Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, October 28, 2015

Kerana jawatan dan kedudukan mereka jadi tak tahu malu!

TUESDAY, OCTOBER 27, 2015 
Makluman kepada PAS : Pakatan Harapan hanya satu-satunya pakatan pembangkang berfungsi

Walaupun PKR dan PAS masih mengekalkan hubungan, ia tidak boleh disalah anggap sebagai bermaksud bahawa kedua-dua pihak adalah   sebahagian daripada gabungan formal  - Rafizi Ramli Pemimpin-pemimpin dalam PKR dan PAS kelihatan dalam perbezaan pendapat berhubung sejauh mana hubungan parti masing-masing antara satu sama lain, dengan PAS mendakwa mereka adalah kerjasama rasmi di bawah Pakatan Rakyat (PR), manakala PKR menegaskan pakatan itu tidak lagi wujud.  

Pemimpin PKR berkata, Pakatan Harapan, yang ditubuhkan baru-baru ini untuk menggantikan PR, pada masa ini adalah satu-satunya pakatan pembangkang berfungsi.  

Pandangan mereka turut bergema oleh pemimpin-pemimpin dalam DAP, yang tidak sehaluan dengan PAS awal tahun ini, dikatakan punca kematian PR sebagai sebuah gabungan. 

"Ia adalah amat jelas bahawa PKR kini dalam gabungan rasmi dengan Pakatan Harapan," kata Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli. 

Beliau menjelaskan bahawa walaupun PKR dan PAS masih mengekalkan hubungan, ia tidak boleh disalah anggap sebagai bermaksud bahawa kedua-dua pihak adalah sebahagian daripada gabungan formal. 

"Pakatan dengan DAP dan Amanah dalam Pakatan Harapan ini membolehkan setiap pihak masing-masing untuk terus melibatkan parti-parti politik lain selagi ia tidak melanggar dasar bersama bersetuju dengan Pakatan Harapan. 

"Ia adalah dalam konteks itu bahawa PKR terus bekerjasama dengan PAS.

"Tidak ada pakatan rasmi yang mencerminkan Pakatan Harapan bahawa PKR dengan PAS sekarang," katanya.  

Seorang lagi pemimpin kanan PKR berkata bahawa sebab mengapa PAS kini menegaskan bahawa PR masih hidup kerana ia kini menyedari ia adalah tanpa sebarang sekutu politik.

"PAS menyedari ia adalah kesepian, dan kini mereka cuba untuk memulihkan semula gabungan yang sudah mati dengan harapan bahawa mereka boleh mengukuhkan beberapa bentuk komitmen politik daripada PKR. 

"Ini tidak akan berfungsi, mereka perlu membuat keputusan di mana mereka mahu pergi pada masa akan datang dan sama ada mereka mahu bekerja dengan Pakatan Harapan," kata Ahli Parlimen PKR itu dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan.  

DAP Liew Chin Tong berkata, PAS perlu mengadakan mesyuarat Majlis Pimpinan PR sebagai ujian untuk melihat sama ada pakatan politik masih benar-benar berfungsi.  

"Panggilan untuk mesyuarat kepimpinan PR dan melihat siapa yang hadir," katanya.  

Bekas pemimpin PAS, Datuk Kamaruddin Jaafar berkata, tindakan PAS itu menunjukkan bahawa parti itu menyedari bahawa ia tidak boleh hidup tanpa menjajarkan dirinya kepada satu gabungan atau pakatan. 

"Angan angan di pihak mereka ... PAS sedang menguji keadaan, mereka berfikir dengan melakukannya mereka boleh berpegang kepada apa sahaja hubungan yang mereka fikir mereka telah tinggalkan," kata Ahli Parlimen Tumpat, yang baru sahaja menyertai PKR.  

PAS berkata ia percaya PR masih gabungan berfungsi walaupun tanpa DAP, dan telah mengumumkan rancangan untuk mengukuhkan pakatan itu dengan bantuan PKR dan parti-parti lain di Semenanjung dan juga di Malaysia Timur.  

Dalam satu kenyataan di hujung minggu lalu, Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata tanpa DAP, PR masih dilihat sebagai platform politik yang kukuh dan berdaya maju. 

Tuan Ibrahim juga berkata satu mesyuarat baru-baru ini diadakan dengan PKR mengakibatkan perjanjian untuk mengukuhkan kerjasama melalui perbincangan di peringkat negeri dan wilayah-wilayah persekutuan.  

PAS awal tahun ini terputus hubungan dengan DAP, yang membawa kepada kematian yang dilaporkan pakatan PR berusia tujuh tahun.  

Kematian pakatan itu, yang diumumkan oleh DAP, kemudian membawa kepada pembentukan Pakatan Harapan, termasuk Parti Amanah Negara (Amanah).  

Walaupun Pakatan Harapan dikatakan telah meninggalkan pintu terbuka kepada PAS, parti Islam itu telah menolak untuk menyertai perjanjian itu.  

Keadaan ini telah menimbulkan ketidakpastian mengenai pembangkang, terutamanya di Selangor, yang kini diambil kira ahli daripada DAP dan PAS serta PKR sebagai sebahagian daripada pasukan pentadbiran.  

Awal minggu lalu, Timbalan Presiden dan Menteri Besar Selangor, Azmin Ali berkata, keadaan berbeza Selangor dan Pulau Pinang itu bermakna kerajaan Pakatan Harapan tidak diperlukan di Selangor, juga dilaporkan mengesahkan ketetapan  Majlis Tertinggi PKR dua minggu lalu untuk bekerja dengan semua parti-parti pembangkang persekutuan termasuk PAS, PSM dan orang-orang di Sabah dan Sarawak.

PAS hanya memegang satu kerusi negeri dalam DAP yang didominasi Pulau Pinang, manakala akaun parti Islam selama 13 Dewan Undangan Negeri Selangor terhadap DAP 15, 13, Barisan Nasional 12, Amanah dua kerusi PKR dan satu wakil rakyat Bebas. ~ sumber via alhusseyn

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa