Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, March 30, 2016

'Sombong bodoh': Siapa sebenarnya begitu?

Kereta sapu Uber: Pengerusi SPAD 'sombong bodoh', kata pemandu teksi
30 Mac 2016 | ARIF ATAN
Amran Jan (tengah) ketika mengadakan sidang media dalam satu protes yang pernah dilakukan persatuan itu pada tahun lalu.

Golongan pemandu teksi bermeter menyelar Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar kerana dilihat seperti hilang punca dalam menangani isu operasi kereta sapu menggunakan aplikasi Uber Dan Grabcar.

Pengerusi Badan Bertindak Pemandu Teksi Bermeter (BBPTB) Amran Jan berkata, kegiatan Uber dan Grabcar pada masa ini semakin berleluasa walaupun banyak persatuan dan pengusaha teksi mendesak pengharaman aplikasi haram berkenaan.

"Hamid Albar sebelum ini mengeluarkan kenyataan bahawa operasi Uber adalah haram, namun baru-baru ini pula dilaporkan berkata bahawa kadar tambang Uber hendak diselaraskan. Dua kenyataan yang amat mengelirukan.

"Sebagai seorang pengerusi sebuah Suruhanjaya yang tidak ada pengetahuan mendalam tentang perjalanan industri teksi sebelum ini, Hamid Albar sepatutnya berani berdepan mendengar permasalahan juga bantahan dari persatuan teksi dalam mencari penyelesaian terbaik dalam menangani sesuatu isu," ujarnya dalam satu kenyataan hari ini

Menurutnya, bekas pemimpin Umno itu tidak perlu lari daripada kritikan terhadap kelemahan fungsi agensi SPAD dengan alasan 'jangan politikkan isu teksi' hingga boleh menimbulkan persepsi umum bahawa 'SPAD telah memutarbelitkan isu' untuk menutup kelemahannya.
Pemandu teksi bermeter berdementrasi mengecam Pengerusi SPAD yang membiarkan operasi Uber dan Grabcar sehinga jejaskan pendapatan mereka.

Mengulas demonstrasi pemandu teksi berdaftar Lembah Kelang semalam di Bukit Bintang membantah operasi Uber Dan Grabcar, beliau berkata, aksi berkenaan bukti Hamid tidak layak mengurus perjalanan industri perkhidmatan pengangkutan awam berkaitan teksi.

"Hamid Albar bertambah buntu bila demontrasi ini dilakukan secara mengejut dan tidak diketahui siapakah penganjurnya.

"Pada hari kejadian, pegawai-pegawai SPAD begitu sibuk menghubungi beberapa pengerusi persatuan sama ada terbabit atau tidak dalam demontrasi tersebut.

"Sikap 'sombong bodoh' Pengerusi SPAD ini telah menyebabkan masa depan pemandu teksi terancam," tambah Amran lagi.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa