Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, August 21, 2015

Mufti Musang Berjanggut?

Mufti Perak jangan jadi macam mufti Musang Berjanggut
THURSDAY, AUGUST 20, 2015

Baguih punya komen macam mufti dalam filem P.Ramlee Musang Berjanggut!

Sewaktu berlakunya Kudeta di Perak, hang pi mana senyap tak buka mulut pun! 


Apakah Kerajaan Pakatan Rakyat dibawah Nizar dulu tu bukan pilihan rakyat melalui pilihanraya yang sah? 


Tiba-tiba hari ini hang mai gatai pi buka mulut longkang hang! Tak guna punya orang! Memangnya mufti Musang Berjanggut dalam filem P.Ramlee tu tak faham tata cara bernegara @ Demokrasi. Dia tidak tahu apa-apa mengenai adanya proses "Undi Tidak Percaya" sebab itu di zaman purba....  

Tapi SS Harusani perlu sedar, bahawa ini zaman dimana negara kita sudah merdeka dan bersistemkan demokrasi berparlimen ala Westminster dimana sebuah parlimen itu boleh dibubarkan dan pilihanraya dapat dipanggil pada bila-bila masa.....budak ambil UPSR pun tau pasal ni. Takkanlah lulusan Kolej Islam Kelang tak boleh tau!!


Tapi SS Harusani perlu sedar, bahawa ini zaman dimana negara kita sudah merdeka dan bersistemkan demokrasi berparlimen ala Westminster dimana sebuah parlimen itu boleh dibubarkan dan pilihanraya dapat dipanggil pada bila-bila masa.....budak ambil UPSR pun tau pasal ni. Takkanlah lulusan Kolej Islam Kelang tak boleh tau!!

Satu hal lagi hang boleh caya apa yg Zahid cakap ? Mula hari tu dia kata ada 20 pemimpin Umno berkomplot nak pi jatuhkan Najib, kemudian tu, dia kata ketua kumpulan mai nak datang jumpa Najib nak buat apa entah... wartawan jenuh tunggu kedatangan orang tua tu, berjam-jam tapi tak kunjung tiba.

Kemudian Zahid pun bagi alasan orang tua tu malu nak jumpa wartawan, tangguh pertemuan...Dah tu, Zahid nafikan pula adanya komplot tu apabila dia gagal untuk membuktikannya... 


Dah berapa kali Zahid ni kantoi?? Tiba-tiba Musang Berjanggut ni pi percaya apasal?


Haram gulingkan kerajaan, kata mufti Perak

Tindakan menggulingkan kerajaan adalah haram di sisi Islam, sebaliknya mereka wajib menasihati pemerintah yang zalim sebagai satu jihad terbesar, kata mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria.  

Menurut laporan Harian Metro Online, Harussani berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pendedahan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berhubung terdapat usaha individu tertentu ingin menggulingkan kerajaan.


"Walaupun pemerintah yang dipilih itu zalim sekalipun tindakan menggulingkannya tetap haram dan umat Islam tidak boleh berbuat demikian," katanya seperti dilaporkan akhbar tersebut.


Beliau berkata, ini adalah kerana kerajaan atau pemerintah sudah dipilihi rakyat melalui cara yang sah.~ sumber via 
alhusseyn

8 comments:

  1. SPESIS BANGANG PUNYE MUFTI.MASA KERAJAAN PR DIGULINGKAN MANGKUK NI SENYAO SUNYI LAGI SEPI .LAH NI NAK KENAKAN NAJIBTUYA BERSUARA PLAK DIA HAMPEH TUL MUFTI MUSANG BERJANGGUT NI .

    ReplyDelete
  2. Urang banjar nyambat "Mufti Bungul".
    Utaq andaq di kapala lantuhot

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Dulu2 org gini dikurung dalam peti dilempar ke laut dekat diego gracia... maka di dalam hikayat disebut "maka akan memandapun hilanglah".

    ReplyDelete
  5. Bini raja perak tak tutup aurat hg tak bising pun.
    Patutnya hg nasihat la sbb dia ketua agama islam negeri..
    Mufti?
    Puiii

    ReplyDelete
  6. Mohon ampun.

    Setelah di istihar dan ditabalkan sebagai Sultan, beberapa kali baginda menasihati perkara-perkara yang menyentuh pemerintah dan perkara-perkara yang memberi kebaikan kepada rakyat.

    Baginda sepatutnya menegur dan melarang, mufti tersebut membuat kenyataan yang tidak selari dengan kehendak baginda.

    Rakyat memandang Baginda sebagai seorang yang berpelajaran dan mengharapkan yang terbaik daripada Baginda.

    Ampun Tuanku.

    ReplyDelete
  7. Hukum ini kalu dalam bahasa melayu arab versi agama melayu dipanggil sebagai undang2 "wal-harammu, wal-halalku"

    ReplyDelete
  8. yang komen tu layak ke nak komen mufti?

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa