Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, January 29, 2013

Yahudi Dan Spesis Yang Sama Dengannya Memang Takutkan Kebenaran

Manusia Bangsa Yahudi memang takutkan kebenaran
Mereka cukup takut masyarakat umum menilai mereka dan takut hilang sokongan

Di negara kita juga ada satu golongan yang berangai begitu
Mereka sangat takutkan kebenaran
Sebab mereka hidup degan fitnah dan kepuraan untuk mengekalkan kuasa

Mereka cukup takut bila diajak berbahas
Mereka bimbang kelentong mereka akan terbuka
Dan rakyat yang berotak akan beralih sokongan

Kartun PM Israel Dipenuhi Darah, Dikecam Yahudi Inggeris

Karitkatur Netanyahu (Foto: Sunday Times)

LONDON – Sebuah suratkhabar England  menerbitkan karikatur Perdana Menteri Israel Benyamin Netanyahu, berada dalam kondisi berlumuran darah warga Palestin . Karikatur ini mendapatkan kecaman dari warga Yahudi di Inggeris.

Taipan media Rupert Murdoch, pun meminta maaf atas kartun yang dikeluarkan suratkhabar miliknya tersebut. Kartun tersebut diterbitkan di akhbar Sunday Times tepat pada hari peringatan peristiwa Holocaust. Kartun itu sendiri dibuat oleh seorang kartunis bernama Gerald Scarfe.

“Kartun Gerald Scarfe tidak menunjukkan posisi akhbar Sunday Times. Kami meminta maaf atas terbitnya kartun yang membuat banyak warga merasa tersinggung,” ujar Murdoch dalam akaun Twitter-nya, seperti dikutip AFP, Selasa (29/1/2013).

Murdoch pun mengirimkan salah satu redaktur Sunday Times untuk bertemu dengan kelompok Yahudi di England dan memberikan permintaan maaf secara langsung kepada mereka. Kelompok Yahudi England memang   mengecam kartun tersebut yang dianggap mereka tidak pantas dan menjijikkan.

Kelompok Yahudi menyebutkan penerbitan kartun tersebut serupa dengan fitnah yang seringkali diterima kaum Yahudi di masa lalu. Di masa silam, kaum Yahudi seringkali dituduh sebagai kaum yang haus darah dan suka menculik anak-anak untuk diminum darahnya. Kelompok Yahudi juga menayangkan waktu penerbitan kartun yang bersamaan dengan hari peringatan Holocaust Minggu 27 Januari lalu.

Kecaman juga diberikan oleh ahli politik di Israel. Ketua Parlimen Israel Reuven Rivlin menyatakan, kartun tersebut mengingatkan kaum Yahudi pada masa-masa  ketika diskriminasi dan fitnah seringkali diterima kaum Yahudi di negara Barat. - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa