Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, October 19, 2014

... semua kebodohan nampak di hadapan mata!

Alkisah apabila Ahli Parlimen Umno tidak faham sindiran... 

SEKILAS PANDANG: Malaysia tidak perlu melihat lebih jauh daripada Parlimen untuk mengesahkan kebijaksanaan Ahli Parlimen Umno tertentu.

Walaupun cerita yang dikongsi di Facebook (FB) terdapat penafian bahawa ia hanya sindiran, mereka mengambil ia sebagai perkara sebenar, dan  Blogger Umno dilihat seolah-olah tidak memahami maksud sindiran dan mengamuk di ruang siber dengan cerita. 

Lebih buruk lagi, Ahli Parlimen Umno yang dibangkitkan dalam Parlimen berfikir bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng akan menjadi "panggang" untuk kononnya membeli sendiri kenderaan perisai RM2.3 juta. 

Apabila ditunjukkan kepada Ahli Parlimen bahawa dia telah salah, cerita sindiran untuk menjadi sebenar, Ahli Parlimen lebih bodoh berdiri untuk mencuba dan mempertahankan kesilapan dan kebodohan. 

Menurut laporan malaysiakini pada 13 Okt Zahidi Zainul Abidin (BN-Padang Besar) telah diejek selepas dia dibangkitkan dakwaan pembelian Lim daripada Conquest Knight IV untuk RM2,2982,63.75, berdasarkan laporan sindiran diedarkan oleh penulis blog pro-Umno. 

Zahidi telah terganggu oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang membahaskan ucapan bajet di Parlimen untuk menuduh Lim membeli kenderaan utiliti mewah. 

Walau bagaimanapun, Khalid Samad (PAS-Shah Alam) bangun dan mentertawakan beliau, menunjukkan bahawa khabar angin itu disebarkan oleh pro-Umno dan kumpulan yang Zahidi nampaknya telah percaya propaganda parti sendiri itu. 

"Nampaknya Ahli Parlimen Padang Besar telah ditipu untuk mempercayai propaganda Umno 'cyber troopers' bahawa ketua menteri itu telah membeli sebuah kenderaan bernilai RM2 juta. 

"Ini adalah kelakar, apabila terdapat terlalu banyak pembohongan, walaupun pendusta bermula mempercayai pembohongan sendiri. Tidak percaya pada 'cyber troopers' Umno yang mereka semua tidak berguna, "katanya. 

Abdul Azeez Abdul Rahim (BN-Baling) kemudian berdiri untuk mencuba dan mempertahankan Zahidi, mengambil Khalid gagal menjalankan memperkecilkan Umno.
"Lihatlah Permatang Pauh (Anwar), dia boleh berdebat dgn ​​sopan tanpa menyerang Umno, tetapi anda mesti menyebabkan gangguan," katanya 

Pada ini, Khalid secara sindiran menjawab: "Permatang Pauh mempunyai cara Permatang Pauh dan Shah Alam mempunyai cara Shah Alam".

Ia secara tidak langsung merujuk kepada pada 8 Oktober lalu, theantdaily menyiarkan artikel bertajuk "Menghayati Semula Teori Melayu Malas!" Ditulis oleh kolumnis Ahmad 

Mustapha Hassan, seorang setiausaha akhbar kepada bekas Perdana Menteri kedua Tun Abdul Razak Hussein (bapa kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak) dan penulis buku "The Unmaking of Malaysia" itu. 

Artikel  ini mendorong penyusunan Komen Pembaca bertajuk "Melayu Malas menjual pen RM1 kepada gov't untuk RM50" pada 13 Oktober lalu. 

Pembaca Mok Khuen menulis: Ya, memang sudah tercatat kebenarannya. Kerajaan sebenarnya membunuh mereka dengan memberi makan menggunakan sudu, melindungi dan memanjakan Melayu.

"Jika mereka mempunyai untuk berjaya di luar negara kita bahkan di tanah, walaupun hidup akan menjadi sukar, apatah lagi untuk cemerlang. Boleh dengan jelas dilihat dari banyak dokumentari haiwan liar dilahirkan dan dibesarkan dalam kurungan, sebaik sahaja dibebaskan, mereka tidak mempunyai keupayaan survival, naluri perjuangan dan penerbangan, akhirnya kalah dan mati di dunia yang berdaya saing yang sebenar. 

"Saya mungkin salah, tetapi ramalan ini sangat menyenangkan!" 

Dan Frank Martin mengulas: "Saya benar-benar tidak bersetuju. Saya tahu ramai orang Melayu bekerja keras sama ada kolar biru atau putih. 

"Orang-orang yang hanya saya telah bertemu dengan orang yang malas adalah ahli-ahli politik dan orang-orang yang bergantung kepada ahli-ahli politik ini untuk terus mencuba untuk membuat wang daripada kerajaan. Seperti menjual pen yang bernilai RM1 kepada kerajaan untuk RM50! 

"Oleh itu, mereka yang kurang kita semua bergantung kepada ahli-ahli politik, lebih baik ia adalah untuk negara ini." 

Jadi, kerajaan Barisan Nasional sebagai pintar sebagai Zahidi dan rakan Umno beliau? 

Apabila Ahli Parlimen Umno tidak faham sindiran... semua kebodohan nampak di hadapan mata. - Ng Kee Seng

2 comments:

  1. Apa nak buat... yg bodoh2 je ada dlm UMNO.

    ReplyDelete
  2. Umno kan orang orang melayu bahalol macam jugak PAS...

    Mamak , itu kasi jual OK !

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa