Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, May 21, 2014

Nampak 'Islamik' dan 'Melayu'kah UMNO?

Umno dilihat tidak 'Islamik' dan 'Melayu' bila menyerang Dyana
KOMEN: Sebagai parti yang mendahului sehingga hari ini dengan merujuk kepada Islam dan peranannya sebagai pembela agama dan bangsa Melayu, kelakuan dan gelagat Umno menjelang pilihan raya Teluk Intan tidak selaras dengan "adab" atau kelakuan baik orang Melayu. 


Ini kerana mereka diarahkan melakukan serangan peribadi terhadap calon DAP Dyana Sofya Mohd Daud dan keluarganya, khususnya cemuhan melibatkan pemimpin Wanita Umno itu. 

Di laman sosial, isu panas berhubung gambar Dyana memakai bikini telah tersebar luas sejak beberapa hari lalu didakwa dilakukan oleh tentera siber Umno.

Kebanyakan daripada mereka juga menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap ibu bapanya, yang merupakan ahli Umno, serta menggesa ibu bapanya dipecat daripada parti. 

Mereka juga melabelkan Dyana sebagai pengkhianat kepada orang Melayu dan menyifatkan peguam lulusan Universiti Teknologi Mara (UiTM) sebagai kufur kerana kononnya mengkhianati bangsa dan parti yang menuntut supaya mempertahankan. 

Ini bercanggah dengan ajaran Islam yang memberi amaran terhadap menyebarkan fitnah dan tohmahan serta juga memberitahu umatnya untuk tidak menyebar dan mengaibkan kelemahan diri individu kepada orang ramai walaupun mereka adalah benar, apatah lagi melemparkan tuduhan palsu. 

Ini juga menyimpang daripada stigma Melayu berhubung kait perilaku "adab" merujuk kepada "cakap berlapik" dan "kias" yang telah diajar berkurun lamanya, di mana seseorang individu Melayu tidak mendekati isu yang "biadap" tetapi mengolah dengan menggunakan kata-kata yang baik dan adab yang baik untuk mengingatkan orang lain, bukannya memalukan mereka. 

Seperti yang dinyatakan oleh bekas Menteri Persekutuan Datuk Seri Zaid Ibrahim dalam satu kenyataan di laman blog beliau yang antaranya menulis dengan lantang: 

"Sebagai seorang Muslim, saya berasa malu bahawa terhadap serangan dilakukan kepada gadis tidak berdosa yang dilancarkan oleh Umno. Oleh itu, saya berpendapat bahawa pemimpin-pemimpin Muslim yang baik seperti Dato 'Sri Najib Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak akan berdiam diri. 

"Tetapi malangnya, itulah yang mereka lakukan. Mereka sedikitpun tidak berasa perlu untuk menghentikan serangan peribadi yang tidak munasabah dilihat tidak mempunyai bahagian dalam mana-mana demokrasi moden, Islam atau sebaliknya. 

Ini merupakan kata-kata beliau terhadap kempen Umno sendiri yang menyatakan kepada rakyat Malaysia untuk beralih kepada nilai-nilai Islam dengan mengorbankan prinsip Rukun Negara yang pernah bersatu di bawah nilai-nilai murni sejagat. 

"Di bawah kepimpinan bijak pemimpin Umno, rakyat Malaysia diberitahu untuk meninggalkan nilai-nilai ini. Di dalam Rukun Negara, kami mempunyai Islam dan nilai-nilai Islamik. 

Mendengar ini pemimpin dan mantera "Islam" mereka, ia akan muncul bahawa "menjadi Islam" (seperti yang ditakrifkan oleh mereka) adalah lebih penting daripada manusia, "katanya menulis secara sinis. 

Sesungguhnya, dengan merujuk maksud seperti apa yang Zaid katakan, ia kelihatan bahawa Umno mungkin perlu memandang cermin dan melihat diri mereka sendiri dan tidak bercakap terlalu banyak tentang perihal masalah orang lain, untuk perkara-perkara yang mereka berikrar untuk mempertahankan Islam dan Melayu, mungkin dapat mengelakkan risiko tingkah laku mereka sendiri.  - sumber

3 comments:

  1. Mulut yang di sumbat dengan duit haram saja boleh buat kerja fitnah ini.Bertopengkan jaguh bangsa tapi mereka lah petualang bangsa yang rakus tamak minipu, rasuah dan rampas tanah rezab Melayu untuk kesenangan anak beranak dan kroni.

    ReplyDelete
  2. Sejak bila Umno yang mengaku memperjuangkan Islam dan Melayu mengamalkan Hukum2 Islam dan Adat2/Adab Melayu? pemeimpin2 umno merupakan Hipokrit2 Nombor Satu. Arak, Judi, Rasuah, Fitnah dan Menipu bangsa sendiri adalah Rukun Hidup yang menjadi Fardhu Ain kepada mereka. Namakan seorang pemimpin Umno yang tidak terbabit dengan mana2 satu atau kesemua Rukun2 tersebut, mulakan dari pemimpin2 atas hingga ke JKK di Kampung2.

    ReplyDelete
  3. Umno pada diri mereka itu lebih teruk, korup dan hina. Mengaku memperjuangkan Islam dan melayu tetapi hakikatnya merekalah munafik. Tengok anak Mahathir boleh memegang saham kilang arak, apa komen umno?

    Melalak memperjuangkan Islam hanya bila ada pilihanraya dan perhimpunan agong umno saja.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa