Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, January 19, 2013

Tatau Nak Kata Apa Dah..... Itu Mahathir!

Lucu dan nak tergelak pun ada
Meluat pun ada 
Tapi lebih rasa nak mencarut...
Bengang pun ada Adakah dia harap rakyat melupakan apa yang dia buat?
Isu IC: Siasat kes sebelum merdeka, kata Dr M
MOHD IDROS MOHD ALI
19 Januari 2013
PERMATANG PAUH - Jika pemberian kerakyatan Malaysia kepada pendatang asing di Sabah menjadi isu sehingga ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menanganinya, adalah wajar langkah sama diambil untuk menyiasat pemberian satu juta kerakyatan kepada orang asing pada peringkat awal kemerdekaan negara.
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika membuat saranan itu berkata, jika pemberian kerakyatan kepada kira-kira 200,000 pendatang asing di Sabah dianggap besar, perkara sama perlu dilihat semula kerana pemberian satu juta kerakyatan juga adalah "isu besar."

Beliau berharap perkara itu boleh dipertimbangkan kerajaan kerana sesetengah daripadanya mungkin tidak layak mendapat taraf berkenaan.

“Sebenarnya pendatang di Sabah sudah tinggal lama di negeri itu, ada yang melebihi puluhan tahun. Mereka bercakap dalam Bahasa Melayu dan mengamalkan budaya orang Melayu.

“Jadi mereka memang layak diberi kerakyatan atau warga Malaysia kerana memenuhi syarat yang ditetapkan,” katanya kepada media selepas menyampaikan ucaptama program Transformasi Ekonomi dan Pelajaran Malayu Pulau Pinang di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini, hari ini.

Turut hadir isterinya, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dan Naib canselor UiTM, Datuk Prof Ir Dr Sahol Hamid Abu Bakar.

Jun tahun lalu, Jemaah Menteri bersetuju untuk menubuhkan RCI bagi menyiasat masalah pendatang asing tanpa izin di Sabah yang dikatakan menjangkau sehingga 500,000 orang.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengumumkan berkata, kerajaan komited untuk menangani isu itu yang mampu menjejaskan kesejahteraan dan keharmonian rakyat Sabah.

Beliau berkata, warga negeri Sabah akan mengambil manfaat daripada penubuhan RCI ini dan bersama-sama kerajaan dalam mencari strategi dan pendekatan terbaik bagi menangani masalah berkaitan.

Dr Mahathir berkata, beliau tidak mendesak kerajaan tetapi hanya mengemukakan cadangan agar ditubuhkan satu lagi suruhanjaya diraja untuk melihat semula isu berkenaan yang berlaku pada zaman pentadbiran Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. 

“Untuk berlaku adil, kerajaan wajar menubuhkan suruhanjaya itu kerana kedua-duanya melibatkan pemberian taraf kerakyatan kepada orang asing.

“Walaupun menerima kerakyatan negara ini, sesetengah pendatang pada awal kemerdekaan masih lagi memandang negara asal mereka sebagai tempat rujukan utama atau untuk menumpahkan kesetiaan,” katanya.

Dr Mahathir berkata, walaupun tidak memenuhi kriteria atau syarat, kebanyakan pendatang terbabit masih diberi kerakyatan negara ini.
“Jadi ia perlu disiasat untuk mendapat gambaran sebenar,” katanya.  

3 comments:

  1. Setuju Tun, Tun betul, orang lain salah pasal mereka semua tak secerdik Tun

    ReplyDelete
  2. Anon 9:32PM

    Memang Mahathir sentiasa betul dan sentiasa bijak!

    ReplyDelete
  3. Orang didapati bersalah dan dipenjarapun akan kata kenapa tak siasat dan tangkap bapak bapak rasuah diluar sana.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa