Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, March 18, 2008

Trekking Dan Ekspedisi - sambungan

Perlaksanaan:

Bekalan makanan -

Untuk menjana tenaga, badan memerlukan Glukosa, Protin dan Fibre. Dan sudah tentulah makanan yang membuka selera juga penting untuk diambil kira. Jadi di dalam penyediaan bekalan makanan perkara-perkara di atas hendaklah diambil kira di samping penyediaan yang mudah dan ringkas. Sebaik-baik bekalan adalah bahan makanan di dalam tin. Tin tersebut pula hendaklah ringan dan kecil. Jangan bawa bekalan makanan dan minuman terlalu berlebihan kerana ianya akan menjadi beban. Jangan bawa bahan basah dan mudah busuk.

Taklimat Awal -

Ketua Ekspedisi mestilah mengumpul semua peserta dan memberikan "Taklimat Awal" kepada semua peserta sekurang-kurangnya dua hari sebelum tarikh pelaksanaan. Ini perlu untuk memberi masa secukupnya kepada peserta yang belum lengkap dari segi peralatan dan sebagainya melengkapkan diri. Taklimat Awal ini adalah satu perkara yang amat perlu diberikan kepada semua peserta tentang bagaimana ekspedisi akan disusun, perjalanan, bentuk muka bumi, keselamatan, peralatan dan cara *berpakaian. Di sini sepatutnya Ketua Ekspedisi menyerahkan "Check List Peralatan" untuk diteliti oleh semua peserta sekali lagi.

* Pakaian yang sesuai yang dimaksudkan adalah, pakaian yang selesa dipakai (bahan dari kapas), tidak ketat, lasak, menyerap peluh (Jeans) tidak digalakkan kerana walau pun lasak tetapi bila basah akan menghadkan pergerakan anggota badan. Pakaian penahan sejuk diperlukan pada waktu malam (biasanya di puncak gunung keadaan akan sejuk di waktu senja dan malam)

Taklimat sebelum memulakan perjalanan -

Perlu untuk membuat pemeriksaan terakhir kepada "Check List" serta pesanan atau arahan terakhir sebelum memulakan perjalanan/ekspedisi. Semua peserta mesti diberikan "Nombor Peribadi" sebagai identiti sepanjang masa ekspedisi berjalan. Pemberian Nombor Peribadi ini sangat perlu untuk keselamatan peserta. Semua peserta akan dikenal pasti dengan nombor ini dari mula ekspedisi sehingga tamat dan bersurai.

Taklimat Semasa Ekspedisi -

Taklimat juga perlu diberikan semasa ekspedisi berlangsung. Contohnya setiap kali memulakan perjalanan selepas berhenti rehat. Pada setiap kali berhenti rehat, untuk keselamatan, sebelum meneruskan semula perjalanan semua peserta mesti dihitung semula melalui "Nombor Peribadi" masing-masing yang telah diberikan.

Tata Cara Trekking -

1. Sebelum memulakan perjalanan/ekspedisi, Ketua Ekspedisi hendaklah melantik Ketua-Ketua Kumpulan, Satu atau dua orang yang membawa First Aid Kit, dua atau tiga orang Sweeper bergantung kepada jumlah peserta dan pertimbangan Ketua Ekspedisi.

2. Peserta-peserta akan dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan yang mengandungi paling ramai sepuluh anggota bagi satu kumpulan dan akan diketuai oleh seorang Ketua Kumpulan yang telah dilantik tadi. Ketua Kumpulan ini mestilah orang boleh menjadi Leader yang bertanggung jawab dan boleh menguasai keadaan sekiranya berlaku kecemasan.

3. Semasa trekking orang yang membawa "Fisrt Aid Kit" hendaklah sentiasa berada di belakang sekali dan dilarang sama sekali memotong mana-mana kumpulan atau peserta. Ini kerana Pembawa fisrt aid kit inilah yang akan memberi rawatan kepada sesiapa saja dari ahli. Mana-mana ahli yang memerlukan rawatan hendaklah menunggu dihadapan dengan berteman. Pembawa first aid kit ini sudah tentulah orang yang tahu merawat.

4. Sweeper mestilah terdiri daripada orang kuat kerana sekiranya berlaku kecederaan atau mana-mana anggota ekspedisi bermasalah, tugas sweeperlah yang akan menjadi potter atau memapah anggota yang bermasalah. Oleh sebab itu Sweeper mestilah berada di belakang bersama-sama dengan pembawa first aid kit dan mereka juga dilarang memotong.

- akan bersambung






No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa