Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, April 30, 2012

Kisah Kakak Tua Hidung Panjang

Bila Kakak Tua Bersuara 
Sumbangnya Tuhan Saja Yang Tahu

Maka berkokoklah burung kakak tua yang sekali nyanyuk dan sekali betul mengenai Bersih. Menurutnya tujuan Bersih 3.0 diadakan untuk menumbangkan kerajaan. Lewat pemikiran sang kakak tua kali ini. Murai tahu sejak Bersih 1.0 lagi yang tujuannya untuk jatuhkan kerajaan. Beralasan buruk kakak tua hidung panjang itu, kununnya ... pembangkang terpaksa berbuat begitu kerana tidak percaya kepada pilihan raya.

Memang Murai setuju kalau pembangkang tidak senang dengan pilihan raya. Sebabnya mudah, kerana pilihan raya tidak adil. Pilihan raya penuh dengan penipuan. Kalau tidak ada penipuan burung kakak tua juga tidak dapat jadi perdana menteri selama 22 tahun.

Bapa sekalian penipu ialah sang kakak tua kaki panjang telinga lebar itu. Dialah yang menghalalkan penipuan. Bukan saja dalam pilihan raya merebut kerusi tetapi dalam pilihan raya (pemilihan) juga dia turut merestui penipuan untuk mengekalkan kuasanya.

Tahun 1987 si burung raja udang telah bertanding merebut jawatan persiden parti bersama sang kakak tua ini. Pertandingan itu sungguh sengit sekali. Penentangan ahli parti guni buruk kepadanya memuncak. Kalau pertandingan itu adil, telus sudah tentu ketika itu dia sudah tewas. Dia tidak akan jadi PM lagi.

Namun kerana ada penipuan undi di mana undi untuk burung Raja Udang dimasukkan ke dalam bakulnya menyebabkan burung Raja Udang kalah 43 undi. Inilah perbuatan paling jahat yang diketahui oleh semua orang parti guni buruk itu.

Jadi Murai tidak hairan kalau sang kakak tua berkata begitu, kununnya pembangkang tidak percaya kepada pilihan raya. Hendak percaya macam mana sebab penipuan penyelewengan dan tektik kotor menjadi amalan parti guni buruk.

Itu pengerusi dan timbalan pengerusi SPR juga tidak ada moral langsung bila mereka berdua juga jadi ahli parti guni buruk. Dari sini orang sudah meragui dengan perjalanan pilihan raya. Dalam keadaan apa juga kedua kepala SPR itu akan berpihak kepada parti guni buruk. 

Kalau begitulah Murai yakin tidak ramai terpengaruh dengan kata-kata sang kakak tua. Pembelaannya kepada parti guni buruk itu adalah bukan atas fakta dan hujah rasional lagi melainkan menurut ego dan 'agahnya' sahaja. Jenis orang yang tidak nampak kebaikan orang lain dan merasa dialah bijak, begitulah. Jenis kakak tua bila merasa terlalu bijak menyebabkan najisnya dikambus sendiri sebab merasakan orang lain tidak pandai.

Sesekali Murai berharap sang kakak tua cuba buka tempurung dan biar Salentia yang terlengkung di situ keluar melihat bulan dan roket. Dan sang kakak tua boleh ambil tempurung kencing dan tilik mukanya apakah laku atau tidak... selepas itu barulah berkokok. - MSO

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa