Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, September 11, 2013

Orang Sabah Merasa DiJajah?

Tapi Rakyat Sabah masih menangkan BN yang mereka anggap penjajah itu
Adakah bermakna mereka suka dijajah atau rakyat memang tak tahu apa-apa?


Jeffrey: Hari Malaysia adalah Hari Penjajahan

William Mangor | September 11, 2013

Malaya telah mengambil alih Sabah daripada British dan kini Malaya menjajah semula di bawah nama Kerajaan Persekutuan Malaysia.
KOTA KINABALU: Kerajaan Persekutuan boleh muflis tanpa sumbangan kewangan dari Sabah dan Sarawak.
Menurut ADUN Bingkor, Datuk Dr Jeffrey Kitingan, Sabah dan Sarawak harus dilayan sebagai rakan kongsi yang sama di Malaysia dan bukan sebagai negeri ke-12 dan ke-13 dalam Malaysia.
“Kerajaan Persekutuan mengambil masa 50 tahun, bagi mengiktiraf sebagai “Hari Malaysia,” katanya.
Beliau mendakwa Malaya telah mengambil alih Sabah daripada British dan kini Malaya menjajah semula kami di bawah nama Kerajaan Persekutuan Malaysia.
“Di manakah janji-janji “kebebasan mutlak, kemakmuran dan keselamatan?” soal Dr Jeffrey lagi.
Katanya lagi, Mereka (Malaya) mengawal sumber minyak dan gas kita, memungut hasil kita, menjalankan kerajaan kita dan sengaja mengubah demografi kami (melalui Projek IC , Ops Durian Buruk, pengundi hantu dan membuat miskin Sabah dan tidak selamat.
Beliau mendakwa sekarang Sabah hanya satu negeri “orang suruhan” Putrajaya.
“Sudah 50 tahun pembentukan Malaysia, namun tidak ada “Kemerdekaan” dan kebebasan untuk bercakap. Sebaliknya, Sabah telah “dijajah” oleh Malaya segi politik, ekonomi dan sosial,” dakwanya lagi.
Beliau berkata jika Sabah dan Sarawak memilih untuk keluar daripada Malaysia mungkin kewangan kita jauh lebih baik, dengan hasil negeri melebihi RM40 bilion berbanding kepada RM3.7 bilion ketika ini.
“Sabah menyumbang RM18 bilion dan Sarawak RM40 bilion kepada Petronas pada 2012. Sabah dilaporkan telah menyumbang lagi RM24 bilion dalam cukai persekutuan manakala jabatan-jabatan persekutuan di Sabah seperti Imigresen, JPJ, Kastam dan lain-lain akan telah mengumpul berbilion lagi. Dalam sektor swasta, banyak syarikat termasuk GLC seperti Sime Darby, Guthrie dan Felda, di Semenanjung terutama syarikat perladangan menjana berbilion-bilion keuntungan bersih dari Sabah dalam sumbangan cukai pendapatan mereka kepada kerajaan persekutuan,” katanya lagi.
Beliau mencadangkan supaya hak-hak istimewa dan autonomi Sabah dipulihkan semula.
Beliau menyeru agar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mempertimbangkan pilihan ini jika dia mahu untuk menyelamatkan Malaya / Malaysia untuk tempoh 50 tahun akan datang.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa