Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, February 25, 2014

Satu Soalan Yang Cukup Berat Tapi Siapa Yang Harus Jawab?

Polis 'penyangak' hidup di luar kemampuan mereka, bagaimana pula dengan yang lain? 
V Shuman06:30PM Feb 24 2014
SEKILAS PANDANG: Seseorang tidak perlu menjadi genius untuk mengetahui bahawa RM20 juta adalah satu jumlah wang yang besar. Kebanyakan kita manusia hanya boleh bermimpi membuat wang sebanyak itu dalam hidup kita tetapi untuk "beberapa" orang ia hanya perubahan kecil. 

Bagi sesetengah pihak, saya maksudkan ahli jutawan perniagaan, kroni, atau seorang pegawai polis yang berpangkat tinggi. Ya, betul. Sejumlah wang ditemui ini  merupakan apa yang pegawai-pegawai anti-rasuah dapati dalam beberapa akaun milik seorang pegawai kanan polis yang sedang menyiasat kes rasuah dan pengubahan wang haram. Dan mereka percaya terdapat lebih daripada itu.

Ok, sekarang anda boleh teruskan membaca. Seorang pegawai kanan yang sebelum ini bergelar Datuk bertugas di Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur, adalah antara 60 anggota polis yang sedang disoalsiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sepanjang tempoh enam bulan.

Satu sumber memberitahu portal The Malaysian Insider bahawa pasukan petugas khas diberikan tugasan untuk menyiasat kes ini dipercayai bahawa polis turut terlibat dalam kes ini - kebanyakannya pegawai peringkat tertinggi di seluruh negara - mungkin secara haram mengumpulkan aset bernilai berjuta-juta ringgit. SPRM juga telah merampas lima buah kereta mewah bernilai lebih daripada RM2 juta daripada suspek.

Sekarang, jika RM20 juta telah dijumpai di bawah nama seorang lelaki, berapa banyakkah harta kekayaan yang boleh dikumpul orang lain yang turut sama terlibat dengan sindiket ini? Ingat, ini hanya satu kes tertentu  yang dilaporkan oleh SPRM. 

Ia bukan lagi rahsia bahawa ramai kakitangan awam yang mempunyai jawatan ranking tertinggi dan ahli-ahli politik di negara ini cara hidup diluar kemampuan mereka. 

Adakah SPRM akan cuba untuk melakukan gelombang keatas kes terpencil ini untuk mendapatkan penghormatan daripada rakyat atau ia akan terus melakukan apa yang sepatutnya dilakukan tanpa rasa takut? 

Ia akan tenggelam ke dalam rasuah yang mengambil kekayaan seperti 'anai-anai lakukan keatas kayu' atau melihat dengan cara lain seperti yang dilakukan sebelum ini?.

Polis penyangak telah didakwa memperoleh kekayaan melalui rasuah daripada pengendalian perniagaan haram, dari pusat perjudian haram dan sarang rumah urut di ibu negara. 

Dilaporkan bahawa pengusaha perniagaan haram membayar antara RM10,000 dan RM50,000 setiap bulan kepada polis untuk mengelakkan premis itu daripada diserbu. 

Dilaporkan bahawa pegawai polis kanan bersetuju untuk "bersubahat" pada bekas rakan kongsi dalam jenayah,  mungkin berharap hukuman lebih ringan akan dikenakan sekiranya dituduh atau dibicarakan.

Oleh kerana, Malaysia telah disenaraikan dalam negara lima teratas yang paling rasuah untuk beberapa tahun yang lalu. Kita telah dilaporkan kehilangan AS$370 bilion (RM1.2 trilion) dalam aliran keluar haram dalam 10 tahun sejak tahun 2002. 

Pada masa yang sama, kita mempunyai hutang yang melambung pada tahap yang berbahaya. Kerajaan persekutuan dilaporkan mempunyai hutang sekitar RM520 bilion (pada pertengahan tahun lepas) dan jumlah yang dijangka akan dicapai mengejutkan iaitu sebanyak RM1 trilion pada tahun 2020.

Laporan menyatakan bahawa hutang isi rumah Malaysia kini telah melebihi 80 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan kita adalah salah satu daripada negara-negara mempunyai hutang isi rumah yang tertinggi di Asia, bersama Thailand, Singapura dan Korea Selatan. 

Kebanyakan orang hidup makan gaji dan mengharapkan pemberian seperti BR1M yang akan mungkin tidak bertahan setengah bulan memandangkan dengan kenaikan harga sekarang. 

Terdapat juga mereka yang bekerja dua dan tiga pekerjaan, pinjaman daripada bank-bank dan along hanya untuk memenuhi keperluan.

Di penghujungnya, kita mempunyai "hak istimewa" sama seperti anggota polis berkenaan. 

Mereka bukan sahaja gagal untuk melakukan tugas mereka dalam usaha memerangi jenayah tetapi telah memperoleh sejumlah wang bagi "melindungi" orang yang mereka sepatutnya tahan. Penjenayah mendapatkan mengekang bebas untuk melakukan apa sahaja yang mereka mahu dilindungi oleh orang-orang berpakaian warna biru. 

Ini adalah menyedihkan. Ini perlu dihentikan sekarang, sebelum kita menjadi negara muflis. Berdasarkan cara kita ia mungkin tidak lama sebelum kita sampai ke sana.

2 comments:

  1. satu soalan.. Kenapa akaun penjenayah rasuah tak disiasat, yg bg maklumat pula dicari? Tugas pelindung kepada siapa?

    ReplyDelete
  2. Dlm kumpulan penjawat itu, terdapat juga yg masih ikhlas melaksanakan tugas. Masalahnya mereka ini berada dlm ketakutan dari ancaman bahaya perasuah2 itu, jadi terpaksa mendiamkan shj perkara itu. Ada juga kes dimana penjawat yg jujur itu dibunuh, kes Jalil Ibrahim di Hong Kong sbg contohnya. Perasuah2 ini memiliki rangkaian yg kemas untuk melindungi aktiviti mereka drp diambil tindakan. Pemimpin perlulah bersih diikuti dgn sifat tegas, barulah berwibawa untuk membanteras aktiviti rasuah. Sebagai jawapan kpd soalan admin, UMNO/BN wajib ditumbangkan dan tiada pilihan lain.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa