Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, August 23, 2015

Pendedahan kebenaran: Kita masih tertipu

Rakyat Malaysia masih tertipu dengan janji pendedahan kebenaran
10:30AM Ogos 19 2015

Mariam Mokhtar
SUARA LANTANG: Kanak-kanak sering mengatakannya semasa bertengkar, murid kesayangan guru diketahui menggunakannya, dan juga orang-orang yang mahu menghukum bekas isteri, bekas suami, bekas kekasih mereka, atau perdana menteri. Ada orang yang terdesak menjalankan sidang akhbar khas hanya untuk mengucapkan ungkapan ajaib, "Saya akan dedahkan semuanya."
Alat tawar-menawar: Untuk sesetengah orang, berkata "Saya akan dedahkan semuanya" adalah satu cara untuk mengelakkan masalah. Seorang pencuri yang ditangkap hidup-hidup mungkin mahu menjadi saksi dan mengelak daripada didakwa. Dia akan memberitahu pihak berkuasa bahawa dia mempunyai beberapa maklumat mengenai jenayah yang tidak dapat diselesaikan. Mungkin, dia mempunyai beberapa maklumat yang mungkin dapat membawa kepada pengangkapan seorang penjenayah yang dikehendaki.
Ungkapan "Saya akan dedahkan semuanya" adalah alat tawar-menawar yang berkuasa.
Cara untuk menjadi kaya: Ada beberapa orang yang menyangka bahawa mereka boleh membuat wang mudah dengan membocorkan rahsia orang lain atau butiran rahsia. Mereka adalah tentera upahan dan orang-orang yang tidak mempunyai prinsip. Mereka hanya berminat untuk membuat wang, dengan cara memperdagangkan kesengsaraan orang lain.
Cherie Blair, isteri bekas PM Tony Blair, dilaporkan dalam The Daily Mirror, "menyebabkan rasa aib dengan mendedahkan bahawa anak bongsunya, Leo, dibuat di Balmoral, dan mendedahkan bermacam-macam “masalah” PM Gordon Brown". Beliau dilaporkan menerima £1 juta bagi memoirnya, tetapi seorang hakim kanan mengkritik tindakan beliau dan berkata bahawa Puan Blair, yang merupakan seorang hakim sambilan, telah memalukan profesion itu.
Sebuah buku yang mendakwa 'mendedahkan semuanya', akan dilupakan, apabila skandal seterusnya meletus, dan buku Blair telah dijual dengan harga potongan, beberapa minggu sebelum ia dijadualkan untuk diterbitkan.
Meraih perhatian: Sesetengah orang melakukannya apabila tumpuan umum terhadap mereka berkurangan. Pada 3 Mac 2011, di kem BN di Merlimau, Ummi Hafilda Ali muncul selepas 13 tahun dilupakan selepas penampilannya sebagai saksi utama dalam perbicaraan kes liwat pertama Anwar Ibrahim. Suaranya bergetar dan tangannya bergoncang sewaktu dia memberitahu hadirin kaum Melayu yang dia adalah seorang "mangsa kuasa dan ketamakan Anwar". Hadirinnya, dari Kampung Cincin yang mungkin sudah bosan dengan ulangan hambar di TV RTM, berteriak-teriak supaya dia mendedahkan lebih banyak perkara.
Ada yang hendak disembunyikan: Pada bulan Mac 2013, Bala Subramaniam, penyiasat persendirian yang terperangkap dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu, kembali ke Malaysia setelah memutuskan bahawa beliau mahu mendedahkan semuanya kepada orang ramai. Beliau mengalami serangan jantung dan meninggal dunia sebulan kemudian, semasa "jelajah pendedahan" beliau ke seluruh negara. Rahsia yang pembunuhnya mahu sembunyikan, kelihatan selamat buat masa ini. Ada orang sinis berkata, "Orang mati tak boleh bercerita".
Ahmad SaidAhmad Said
Amaran: Pada tahun 2014, bekas Menteri Besar Terengganu Ahmad Said telah terlibat dalam perselisihan faham dengan Perdana Menteri Najib Razak. Pertikaian itu membabitkan perkahwinan, janji dan jawatan MB ini. Ahmad mendakwa bahawa beliau telah dihina, apabila diminta untuk mengosongkan jawatannya, sebelum perkahwinan anaknya.
Beliau menjadi bebas dan memujuk dua ahli parlimen Umno Baru lain untuk mengikut langkahnya, sehingga mengubah imbangan kuasa di negeri ini. Selepas banyak rundingan rahsia, buat perangai, senyuman dan berjabat salam di khalayak ramai, Ahmad telah dikekalkan sehingga selepas perkahwinan anak perempuannya.
Pada bulan Ogos 2015, Ahmad muncul semula dan berkata bahawa beliau akan "mendedahkan semuanya" mengenai Terengganu Investment Arm, (TIA), pelopor 1MDB, apabila masanya sesuai. Seorang orang sinis kemudiannya berkata, "Seseorang yang bijak dari segi politik dan kewangan, seperti Ahmad, mempunyai pengalaman "tahu" masa yang sesuai."
Mendiamkan orang lain: Kadang-kadang ia adalah satu langkah yang bijak. Orang-orang berprofil tinggi tertentu, yang telah dicalar imejnya disebabkan tuduhan-tuduhan yang seolah-olah tidak berasas, diketahui telah berkata, "Saya akan mendedahkan semuanya dalam sebuah buku, untuk membersihkan nama baik saya." Ia berkesan kerana orang ramai teralih perhatian dan mahu membaca pendedahan ini. Memori orang ramai pendek dan selepas beberapa minggu, publisiti buruk ini dilupakan tetapi atas sebab tertentu, penerbitan buku itu turut dilupakan.
Mendapat apa yang dimahukan: Pada bulan November 2013, jurujual permaidani Deepak Jaikishan mengumumkan penerbitan "Black Rose 2.0, Black Magic Woman" yang akan mendedahkan "ritual" yang digunakan oleh pelbagai orang yang berkuasa. Ia juga akan mendedahkan penyelewengan dalam pembelian tanah, oleh ahli-ahli politik Umno Baru dan pemberian projek pertahanan.
Apabila buku itu tidak diterbitkan, golongan sinis mendakwa bahawa Deepak telah melarikan diri dengan "duit pendahuluan" lumayan yang pendedahan awal beliau telah dapatkan. 
Apa yang mereka tahu: Koperal Sirul Azhar Umar, orang yang didapati bersalah membunuh wanita Mongolia Altantuya, muncul di Sydney, Australia. Bagaimanakah dia boleh muncul di sana? Bagaimanakah dia mengelakkan imigresen Malaysia, terutamanya kerana beliau bakal digantung atas pembunuhan ini? Dia tahu bagaimana untuk mengekalkan perhatian awam dan juga menangguhkan masa untuk dirinya sendiri, dengan memberitahu ahli-ahli politik tertentu, "Saya akan dedahkan semuanya." Sekali lagi, peraturan Ahmad Said untuk mendedahkan semuanya apabila masanya sesuai, digunakan. Orang sinis berkata: "Masanya tepat, apabila harganya tepat."
Jika anda menghadapi masalah, anda juga boleh memberitahu pengkritik anda, "saya akan dedahkan semuanya", untuk menangguhkan masa, sama ada anda ada apa-apa untuk diberitahu atau tidak. Rakyat Malaysia mudah tertipu dengannya, acap kali.
Mariam Mokhtar merupakan “seorang rakyat Malaysia yang berani kerana benar”. 

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa