Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, March 22, 2008

Siapakah Yang Memberikan Permit Untuk Guide Ke Gunung Stong Dan Ayam

Gunung Stong dan Gunung Ayam terletak di Kompleks Pergunungan Stong di Dabong, Kelantan. Setahu saya Kompleks Gunung-Gunung dan Hutan ini telah di"Wartakan menjadi Taman Negeri", dan sepatutnya dikawal selia oleh Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan. Tapi walau bagaimana pun saya masih kabur bila enekmen ini dibuat.

Ramai Pencita Alam dan Penggemar rekreasi menghubungi saya mempertikaikan kuasa sekumpulan "Trekkers" dan "Guides" (kononnya) yang berkhemah di satu tempat di kaki gunung ini mewajibkan kepada semua yang akan ke Gunung Stong dan Ayam membayar atau dipaksa untuk mengupah kumpulan Guides ini untuk membawa mereka ke dua gunung berkenaan. Jadi satu persoalan di sini ialah "Siapakah yang memberikan lesen atau autoriti kepada kumpulan Guides ini dan apakah tugas hakiki mereka, sekiranya berlaku apa-apa kemalangan atau tersesat, siapa yang akan dipertanggung jawabkan? Adakah mereka ini dipertanggung jawabkan oleh mana jabatan kerajaan negeri untuk menjaga, memulihara dan memajukan gunung-gunung dan hutan di sini untuk destinasi pelancungan? Dan adakah mereka ini mempunyai apa-apa kelayakan yang diiktiraf oleh mana-mana agensi kerajaan yang dipertanggung jawabkan? Adakah mereka-mereka ini mewakili syarikat yang berdaftar dan mendapat kontrak memajukan kawasan ini dari mana agensi kerajaan"

Setahu saya mereka tidak membuat apa-apa pun untuk kebajikan gunung ini, pokok-pokok masih ditebang sewenang-wenangnya oleh pengunjung yang tidak tahu menghargai alam semula jadi, sampah berlonggok di setiap "campsite" dan bersepah di sepanjang "treck" ke gunung-gunung ini. Jadi kesimpulannya "kumpulan guides" ini hanyalah berperanan untuk mendapatkan duit bagi diri mereka sendiri sahaja.

Setahu saya pengasas kumpulan ini adalah arwah kawan saya Allahyarham Baharuddin yang telah mendapat kebenaran kontraktor balak di kaki gunung ini sekitar tahun lewat tahun 80an. Beliau membersihkan dan mendirikan beberapa "cabin" di satu tempat di permulaan Air Terjun Jelawang. Beliau telah namakan tempat ini dengan nama "Jelawang Junggle" . Tetapi semasa hayat Allahyarham, beliau tidak pernah memaksa untuk mengupahnya membawa mana-mana pendaki ke puncak gunung ini kecuali yang perlukan khidmat beliau. Allahyarham memang mahir di kawasan ini dan mempunyai sedikit sebanyak ilmu yang membabitkan hutan dan rimba.

Kepada pendaki yang sudah mahir dengan treck di kawasan ini boleh mendaki dengan bebas. Cuma untuk memberi penghormatan kepada beliau para pendaki biasanya akan singgah di camp jelawang junggle memaklumkan kepada beliau. Bila beliau meninggal dunia, dengar ceritanya tempat ini telah di ambil alih oleh anak beliau, tetapi sekarang telah diambil alih oleh orang lain pula.

Persoalannya sekarang bukan masalah bayaran, tetapi persoalannya siapakah mereka ini? Siapa yang memberi mereka autoriti dan lesen? Dan apakah tanggung jawab asas mereka? Bayaran bukan persoalan pokok sebab di mana-mana Taman Negara dan Negeri pun akan dikenakan bayaran. Tetapi semua Guides di Taman-Taman Negara dan Negeri ini adalah dilantik dan diiktiraf oleh pihak berkuasa Taman Negara dan mempunyai tugas khusus menjaga dan memulihara gunung (Flora dan Fauna) di samping bertanggung jawab kepada orang-orang yang dibawanya.

Saya cadangkan kepada semua persatuan-persatuan mendaki dan rekreasi daerah serta negeri untuk menghantar surat kepada Jabatan Hutan Negeri meminta penjelasan.

Sekian, untuk kebaikan bersama.




2 comments:

  1. Saya sangat bersetuju dengan semua yang tulis di atas.

    Kumpulan saya juga menghadapi masalah begini. Kalau kami mendaki tanpa guide mereka, apabila sampai di Baha's Camp, kami akan dapat "sambutan kata kasar".

    ReplyDelete
  2. Joo Seng

    Yang hairannya tidak ada sesiapa yang complain kat Jabatan Perhutanan atau Majlis Daerah atau Perhilatan.

    Rasanya kalau saya terlajak ke sana saya akan bertanya Jabatan-Jabatan ini.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa