Mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad enggan melayan cabaran supaya beliau bertanding dalam pilihan raya umum akan datang menentang bekas timbalannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

mahathir at ikhlas function"Saya dah bersara, saya tak ada niat nak datang balik, tapi saya sekarang ini giat untuk tolong berkempen bagi orang yang dulu tolong saya naik sampai jadi perdana menteri," katanya pada sidang media selepas menghadiri satu majlis makan malam, malam tadi.

Semalam, bekas presiden Kesatuan Guru-guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB), Nordin Mahmood mencabar Mahathir menentang Anwar kerana percaya ketua umum PKR itu "telah lama dizalimi" Mahathir dengan pelbagai cara dan patut dibela.

Nordin dilaporkan berkata, Mahathir kini semakin kuat menyerang Anwar walaupun telah bersara daripada politik.

Pertandingan dua tokoh politik itu juga, tegas Nordin, dapat menguji kekuatan dan populariti Anwar untuk mengambil alih kepimpinan negara.

Menurut Mahathir, kempennya sekarang adalah untuk menghargai jasa-jasa mereka yang membantunya sewaktu beliau aktif berpolitik sehingga membolehkannya menjadi perdana menteri.

"Ini balas budilah..sekarang ini orang tak banyak dah balas budi tapi saya masih hargai balas budi.

"Dulu mereka sokong saya, saya naik sampai ke langit.

mahathir with ikhlas president"La ni (sekarang) saya turun dari langit sokong merekalah," kata Mahathir bersahaja dan berseloroh.

Beliau yang sebelum itu merasmikan majlis makan malam anjuran Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (IKHLAS) menggesa hadirin agar lebih berhemah dalam mengurus aliran tunai perniagaan mereka.

"Peniaga Melayu kurang cekap pengurusan cash (wang tunai), ada duit saja, nak belanja," katanya.

"Bila kita ada cash (wang tunai), kita tak gunanya untuk apa yang ditentukan sebaliknya guna untuk benda lain, kadang-kadang kita melabur dalam perniagaan lain.

"Ini menyebabkan kita kekurangan wang untuk perniagaan kita," ulasnya lagi pada sidang media kemudiannya.

Turut hadir pada majlis itu adalah isterinya, Tun Dr Siti Hasmah serta pengerusi IKHLAS, Ridzuan Abdullah.

Ridzuan sempat menyerahkan payung penjaja kepada wakil penjaja dari sembilan negeri.

Menurutnya, IKHLAS telah mengedarkan 1,000 payung yang sama sebelum ini dan akan mengedarkan 10,000 lagi payung kepada penjaja di seluruh negara.