Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, December 27, 2014

Aku Nak Tanya, Masa Tu Ko Umur Berapa Tahun?

Banjir 1967 lebih buruk – Mohd Amar
 | December 27, 2014
Timbalan Menteri Besar itu dilapor berkata bahawa banjir kali ini nampak lebih buruk kerana ia terjadi di kawasan-kawasan yang sebelum ini tidak pernah terjejas
amarKOTA BHARU: Banjir yang melanda Kelantan sekarang masih berada dalam keadaan terkawal berikutan air di bahagian hulu sudah beransur surut, kata Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Abdullah.
Menurut beliau, paras air di Gua Musang dan Kuala Krai mulai surut yang memberikan kesan kepada kawasan di bahagian hilir termasuk Machang, Kota Bharu serta Tumpat.
“Banjir 1967 lebih teruk, tapi kita tak isytihar darurat, sebab itu kali ini pun kita belum isytihar darurat, cuma yang menjadi kelam-kabut apabila ada setengah kawasan tak pernah banjir tiba-tiba ditenggelami air, ramai tidak jangka kerana ia datang secara mengejut, itu yang menjadi isu.
Mohd Amar mengakui, kejadian itu mungkin berpunca daripada pembangunan yang giat dilakukan termasuk kegiatan menambak tanah untuk projek perumahan, sekolah dan bangunan sehingga menyebabkan air mengalir di luar saluran yang ada.
Timbalan Menteri Besar itu berkata, gerakan menyelamat giat dijalankan dan terus ditingkatkan dengan bantuan tujuh helikopter selain tambahan petugas termasuk sukarelawan dari luar.
“Peruntukan tambahan bekalan makanan sudah sampai, cuma di sesetengah lokasi, kita tak boleh masuk disebabkan arus terlalu deras dan ini yang menjadi isu apabila bantuan lambat sampai, bagaimanapun bukan di seluruh negeri ” jelas beliau.
Mohd Amar berkata, kawasan yang gagal untuk sampai, bekalan makanan dijatuhkan menggunakan helikopter.
Menurutnya, berdasarkan pengalaman sebelum ini, air dijangka surut dalam masa dua hari sekiranya tidak ada hujan dan air pasang.

# Ini maknanya persediaan yang tidak lengkap
Tanpa plan yang teratur
Logistik, aset berterabur 
Tenaga manusia?
Itulah sebab segalanya menjadi hampeh!

11 comments:

  1. Admin jgn merungut disaat kita ditimpa bencana. Sebaliknya kita banyakkan berdoa semoga diringankan ujian keatas kita. Manusia yang beriman tidak akan terlepas dari ujian. Sabar la admin.

    ReplyDelete
  2. Anon 9:06 PM

    Saya marah sebab pemimpin no 2 kelantan cakap itu sedap mulut tanpa fakta. Dia hanya bersandarkan darurat tidak diistiharkan ketika itu.

    Saya ingat dan saya boleh bandingkan paras air antara '67 dan 2014. Saya membesar di kawasan banjir

    ReplyDelete
  3. Sabar Admin

    Amar itu kan budak bahalol otak tahap gred 3.

    Kesian lah pada rakyat Kelantan.

    ReplyDelete
  4. Memang pn dia tu ni kena tukar name kpd Badrul bin bahalol

    ReplyDelete
  5. mmg pn dia tu kena tukar name badrul bin bahalol

    ReplyDelete
  6. ..bekalan DIJATUHKAN daripada heli .. " ohhhHHH .. bila nak beli, pakai asset yg lebih efisien untuk "flood relief, transporting & dispositioning" ni... takat persediaan takuk lama, apa ke jadahnya canang kat orang kita ni "Pengurusan bencana/ banjir terbaik" ler konon ??!!

    MKN pun macam "melukut di tepian gantang" saja.. tak wujud pun no big deal !! Bazirkan boreh ajo (peruntukan jutaan RM) !! Semua nak kena tunggu "green light" PM balik main golf kat US ker tunggu our lovely Rosy-mah buat keputusan?

    ReplyDelete
  7. ..bekalan DIJATUHKAN daripada heli .. " ohhhHHH .. bila nak beli, pakai asset yg lebih efisien untuk "flood relief, transporting & dispositioning" ni... takat persediaan takuk lama, apa ke jadahnya canang kat orang kita ni "Pengurusan bencana/ banjir terbaik" ler konon ??!!

    MKN pun macam "melukut di tepian gantang" saja.. tak wujud pun no big deal !! Bazirkan boreh ajo (peruntukan jutaan RM) !! Semua nak kena tunggu "green light" PM balik main golf kat US ker tunggu our lovely Rosy-mah buat keputusan?

    ReplyDelete
  8. Jenis muka xreti malu,... Muka kat bontot ni... Mcmana boleh jadi tmb xtau le... Xda kredibiliti... Sekadar ada ilmu agama dan belum tentu dia tu ikut dan praktik... Serban besar pun xmungkin dia warak... Ramai yg berserban tp pergaulan hampeh... Ilmu agama tinggi bukannya bermakna boleh memerentah.. Tu pasal le ia dgn nik abduh bodoh semacam aja...

    ReplyDelete
  9. mengata keorang sedap le nun Tengganu beli ampbicoah jutaan ringgit untuk diguna sebagai alatbantu banjir takdak sapa komen pung.HAMPA seronok ke diisytiharkan darurat paling best kjn negeri hilang kuasa mentabir.Segala gerakerja dibuat oleh jawatankuasa khas macam mageran 1977 dulu.Kalu nasib baik bolehlah dapat duit royalti minyak jangan haraple akan sampai kepada rakyat jelata.Jerung UMNO diKelantan lagi bijak.MP gua muse tak nampak muka turun padang pun,takdak sapa yang bising komen dan kutklah secara adil

    ReplyDelete
  10. There's definately a lot to find out about this topic.
    I really like all the points you've made.

    Here is my web blog - plenty of fish dating site of free dating

    ReplyDelete
  11. This post provides clear idea for the new viewers plenty of fish dating site of free dating blogging, that truly how to do running a blog.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa