Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, July 23, 2012

JI: Jangan Sampai Rakyat Sangsi Integriti Polis

Mohd Azmi Abdul Hamid,23 Jul 2012
Teras Pengupayaan Melayu (Teras) sangat kesal berulangnya lagi taktik kotor kerajaan yang memerintah untuk berhadapan pembangkang dan musuh politik bila menggunakan isu komunis dan JI menyerapi parti pembangkang.

Pengumuman transformasi politik oleh Perdana Menteri nampaknya hanya gimik dan sandiwara politik yang sangat memualkan.
Sebagai NGO, kami memerhatikan kerajaan yang memerintah kini mengambil langkah desperado untuk meyakinkan rakyat agar menolak pembangkang sebagai taktik usang dan sangat menghina minda rakyat.

Teras mempersoalkan kenapa polis bertindak tidak professional dengan membuat pengumuman yang kabur dan boleh menimbulkan kekeliruan malah mencetuskan  ketegangan awam. Pengumuman tanpa fakta dan boleh  membawa kepada implikasi undang-undang serta hak dari segi Perlembagaan Persekutuan tidak seharusnya dikeluarkan oleh sebuah institusi seperti pihak polis.


Teras ingin penjelasan siapa yang membenarkan kenyataan seperti itu dikeluarkan oleh Cawangan Khas Bukit Aman? Bukankah pengumuman isu seperti ini sepatutnya hanya dibuat oleh pihak paling tertinggi, itu pun setelah punya bukti dan fakta yang cukup, kerana tuduhan seperti ini amat serius.

Memang betapa hebat sekalipun  berita ini diputar oleh media pemerintah untuk tempoh yang ditetapkan dan kemudian mewujudkan suara yang menyambut isu ini dari kumpulan yang direkayasa untuk turut menjadi aktor politik pemerintah, rakyat akan akhirnya menilai secara objektif antara kebenaran dan kepalsuan.

Teras mengikuti pengumuman pihak Bukit Aman mengenai isu ini dengan sangat kritikal kerana demokrasi yang diwar-warkan ujud di negara ini kini berharga sangat rendah kerana dicemari oleh taktik kotor dari fitnah dan serangan peribadi sehinggalah kepada mengugut mengenai isu keselamatan negara dan penghinaan terhadap Raja Melayu.

Kini pembangkang dituduh diserapi komunis dan JI. Bukankah ini taktik kebanyakan diktator di seluruh dunia seperti Muammar Ghadafi, Hosni Mubarak, Mohammad Soleh, Bashar Assad dan ‘khalifah’ di negara-negara Asia Barat yang cepat mengguna isu pembangkang diserapi elemen pengganas Al Qaeda bila berhadapan dengan kebangkitan rakyat.

Merekayasa dengan taktik ujudnya elemen pengganas dalam pembangkang hanyalah salah satu resepi yang sedang diadun oleh media pemerintah agar mencapai impak yang dikehendaki iaitu menakut-nakutkan rakyat atau paling minimal mengujudkan kesangsian walaupun ianya adalah palsu.


Teras melihat demokrasi yang diolah oleh pihak pemerintah sekarang hanyalah suatu demokrasi manipulatif bersifat ofensif yang menyebarkan keraguan tanpa fakta. Inilah sandiwara politik yang pernah didedahkan di politik negara barat iaitu politik "wag the dog" iaitu ujudkan satu isu yang boleh mengalihkan minda rakyat kemudian terus suburkan kesangsian dan akhirnya berusaha mencetuskan isu keselamatan ke atas negara untuk rakyat kembali menyokong pemerintah.

Malang sekali ialah apabila aparatus awam seperti polis, pejabat awam dan media diperalat sepenuhnya untuk menyebar kepalsuan ini.

Teras membantah dengan keras bila polis diheret dalam kancah politik mempertahankan pemerintah dan bukan mempertahankan keselamatan awam.

Teras menuntut polis hendaklah bersikap professional supaya berhenti menjadi alat pemerintah untuk menyebar fitnah apatah lagi dibulan Ramadhan yang mulia ini.

Teras menyeru agar kepimpinan institusi polis negara hendaklah insaf betapa menjadi agen penyebar fitnah dan melindungi kezaliman adalah suatu keburukan yang harus dikikis sesuai dengan pendidikan ibadah puasa di bulan yang sepatutnya memurnikan semua jiwa dan pemikiran yang kotor.

Janganlah jentera keselamatan negara diperbudakkan sehingga menimbulkan kesangsiaan rakyat terhadap integriti dan profesional polis yang akan dipersoalkan sampai bila-bila.

Penulis ialah Presiden Teras.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa