Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, January 27, 2014

Benarkah Allah Matlamat Hidup Kami?

Kalau kita tengok tingkah laku dan budi pekerti kebanyakan dari kita 
Ungkapan itu menjadi samar terutama bila berpolitik
Layakkah kita laungkan ungkapan 'Allah Matlamat Hidup Kami' bila kita bergelumang dengan perkara yang dilarang Allah?
Fitnah, adu domba, caci maki menjadi permainan kita?
Hukum Allah pula dengan terang kita ke sampingkan?
Di manakah cara berhikmah yang Allah perintahkan untuk kita menyantuni masyarakat yang berlainan anutan dari kita
Adakah menyerbu dan merampas bible itu cara berhikmah?
Adakah mengebom gereja itu adalah cara yang bijaksana?
Sebenarnya penyelesaian terletak di tangan kita!

Jalan terakhir penyelesaian isu kalimah Allah
JANUARY 27, 2014
OLEH SHERIDAN MAHAVERA
Isu kalimah Allah sudah bermula sejak 20 tahun lalu dan ia semakin parah apabila diambil kesempatan pihak tertentu dalam mendapatkan sokongan politik. - Gambar The Malaysian Insider.

Dengan anggapan mereka boleh mendapat kelebihan politik dengan memperjuangkan isu Allah, dan bukannya melakukan apa yang sepatutnya, Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) akan berakhir dengan mengorbankan sokongan daripada masyarakat yang mereka harapkan.
Lebih daripada itu, mereka juga berisiko mengorbankan hak asasi bagi kebebasan beragama yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan di mana Malaysia ditubuhkan daripada asas ini.
Ini terjadi rentetan bagaimana isu Allah dimainkan sejak lebih 20 tahun dan melalui dua pilihan raya umum, menunjukkan ia tidak akan dapat diselesaikan dengan membuang undi.
Siapa yang dapat menggunakan Allah tidak akan diputuskan sama ada jika anda mengundi PR atau PR pada pilihan raya umum ke-14 kelak.
Malah, skala permasalahan yang membawa kepada suatu keadaan yang jarang berlaku di mana kedua-dua parti, BN dan PR akan bersetuju mengenai suatu perkara – penyelesaian 10 perkara oleh kerajaan Persekutuan terhadap Al-Kitab yang menggunakan Allah hanya terpakai kepada negeri-negeri yang tidak mempunyai undang-undang tempatan yang menglarang.
Ini ditunjukkan dalam serbuan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan rampasan 300 Bible berbahasa Melayu dan Iban sehari sebelum tahun baru.
Exco Selangor yang bertanggungjawab bagi hal agama, Sallehin Mukhyi mengesahkan kerajaan negeri akan menguatkuasakan enakmen 1988 yang mengharamkan orang bukan Islam daripada menggunakan istilah ini.
Sallehin berkata demikian pada 26 Januari, sehari selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak membuat kenyataan penyelesaian 10 perkara beliau.
Keadaan ini hanya berlaku di Malaysia yang mana melibatkan pelbagai aspek, politik, ekonomi dan perundangan sehingga menyebabkan ia tidak boleh diabaikan begitu sahaja.
Seorang aktivis hak asasi manusia berkata, walaupun PR memerintah negara ini selepas pilihan raya akan datang, ia akan terus bergelut untuk menyelesaikannya dan mungkin memerlukan bantuan pemimpin BN untuk melakukannya.
MENGHARAPKAN UNDI MELAYU-ISLAM
Serbuan Jais itu menunjukkan bahawa isu ini sudah berakar sejak 20 tahun lalu.
Pada tahun 1986, Majlis Fatwa yang sepatutnya berperanan kepada isu-isu yang menjejaskan umat Islam, mengeluarkan fatwa bahasa hanya orang Islam boleh menggunakan kalimah Allah.
Berikutan itu, kira-kira 10 negeri, semua di Semenanjung dan sebahagian besar mempunyai sultan, meluluskan undang-undang yang membenarkan fatwa itu dikuatkuasakan. Ini termasuklah enakmen 1988 di Selangor.
Ia hanya menjadi isu bagi kepentingan politik selepas tahun 2008 dan semasa persediaan menghadapi pilihan raya umum ke-13 tahun lepas.
Ia tercetus disebabkan kes mahkamah mengenai edisi bahasa Melayu bagi akhbar mingguan Katolik Herald berkenaan penggunaan istilah Allah.
Perkataan Allah digunakan dalam Bible Bahasa Indonesia yang digunakan secara meluas oleh penganut Kristian yang menggunakan bahasa Melayu.
Penganut Kristian dari Malaysia Timur dan Orang Asal membentuk dua pertiga daripada penganut Kristian dan kebanyakan mereka beribadat dalam bahasa Melayu.
Kes mahkamah Herald dipergunakan oleh kumpulan pelampau Melayu-Islam seperti Perkasa dan Isma sehingga ia bertukar menjadi lebih parah sebagaimana yang berlaku hari ini.
Umno, yang dicabar oleh PAS dan PKR untuk mendapatkan undi Melayu-Islam, mengambil kesempatan menjadikan kempen oleh pelampau Melayu untuk membantu meningkatkan sokongan mereka di  kalangan masyarakat.
Namun, di sebalik bagaimana isu ini dimain dan digunakan dalam pilihan raya umum, ia tidak menterjemahkannya sejumlah undi yang besar  untuk Umno kata Pengarah Merdeka Center, Ibrahim Suffian (gambar).
Menurut Ibrahim, beliau tidak menemui kaitan antara bagaimana pandangan orang Melayu Islam terhadap isu berkenaan dengan sokongan untuk Pakatan.
"Faktor-faktor lain seperti politik tempatan, keberkesanan wakil rakyat dan pentadbiran negeri memainkan peranan lebih besar dalam menyalurkan  ke mana undi itu berpihak," kata Ibrahim, yang menjalankan penyelidikan mengenai pendapat masyarakat Malaysia melalui pusat ini sejak beberapa tahun lalu.
Yang pasti, orang Melayu Islam memegang pendapat yang kukuh mengenai isu itu. Menurut kajian yang dilakukan Pusat Pilihan Raya dan Pengajian Demokrasi Universiti Malaya (Umcedel), 77% daripada orang Melayu Islam menentang bukan Islam menggunakan kalimah Allah.
Malah Umcedel mengatakan isu itu tidak mampu memberi kelebihan politik kepada mana-mana parti sama ada PR atau BN. Satu-satunya perkara yang wujud daripadanya adalah pergeseran antara agama.
MENCARI "PENYELESAIAN PRAKTIKAL"
Ahli akademik Datuk Dr Denison Jayasooria (gambar) percaya isu Allah adalah "perkara praktikal" dan mencerminkan perubahan dinamik dalam masyarakat  Malaysia sejak lewat tahun 80-an.
"Kini terdapat peningkatan bilangan penganut Kristian dari Malaysia Timur yang beribadat dalam bahasa Melayu yang tinggal di Lembah Klang," kata Denison, merujuk kepada ribuan rakyat Sabah dan Sarawak yang menetap untuk bekerja dan belajar di Selangor.
Dalam lain keadaan, Kristian boleh mengamalkan agama mereka dengan bebas dan dalam bahasa mereka sendiri di Malaysia Timur tetapi dilarang daripada berbuat demikian sebaik sahaja mereka melangkah keluar daripada pesawat di KLIA.
Sejak enakmen 1988 itu juga melarang menggunakan Bible yang mempunyai kalimah Allah, Bible yang diimport dari Indonesia dan tiba di Pelabuhan Klang terlebih dahulu disebabkan polisi kabotaj , juga menjadi masalah.
Ini dinyatakan oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang menulis kepada Kementerian Dalam Negeri bagaimana untuk menangani ketibaan Bible melalui Pelabuhan Klang sebelum tiba ke Malaysia Timur.
Kecelaruan ini, antara undang-undang seperti enakmen 1988 dan penyelesaian 10 perkara serta pergerakan individu  dan barangan antara Timur dan Semenanjung Malaysia untuk bekerja dan belajar  telah meletakkan pemimpin Pakatan dalam kebingungan.
Pendirian Pakatan terhadap isu kalimah Allah sebagaimana  yang diumumkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri pada 2013 adalah Allah tidak eksklusif kepada orang Islam dan bukan Islam boleh menggunakannya selagi ia tidak disalahgunakan.
PENYELESAIAN YANG MUSTAHIL
Pendirian ini bagaimanapun tidak tidak relevan di Selangor.
"Terdapat kegagalan dalam kepimpinan di kedua-dua belah pihak dan kedua-dua di peringkat persekutuan dan negeri bagi menyelesaikan masalah ini dengan lebih efektif," kata Dr Denison yang
juga adalah bekas Pesuruhjaya Suruhanjaya  Hak Asasi Manusia Malaysia.
Tindakan membawa perkara ini ke mahkamah adalah suatu pilihan yang ada tetapi tetapi tidak menjanjikan penyelesaian muktamad.
Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) DAP di Selangor, Lau Weng San berkata, orang Kristian akan terus menggunakan istilah ini dalam ibadat mereka. Ini termasuk undang-undang atau ketetapan mahkamah.
"Kristian akan terus menggunakan istilah itu dan Jais akan terus menganiaya  mereka. Ini realiti tetapi ia tidak boleh terus begini."
Abdul Khalid juga berkata kerajaan Selangor tidak bercadang untuk meminda enakmen itu, walaupun ketika PR dengan mudah boleh menolak melalui Dewan Undangan Negeri.
Walaupun PR memerintah negara, kata Denison, ia tidak boleh mengubah undang-undang negara yang sama dengan enakmen Selangor, jika ia tidak mempunyai majoriti dalam Dewan Undangan Negeri berkenaan.
Itulah sebabnya mereka yang ditemu bual bagi penuliasan artikel ini percaya bahawa satu-satunya jalan penyelesaian terakhir adalah kerjasama BN dan PR.
Ini kerana, apa yang diperlukan ialah untuk menyeragamkan undang-undang kedua-dua peringkat negeri dan persekutuan agar semua rakyat Malaysia mempunyai hak untuk mengamalkan kepercayaan masing-masing. – 27 Januari, 2014.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa