Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, October 25, 2011

Fatwa Syaikh Sadiq al-Ghariany

Mufti besar Libya, Syaikh Sadiq al-Ghariany, mengatakan bahawa Gaddafi adalah seorang kafir, dan solat jenazah untuknya di masjid atau oleh Syaikh masyarakat Muslim, dan ulama menyalahi undang-undang Islam.

Ghariany berkata pada hari Ahad (23/10) dalam sebuah fatwa - dan disiarkan oleh media Libya, bahawa Gaddafi selama hidupnya menentang syariah Islam dan banyak kata-kata dan perbuatannya selama berkuasa menunjukkan bahawa ia bukanlah seorang Muslim.

Pendapat yang berlaku dalam syariah Islam adalah bahawa seorang Muslim tidak boleh melawan undang-undang yang ada di dalam Al-Quran atau Sunnah dan hal itu semuanya itu dilanggar oleh Gaddafi.

Ghariany meneruskan dengan mengatakan, "Ada alasan yang sah untuk tidak mensolatkan dia, yang hal tersebut menjadi contoh bagi para pemimpin yang lain."

Baca selanjutnya di sini

5 comments:

  1. Berita hari ini pulak mengatakan memang dia pun mewasiatkan jika dia mati tak perlu dimandi dan dikapankan. Cuma dia mohon dikebumikan di tempat lahirnya di Serte. Entahlah...

    Astaghfirullah Hal'azim....

    ReplyDelete
  2. Kakzakie

    Tapi walau apa pun tidak sepatutnya dilayan mayat orang islam sebegitu.

    ReplyDelete
  3. ghostdart

    Makhluk ada bahagian masing-masing

    ReplyDelete
  4. Bila seseorang Muslim meninggal dunia bukankah kewajipan kepada yang hidup menyempurnakan jenazahnya? Tidak kira siapapun dia apakah dosanya. Perhitungan seterusnya antara dia dengan Allah. Saya tak faham mengapa manusia yang mengaku diri mereka Islam di sana boleh bertindak demikian kejam? Seolah-olah masih berada di zaman jahiliyah? :(

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa