Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, February 27, 2016

"Semua Melayu Malaysia berasal dari Indonesia"

Syahril Faiza

Syahril Faiza Ada yg cakap.. "semua Melayu Malaysia berasal dari Indonesia".. "Org Asli aje asal Malaysia".. "Malaysia hak milik Org Asli"..

Sorry ye sume2... Melayu Kelantan, Melayu Kedah (semua Melayu Utara), Melayu Terengganu, sebahagian Perak dan sebahagian Pahang adalah Melayu asal

Semenanjung Malaysia, telah wujud beribu2 tahun dgn membina kerajaan dan tamadun Melayu Purba yg terkenal seperti Chih Tu, Langkasuka, Pan Pan, Tan Tan, Gangga Negara, Lembah Bujang, Primula, Funan, Grahi, Kataha, Kalathana, Raktamrittika, Negara Patani Besar dll, dan kami tdk berasal dr mana2 pulau di Indonesia...

Tetapi tidak utk negeri2 Johor, Selangor, Negeri 9, Melaka, Sebhgian Perak dn Sebhgian Pahang..

Mereka semua datang dari pulau2 di Indonesia.. Seperti Jawa, Sumatera, Riau, Sulawesi dll..

Ini adalah fakta sejarah...

Dan org2 Kelantan-Patani telah terbukti secara saintifik (kajian jujukan genom DNA oleh USM) merupakan Melayu asal semenanjung selain dari Orang Asli...by the way..

Org Melayu asal Semenanjung menguasai tanah pamah (tanah baruh) dan pesisir pantai... Manakala Org Asli menetap di bukit2, gunung2, hutan dan tanah tinggi..

Tiada populasi perkampungan Org Asli wujud di tanah pamah dn pesisir pantai kalau di Kelantan, melainkan di Johor, Melaka dan Selangor ada populasi Org Asli dari bangsa Melayu-Proto yg tinggal di kawasan pesisir pantai..

Tp mereka pn tergolong dlm ras Melayu, Malayo-Polinesian, Austronesia... Manakala 2 bangsa Org Asli lagi iaitu dari rumpun bangsa Negrito dan rumpun bangsa Senoi.. Lebih condong kepada ras Australoid-Melanesian (sebngsa dgn bangsa asli Irian Jaya, Papua, Timor, Melanesia, Solomon Island, Org Asli Australia)..ttp berbahasa dari rumpun Mon-Khmer (Kemboja)..

Dan mereka tidak tergolong dalam ras Malayo-Polinesian, Austronesian..

Anak2 muda Melayu Kelantan sila belajar sejarah, nanti ada yg claim kata kita berasal dr pulau2 lain di Indonesia..

Claim kata Kelantan adlh negeri Org Asli...

Btw, populasi Melayu asal adlh jauh lebih besar brbanding dgn populasi Org Asli..

Melayu asal bersifat tetap, ada sistem beraja, ada sistem pemerintahan (rulling class) dan ada sistem negara kota (city-state).. manakala Org Asli adalah bersifat nomadic, tiada sistem beraja, tiada sistem pemerintahan dan tiada sistem negara kota yg khusus...

Apa2 pn dlm konteks Kelantan moden pada hari ini.. X kira samada anda Melayu, Cina, Siam, India atau Org Asli yg memang berasal dan dilahirkan di Kelantan.. Kita semua adalah Sep Klate!!... "SEP KLATE JANGE PECOH!!" Hahaha..

Tqvm semua

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa