tapi kita sendiri kena tahu bila hendak brek. Sebagai manusia kita kena tahu had kita di mana. Jika tidak, kita akan menjadi seperti sebuah kereta api yang out of control yang akhirnya akan terbalik.

    Salin dari mStar