Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, June 14, 2013

Komentar Yang Menarik: PAS Mesti Cari Pemimpin Tulin.......

PAS must find genuine leaders from within
Awang Abdillah | June 13, 2013
With the GE13 contested and lost, it must now find the middle ground to be a truly Malaysian party

PAS performed poorly in the 13th general election. It was in the end the weakest link in the opposition Pakatan Rakyat.
While both DAP and PKR did well, winning 38 and 30 parliamentary seats respectively, PAS garnered only 21 seats out of the 73 it contested.
Why did PAS fail to wrestle seats from Umno in the GE13? A month after GE13, it’s a question that’s still being thrown about.
PAS locked horns with Umno in predominantly Malay constituencies and performed favourably only in Kelantan and Terengganu although it failed to retain the administration in Terengganu.
The party, while scoring in rural and less developed states, failed to make inroads in Malay urban and more progressive locations. In fact, PAS failed miserably to synchronise Muslim issues with its national agenda.
Knowing that since the 2008 general election Umno was on the decline, PAS should have conceived a political strategy that would have enabled it to grab more Malay support from Umno.
But instead the party continued to harp on religious matters such as the syariah laws. They failed to properly define the difference between Islam and its syariah laws, and Malay socio-economic and cultural heritage.
While the former is more specific and is confined to laws and punishment on Muslims, the latter is intertwined with national and economic issues and was very relevant in the run up to the GE13.
Instigating PAS
Hence it was wrong for PAS to use Islamic teachings as a political issue to gain popularity in the election.
Umno’s strategy was to simply instigate PAS’ brand of politics and provoke the latter’s supporters on the resistance posed by DAP on hudud and related issues.
To that end Umno used its lackey, MCA, to fan fear among the Chinese and non-Muslims about PAS’ alleged attempt to implement hudud.
Umno insiders claim that the whole strategy was to pit PAS against DAP and finish-off the opposition coalition and any ‘religion’ was seen as a vital tool.
In Umno’s war for supremacy, it was okay to even bandy the sacred term “Allah”.
They tried to turn the word ‘Allah” into a political and national issue by attacking its use in the Malay version of the Bible thus creating animosity between DAP’s predominantly Christian-Chinese members and PAS’ Muslim supporters and their respective communities at large.
PAS should have focused on engaging a comprehensive strategy to win over the Muslims/Malays and those in Umno constituencies.The strategy should have been religion on one hand and economic issues on the other.
By focusing on hudud as its main political platform, PAS allowed Umno to maintain its popularity by focusing on economic issues in its campaign.
The party was off the track when it failed to deal with national and economic issues which are related to the Muslims.
Finding genuine leaders
The party should have had its own political manifesto while backing Pakatan’s common policy framework. Had it, done so, it would have been able to speak of the true role of Islamic banking and finance (and not what is being practiced now).
It could have also stated its stand and plans for the conservation of the nation’s resources such as petroleum, forests and environment as well its plans on employment, student loans, housing, infrastructure development and others.
It could have spoken about drawing-up a engineering master plan to tackle the floods that hit the east coast of West Malaysia annually. These are issues that appeal to all strata of society.
While it is crucial that PAS be able to display good religious and leadership qualities emulating some of the traits of the great caliphs of the Islamic empire, it must realise that too much emphasis on hudud will drive away young people from supporting the party.
Perhaps, it is time that PAS looks within itself for genuine leaders with wisdom and moderation and who are knowledgeable on contemporary matters, economic issues, posses prudent management skills and a generous helping of common sense to take on an evolving Umno

4 comments:

  1. The muslim in Malsysia don't like the true Muslim way of life.So they prefer the style of UMNO leader way of life.So let them left behind.Only Allah can change their style.

    ReplyDelete
  2. Rasanya, berderet golongan profesional yang masuk menjadi ahli PAS semenjak kes pemecatan Anwar tahun 98 dahulu sehinggalah sekarang. Mahathir sendiri menyatakan hanya yang kurang bijak yang tinggal dalam umno dan yang bijak berduyun2 masuk PAS.

    tapi kemana suara2 profesional ini?kenapa tidak diterjemah ke bentuk yang boleh menyumbang ke arah kebaikan ummah? adakah suara mereka tersekat? atau adakah kerana mereka bukan dari aliran agama maka suara mereka tenggelam?

    Adalah amat malang bagi kita jika golongan profesional yang ada dan di iringi golongan ulama jika kebolehan mereka terbiar dan tidak diterjemah ke dalam bentuk yang boleh dibanggakan oleh umat islam khususnya dan malaysia secara amnya.

    ReplyDelete
  3. Inilah issu sebenar yang perlu ditangani oleh pemimpin PAS. PAS dengan pemimpin2nya terutama dari golongan ulamak yg selalu sangat mengeluarkan kenyataan yg merencat dan menjauhkan orang ramai dari menyokong PAS. Pada mereka, Pas adalah parti Islam maka mengikut hukum Islam semua org Islam wajib mengundi parti yg Islam iaitu PAS. Mereka tidak memikirkan pertimbangan lain yg dikehendaki oleh rakyat. Mereka mahu menang pilihanraya dengan matlamat mahu melaksanakan hudud. Jadi mereka beranggapan hudud adalah matlamat utama rakyat, sedangkan bukan itu issunya kepada rakyat.

    ReplyDelete
  4. Abe dan Pembahas,

    tepat sekali tajuk artikel diatas. PAS memerlukan seorang pemimpin baru yang lebih kontemporari untuk menghadapi cabaran-cabaran baru yang lebih kompleks untuk memartabatkan Islam sebagai Uama yang diredhai Allah untuk manusia sehingga kiamat.

    Pemimpin utama PAS ini mesti mempunyai saksiah Islam dan Iman yang terpancar dari akhlaknya, sehingga apabila orang melihat kepada akhlaknya( bukan kepada serban besarnya atau jubah labuh meleretnya) maka orang menjadi kagum dan "terkemo" dengan akhlak Islam yang ada pada dirinya. Dia mestilah lebih hebat dari aura TGNA...maknanya:Mempunyai iman yang mantap dan iman yang dinamk. Orang nampak kehebatan Islam pada akhlak dan diri dia, bukan kepada ilmu pengetahuan Islam yang mengunung semata-mata yang dimileki.

    Pemimpin baru PAS ini juga mesti mempunyai "1st Class mind". Hanya individu yang mempunyai akhlak Islam yang terpancar dari dirinya( Iman 1st class) dan dalam masa yang sama mempunyai " keupayaan akal kelas pertama/dunia" yang mampu mengalas tugas berat membawa risalah Allah di mukabumi ini diakhir zaman.

    Satu perkara yang perlu kita fahami - jika kita ukur keupayaan dan kemampuan " 1st Class/world class mind" dengan "3rd Class mind" - tentulah hasilnya berbeza. Itu adalah sunnatullah.Pada diri '1st class mind" ini terlahir akhlak Islami yang indah dan syumul, dan pada kehidupan dunia dia berupaya memahami realiti yang kompeks dengan precision yang tinggi dan mengemukakan penyelesaian menurut perspektif Islam yang tepat.

    Islam amat memerlukan individu-individu yang mempunyai "1st class mind" ini yang tertanam dalam dirinya iman yang kukuh dan benar untuk mengambilalih tugas menjadi jurubicara Islam dan kesempurnaannya dari golongan "3rd class mind".

    telah lama golongan-golongan " 3rd class minds" ini telah meletakkan Islam di kandang orang salah di mahkamah sejarah dunia tanpa mereka sedari. Mereka telah memberikan pelbagai label-label negatif terhadap Islam tanpa mereka mereka tahu. Amal-amal kebaikan yang mereka sangka sebagai perjuangan menegakkan Islam dan kalimah Allah selama ini sebagai satu jihad sebenarnya lebih banyak mendatangkan keburukan kepada Islam - kerana mereka mempunyai kemampuan yang terhad/terbatas untuk menjadi jurubucara dan pejuang-pejuang barisan hadapan Islam.

    bersambung...

    bat8

    p/s: 3rd class mind ni ramai dan bersepah dalam PAS dan pimpinan PAS hari ini. Ukurannya senang je...sejauh mana matrabat Islam yang mereka bawa di mata manusia hari ini? Ini acid test bagi mereka.

    Bandingan, bagaimanakah pula Islam yang diterjemah oleh akhlak TGNA di mata manusia hari ini?


    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa