Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, April 27, 2014

Mengenai Hukum Hudud Di Kelantan

Isu-isu mengenai hukum hudud di Kelantan
Dikemaskini 10:02PM Apr 26 2014 - Aziz Bari


SUARA LANTANG: Laporan akhbar mengenai pelaksanaan hudud di Kelantan telah menimbulkan beberapa soalan. Pertanyaan ini muncul selepas Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakob mengadakan mesyuarat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak pada akhir tahun lalu. Bertentangan kepada beberapa orang yang melihat - termasuk lewat bekas mendiang pengerusi DAP Karpal Singh - bahawa undang-undang hudud tidak dibenarkan oleh Perlembagaan ternyata bahawa kedua-dua mereka tidak fikir begitu.

Apa pun Umno, sebagai rakan utama dalam BN, masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan untuk menjelaskan pendirian parti mengenai perkara itu. Ini adalah penting bukan sahaja dengan mengambil kira sebanyak mana pembangkang meletakkan isu kepada BN serta komponen MCA tetapi yang lebih penting dasar Umno sendiri mengenai isu kontroversi. 

Pada minggu undang-undang parti Melayu, ia masih belum lagi dapat beralih pendirian parti itu yang dikenali: hudud tidak ada dalam agenda parti. Begitulah garis bawah sebagai Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin - dalam satu kenyataan minggu lepas - tidak membuat sebarang petunjuk jelas bahawa Umno telah berlepas dari garis sebelumnya mengenai undang-undang hudud.

Kali terakhir Perdana Menteri menegaskan Umno tidak ada komitmen - adalah apabila bekas Kelantan Menteri Besar Datuk Nik Aziz Nik Mat menegaskan - pada penghujung tahun 2011 - bahawa kerajaan akan melaksanakan undang-undang hudud yang terkandung di dalam enakmen yang diluluskan Dewan Undangan Negeri pada tahun 1993, tiga tahun selepas Pas mengambil alih negeri pada tahun 1990 pada pilihan raya umum.

Kenyataan yang dibuat oleh Najib dan Muhyiddin adalah penting kerana beberapa pemimpin Umno termasuk Tengku Razaleigh Hamzah, Tan Sri Annuar Musa, Datuk Seri Jamil Khir, Alwi Che Mat dan Dr. Asyraf Wajdi telah merekodkan dan mengatakan bahawa Umno akan menyokong Pas berhubung pelaksanaan hudud. Menteri Jamil Khir berbuat demikian di Parlimen dan beliau bolehlah dinamakan telah mewakili dasar rasmi kabinet.

Walau bagaimanapun kenyataan berikutnya dikeluarkan oleh Muhyiddin secara langsung menidakkan andaian berdasarkan prinsip tanggungjawab bersama. Pendek kata, Umno masih tidak dapat melakukan - adalah sejauh mana pelaksanaan hudud berkenaan.

Itulah apa yang telah diceritakan apabila undang-undang untuk menghapuskan beberapa halangan untuk pelaksanaan hudud adalah untuk diluluskan melalui rang undang-undang ahli persendirian yang akan dibentangkan oleh Pas. 

Dalam erti kata lain jika Umno benar-benar serius tentang undang-undang hudud, ia akan menjadi salah satu parti pemerintah yang membentangkan rang undang-undang dan bukannya menyerahkan kepada Pas yang berada di bangku pembangkang. 

Selama bertahun-tahun kita telah melihat bagaimana rang undang-undang ahli swasta telah diletakkan pada senarai akhir dan akhirnya tiada seorang pun daripada mereka melihat cahaya keluar. Sebagai parti pemerintah Umno perlu bersedia untuk melakukan pembentangan itu. Jika tidak semua janji yang dibuat untuk menyokong rang undang-undang yang dicadangkan itu akan kekal gimik politik tulen.

Bagi Pas satu-satunya mendapati sukar untuk memahami gimnastik politik terkini parti. Bagi satu perkara langkah untuk mempunyai undang-undang hudud dilaksanakan selepas diumumkan mengadakan pertemuan dengan Umno. Namun cukup parti Islam yang dijangka DAP dan sekutu-sekutunya PKR dalam Pakatan Rakyat untuk menyokong rang undang-undang yang dicadangkan. 

Semua orang tahu bahawa hudud bukan dasar bersama Pakatan dan DAP telah membangkitkan perkara ini banyak kali bahawa parti itu bertentangan dengan undang-undang itu. Sama dengan ahli-ahli bukan Islam dalam PKR.

Seorang pegawai Suaram, Syukri Razab pada minggu lalu mencadangkan bahawa sekiranya Pas benar-benar serius untuk melaksanakan undang-undang hudud. Apa yang mereka perlukan adalah dengan menjalankan referendum di negeri ini. Itu adalah perlu kerana Pas, kata beliau, hanya berjaya mendapatkan sebanyak 44 peratus undi popular dalam pilihan raya umum baru-baru ini. 

Tambahnya, hudud juga tidak dinyatakan dalam manifesto pilihan raya parti. Titik-titik ini adalah jelas sah terutamanya apabila Pas sentiasa mendakwa bahawa pelaksanaan hudud sebagai suatu perkara yang betul.

Walaupun desakan mereka pada hudud Pas tidak pernah jelas mengenai isu-isu penting seperti bidang kuasa dan juga peta jalan untuk diberikan pelaksanaan skim perlembagaan yang sedia ada. Apabila parti yang bertanggungjawab untuk meluluskan enakmen pada tahun 1993. Mereka seolah-olah berfikir bahawa kuasa terletak pada negeri ini. 

Tetapi apabila Ahmad Yaakob pergi berdepan dengan Najib selepas mengambil alih daripada bekas Menteri Besar Kelantan Nik Aziz pada tahun lepas. Nampaknya parti seolah-olah telah menukar pandangan: hanya kerajaan persekutuan mempunyai kuasa untuk melaksanakan undang-undang hudud.

Jadi kerana ia adalah Umno,  yang kini benar-benar ingin meraih kepentingan politik parti sangat-sangat memerlukan cahaya atau kuasa merawat kesusahanterbaru mereka. Daripada situ tersingkapnya kejahilan Pas. 

Nampaknya apa yang kita sedang lihat sekarang ialah mengulangi senario 2008: parti yang mencetuskan idea kerajaan perpaduan dengan Umno kerana Datuk Seri Anwar Ibrahim bekerja keras untuk membawa kerajaan persekutuan jatuh ke bawah melalui perancangan beliau pelan 16 September.

Dr Abdul Aziz Bari merupakan bekas professor undang-undang UIAM yang kini mengajar di UNISEL. Beliau juga seorang felo kanan di IDEAS dan Institut Pulau Pinang, sebuah badan pemikir dimiliki kerajaan negeri.

1 comment:

  1. ada kuasa untuk laksanakan hukum Allah tak mau buat.tak adil konon yang selama hari ini hukum jahilliah dikenakan atas orang Islam di negara yang dikatakan Islam ini macam mana pula statusnya tak kan kita tak terasa hina.kita bukan duk dinegara kapir.fikirkan kalau negara ini 60% kapir dan 40% Islam apa la nasib orang Islam akan terima
    jangan sampai Allah timpakan bala yang lagi berat untuk kita

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa