Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, May 1, 2011

Baca, Renung Dan Fikir - Buatlah Keputusan

Gambar ini saya ambil dari blog Tukar Tiub



Artikel di bawah ini dicopy dari sini

Ahad, Mei 01, 2011

Sumpah Laknat Shazryl tidak kena



SHAH ALAM – Seseorang yang menuduh individu lain melakukan perbuatan zina layak mendapatkan empat saksi adil, tidak fasiq dan tidak pernah melakukan perbuatan terkutuk, tetapi tidak layak melakukan sumpah laknat. Mufti Selangor, Datuk Seri Mohd Tamyes Abdul Wahib berkata, hukum fekah menjelaskan sekiranya ingin menuduh seseorang melakukan perbuatan terkutuk, individu itu perlu membawa empat saksi tidak termasuk dirinya. Menurutnya, sekiranya gagal membawa bukti dan saksi, individu terbabit tidak layak membuat tuduhan.

Beliau berkata, sekiranya tidak layak, individu itu wajib dikenakan hukum qazaf, hukuman kepada orang yang menuduh orang berzina tanpa empat saksi di mana dalam Islam dikenakan 80 kali sebatan.
“Laknat Allah ini tidak boleh dipermainkan, kalau tidak berlaku (perbuatan) jangan menuduh, nanti sumpah memakan diri.

Apa disiarkan di televisyen semalam (merujuk kes Datuk Shazryl Eskay bersumpah laknat), langsung tidak kena kerana itu bukan disyariatkan Islam.
“Segala apa dilakukan (sumpah laknat), bukan selesai begitu sahaja dan bukan bermakna kita sudah cuci tangan, tetapi kita dipertanggungjawabkan mulai saat kita melakukan perbuatan itu sehingga kita bertemu Allah,” katanya. Abdul Wahid berkata, sumpah laknat atau sumpah mubahalah ini berat malah ianya perlu dihadiri kedua-dua pihak (yang menuduh dan dituduh).

16 comments:

  1. salam ayahnda..kita tengok jamil kihr belah mana...he he he

    ReplyDelete
  2. SK itu MUAALAF punya orang BANYAK berani loh sumpah nama ALLAH SWT ,anuwar mungkin berani bersumpah dengan nama allah christian herald kot?Aiyaaah itu ari ha dia dan n.ajis banyak sokong guna nama allah di majalah cristian tu atak betoi kah?

    ReplyDelete
  3. Tuan yang dilakukan Dato Eska itu dinamakan mubahalah seperti kes liwat.
    Lagi satu kalau ilmu setakat ilmu Fekah lum cukup tuan untuk berhujah mengenai keperluan 4 saksi.

    Fikirkan dgn logik Al Quran yang Allah SWT turunkan kpd Nabi Muhammad SAW melaui wahyu dan bukan dalam bentuk kitab bertulis. Al Quran ditulis semasa Nabi telah wafat di zaman khalifah Othman. Al Quran dikumpul dan ditulis dan boleh dikatakan semua bersumber dari penghafal dikalangan lelaki sahaja.
    Allah tidak jamin Al; Quran TETAPI yang Allah jamin adalah Qalam Nya.

    Berbalik kpd tuduhan zina perlukan 4 saksi.....tak kan lah 4 saksi nie nak tunggu sampai zina actually happen kot..... tak logik la Tuhan memerintahkan 4 saksi perlu ada........bukan kah 4 saksi ni yang sedang menyaksikan aksi pasangan lelaki dan perempuan menjurus kpd zina wajib mereka mencegah masa itu juga. Terdapat kesilapan manusia semasa Al Quran ditulis angkara mereka yang ada kepentingan "politik" dizaman Khalifah Othman.

    Ramai orang menghafal Al Quran tidak bermakna the authenticity Al Quran yang ditulis oleh manusia selepas Nabi wafat tidak lari dari error from those who have interest (juga bukan semua orang dizaman dulu hafal keseluruhan isi Al Quran 30 juzuk itu. See examples below kesilapan penulisan Al Quran:

    1. Quran mengatakan hanya Allah sahaja mengetahui jantina bayi dalam kandungan (rujuk Nas Al Quran). Namun, kini dgn teknologi, manusia mampu mengetahui jantina di dalam kandungan menggunakan teknologi kini.Bukan kah ini menunjukkan ayat ini tidak benar kerana bukan Allah sahaja yang mengetahui jantina bayi dalam kandungan.
    2. Dalam surah Al Baqarah ayat 30: " Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". Persoalannya......dimanakah Allah tempatkan Nabi Adam selepas dicipta. Al Quran mengatakan Adam ditempatkan bersama Hawa di syurga dan bukan di bumi dan kemudian dihukum dengan dikeluarkan dari syurga. Tidak kah ini bukti jelas Al Quran mengandungi kesilapan manusia semasa penulisan atau pembukuan Qalam Allah kepada kitab.

    ReplyDelete
  4. abdul wahid, bukn xpgil anwar brsumpah, tp die yg xmahu.pelikla.eskay cube bt yg tbaik.sumpah itu utk mengungkaikan keraguan.tp kenape anwar tidak mahu menegakkan kebenaran dgn bersumpah.kerna sudah terang lagi bersuluh.berani kerna benar takut kerna salah.wassalam.

    ReplyDelete
  5. ak xtaula hang ni dah tgk full video vrsion clear punya ka pa.ak yg rabun ni pn bole tau pelaku seks tu anwar.napala hang nk tuduh eskay plak.ya ampun.ak rasa budak kecik pun lagi tau nilai la.jgnla kerna politik hang buta kebenaran.hati hang ckp anwar.mata hang ckp anwar.tp otak hang kerna obsesi,xnmpak da yg jelas.semoga hang dietmukan kebenaran dari Allah.hang p smayang hajat la.kawe tak tau nk habaq lagu mana lg.bersihkn hati kita.bersatulah demi bangsa.kita cari mkn pn kt mesia.

    ReplyDelete
  6. kalo hang xpublish komen kawe,mksudnya hang ni jenis yg x boleh ditegor.wallahualam.

    ReplyDelete
  7. sedangkan dah buat penafian dan repot Polis pun depa tak percaya ni nak sumpah laknat pula. Sumpah adalah juga penafian.Sumpah DSAI pun depa tak akan percaya yang bahaya Islam itu dipermaiankan oleh orang yang mengaku Islam sendiri.Elok tak usah buat sumpah biar pihak berkuasa
    buat keputusan.

    ReplyDelete
  8. komen2 sebegini sebenarnya bertujuan untuk merendah2kan ilmu mereka yang bersumpah,seolah2 mereka ini jahil dan tidak mengetahui akibat perbuatan mereka.hukum bersumpah sedemikian tidak mempunyai pendapat yang mutlak dari kalangan ulama,ada yang menyokong dan ada yang menentang. seeloknya pihak yang enggan bersumpah dinasihatkan berbuat demikian bagi memperlihatkan kebenaran kerana laknat Allah pasti menimpa mereka yang berdusta atas namaNya.

    ReplyDelete
  9. ajak p mahkamah syariah xnak, tapi suruh anwar sumpah, nak sumpah jugak p mahkamah syariah la

    ReplyDelete
  10. masalahnya disini...setelah video ini telah diupload ke u-tube, maka ramai dari pihak pembangkang pkr dan pas menuduh dato eskay fitnah anuar ibrahim....jadi untuk mengelakkan dari dikata fitnah oleh pihak pembangkang,, adalah wajib dato eskay mempertahankan diri dan maruahnya...itulah jalan terbaik adalah bersumpah...biarlah dato eskay mempertahankan dirinya , kenapa anda sangsi dengan dirinya...dia berani menyerahkan dirinya dengan Allah SWT....tutup kes.

    ReplyDelete
  11. Kalau haruan makan anak, bapa balun anak sendiri, balun anak tiri, ada 4 saksi ka? Mana nak cari 4 saksi... Aku dok jadi KRT kat taman aku, cekup couple dok menutuh dalam kereta, kes selesai macam tu aje, kerana tak ada 4 saksi... so macam mana hoi sahibol samahah... Apa macam kalau jadi kat anak bini hang, nak cari 4 saksi ka...

    ReplyDelete
  12. Salam tuan, apa yang difatwakan oleh Mufti Selangor saya setuju.Dalam masa yang sama apa yang difatwakan Mufti Perlis pun saya setuju.Dalam situasi sekarang seeloknya yang kena tuduh bersumpah balas agar kemusykilan orang ramai terhadap dirinya dapat dihapuskan.

    Walaupun saya menyokong UMNO,sokongan saya adalah secara objektif dan kalau perkara yang sama berlaku kepada pemimpin saya,saya akan minta beliau bersumpah bagi menafikan apa yang dituduh terhadap dirinya.

    Apa pun hanya Allah yang lebih mengetahui akan segalanya.

    ReplyDelete
  13. klu setakat nak komen letak anonymous lebih baik x payah....lain kali kalau nak sumpah ..... bawa dulu ke makamah syariah ..... ni sumpah membuta tuli ... macam sumpah potong ayam.

    ReplyDelete
  14. Woi, semua bodo bodo pakatan haprak, Eskay bersumpah yang dia tu ada bersama dalam video tu dan mengaku yang pelakon adalah anuwar abrahammmmm sebab orang PAS kaki kencing tuduh dia menipu pasal video tu. Hamap suruh la Anuwar Braham tu sumpah pasal dia tuduh Najib dan Romah bunuh Altatunya, ada brani ka bangang tu.... mana bukti yang dia tuduh Najib tu... tunjuk mai la... banang punya orang..

    ReplyDelete
  15. Tidak kiralah fitnah ke tidak demi menegakkan kebenaran tidaklah salah kiranya bersumpah. Pada hemat saya seorang Melayu walaupun kurang pegangan Islamnya tetapi tentang bab bersumpah ni memang mereka kecut perut. Cerita-cerita mitos Melayu menceritakan bahana sumpah ini. Itulah menyebabkan seorang Melayu itu berhati-hati tentang bersumpah.

    ReplyDelete
  16. anonymoua 2, ayat al-quran tu berbunga2, god is never wrong, and Allah dah bilang, akan kekal ayat2 al-quran itu sehingga hari kiamat, itu janji Allah.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa