Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, May 25, 2009

Perjuangan Yang Kita Terlepas Pandang

Dalam kita sibuk dengan politik dan perjuangan di dalam negara, kita alpa atau mungkin terlepas pandang perjuangan saudara-saudara kita di tempat-tempat lain yang lebih perit dan memerlukan bukan sahaja akal dan harta tatapi juga darah dan nyawa. Kerana Allah dan negara mereka korbankan segala-galanya.

Kalau keadaan begini menimpa kita, mampukah kita? Di bawah adalah cerita perjuangan manusia lain yang bergelar Islam dan sedang bergelut di atas nama Jihad.

Our brothers the Naibs (deputies) of the Combined Province of KBK, Emir Abu Muhammad (Musa Mukozhev), Emir Hamza (Marat Guliyev) and brother Khasan Sizhazhev became Shuhada (Martyrs), inshaAllah by the mercy of Allah on 10 May 2009.

Gambar bawah : Assyahid Emir Abu Muhammad (Musa Mukozhev)

Combat actions in two Provinces of the Caucasus Emirate - Nokhchicho (Ichkeria) and G1alg1ayche (Ingushetia) intensify.

Invaders are using aircraft and heavy artillery. Kavkaz Center's reported about a firefight near the village of Chishki, which took place 2 days ago. The exact data on results of fighting did not report.

According to sources in Nazran city, 15 local residents were arrested early in morning of Saturday in Yandare village of Ingushetia. 5 assault rifles, 10 chargers and 6 pistols were seized from the detainees. Who these people are and where they going have not been reported. The infidels declared them "militants".

The clashes are taking place in Nozhai-Yurt, Vedeno, Shatoi, Urus-Martan, Achkhoi-Martan districts, as well as in the vicinity of villages Artshty, Dattyh, Upper and Lower Alkun of Sunzha district of G1alg1ayche Province.

Baca seterusnya

12 comments:

  1. Kita di Malaysia, sibuk dengan hal2 politik sesama Islam. Sedangkan saudara2 SeIslam berjuang demi mempertahankan Islam walau dengan nyawa sendiri.

    ReplyDelete
  2. alang,

    Bila sebut Jihad, maka perjuangan itu telah menjadi tanggung jawab bersama sekiranya kita memang beriman.

    ReplyDelete
  3. Assalamu 'alaikum!
    Nampaknya muslim di mana saja dan pada setiap masa dalam perjuangan. Patutlah Allah abadikan hal-hal jihad dalam Qur^an.

    ReplyDelete
  4. Wa'alaimussalam Dr.

    Ramai antara kita terlupa itu adalah fardhu ke atas kita.

    ReplyDelete
  5. AstagfirulAllahalAzim!!

    Assalamualaikum Saudara,

    Insaf saya, rasanya tak mampu kita semua lalui apa yang mereka sedang lalui..

    Bersyukur saya jadi rakyat Malaysia, Semuga Negara kita terus diRahmati dan diLindungi Allah swt.

    WaAllahuAlam.

    ReplyDelete
  6. Salam,

    Apabila dasar yang di pewrjuangkan itu menepati apa yang di kehendaki Allah maka keyakinan kita kepada mati syahid adalah membuatkan kita lebih berani berjuang kerana Allah, adapun di negara kita masanya belum lagi sampai kerana rakyat Malaysia berdarah sejuk atau hanya menunggu fatwa dari ulama supaya darah orang lain dan darah kita halal untuk mengalir demi shahid

    ReplyDelete
  7. iya, jgn kita lupa kepada kesusahan yang ditanggung oleh saudara kita di tempat lain.

    ReplyDelete
  8. tuan,
    Bagaimana dengan perjuangan Rejimen ke 10 PKM. Itu barisan pejuang Islam komunis melawan British. Mereka ini tidak pentingkah?
    Sila baca lanjut dan ulas di: http://gedungakal.blogspot.com/2009/05/komunis-yang-jahat.html

    sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  9. Wa'alaikumussalam Puan melayuangkat.

    Kita tatap bersyukur dengan apa yang dikurniakanNya kepada kita di sini tetapi sekiranya agama kita di hina dan caci di pelusuk mana dunia pun adalah menjadi tanggung jawab kita juga.

    Kemampuan itu bergantunglah kepada iman masing-masing. Itulah yang disebut di dalam Nas.

    ReplyDelete
  10. W'salam singamaraja.

    Berbahagialah mereka yang mendapat syahid. Tapi sayang di dunia sebelah sini, syahid menjadi momokan dan sindiran.

    Jihad tidak perlu sesiapa pun istiharkan. Kita berupaya mengistiharkan di dalam jiwa raga dan iman kita. Syahid juga tidak perlu diistiharkan oleh Mufti atau Raja. Jika cukup syarat yang sebagaimana Allah dan Rasul tetapkan, maka Syahidlah ia. Allah yang istiharkan.

    ReplyDelete
  11. Mak Su,

    Sayangnya kita selalu lupa dan berapa keratkah di antara kita yang ambil tahu, jangankan untuk menolong.

    ReplyDelete
  12. Sdr. Gedung Akal.

    Bagi saya, perjuangan mana pun penting sekiranya perjuangan itu menepati kehendak Agama dan Bangsa asalkan ikhlas.

    Pada saya jasa tetap jasa dan dosa tetap dosa. Jasa mesti dikenang dan dosa perlukan kemaafan. Maknanya Jasa adalah perkara kekal dan dosa boleh terhapus dengan pengampunan.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa