Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, December 25, 2013

Kerana Badot Gilakan Kuasa.........

Referendum pinda perlembagaan Mesir tak masuk akal
25 Disember 2013
Saja aku letak gambar Al-Sisi supaya korang ingatkan dia!

KAHERAH - MESIR. Ulama dunia, Sheikh Dr Yusuf al-Qaradawi mengkritik Jeneral Tentera Mesir, Abdel Fattah Al-Sisi dan menyifatkan referendum draf Perlembagaan akan datang sebagai tidak masuk akal.

Menurutnya, Al-Sisi sudah tidak relevan dan tiada peluang untuk menjadi Presiden Mesir.

Malah katanya seperti yang dipetik dari akhbar Al-Watan, Ikhwanul Muslimin (IM) sekali lagi bakal menang.

Baru-baru ini, kerajaan sementara Mesir mengumumkan referendum draf Perlembagaan baru negara itu akan diadakan pada 14 dan 15 Januari.

Presiden sementara Adly Mansour turut menyeru rakyat untuk membuang undi dalam proses pungutan suara dalam usaha mewujudkan hala tuju ke arah negara demokratik yang moden.

Piagam baru itu diyakini bakal mencetuskan kritikan banyak pihak kerana tentera mendapat lebih banyak kuasa selain melarang sebarang penubuhan parti berteraskan agama.

Menurut Press TV, Ikhwanul Muslimin menolak sekeras-kerasnya draf Perlembagaan terbabit dan pelan peralihan yang dirancang tentera dengan menyifatkan ia sebagai 'produk rampasan kuasa'.

Lebih 50 juta daripada 85 juta rakyat Mesir berhak melaksanakan pungutan suara berkenaan. - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa