Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, March 21, 2014

Daim Merapu: Kalau Tidak Benar, Samanlah Anwar!

Di sini siapa yang jadi badot sebenarnya?

Sekarang semua isu berkaitan peribadi sama ada fitnah atau menjatuhkan maruah diselesaikan di Mahkamah
Kenapa takut nak saman Anwar?
Takut pekung terdedah dengan bau yang meloyakan?

Daim: Anwar sudah capai matlamat jadi penghibur

Bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin berkata ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah "mencapai objektifnya untuk menjadi seorang penghibur" apabila didakwa kerap melemparkan tohmahan kepada dirinya berkaitan perbankan walaupun "tidak tahu dasar-dasar perbankan".

Menurut Daim, Anwar mutakhir ini kerap menjaja cerita yang beliau mengetahui cerita rasuah tentang dirinya yang membuka bank di Eropah Timur dan Afrika.

"Mungkin beliau tidak tahu ada akta 'Money Laundering Act' dan jika ingin menjadi pengarah bank pun, tiap-tiap bank negara di setiap negara akan menyiasat sama ada seseorang itu adalah 'a fit and proper person'," katanya.

Beliau berkata demikian dalam kenyataan penuhnya yang disiarkan akhbar Utusan Malaysia, hari ini.

Tambahnya lagi, dakwaan Anwar yang beliau pernah membawa keluar wang sebanyak RM2 bilion menggunakan pesawat juga tidak benar.

"Jelas sekali Anwar tidak faham cara bank menjalankan urusan mereka dan dia juga tidak tahu berapa banyak RM2 bilion itu berbanding 'cash in circulation' di dalam negara ini.

"Sekiranya RM2 bilion itu diambil dari 'money circulation' tidak akan cukup wang tunai untuk diniagakan di negara ini.

"Sebagai (bekas) menteri kewangan, beliau patut tahu sekiranya wang itu dibawa keluar dari 'circulation', Bank Negara terpaksa mencetak lagi wang kerana tiada 'cash in circulation'.

"Tidakkah menteri kewangan tahu perkara semudah ini?" katanya. - mk

4 comments:

  1. ni lah jadi nya graduan pengajian melayu tiada pengalaman dilantik jadi menteri kewangan

    dapat jadi menteri sebab pandai cakap je

    ReplyDelete
  2. kamu dah cek ke pm kesayangan kamu tu graduan apa...jadi perdana menteri sebab kroni jee..

    ReplyDelete
  3. Daim jangan temberang tentang akta bank dan sebagainya.Semua orang bodoh tahu apa tujuan Mahathir dan Daim menubyhkan off-shore trading; bank2 pesisir pantai kalau bukan untuk melarikan berpuluh2 juta duit tanpa dikesan? Dan kepada Anon badut 3:53, semasa graduan pengajian melayu menjadi menteri kewangan itulah negara mempunyai wang surplus untuk beberapa tahun.Sedangkan semasa Razali Hamzah, Daim dan selepasnya Malaysia sentiasa mengalami deficit dan perlu berhutang. Cuba semak berapa hutang negara bawah menteri kewangan umno hari ni....Jadi kalau tak tahu apa2 tolong jangan tayang kebangangan kepada ramai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam cerita katun. Ada juga kata mereka berdua menggunakan pengorek mesin tuah dan berbilion duit mereka tanam, sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Agaknya ini inshore trading. Ha ja

      Delete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa