Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, May 28, 2013

N3 Khas Untuk Along.....

Ini Dia Komandan Wanita Kapal Perang England

Angkatan Laut England, Royal Navy, memiliki sejarah panjang yang membanggakan selama 500 tahun. Dan kini catatan baru mereka lakarkan: melantik seorang perempuan sebagai komandan kapal perang di barisan hadapan. 

Dia adalah Sarah West. wanita berusia 40 tahun itu telah resmi memegang tongkat komando HMS Portland, kapal Type 23 frigate seberat 5,000 ton yang disiapkan untuk "perang habis-habisan".

Sebelum West, Komandan Sue Moore (43), wanita pertama yang memimpin kapal yang lebih kecil, First Patrol Boat Squadron (1PBS). Ia bertanggungjawab atas kapal nontempur, 18 P2000 Archer yang melakukan operasi keamanan maritim di perairan England, ikut mengamankan olimpiade dengan cara patrol di Sungai Thames, dan mengawal Ratu dalam perayaan.

Bagi West adalah satu pencapaian yang luar biasa. Sebab, sehingga tahun 1990, perempuan dilarang bergabung ke Angkatan Laut.

West mengaku merasa dirinya dihormati dengan lantikan itu. "Menjadi komandan HMS Portland adalah pencapaian tertinggi saya selama 16 tahun di Angkatan Laut. Ini adalah penghargaan dan saya siap menghadapinya," katanya seperti laporkan harian Daily Mail, Selasa 22 Mei 2012.

"Saya merasa sangat bangga menjadi komandan kapal Type 23 frigate, sebuah kapal perang yang sangat fleksibel. Saya akan memimpin HMS Potland dengan profesional dan pasukan yang fokus.

HMS Portland bukan kapal biasa. Ia dilengkapi peluru berpandu yang boleh ditembakkan ke kapal lain,  juga diarahkan ke atas ke kapal terbang dan helikopter. Ia juga boleh memburu dan menghancurkan kapal selam.

Kapal perang itu juga memiliki senjata 4,5in, torpedo anti kapal selam yang dilengkapi radar dan peralatan sonar untuk memandu amunisi atau membantu navigasi.

Komandan West dari Lincolnshire juga akan bertanggung jawab atas 180 kru, yang 10 peratus adalah kelasi perempuan.

Perlantikan West sebagai komandan telah diumumkan pada Ogos 2011 lalu, yang menjadi berita besar di England. Sebabnya, ia adalah wanita pertama yang menjadi komandan di kapal perang.

Apalagi, kapal yang peritahnya, HMS Portland sebagai kapal pemusnah para perompak Somalia dan para penyelundup narkotik di Carrabian.  West yang ahli perang di laut dan perancang Angkatan Laut, adalah seorang sarjana matematik.


- Sumber 

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa