Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, May 24, 2014

'Celaka' Yang Hampiri 'Malapetaka' - Republish: Aku Suka Baca Komen Kutukan Sibodoh!

Kelompok ‘biadap’ dan ‘kurang ajar’ kalut dengan penggunaan ‘celaka’ 
KOMEN: “Celaka” ini dan celaka itu, minggu ini dipenuhi kisah kecelakaan serta “kurang ajaran”, “kebiadapan” manusia yang berperilaku ala samsengan di serata pelusuk negara.



Sedihnya, aksi sebegini ditonjolkan golongan Melayu yang mengaku membela nasib bangsa kita.

Saya kecewa kerana kita berkongsi rumpun  yang sama. Saya marah kerana kelakuan mereka ini didakwa dilakukan bagi meluahkan sakit hati mereka.

Lupakah kelompok ini dengan adat resam dan budaya kita sebagai orang Melayu? Kini saya tertanya-tanya apa budaya kaum Melayu sebenarnya.

Seingat saya, daripada nasihat orang-orang tua serta pembacaan berkenaan budaya Melayu, bangsa kita terkenal kerana mengamalkan sikap lemah-lembut, sopan-santun serta menjaga tutur-kata.

Kerana itu, Bahasa Melayu dipenuhi pepatah dan kiasan, agar menjamin bangsa Melayu bersikap penyantun dan tidak terlalu kasar di dalam berbahasa.



Ada pelbagai cara yang boleh dilakukan bagi menyuarakan ketidakpuasan hati berbanding berkelakuan liar sepanjang masa.

Walapun seni mempertahankan diri seperti silat dipelajari orang Melayu, kita lebih menitikberatkan tutur kata serta perbincangan di dalam menyelesai sengketa.

“Cakap berlapik” juga sebahagian daripada budaya Melayu agar setiap perkataan yang digunakan melambangkan pekerti penggunanya.
Namun, ketinggian seni budaya Melayu diangkat melalui pantun. Ia tersebar ke serata dunia kerana keindahan penggunaan bahasa di dalamnya.
Namun kini, orang Melayu kalut kerana perkataan “celaka”.
Perkataan itu sebenarnya tidak disukai orang Melayu kerana ia bertentangan dengan budaya kita. Ini termasuk: Celaka, kurang ajar dan biadap.
Perkataan “celaka” bagaimanapun paling tidak disukai serta membawa maksud serupa dengan perkataan “sial”.
Walaupun perkataan itu bersifat penghinaan, orang Melayu yang beradab dan mengamalkan sopan santun akan tetap berpegang kepada budayanya.
Maka tidak mungkin mereka berkelakuan ala samsengan, kerana mengelakkan tanggapan bahawa mereka kurang ajar atau biadap.
Inilah yang dilakukan kelompok yang mengaku mempertahankan orang-orang Melayu ini. Mereka seakan tidak memahami budaya sendiri.
Laksamana Hang Tuah pernah berkata: “Takkan Melayu hilang di dunia”.



Maka mungkin kita bangsa Melayu akan kekal berkelana di bumi ini, tetapi persoalannya, Melayu apakah yang akan tinggal suatu hari nanti?

Mudah-mudahan bukan yang celaka, kurang ajar mahupun biadap, dan harapnya kita kembali berpegang kepada adab, sopan santun serta cakap berlapik.

Mungkin juga, saya sahaja yang berpendapat sebegini. Mungkin pendirian Umno dan ahlinya jauh berbeza. - Hazlan Zakaria

9 comments:

  1. jangan mudah terpedaya asalkan sebut melayu aja mesti beradap
    untuk mendapatkan nilai manusia seperti yang diajar oleh Allah dan Nabi kena ada didikan bukan pekikan
    didikan bermula dari rumah sekolah tempat kerja dll yang bersesuaian

    ReplyDelete
  2. melayu islam dari shah alamMay 23, 2014 at 11:25 PM

    Saya yakin samseng2 melayu tu kebanyakannya tak lulus SPM. Mengaji alQuran pun tak habis dan tak faham maksudnya. Kalau yg beragama Islam (kebanyaknnya bukan Islam, sebab akhlak tidak mencerminkan ciri2 Islam) solat tak pernah cukup, selalu terlepas solat subuh sebab bangun tengahari (melepak di kedai kopi sampai dinihari).Pendapatan mereka biasanya dibawah rm2000 sebulan. Puak2 ini akan rasa besar kepala bila dapat berdmping dgn pemimpin melayu, walaupun pemimpin itu hanyalah ketua kampung. Mereka biasanya sanggup meninggalkan majlis2 keluarga sendiri semata2 utk menyahut panggilan pemimpin melayu. Suka mengamalkan zikir2 dan mantera utk kononnya menjadi kebal (utk pertahankan bangsa dan tanahair, kononnya). Bila ramai, akan kelihatan gagah, bila keseorangan, kecut telur.

    Hehehe boleh ke?

    ReplyDelete
  3. Fuck u mountdweller....
    Apa kejadah guna nama samaran orang asing... hebat sangatla tu. Org pendatang dah menghina masih lagi nak bersopan santun. Celaka ko mcm paria haramjadah ru barua...

    ReplyDelete
  4. Depa ni semua dari Melayu Spesis Umngok.jenis Melayu yg hidup nye YANG HARAM DIHALALKAN DAN YANG HALAL DIHARAMKAM.TOK GURU DEPA SIAPA LAGI KALU TAK BUKAN SETAN YANG DIKENALI MAHA KOYA KUTU KERALA.tengah berkuasa ni,depa Hidung Tinggi,langsung tak ingat ALLAH SWT.guna kan Ugama sebagai perisai menutup KEJAHATAN Depa.itulah MELAYU SPESIS DARI GENETIC UMNGOK.

    ReplyDelete
  5. Jenis melayu yg hidupnya yang haram dihalalkan dan yang halal di haram kan kebanyakannya berguru dengan abe sabu, anwar putar alam, hj adi fatwa, tok nik yg kata allah mencarut dan spesis dengannya termasuk mountdweller dan seakatan dengannya yang sama sama bersubahat dengan parti kafir lahanat.

    ReplyDelete
  6. Kalau ayat tuduhan itu mengatakan melayu celaka, mana boleh diterima. Tetapi yg dikatakan celaka itu adalah UMNO, itu memang tepat tanpa was2. Sebabnya mudah, UMNO memang sebenarnya celaka pun, bawa sial pula lagi.

    ReplyDelete
  7. Abe.
    Panas n3 abe kali neh..pakat ngamok n mencarut plak pepuak umngok..kena atas dahi la tuhhhh...perasan umngok tu melayu laa sgt...mana punya baka daaaaa....

    ReplyDelete
  8. Saya rasa malu sebagai bangsa melayu melihat aksi ganas dr penyokong umno/bn islam tidak ckp suruh kita berjuang kerana bangsa tetapi islam saya ramai rakan-rakan dr golongan umno amat susah mereka ini utk berubah kepada islam yg sebenar yg di bawa oleh nabi muhamad saw..mereka ikut islam adat atau keturunan..

    ReplyDelete
  9. Saya rasa kurang selesa dgn aksi yg ganas dr penyokong umno/bn melakukan kemusnahan akhlak sebagai org islam dan kaum melayu..ini adalah didikan umno yg membuat penyokong cukup setia menerima arahan dr kepimpinan yg musnahkan dirinya sendiri..apa yg mereka dpt..wang..kuasa ke?islam yg di ajar oleh nabi muhamad saw tidak buat sebegini ketika nabi menyampaikan dakwanya..tetapi islam yg di bawa oleh umno amat menyimpang dr islam sebenarnya saya lihat dengan mata kasar saya tempat perjudian yg diluluskan 99% masuk adalah org melayu beragama islam keturunan melayu kakitangan kerajaan sudah di laporkan makin byk
    di buka....rumah urut dan spa di hotel menyediakan seks...anak-anak gadis melayu yg berpakaian terdedah dan bersosial tidak kira batasanya amat merisaukan..byk lg kepincangan kerajaan yg di pimpin oleh umno/bn longgar...dr segi ekonomi siapa yg beri kekayaan dan kuasa pd kaum lain bukan kah dr umno/bn.kenapa mesti salahkan org lain..sebenarnya apa yg saya kaji umno/bn nak org melayu tempat gantungnya hanya pd parti umno tidak ada parti lain tetapi allah turunkan parti lain yg lebih baik itu yg mereka terasa tergugat..sedarlah ayuh kita berubah kepada islam yg sebenar..

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa