Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, May 26, 2014

Umno Gagal

Umno gagal ambil tindakan tegas terhadap penceroboh mencemuh prinsip pengasas M'sia 
SEKILAS PANDANG: Sudah terang lagi bersuluh, Umno Baru mula kelihatan begitu berbeza daripada susur galur parti yang diasaskan pada tahun 1946 serta kemungkinan sekiranya terdapat persamaan antara kedua-duanya hanya pada nama dan lambang parti itu.

Kehangatan bahang serta isu yang melanda parti itu mula dirasakan dan sukar dikawal atau mungkin dengan mengeluarkan kata-kata celupar dan tindakan ganas beberapa ahli-ahli Umno sebagai tindak balas kepada kenyataan "Umno celaka" oleh Anggota Dewan Undangan Negeri DAP.

Naib Presiden Umno merangkap Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah pemimpin berpangkat tinggi dalam parti yang pertama sekali mengeluarkan kenyataan mengenai isu itu. Pada 23 Mei lalu, beliau mempertahankan tindakan sekumpulan ahli-ahli Umno menyerang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang dengan kenyataan "Apabila dicabar, ia adalah semula jadi untuk bertindak balas dalam apa-apa cara".

Kenyataan Muhyiddin boleh dilihat sebagai mencetuskan api persengketaan di beberapa negara demokrasi Barat tetapi untuk rakyat Malaysia adalah sebagai mengejutkan sebagai kenyataan yang sesuai dengan persona beliau teliti rapi konservatif awam yang "Jaguh Melayu" - juara Melayu benar -biru yang mempertahankan bangsanya di mana-mana.

Lagipun, orang yang mengisytiharkan bahawa beliau adalah "Pertama Melayu, kedua Malaysia" satu kenyataan yang seolah-olah bertentangan dengan konsep 1Malaysia Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sehari selepas itu, Najib mencuri tumpuan utama dan mengeluarkan kenyataan berhubung perkara itu. Berbeza dengan apa yang Timbalan Perdana Menteri beliau nyatakan dengan berkata Najib mengutuk kenyataan "Umno celaka" tetapi menggesa ahli-ahli Umno tidak bertindak balas secara keterlaluan dengan isu ini.

"Saya dengan tegas mengutuk kenyataan menghina yang dibuat oleh ahli DAP, ia sama sekali tidak sopan. Kita mungkin berbeza pendapat politik tetapi menjadi bahasa kesat tidak wajar.

"Pada masa yang sama, saya menyeru semua ahli UMNO tidak bertindak balas secara keterlaluan dengan melakukan perkara-perkara terhadap undang-undang atau disifatkan sebagai tidak bertanggungjawab.

"Apa-apa reaksi yang perlu ada dalam batas-batas undang-undang dan kita mesti berusaha untuk terus imej yang baik oleh parti. Sila menghormati nama baik pihak kita," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan dari Kazakhstan.

Pendirian Najib menggesa tenang hanya dapat dijangka. Najib teliti unjuran dirinya "Melayu Moden" - seorang pemimpin yang jelas Oriental yang boleh memegang sendiri dengan mana-mana pemimpin Barat.

Khidmat beliau sebagai Perdana Menteri setakat ini mempamerkan semua mercu tanda sebuah "pencerahan" pemimpin Asia - liberal, inklusif dan terbuka - sekurang-kurangnya kepada umum.

Mempunyai kedua-dua personaliti berbeza sebagai pemimpin membolehkan Umno bermain untuk kedua-dua belah rakyat - dengan menggunakan teknik pecah dan menakluk dilihat telah memberi kesan yang amat buruk dalam isu baru ini terutama sekali kontroversi hudud.

Strategi pecah dan takluk memerintah adalah strategi yang sama pernah digunakan pemimpin-pemimpin Umno terdahulu dengan corak tentangan yang keras. Pengasas Umno, Onn Jaafar telah menyedari bahaya daripada strategi pecah dan menakluk sekali gus mencadangkan ahli parti baru akan dibuka kepada semua rakyat Malaya, sesuatu yang tidak dijangka pada masa itu.

Walaupun tidak bersetuju dengan cadangan Onn Jaafar, ketua ahli Umno ketika itu, Tunku Abdul Rahman juga menyedari ancaman bahaya yang sama. Di bawah kepimpinan beliau, Umno bergabung dengan pihak berasaskan kaum lain, MCA dan MIC. Gabungan atau perikatan ini adalah salah satu cara memenangi kemerdekaan kini dikenali sebagai Malaysia.

Dan pelajaran yang telah dipelajari dengan merujuk kepada tiga perkataan mudah yang menghiasi Jata Malaysia - Bersekutu Bertambah Mutu (Perpaduan adalah Kekuatan).

Adalah menyedihkan untuk melihat bahawa Barisan Nasional - waris Perikatan - dan parti yang memanggil dirinya Umno hari ini memilih untuk menggunakan strategi perjuangan menentang begitu keras yang pernah dilakukan nenek moyang mereka.

Jadi, janganlah gusar dan cemas. Selain daripada mendapat seruan supaya bertenang, tidak ada tindakan tegas akan diambil terhadap penceroboh atau golongan seangkatan seperti mereka, bukan selagi strategi pecah dan perintah berulang kali dimainkan.

2 comments:

  1. Yang menaja dan menubuhkan UMNO baru pun berdarah keturunan Kutty yang memang semasa UMNO asal masih bertapak pun telah bertunas rasis melalu buku tulisan mamak kutty tu iaitu malay delima,maka dari bermula UMNO baru itulah disemai oleh mamak kutty ini untuk membenci DAP dan apa saja pertubuhan yang tidak mesera dengan UMNO/BN dan itulah sebabnya juga gabungan dalam komponen BN sehingga kina tidak sehaluan dengan UMNO oleh kerana UMNO takut kehilangan rakan kongsi maka apa saja yang ditagih oleh komponen mereka akan ditunaikan hinggakan MCA tidak mahu jawatan pun dituruti walhal jika UMNO ada kuasa ketapa sanggup menyimpan jawatan menteri pengangkutan hingga kini tidak diisi oleh qouta MCA itu, itulah hakiakatnya UMNO sudah hilang arah untuk mengawal orang bawahan mereka , guru besar mereka ialah mahadey kutty.

    ReplyDelete
  2. Yang dipanggil umno sekarang bukan umno yang aku kenal zaman Tunku dan Tun Razak dulu. Yang mengaku umno sekarang adalah Parti Mahathir, bukan umno.Umno dulu betul2 membela kepentungan oang melayu, terutama melayu yang susah. Parti Mahathir ini menjahanamkan bangsa dan harta Melayu; menyamun harta negara dengan bertopengkan pembangunan untuk mengenyangkan anak pinak dan kroni2 mereka. Ahli2 dan pengikut2 mereka masih tertipu dengan slogan2 dan tidak sedar tanah di bawah tapak kaki mereka sedang digadaikan dan telah tergadai oleh pemimpin2 mereka.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa