Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, September 10, 2011

Hayya Lu Olang Bikin Pininglah!

Zainal Kling: Malaya tak pernah terjajah

Abdul Rahim Sabri
Sep 9, 11
3:43pm

Berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu "tidak pernah terjajah", sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British, dakwa sejarahwan Profesor Datuk Dr Zainal Kling.

"Fakta sejarah menunjukkan Tanah Melayu tidak pernah terjajah (oleh British). Ini mesti dibaiki dari sekarang oleh semua pihak sama ada pelajar, guru, ahli politik atau pentafsir politik," katanya.

azlanKatanya lagi, sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah, sebaliknya hanya dilindungi atau dinaungi.

"Dinaungi tidak sama dengan kolonial... Hanya tiga negeri sahaja yang merupakan tanah jajahan iaitu, Singapura, Melaka dan Pulau Pinang.

"(Negeri-negeri) yang lain adalah dinaungi (atau) dilindungi... Sejak mula Tanah Melayu bukan tanah jajahan atau koloni. Ini fakta sejarah dan perspektif sejarah (itu) perlu diubah.

"Jangan kita sebut, kita terjajah selama 400 tahun. Itu adalah kesalahan yang amat besar," katanya di Putrajaya hari ini.


MKN: Kesan pentadbiran British satu bentuk penjajahan


Katanya, Tanah Melayu hanya terjajah selama dua tahun sewaktu pemerintah Malayan Union pada awal 1946 hingga akhir 1947 dan di zaman penjajahan Jepun.

Sementara itu, Majlis Profesor Negara (MPN) dalam kenyataannya berkata, zaman pentadbiran British yang disamakan dengan "penjajahan British" sebenarnya tidak sahih dan tidak wajar digunakan.

british coldstream guardBagaimanapun, menurut majlis itu "kesan pentadbiran British itu merupakan satu bentuk penjajahan".

"British diberi kuasa untuk 'mentadbir' dari segi pengurusan am dan kewangan serta eksploitasi khususnya sumber alam.

"Penilaian pengkaji sejarah kolonialisme British terhadap perilaku 'penjajahan' British itu disifatkan sebagai 'breach of trust' atau 'indirect rule'.

"Mereka kelihatan melakukan penjajahan walaupun tidak sahih, walaupun hal ehwal Persekutuan Tanah Melayu terletak bawah pentadbiran Pejabat Tanah Jajahan di Britain tetapi kedaulatan Melayu tetap terpelihara," kenyataan itu dipetik.

4 comments:

  1. Ada Kangkong Keling..
    Ada kangkong Cina..
    Buka kitab sejarah..
    Bikin Melayu pening Kepala..
    kah..kah..kah..

    ReplyDelete
  2. salam raya ayahnda
    nama belakang tu tanda nama putar dan belit..wakakakakakakaakaka

    ReplyDelete
  3. Jika benarlah Tanah Melatu ni tak pernah dijajah, hanya ditadbir oleh pihak British apekebendanya maksud kita sambut hari ulangtahun kemerdekaan setiap tahun selama 54 tahun tu? Kenapa Almarhum Tunku sebut merdeka dan kenapa guna Stadium Merdeka untuk upacara tu? Tolonglah wahai profesor, jangan kusutkan dan putarbelitkan sejarah negara ini. Retorik sedemikian hanya mengelirukan orang ramai. Lebih elok kaji semula sejarah dan dapatkan maklumat sebenar bahawa bukan hanya parti UMNO sahaja yang berusaha mendapatkan kemerdekaan dari pihak British. Itupun setelah mereka sedar majoriti bangsa Melayu inginkan kemerdekaan. Sebelum tu UMNO tak yakin negara ini boleh merdeka. Siapa yang kata "Buat sebatang jarum pun tak mampu, inikan pula nak merdeka.."?

    ReplyDelete
  4. wat penat tunku jual rumah nk g UK, rupa2nya x perlu merdeka pun....x dijajah buat ape nk merdeka....

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa