Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, December 1, 2010

"Harimau Belang besar!"

Kami berlima bertolak turun dari Kem Taman tempat kami bermalam malam tadi pada jam enam petang setelah waktu tengaharinya kami habiskan bersantai di puncak Gunung Rabong. Kami merentasi Taman Bunian tanpa masalah cuma kadang kala jatuh tersadung akar yang timbul di permukaan tanah. Jatuh adalah biasa bagi kami bila berjalan dalam keadaan yang licin dengan laju.

Kami tiba di rusuk Bukit Sarsi melalui Jalan Balak Lama yang dipenuhi Pokok Resam tua yang tingginya melepasi kepala serta banyak yang sudah mati. Di masa ini saya yang mengepalai jalan dengan jarak lebih kurang 20 meter dari orang kedua dan seterusnya. Bila saya menghampiri satu lurah yang terbentuk oleh hakisan lama, dan di sini Pokok Resam paling tebal dan tinggi. Saya hanya meredah (tidak menebas) dengan memijak dan menyelinap di celah-celahnya dengan bunyi derap yang agak kuat.

Saya terperasan ada mendengar bunyi derap yang lemah seolah sesuatu berjalan di dalam keadaan mengendap atau berhati-hati. Saya terus melangkah dengan tidak mempedulikan bunyi itu. Setibanya saya di satu tempat yang di sebelah kiri saya bertebing tinggi dan tebing di sebelah kanan saya pula lebih rendah. Di sini ada kesan tanah bibir bukit yang sodok mungkin untuk laluan San Tai Wong memunggah balak membentuk lorong yang dalam dan berbatu.

Tiba-tiba saya mendengar satu derapan kuat dan satu lembaga melayang di atas kepala saya. Bila saya tongak rupanya yang melayang itu ada Harimau yang melompat dari tebing kiri saya yang tinggi itu ke tebing di sebelah kanan saya yang lebih rendah dan menghilang di dalam semak. Mungkin Harimau ini terkejut dengan kehadiran saya dengan bunyi derapan yang keras saya memijak Pokok Resam dan terus melompat. Semasa melayang di atas kepala saya itu saya agak panjangnya melebihi dua depa saya.

Saya terus memberikan isyarat supaya orang di belakang saya berhenti dengan gaya Polis Trafik menahan kenderaan. Tapi apa yang berlaku sebaliknya. Mereka berlari menyerbu saya dengan soalan "Apa dia Din". Jadi untuk membuatkan mereka beredar dengan cepat saya terpaksa menjawab "Harimau Belang besar!". Barulah masing berlari macam berlumba ke hujung lorong dan mendaki untuk melepasi Bukit Sarsi. Selepas itu sehinggalah kami tiba di Kem Sungai Milo tanpa apa-apa halangan.

Setiba di rumah, saya ke rumah Abang Sulung saya dan saya ceritakan yang saya rasakan ada sesuatu keanihan bila saya terlalu kerap terserempak Harimau semasa di Hutan atau Gunung. Apa yang saya tahu geng-geng Pendaki lain tidak pula kerap terserempak dengan Sang Belang.

Abang ceritakan yang Arwah Datuk kami ada mengamalkan Ilmu Penunduk Harimau. Untuk menjadikan Ilmu itu mujarab, Arwah Datuk terpaksa berhadapan dan bertarung mengalahkan Harimau. Lepas itu barulah Harimau akan tunduk kepadanya. Jadi kata Abang mungkin Ilmu itu turun kepada saya tanpa saya tahu sebab Datuk meninggal semasa saya berumur empat atau lima tahun. Saya merupakan Cucu kesayangannya.

4 comments:

  1. cerita betul ke ni?ke nak sedapkan citee je..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum pak Din, Menarik kisahnya....

    ReplyDelete
  3. Anonymous

    Saya alaminya pada Ogos tahun 1991 semasa mendaki Gunung Rabong.

    ReplyDelete
  4. muraisenja

    Salah satu kejutan untuk Pak Din ketika mendaki

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa