Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, November 23, 2015

Senyum sikit: Bagaimana kain pelikat mendapat nama

Ketahuilah sejarah kita yg disembunyikan........

Sejarah Kain Pelikat.

Kain pelikat berasal dari Thondai Mandalam salah satu kawasan di Tamil Nadu. Ia dibawa ke tanah melayu oleh pedagang dari daerah tersebut. Kain yang dipakai oleh orang Melayu ketika itu berwarna putih.

Setelah British menjajah Malaya, seorang penguasa British telah melihat anak org Melayu memakai kain ini selepas mereka berkhatan. Lalu ia menamakan kain tersebut dgn nama Pelir Cut .

Nama itu digunakn antara BI dan BM utk memenangi hati org Melayu ketika itu. Sehingglah setelah Malaya mendapat kemerdekaan dari British, Tunku Abd Rahman PM Malaysia ketika itu, sebelum melaungkan laungan keramat Merdeka di  Stadium Merdeka telah menukar nama kain Pelir Cut kpd nama kain Pelikat. - Rosnah

3 comments:

  1. Asal nama PASCAI pulak sempena mengundi cara berkelompok yang telah mendapat restu Presideng kaki Tuang yang mana hasilnya amat bertepatan dengan kehendak UMNO. Kesan lebih besar, PASCAI akan lingkup bersama lebai2 tongong. Kah kah kah.

    ReplyDelete
  2. Asal usul nama Kuala Pilah iaitu bagaimana ia mendapat nama itu, tak mau ceritakah? Ini saudara Hisham TT mesti tahu punyalah.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa