Tuesday, January 31, 2012

Boleh Caya`Ke Ni?


UFO Retrieved By Russian Military 2011 by justa4t

Maka Bersuaralah Sinyanyuk Hidung Besar......

Anwar Akrab Dengan Yahudi - Tun M

PUTRAJAYA: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau kecewa dan tidak berasa terkejut dengan dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu melindungi keselamatan Israel.

Dr Mahathir juga membidas bekas timbalannya itu yang selalu menjejaskan nama baik negara di mata dunia.

Beliau mendakwa ketua pembangkang itu sememangnya mempunyai hubungan rapat dan akrab dengan pemimpin Yahudi sejak dahulu lagi.

"Memang dia (Anwar) dekat dengan Israel sebab dia suka kalau orang Barat puji dia. Dia nak ternampak sebagai seorang yang moden yang ikut trend, sebaliknya kita anggap dia sebagai lapuk," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan siri syarahan Razak berjudul 'A Malaysian Approach ro Public Leadership' di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini, Isnin.

Sebagai pemimpin yang telah lama mengenali perwatakan Anwar, Dr Mahathir berkata motif dan tujuan pemimpin pembangkang itu adalah untuk menonjol dan mempromosikan diri sendiri kononnya beliau adalah pemimpin moden dan liberal sekaligus mengharapkan pujian daripada negara Barat.

"Saya tak hairan kerana saya tahu dia (Anwar) sangat rapat dengan mereka (Israel). Dia amat mesra dengan ramai anggota Kongres Amerika Syarikat yang berbangsa Yahudi," dakwanya.

Ditanya mengenai kepimpinan Anwar, Dr Mahathir berkata tanpa sebarang hala tuju dan agenda pembangunan untuk negara dan rakyat, bekas timbalan perdana menteri itu berkeinginan besar untuk merampas Putrajaya dan menjadi Perdana Menteri.

Jelasnya hanya pemimpin yang memahami kehendak rakyat dan tidak mementingkan diri sendiri sahaja mampu membawa negara ke tahap yang lebih maju dan ternyata kualiti itu tidak dimiliki oleh Anwar.

"Dia dan penyokong dia kata perjuangan utama mereka ialah mara ke Putrajaya dan menjadi Perdana Menteri. Apa program dia (Anwar), tak ada apa. Dia kata dia liberal kepada semua orang, pemimpin untuk semua, jadi dia dapat sokongan dan mungkin menjadi Perdana Menteri," katanya.

Dalam temubual dengan akhbar Wall Street Journal baru-baru ini, Anwar menyatakan sokongan terhadap semua usaha bagi menjaga dan melindungi keselamatan negara Israel. BERNAMA

Monday, January 30, 2012

Dedahkanlah! Rakyat Kat Luar Ni Pun Nak Tahu....

Cakap jer banyak, buatnya tidak!

‘Saya pun ada bukti salah laku pemimpin Pakatan’
RISWANDI RAZAK
29 Januari 2012
Hasan Ali

SHAH ALAM - Bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali menggesa Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali membuat laporan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sekiranya mempunyai bukti penyelewengan dan salah laku melibatkan beliau.

Menurutnya, beliau sendiri tidak mengetahui bentuk penyelewengan yang didakwa Azmin sebagai rahsia yang kini berada dalam tangan Pakatan Rakyat (PR).

Sebaliknya, Hasan mendedahkan beliau juga mempunyai bukti-bukti kukuh berhubung salah laku pemimpin PR, menerusi pemberi maklumat dalam gabungan tersebut.

"Bukan niat saya untuk mengaibkan sesiapa, tetapi andainya saya ditolak ke dinding, barangkali maklumat-maklumat tersebut boleh dijadikan senjata ampuh mempertahankan diri.

"Ini kerana sesetengah daripada maklumat tersebut boleh mengundang keaiban kepada individu dan parti," kata beliau dalam wawancara eksklusif bersama Sinar Harian.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai dakwaan Azmin mempunyai rahsia berkaitannya dan akan dedahkan kepada rakyat sekiranya Hasan terus menyerang kepimpinan PR.

Hasan berkata, sebagai ahli politik, beliau tidak mampu mempetahankan diri daripada serangan dan fitnah kerana ia perkara biasa dalam dunia politik.

Menurutnya, beliau masih mempunyai rekod baik sepanjang 15 tahun berada dalam dunia politik termasuk dalam perkara fitnah-memfitnah.

"Mungkin ada yang mengatakan bahawa saya angkuh. Tetapi, inilah realitinya. Setakat yang saya ingat, belum ada laporan polis atau siasatan SPRM ke atas saya.

"Tetapi tidak tahulah waktu mendatang kerana saya bersama teman-teman dilihat terlibat dalam program dalaman dan bagi setengah golongan menganggapnya sebagai menentang arus," katanya yang memulakan siri jelajah penerangan selepas dipecat oleh Pas pada 8 Januari lalu.

Ekoran keputusan Pas itu, beliau digugurkan sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Beliau mempunyai masa 30 hari untuk membuat rayuan.

Biawak Tua Yang Menggeletar Ketakutan

Dr Mahathir Paling Takut Bila Pakatan Berkuasa


SHAH ALAM, 29 JAN - Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Idris Ahmad berkata bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad adalah antara pemimpin Umno paling takut sekiranya Pakatan Rakyat berjaya menguasai Putrajaya
.
Katanya, kenyataan-kenyataan Dr Mahathir kebanyakkannya untuk memperleceh kerajaan PR bahawa prestasi Pakatan Rakyat mendukacitakan dan gagal mentadbir negeri-negeri dikuasainya.

Sebaliknya, beliau berkata, kerajaan Pakatan Rakyat telah membuktikan betapa pakatan itu berwibawa dan layak diangkat sebagai kerajaan berdasarkan prestasi membanggakan dipamerkan setakat ini.

"Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan telah di istiharkan sebagai empat negeri yang menerima pelaburan luar paling tinggi di negara ini sedangkan negeri-negeri yang di tadbir Umno-BN tercorot kerana tiada keyakinan pelabur luar," ujar beliau

Maka, tegasnya, rakyat disaran terus memberikan peluang dan mandat kepada Pakatan Rakyat di dalam Pilihanraya Umum ke 13 akan datang bagi mengekal dan meluaskan kuasa seterusnya menguasai Putrajaya.

"Setakat hari ini prestasi yang ditunjukkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat amat memberangsangkan bukan mendukacitakan termasuklah kita tengok skim yang kita tawarkan dan kita akan tawarkan lebih baik lagi sepertimana janji kita soal penurunan harga petrol, letrik dan tol," katanya kepada TVSelangor di sini hari ini.

Idris menyatakan apa yang disuarakan Dr Mahathir itu adalah menzahirkan kebimbangan beliau dengan menutup kegagalan di dalam pelbagai perancangan seperti projek penswastaan ketika menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun.

Menurutnya, kebanyakan projek dirancang Dr Mahathir menemui kegagalan seperti yang boleh dilihat dialami oleh Proton ketika ini serta yang lain termasuk Indah Water dan MAS kerana semua projek itu mementingkan kroni dan pihak tertentu.

Maka dengan itu, jelasnya Dr Mahathir sering memberi gambaran buruk kepada kerajaan Pakatan Rakyat semata-mata untuk menutup kepincangan dan kelemahan kerajaan BN sejak sekian lama.

"Sebenarnya dia nak lindung segala kelemahan dia tinggalkan selama ini, selama 22 tahun. Terakhir kita tengok dasar-dasar penswastaan Dr Mahathir semua gagal. Dengan semuanya apabila kroninya kenyang, suku sakatnya kenyang, akhirnya kerajaan terpaksa tanggung 'biawak hidup'," ujarnya.

Idris seterusnya berkata, Pakatan Rakyat berjaya dengan cemerlang sebagai kerajaan di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor kerana pentadbiran penuh kebertanggungjawaban, telus dan adil.

"Maka sebab itu kita berjaya, pasal kita buat dan kita beri (kepada semua rakyat) bukan kepada ahli Umno atau penyokong BN. Setakat ini kemampuan kita berjaya berbanding dengaan apa Dr Mahathir dan juga suku sakat serta anak buahnya, (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Razak) buat hari ini," katanya.

Menurut Idris, Tindakan Dr Mahathir tersebut juga ekoran kebimbangan berhubung nasib dan suku sakat serta kroni-kroni beliau berhubung pelbagai salah guna kuasa yang dilakukan ketika menguasai negara apabila Pakatan Rakyat berkuasa kelak.

Sumber dari sini

Tak Payah Janji. Buat Sajalah!

Kelantan dan Kedah istihar atau tidak?

Isytihar harta jika tawan Perlis
29 Januari 2012
Masjid negeri Perlis

PADANG BESAR - Pas Perlis mengambil langkah drastik mewajibkan pengisytiharan harta kepada umum terhadap semua wakil rakyat parti itu sekiranya Pakatan Rakyat (PR) berjaya melakar kejutan dengan menumbangkan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum (PRU) ke-13.

Timbalan Pesuruhjaya I Pas Perlis, Anuar Tahir berkata, pelaksanaan perkara itu merupakan janji Pas kepada rakyat Perlis untuk memastikan negeri itu diurus tadbir oleh kepimpinan yang telus dan berintegriti.

Menurutnya, rakyat berhak mempersoalkan mana-mana wakil rakyat yang didapati menambah aset dan kekayaan dengan cara yang meragukan dan tindakan tegas akan diambil parti serta-merta terhadap wakil rakyat terbabit demi memastikan ketelusan Kerajaan Negeri bawah PR tidak dipersoal.

“Bawah pemerintahan PR, kami akan memastikan rakyat negeri ini menikmati pengurusan pentadbiran makmur dan bebas rasuah selain memberikan lebih banyak manfaat kepada mereka dalam setiap projek yang dilaksanakan,” katanya sewaktu berucap sempena perasmian Sambutan Jubli Perak Pasti Nurul Hayan, Santan di sini semalam.

Anuar berkata, PR perlu mengambil kesempatan di atas keadaan BN Perlis yang semakin terumbang-ambing disebabkan perpecahan dalaman yang melanda parti komponen itu untuk mengukuhkan sokongan rakyat terhadap mereka.

Menurutnya, kehadiran Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri ke Perlis baru-baru ini membuktikan BN semakin bimbang dengan kemungkinan negeri itu akan terlepas ke tangan PR.
“Berbeza dengan BN, parti-parti di dalam PR bersama-sama menyokong perjuangan yang satu iaitu menumbangkan BN untuk menawan Putrajaya.

“Kejutan lama pada PRU lalu masih belum hilang, kini BN terpaksa menghadapi saat genting bagi menghadapi PRU yang ke-13 dengan pelbagai isu nasional termasuk isu Pusat Fidlot Negara (NFC) yang kini hangat diperkatakan masyarakat,” katanya.

Sunday, January 29, 2012

Apakah Maksud Kenyataan Ini?

Anggota Umno Jangan Melobi Pecah Belahkan Parti - Awang Adek

BACHOK, 29 Jan (Bernama) -- Badan Perhubungan Umno Kelantan memberi amaran mana-mana anggota Umno yang melobi untuk menjadi calon pilihan raya di Kelantan sehingga memecah belahkan parti boleh diambil tindakan Jawatankuasa Disiplin Parti yang digerakkan.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata mereka yang sedang rancak melobi di peringkat cawangan mestilah berhati-hati jangan sampai merosakkan perpaduan sesama sendiri.

"Fitnah-memfitnah dan sangka buruk menjelang pilihan raya umum ke-13, mesti dielakkan," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bagi DUN Perupuk di sini.

Awang Adek mengulas pengumuman Perdana Menteri dan Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak yang antara lain berkata Jawatankuasa Disiplin parti akan digerakkan awal bagi memantau dan bertindak terhadap anggota parti yang melakukan perbuatan khianat terhadap parti.

Awang Adek yang juga Timbalan Menteri Kewangan berkata penubuhan jawatankuasa berkenaan yang dipengerusikan oleh Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin tepat pada masanya bagi mengekang perbuatan anggota melakukan kegiatan yang melampau batas.

Beliau berkata tujuannya bagi menjamin usaha Barisan Nasional merampas tampuk pemerintahan negeri Kelantan daripada parti pembangkang pada pilihan raya umum kelak.

-- BERNAMA

Microwave Ovens Are Dangerous!

Did you know that almost every household in America owns a Microwave Oven.. Most people are familiar with ‘nuking’ their frozen food, but is it actually good for you? Of-Course Not! But most people don’t even think about the dangerous effects of this very convenient piece of technology. What ever you do; don’t microwave anything plastic or metal! Below I included a lot of good informationwhich suggests that you should throw out your microwave oven and start eating healthy because it’s only killing you!

Baca sepenuh imformasinya di sini

Heran Sungguh. Lagi Dekat PRU, Lagilah Tunjuk Bangangnya!

Kalau Pakatan Rakyat nak pecat pecatlah ingat mudah..

………………………………..

Semakin hari semakin bodoh nampaknya MB Azizan ni.bertambah merapu bertambah bengong dibuatnya…Mentaliti Ulama la tu. Orang lain tak boleh masuk campur. Ini Democracy lah Azizan oi.!!! Rakyat yang tentukan boleh masuk campur atau tidak. Apa daa “pimpinan Ulamak”.??? Democracy pun tak paham ke.??? nampak sangat hang ni mempertahankan undang2 yg direka oleh UMNO untuk mempertahankan kuasa UMNO..Hang ni Umno Ke PAS..Cakap sebiji macam hassang ali sebelum ditendang keluar dari PAS..tak nak berubah2 lagi perangai bengong dan ego hang tu..Kita dah semakin tua,buatlah cara orang cerdik sikit berfikir dan bertindak…

Hang ni bukan setakat merosakkan nama dan maruah hang sendiri,tapi merosakkan nama baik PAS dan menjejaskan perpaduan dalam pakatan rakyat kalau hang dok amal perangai gila hang tu..

…………………………….

Dia ingat dia pandai sangat. Dia kata: “Buku Jingga bukan al-Quran”. Hello Ustaz, Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) tu pun bukan al-Quran jugak.
Walaupun orang yang waras dan berakal tak percaya sikit habuk pun, kurang-kurang pun Dr Hasan mendakwa dia rela dipecat (lepas kena pecat dia menggelejat) kononnya demi kepentingan ‘aqidah ummah. Kononnya kalau dia tak berjuang, habis melingkuplah ‘aqidah semua orang di Selangor dan di Malaysia. Macamlah kita tak tahu kelaku ahli politik oportunis yang pandai eksploitasikan sentimen orang ramai dengan battle cry yang menunjuk-nunjuk konon-konon dia macam bagus sangat..Pak bakaq

……………………………….

Nada sama je macam Si Hassan Ali…macam bagus sangat…Kedah tu bukan kau punya lah…itu Jemaah punya…. Ikut lah cakap … Jangan jadi kepala batu , berlagak macam Hassan tu…Jangan riak dan ada nadah macam Hassan… Awat hang rasa bagus sangat ke? Nak join Umno ke? silakan ….PR kena bersikan cepat cepat orang yang berfikiran umno ni…

……………………………….

AUKU tu Quran ke nak pertahan sampai mati?Bahaloh punya MB….

…………………………………..

Isunya bukan bidang kuasa,tapi kezaliman AUKU. AUKU itu undang2 jenis “anti democracy” macam ISA/OSA,sedition, pelesenan media dan lain2 dan tidak sepatutnya di gunakan.Boleh guna undang2 lain seperti undang Quran2:252….La ikra fi deen. La ikra fi deen(tiada paksaan dalam agama) ni ramai Ulamak tak faham.Depa asek nak paksa aje.Tak dapat guna Quran depa guna hadis Bukahri Muslim. Tapi yang ini (AUKU), Azizan guna hadis UMNO….

Petik dari sini

Saturday, January 28, 2012

Tongong Bertiga Ni Perlu Ditolong

DATUK T MENGGANAS LAGI KALI INI DENGAN VIDEO LUCAH YANG DIKATAKAN LEBIH DAHSYAT

DATO' T dilaporkan akan mendedahkan video seks terbaru yang didakwa dilakonkan oleh Anwar Ibrahim. Pendedahan video seks kali ini dikatakan lebih dahsyat dari video seks yang pertama.

Firman Allah S.W.T:

Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik.(Suran An-Nur Ayat 4)

Ayat ini kelihatan menyebut kesalahan menuduh zina dan liwat kepada wanita, namun tuduhan kepada lelaki juga termasuk dalam ayat ini secara sepakat ulama dan ijma' ulama (Al-Jami Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurtubi).

Disini timbul persoalan mengapa Dato' T sanggup menempah dosa dan sanggup mendapat gelaran FASIQUN...Dengan memfitnah DSAI dengan tuduhan2 yang tak pernah pun mereka mengemukakan 4 orang saksi.....


http://4.bp.blogspot.com/-IMThVBediY8/TyMjHPJ6kPI/AAAAAAAAEKg/uYRSopXCq8g/s1600/IMG_2152.JPG
Sumber dari sini

Jahiliah Moden

Jahil tu satu hal tetapi untuk memburukkan emej Islam inilah tajuk yang dipilih oleh Wartawan mereka "Muslim couple"


Dua kali lima dengan Wartawan Malaysia yang sarat dengan berita rekaan/fitnah terhadap sesiapa yang memikul tanggung jawab Islam


Muslim couple 'murdered their three daughters in honour killings' - because they wanted to cut off 'the diseased limb of their family tree'

A couple and their son accused of the quadruple honour killings of half of their family took the decision to commit murder in order to cut off 'the diseased limb on their family tree'.


Jurors in Ontario, Canada, were told how Afghan-born Mohammad Shafia, 58, his wife Tooba Yahya, 42, and their son Hamed, 21, were responsible for planning and carrying out the murders of four family members.


In closing statements to the court in Ontario prosecutor Laurie Lacelle urged the jury to find all three guilty of killing Shafia and Yahya's three teenage daughters and his 'other' wife from a polygamous relationship.

honour killing

'Killed by their family': Prosecutors allege that, from left, Geeti, Zainab and Sahar Shafia were murdered in an honour killing because they would not comply with the family's strict disciplinary rules


The accused are alleged to have killed the girls - Zainab, 19, Sahar, 17, and Geeti, 13 - because they dishonoured the family by defying its disciplinarian rules on dress, dating, socialising and going online.


The fourth victim was Shafia's first wife, who was infertile, and was living with the family in Montreal. The polygamous relationship, if revealed, could have resulted in their deportation.

honour killing

'Killed by her husband': Rona Amir Mohammad was called 'auntie' by her husband's children, she was presented to immigration lawyer Sabine Venturelli as a cousin helping raise the children.

Prosecutor Laurie Lacelle told the court: 'Shafia, Tooba and Hamed had decided that there was a diseased limb on their family tree. Their decision was to trim the diseased limb and prune the tree back to the good wood.'


The mounting evidence against the trio was 'irrefutable', she added.

The trio deny the killings, claiming that evidence points to the deaths being an accident


Police made a grisly discovery in the summer of 2009 in canal locks east of Toronto when they found the bodies of the three sisters and 52-year-old Rona Amir Mohammad in a submerged Nissan car.


The prosecution alleges it was a premeditated murder, staged to look like an accident after it was carried out.


But defence lawyers told the jury in closing arguments that the evidence fits with the deaths being an accident.


The court has heard evidence that it appears the four made no attempt to escape the car through an open window, and the bodies were found eerily suspended inside.


Defence lawyer Peter Kemp suggested that was plausible in an accident scenario. He has told the jury that there are too many unknowns to be able to convict the accused, saying the jury doesn't know where or how the alleged murders happened.


Miss Lacelle presented wire taps and cell phone records from the Shafia family in court. In one phone conversation, the father says his daughters Fazil Javad, Shafia's brother-in-law, said Shafia tried to enlist him in a plan to drown the eldest daughter.


Fazil Javad, Shafia's brother-in-law, said Shafia tried to enlist him in a plan to drown the eldest daughter.

Accused: Mohammad Shafia, foreground, Tooba Yahya, right, and their son, Hamed Mohammed Shafia, left, are escorted into the Frontenac County courthouse in Kingston, Ontario, Canada

car being dragged from water


Judge Robert Maranger will give the jury final instructions later today. Closing arguments lasted well into the evening yesterday after a bomb threat delayed proceedings.


Police Constable Steve Koopman couldn't say if the security threat was related to the Shafia trial.

The family had left Afghanistan in 1992 and lived in Pakistan, Australia and Dubai before settling in Canada in 2007.


Shafia, a wealthy businessman, married Yahya because his first wife could not have children.

The months leading up to the deaths were not happy ones in the Shafia household, the court has heard.

Laced with fear: This tender email from Zainab Shafia to her love Wahid. In it she says 'one day if sum thing (sic) happens to use like dead I wnt die without my dream being fulfilled'

Fear-filled: Zainab explains in an email to her boyfriend that she cannot be seen to talk to him and that he must pretend to be a stranger if her brother was around.


Zainab, the oldest at 19, was forbidden to attend school for a year because she had a young Pakistani-Canadian boyfriend, and she fled to a shelter, terrified of her father, the court was told.

During the trial the court was played recordings in which Shafia talks about his daughters and the fact that they were dating while ranting about the family's honour.


Zainab had married her boyfriend - a Pakistani man - angering Shafia and causing family turmoil.

After Yahya said that she knew Zainab was 'already done' but wished 'the two others' weren't, he responded saying 'No Tooba, they were treacherous'.


Speaking about pictures of his daughter he said he was consoled adding, 'No Tooba, they were treacherous. When I tell you to be patient, you tell me that it is hard.


'It isn't harder than watching them every hour with (boyfriends). For this reason whenever I see those pictures, I am consoled. I say to myself, "You did well. Would they come back to life a hundred times, for you to do the same again".'


Jurors were also shown email exchanges between Zainab and her boyfriend. One explicitly warning of the potential danger her brother posed. And arranging to make calls from a public call box but only if her brother was not within earshot.


Sumber di sini

Rupanya Di belakang Kuaters Along Pun Berlambak 'Orbs'

Tengoklah apa yang sedang mengintai
Gambar dirakam jam 12.15 pagi (baru sebentar tadi)
Semuanya di belakang kuaters Along saja
Yang ini cukup bersinar

Friday, January 27, 2012

Bercerainya Singapura

IBNU HASYIM: Fokus Sejarah PAS Siri 25
ADALAH tidak memeranjatkan bagi yang mengerti perkembangan politik, apabila dengan tiba-tiba sahaja pada 27 Mei 1961, Perdana Menteri Malaya meledakkan satu projek baru yang dikatakan kepada orang Melayu, bahawa ianya adalah ‘Melayu Raya’. Tetapi bukanlah ‘Melayu Raya’ seperti yang dimaksudkan oleh Dr Burhanuddin merangkumi Gugusan Kepulauan Melayu. Ia akhirnya dikenal dengan persekutuan Malaysia yang diwujudkan pada 16 September 1963.

Walaupun ‘Melayu Raya’ menurut Perdana Menteri atau Malaysian itu adalah projek Malaya dengan kerjasama Inggeris untuk menggabungkan Federation of Malaya, Singapura, North Borneo atau Sabah, Sarawak dan juga Brunei, tetapi sebenarnya adalah projek Inggeris. Ini dapat dilihat apabila matawang di semua negeri tanah jajahan Inggeris telah disatukan. Juga dalam abad ke 19, Lord Brassey seorang pengarah North Borneo Campany telah mengemukakan kepada kerajaan Inggeris untuk menggabungkan semua negeri-negeri Melayu, dengan menubuhkan satu jajahan Inggeris yang besar.

Tetapi ianya dibantah oleh kebanyakan pemegang-pemegang saham dari syarikat-syarikat Inggeris yang berkepentingan di daerah ini. Hasrat yang telah lama dipendamkan oleh Inggeris, tiba-tiba muncul kembali melalui lidah Perdana Menteri Malaya, tentulah ada sebabnya. Pada waktu itu peperangan di Indochina tidak menampakkan kekalahan pihak komunis. Perkembangan dan persiapan PKM (Parti Komunis Malaya) di bawah pimpinan Ching Peng kian bertambah di kawasan Betong, Utara Semenanjung, makin meluas di Malaya dan Singapura.

Dengan ini kedudukan Singapura dari segi politik perlu dikaji kembali oleh Inggeris, selewat-lewatnya pada Jun 1963, yang member makna bahawa Inggeris hendaklah memerdekan Singapura dengan segera. Indonesia pula dengan kelengkapan tentera Rusia terus memperhebatkan kempen mendapatkan kembali Irian Barat dari penjajahan Belanda. Jika ini berjaya, maka perhatian Indonesia dijangka akan tertumpu pula ke Kalimantan Utara. Filipina juga dikatakan akan mencuba menguasai North Borneo tersebut.

Memang politik Inggeris dikatakan bersedia memerdekakan tanah jajahannya, asal saja semua peraturan yang dibuat tetap melindungi kepentingan ekonominya. Untuk memerdekakan Sabah, Sarawak dan Brunei sahaja, dibimbang masuknya pengaruh komunis di kalangan orang-orang Cina Sarawak yang memang sudahpun ada pengaruhnya. Maka kerana inilah pihak Inggeris perlu berkerjasama dengan Federal of Malaya yang ternyata begitu jujur menjaga kepentingan-kepentingan ekonomi mereka di Malaya, dan memang setia kepada kebudayaan serta perundangan mereka untuk mengambil alih tugas-tugas penjajah atau menjadi talibarut penjajah tersebut, sebelum terjadi sesuatu yang akan merugikan mereka kelak.

Pada mulanya Indonesia tidak menentang kerana ‘Malaysia’ yang dicadangkan itu adalah negeri-negeri jajahan Inggeris sahaja. Indonesia tidak campur tangan, seperti tidak campur-tangannya dalam persoalan di Pulau Timor-timor yang diperintah oleh Portugis waktu itu. Kemudian dengan tiba-tiba sahaja Indonesia menyerang gagasan Malaysia dan menuduh sebagai ‘nekolin’ atau ‘new colonial’ (penjajahan baru), dan berazam ‘mengganyang’ Malaysia.

Ada yang menganalisis, tindakan Presiden Soekarno dari Indonesia itu didorong oleh golongan komunis yang merencanakan rampas-kuasa di Indonesia apabila berlaku pertempuran dengan Malaysia, di samping perjuangannya merebut Irian Barat. Saudara Amaluddin Darus sendiri pada dasarnya adalah menyokong gagasan Malaysia kerana dalam tahun 1957/1958, beliau telah mengusulkan dalam Mesyuarat Agung PAS supaya mendesak Kerajaan Persekutuan mempengaruhi Inggeris menyerahkan negeri-negeri Kalimantan Utara termasuk Singapura digabungkan ke dalam Federation of Malaya. Usul tersebut diterima oleh PAS.

Kerajaan PAS Kelantan juga telah mengambil tindakan undang-undang menuntut supaya mahkamah supaya mahkamah mengisytiharkan Malaysia Act tidak sah pada 10 September 1963. Kelantan bertindak demikian adalah kerana projek Malaysia dibuat cuma dengan perundingan 5 negara iaitu Malaya, North Borneo, Sarawak, Singapura dan Brunei, tanpa berunding dengan kerajaan negeri Kelantan. Malaya cuma satu unit dari perundingan tersebut, sedangkan sebenarnya terdiri dari 11 unit negeri-negerinya, termasuk Kelantan.

Bagi negeri Kelantan, Malaysia adalah satu bentuk persekutuan yang longgar dibandingkan dengan Federatian of Malaya. Contohnya seperti perjanjian tentang agama, kerakyatan dan lain-lain. Malaysia telah berjaya ditubuhkan tanpa Brunei, yang tidak jadi menyertainya. Tetapi secara mendadak, tiba-tiba Singapura dikeluarkan dari Persekutuan Malaysia. Sidang parlimen dijadualkan pada 9 Ogos 1965, pemberitahuan hanya dibuat melalui telegram kepada ahli-ahli Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

Pagi itu persidangan Dewan Rakyat dimulakan tanpa ahli-ahli dari Singapura. Tunku Abdul Rahman PM Malaysia waktu itu membentangkan perkara pemisahan Singapura dari Malaysia. Persidangan berlarutan hingga pukul 1.00 pagi 10 Ogos dan disambung oleh Dewan Negara hingga hamper menjelang subuh barulah ditangguhkan. Maka luluslah undang-undang yang memisahkan Singapura dari Malaysia. Saudara Amaluddin Darus dari PAS memberi undi setuju di dalam Dewan Negara.

Beliau menulis dalam bukunya ‘Lintasan Politik Malaysia’, katanya:

Saya sungguh tidak mengerti mengapa Tunku mengambil keputusan mengeluarkan Singapura dan mengapa pula Datuk Mohd Asri sudah menyokong dan mengarahkan ahli-ahli PAS di parlimen supaya menyokong pemisahan yang tersebut tanpa sebarang perbincangan. Kesilapan besar yang telah terjadi adalah mempunyai akibat yang berlanjutan, dan sangat-sangat dikesali.”

Tan Sri Syed Jaafar Albar, Setiausaha Agung UMNO ketika itu telah meletak jawatan sebagai bantahan. Seorang ahli Dewan Negara dari PERIKATAN, Tuan Haji M.Said dari Kuala Kangsar Perak yang tidak hadir dalam mesyuarat Dewan Negara itu mengirim telegram tanda tidak setuju dan membantah. Sedangkan Amaluddin Darus sendiri berpendapat, dari segi sejarah Singapura sendiri adalah milik bangsa Melayu. Dari sudut ilmu alam juga terletak di tengah-tengah Kepulauan Melayu. Begitu juga dari sudut politik dan ekonomi.

Menurut beliau lagi, memang sejak dari mula lagi, pemimpin-pemimpin UMNO tidak mahukan Singapura bersama Malaya. Malah sebelum tahun 1960 lagi Lee Kuan Yew, David Marshall dan Tun Lim Yew Hock telah menghendaki supaya Singapura dapat bercantum dengan Malaysia, tetapi Tunku Abdul Rahman tidak pernah mengindahkan. UMNO satu pertubuhan kebangsaan, yang dipimpin oleh orang-orang kebangsaan telah begitu takut dengan Singapura.

Pada hal menurut Amaluddin lagi, yang dikatakan nasionalis itu adalah mereka yang mengenal bangsanya, tanahair serta sejarahnya, di mana mereka memperjuangkan hak-hak mereka dari segi politik, ekonomi dan tetap berpandu kepada ajaran mereka sebelum dijajah. Tetapi UMNO tidak menghendaki sebahagian dari tanahair bangsa Melayu semata-mata kerana takut kepada jumlah penduduk Cina Singapura yang nanti akan menghilangkan perimbangan penduduk dan pengundi menurut kaum.

(Sila lihat statistic penduduk Malaya tanpa Singapura 1947, penduduk Malaysia termasuk Singapura 1963 dan Malaysia tanpa Singapura 1970 menurut kaum, dalam buku ‘Personaliti Perkahwinan’ oleh Ibnu Hasyim, terbitan GG Edar 1992).

Apabila Malaysia terpaksa ditubuhkan untuk mengimbangi keramaian keturunan Cina, maka ditentukan perwakilan dari Singapura di dalam parlimen hanya seramai 17 orang sahaja, iaitu 15 di Dewan Rakyat dan 2 di Dewan Negara. Menurutnya lagi, pemisahan Singapura dari lingkungan politik Malaysia adalah berpunca dari sebab-sebab politik perkauman, perlembagaan, kewangan dan pertentangan tokoh kepimpinan Cina antara Lee Kuan Yew dengan Tun Tan Siew Sin yang mengetuai MCA.

Menurutnya lagi pemisahan Singapura adalah satu langkah yang gopoh, untuk selamat buat sementara. Singapura akan berpisah sebagai negara berdaulat di tengah alam Melayu adalah sama seperti Istael di tengah-tengah alam Arab, malah lebih hebat lagi. Sebuah pulau kecil yang tidak cukup tanah untuk didiami dan tidak ada bahan mentah, pasti akan bergerak liar menguasai negara-negara sekelilingnya, demi kehidupan ekonominya. Perkembangan penduduknya akan menyebabkan ia terpaksa mencampuri politik negara-negara lain untuk kehidupan politiknya.

Singapura yang berasingan sekarang ini, tidaklah menjamin akan menyenangkan Malaysia khasnya, samada dari segi politik, ekonomi dan social. Sebagai penyelesaiannya Saudara Amaluddin menyarankan:

Sebelum Malaysia wujud saya pernah memberi ceramah kepada orang-orang Melayu di Singapura, di mana dalam ceramah saya telah saya nyatakan bahawa PAS di Singapura tidak akan berpeluang memerintah Singapura, sekalipun PAS memasuki 100 kali pilihan raya di Singapura. Justeru kerana itu tugas utama bagi PAS Singapura ialah dakwah mengIslamkan manusia di Singapura.”

Kini PAS sudah tiada lagi di Singapura. Maka menurut penulis sebuah gerakan Islam perlu diwujudkan atau jika sudah ada perlu digerakkan di Singapura. Hubungan mereka dengan gerakan-gerakan Islam se dunia perlu dieratkan. Barulah tugas-tugas ‘dakwah mengIslamkan manusia di Singapura’ boleh dilaksanakan. Pendekatan dakwahnya hendaklah sesuai dengan suasana penduduk Singapura yang berbagai kaum itu sendiri.

Tidak boleh seperti yang difahamkan oleh sebilangan nasionalis-nasionalis Melayu, ‘peluk Islam’ dikatakan ‘masuk Melayu’, sedangkan dari sudut sejarah orang Cina dan India lebih dulu masuk Islam dari orang Melayu. Apalagi bila dilihat jumlah penduduk Islam di negara China sekarang melebihi dari semua penduduk pelbagai kaum di Malaysia dan Singapura. Apalagi juga, bila seseorang bukan Melayu yang memeluk Islam di Malaysia telah di’bin atau binti’kan kepada ‘Abdullah’, maka terputuslah salsilah keturunan dan asal usul yang sangat-sangat dipertahankan.

Mungkin inilah juga sebabnya, ramai orang-orang Cina yang masuk Islam atau sejak datang dari negara China pun sudah Islam di Malaya, tetapi tidak dapat dikesan, seolah-olah tiada. Yang tinggal hanya ‘baba & nyonya’ Melaka yang mungkin boleh jadi Melayu, tetapi tidak disebut Melayu kerana enggan bertukar agama. Mereka boleh diterima oleh masyarakat Melayu Islam kerana masyarakat Melayu mengamalkan pegangan Islam ‘tiada paksaan dalam beragama.’

Kenapa tidak dapat dikesan bangsa Cina yang masuk Islam ini? Pada saya, adalah kerana sikap me’Melayu’kan orang bukan Melayu yang masuk Islam. Bangsa mereka larut dalam bangsa Melayu, menyebabkan hilang identity asal mereka. Itu, satu kesilapan yang perlu diperbetulkankan, kerana PAS kini, sangat perlu pemimpinnya dari kalangan orang Cina!