Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, August 19, 2008

Oh Bangsaku

Di dalam mana-mana pilihanraya di Malaysia, terutama di semenanjung tidak kira pilihanraya kecil atau pun besar semuanya memaparkan gambaran orang Melayu yang lupa dirinya Melayu dan Islam. Hilang tatasusila melayu dan terbangnya maruah Islam dengan tingkah laku dan tandak tanduk manusia yang menggelarkan dirin mereka orang Melayu dan beragama Islam.

Saya rasa amat sedih dan terkilan dek perangai mereka-mereka yang berkempen dan menyokong kumpulan atau parti masing-masing yang bertanding. Mereka bersikap seperti mereka di rimba raya yang melihat mereka hanyalah beruk-beruk dan monyet-monyet. Tanpa segan silu mereka menjadi monyet yang pandai berkat-kata.

Ejek-mengejek, kata-kata dan aksi lucah, menyumpah seranah, bergaduh, pukul memukul, finah berleluasa, sogok dengan beli undi, ugut mengugut, berbohong, menipu, caci mencaci semuanya ada. Ibarat kata, kita umpamakan berperangai seperti pagan. Hilang kewarasan. Tidak bertamddun!

Malu saya yang juga bergelar Melayu dan beragama Islam sebagaimana mereka. Kini lagak dan bagak mereka berleluasa di Permatang Pauh. Walau pun saya tidak ke sana dan hanya bergantung maklumat dari posting kawan-kawan bloggers, ianya cukup bermaklumat untuk memahami dan menilai apa yang berlaku di sana.

Kerana politik dan taksub kepada fahaman politik anutan masing-masing, mereka sanggup membuang tata susila orang Melayu dan lebih parah, mereka sanggup menodai kesucian ajaran agama Islam yang syumul semata-mata mengikut hawa nafsu dan ketaksuban kepada pemimpin masing-masing. Mereka hilang maruah diri dan lupa tuhan. Mereka lupa mereka adalah orang Melayu. Mereka lupa agama anutan mereka adalah Islam. Segala-galanya mereka humban ke laut. Apalah nak jadi dengan bangsaku!.

Para pemimpin kerajaan sentiasa sibuk dengan politik dan survival masing-masing tanpa hiraukan tugasan hakiki membela rakyat. Fikirkan kebajikan dan kemajuan rakyat. Rencana dan laksanakan perancangan kemajuan negara. Semuanya mereka abaikan. Sepatutnya mereka memikul tanggung jawab yang diamanahkan rakyat yang memilih mereka. "Dari rakyat kepada pemimpin, dari pemimpin kepada rakyat" . Prinsip ini sudah hilang dari pegangan pemimpin kita di negara ini.

Bagi pemimpin pembangkang pula, mereka sibuk dengan mengejar cita-cita politik yang kononnya akan membela rakyat. Akan tetapi sedarkah mereka-mereka ini sedang menggunakan kesusahan rakyat untuk mengaut laba politik? Dan di akhirnya rakyat marhaen tidak akan mendapat apa-apa. Yang mendapat untung hanya segelintir juak-juak dan tukang-tukang usung di kiri kanan mereka sahaja.

Yang kemponan adalah manusia-manusia yang bergelar rakyat marhaen yang daif dan sengsara menghadapi kehidupan yang semakin menyeksakan.

2 comments:

  1. Assalamualaikum Saudara,

    Ada kalanya duduk di dalam belentara lebih memberikan kita ketenangan dari segala hiruk pikuk segala yang sedang berlaku yang melibatkan politik sekarang ini.

    Apa nak buat? Mereka berlumba-lumba merebut kuasa. Siapa yang tak nak pada kuasa. Memang tak salah berkuasa asalkan kuasa itu digunakan dilandasan yang betul untuk kebaikan SEMUA.

    WaAllahuAlam.

    ReplyDelete
  2. This is great info to know.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa