Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, December 30, 2016

FGV - Peter Sondakh: Ini komen Zaharin Mohd. Yasin

Saya ditanya oleh seorang kawan, juga seorang wartawan kanan berbahasa Inggeris yang bertanyakan siapa ganti Isa Samad di Felda dan FGV. 

Saya jawab mudah, pertama Felda dan PGV bukan emak bapak Isa Samad yang punya dan harta warisan dia, Felda dan FGV ada BoD atau Lembaga Pengarah sebarang keputusan mengikut kehendak undang-undang tubuh Felda dan FGV.
Kedua Isa Samad bukan kuasa tertinggi dalam membuat keputusan.. Setiap kertas mesyuarat mesti mendapat arahan atau kelulusan Menteri yang menjaga Felda dan FGV setiap keputusan dasar ada resolusi dari Lembaga Felda dan BoD FGV.
Pembelian ladang yang kecuh di Indoneia ialah disebabkan pemilik asal Peter Sondakh ada hubungan peribadi dengan Najib Razak. Tetapi semua orang tahu Peter Sondakh juga melabur dalam harta tanah khasnya perhotelan di Langkawi dan Kuala Lumpur.
Ketiga pembelian harga tinggi itu.. Menjadi kecuh ialah kerana pelobi.. Ini adalah perkara biasa dalam pedagangan. Ada satu pihak ambil kesempatan atas kerugian Felda atau FGV untok MBO@Management BuyOut dengan meminta Kerajaan bagi pinjaman mudah Rm4Billion. Khabarny ada BANK yang bersedia menguruskan dan jika berjaya fees yang kena bayar,, juta2 RM juga.. Itu sebab ada komen dari seorang adik.. Soal nak menyamun tak kira adik beradik.
Keempat pembelian Ladang di Indonesia ialah hendak berlumba sama dengan ladang di Indonesia dengan tenaga buruh yang rendah dan mudah, berbeza di Malaysia.. Itu kita sama-sama tahu. lagi pun jika ada pemulauan minyak sawit dari tekanan antarabangsa dalam isu human right atau alam sekitar, kelapa sawit dari Ladang di Indonesia tidak akan terjejas.
Kesimpulannya pandangan masa depan perlu di lihat keuntongan dalam berbagai perkara. Dan tidak ada keperluan Isa Abd Samad hendak ditukar atau diganti orang lain jadi Pengerusi Felda atau FGV.
Bandar Sri Permaisuri, Cheras
Dis 30,2016.

2 comments:

  1. Produk CPO Indon banyak tidak mempunyai sijil yg menyamai RSPO jika tidakmematuhiterma dan syarat bermakna minyak sawit Indon tidak boleh dijual di EU US AUS Jpn atau kpd syarikatdari Negara tersebut saperti Cargill Nestle SKB PnG dan byk lg kecuali China.Pjg cerita nya jd tak viable utk beli.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa