Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, September 29, 2013

Di Mana Rakyat Sarawak Yang Lain?

Rakyat S’wak sokong kenaikan harga minyak?

William Mangor | September 29, 2013
Lebih banyak aktiviti akan dianjurkan untuk menghantar mesej ini kepada kerajaan.





KUCHING: Protes kenaikan harga minyak di bandaraya Kuching tetap diteruskan walaupun kurang mendapat sambutan daripada orang ramai.
Walaupun kecil bilangannya, mesej yang disampaikan oleh 30 orang yang berarak di bawah panas terik di pusat bandar adalah penting dan jelas – penduduk luar bandar terjejas teruk oleh kenaikan harga bahan api baru-baru ini.
Perarakan yang singkat dari pusat membeli-belah ke Padang Merdeka, adalah aktiviti pertama yang dirancang mereka untuk menggesa kerajaan untuk menurunkan harga minyak, kata penganjur.
“Kami akan menganjurkan lebih banyak aktiviti untuk memanggil lebih ramai orang tampil ke hadapan untuk menghantar mesej ini kepada kerajaan.
“Kami menggesa kerajaan untuk mengurangkan subsidi yang besar kepada industri besar dan tidak subsidi kecil untuk orang biasa,” kata Abib Ismadi daripada Teori Timur.
“Penduduk luar bandar Sarawak adalah orang yang paling menderita. Bahan api lebih mahal di kawasan pedalaman,” katanya kepada orang ramai kecil sebelum kumpulan berarak ke Padang Merdeka.
Mereka berkumpul di bawah pokok besar dan menggunakan pembesar suara, tetapi kumpulan tersebut gagal menarik perhatian orang ramai disebakan ada latihan konsert di Padang Merdeka sempena ulang tahun bank RHB.
Turut hadir dalam protes ini ialah gabungan NGO seperti SADIA (Sarawak Dayak Iban Association), PAMS (Persatuan Anak Muda
Sarawak), SAMM (Solidariti Anak Muda Malaysia), AMK (Angkatan Muda Keadilan), DAP Tupong dan Geng Kotak.
Protes ini berlangsung dalam keadaan aman dan sepanjang perarakan, pihak polis turut membantu mengawal lalulintas.

2 comments:

  1. Biasalah dengan orang Sarawak ini dan satu lagi yang sewaktu dengan meraka, Sabah.

    Kalau cakap berdegar-degar action HARAM TIADA.

    Lihat saja slogan "....INI KALI LAH...." Bagi saya bagi dua kumpulan lebih baik diguna slogan "....... BOLEH JALAN LAH....."

    Lebih sedekad disana menjelajah pendalaman dan lembah... Untuk membentuk mind set yang positif.... Hampeh ada....

    ReplyDelete
  2. Anon 12:45 PM

    Samalah juga dengan orang PAS Terengganu. Kalau dengarkan cakap Gunung Tahan pun runtuh dikerjakannya tapi dalam PRU13 dulu apa hasilnya?

    Bergaduh dan kata mengata sesama PR adalah!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa