Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, September 23, 2011

Nyaya... Sanggup Fitnah Simati Kerana Membela 'Setan Berlesen'!

Balu dakwa peguam SPRM fitnah Sarbaini

Sumber - mk

Balu kepada Ahmad Sarbaini Mohamed hari ini mendakwa peguam Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dalam prosiding inkues telah memfitnah Allahyarham suaminya melalui satu kenyataan.

Maziah Manap berkata beliau kesal dengan tindakan oleh peguam SPRM, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah yang mendakwa Penolong Pengarah Kastam Selangor itu meninggal dunia ketika cuba melarikan diri untuk berjumpa seorang rakan.

"Kenyataan (hujah peguambela) SPRM tersebut tidak disokong oleh sebarang keterangan semasa inkues dan merupakan satu tohmahan dan spekulasi oleh SPRM sehingga membabitkan nama pihak ketiga," kata Maziah dalam satu kenyataan.

Muhammad Shafee melalui satu kenyataan hujah peguambela pada 12 September lalu mendakwa, Ahmad Sarbaini berniat melarikan diri untuk bertemu seorang kakitangan syarikat pengangkutan Schenker Logistics (M) Sdn Bhd, Wan Zainalabidin Wan Zaki.

"Kenyataan akhbar tersebut dihebahkan secara meluas seolah-olah ianya satu fakta hakiki.

"Saya sangat dukacita dan sedih dengan kenyataan akhbar SPRM tersebut yang merupakan satu lagi tohmahan yang sangat zalim terhadap Allahyarham dan keluarga saya," kata Maziah dalam satu kenyataan.

Maziah mendakwa, Shafee membuat kenyataan tersebut supaya kenyataan yang diberikan oleh Allahyarham Ahmad Sarbaini dan Wan Zainalabidin kepada SPRM sebelum ini "dapat diselaraskan."

Sedangkan, katanya, hujah yang dikemukakan oleh peguam Wan Zainalabidin telahpun menyatakan bahawa:

  • Tidak terdapat sebarang bukti bahawa Allahyarham terbabit dengan salah laku rasuah.
  • Tidak terdapat sebarang sebab untuk Allahyarham takut dan cuba melarikan diri.
  • Tiada asas kepada teori SPRM bahawa Allahyarham cuba melarikan diri untuk memberikan amaran kepada Wan Zainalabidin demi memastikan pernyataan mereka menjadi konsisten.
  • Pengakuan Allahyarham yang kononnya telah diperolehi, adalah secara muslihat, perdayaan dan paksaan dan amat bercanggah dengan pernyataan awalnya di mana Allahyarham secara tegaas menafikan sebarang perlakuan rasuah
  • Pemadaman rakaman CCTV pada waktu kejadian selama tempoh lebih 22 jam seperti disahkan oleh pegawai forensik, ASP Fauziah Che Mat, menunjukkan usaha SPRM untuk menyembunyikan kejadian sebenar.
Katanya lagi, beliau menjawab kenyataan berkenaan kerana tidak sanggup lagi mendengar cemuhan yang dibuat "semata-mata untuk melepaskan SPRM daripada dipertanggungjawabkan ke atas kematian suami saya."

Beliau juga mahu pihak yang menyebabkan kematian suaminya itu dipertanggungjawabkan supaya maksud "keadilan" membawa erti kepada keluarga mereka.

Inkues berhubung kematian Ahmad Sarbaini dijadualkan akan diputuskan pada Isnin depan.

3 comments:

  1. memang celaka kera-jaan dibawah pemerintahan amno laknatullah ini... sanggup buat apa saja asalkan tujuan jahat mereka tercapai hatta memfitnah org yg telah tiada... memang celaka... tanpa rasa malu, tanpa rasa bersalah, tanpa rasa simpati, tanpa rasa kemanusiaan, mereka puaskan nafsu syaitan mereka... mudah2an Allah akan menimpakan balasan yg setimpal dgn perbuatan jahat mereka... AMIN...

    ReplyDelete
  2. salam, saya turut terharu dan sedih, puan berdoalah hanya Allah saja sebaik2 pembela dan teman, semoga rohnya dicucuri rahmat...

    ReplyDelete
  3. Kalau suspek mati terjatuh bangunan tinggi semasa disoal siasat, selalunya jika di dalam filem dan drama polis Hong Kong, itu kerja penyoal siasat menggunakan kaedah ugut untuk jatuhkan suspek jika tidak mahu memberikan maklumat atau mengaku bersalah.

    Alasan yang bakal digunakan jika suspek mati terjatuh adalah cuba melari diri, selain alasan suspek bunuh diri untuk menutup rahsia.

    Kalau benar memang suspek mati naya. Tapi nak pi mana dunia akan kiamat juga, nyawa binatang lagikan disoal di Akhirat, inikan nyawa manusia. Silap hari bulan di dunia lagi mereka terima habuannya.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa