Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, February 15, 2013

Perhatian tertumpu pada gaya 'kamikaze' Dr M hadapi isu perbalahan & penyingkiran Najib


Situasi merbahaya nampaknya berada di masa depan parti yang memerintah, UMNO yang sedang terdesak untuk memulihkan keadaan bagi memenangi pilihanraya yang diramal sebahagian rakyat akan dimenangi oleh pembangkang dan sebahagian lagi meramal tidak mungkin akan berlaku.
Sumber politik memberitahu Malaysia Chronicle bahawa bahagian UMNO di tiga negeri, Johor, Terengganu dan Perak telah mula mengatur strategi untuk menyingkirkan Najib Razak yang bergelumang dengan skandal untuk meletak jawatan sebagai PM dan juga presiden UMNO.
Bukti terbaru menunjukkan perbalahan dalaman menjadi semakin serius apabila khabar rusuhan kaum telah mula disebarkan oleh blogger pro-UMNO.
Sambil menyelam minum air
Satu lagi khabar yang menggerunkan adalah amaran yang diberi oleh pemimpin yang berkait rapat dengan UMNO seperti Ibrahim Ali dan Sharizat Jalil yang menakut-nakutkan rakyat dengan khabar bahawa rusuhan kaum seperi kejadian 13 May 1969 yang telah meninggalkan ramai cedera dan ratusan mati akan berulang.
Pada rusuhan 1969, pemuda Melayu dihasut oleh pemimpin UMNO untuk menyerang etnik Cina dengan hasutan ‘menyelam sambil minum air’.
Matlamat utama adalah untuk menggantikan perdana menteri pertama, Tunku Abdul Rahman dengan Abdul Razak Hussein, yang ironinya adalah bapa Najib. Kedua adalah untuk memberi pemimpin UMNO kuasa politik mutlak dan dominasi ekonomi dengan menuduh orang Cina membuli orang Melayu dan cuba menghapuskan hak-hak mereka.
Dalam keadaan UMNO yang mengetuai BN sedang bergelumang dengan skandal seperti seks dan pembunuhan, pemengang kuasa UMNO berkemungkinan besar akan cuba melakukan apa sahaja dalam usaha mencengkam kuasa kerajaan pusat termasuk menjadikan Najib dan isterinya Rosmah Mansur sebagai kambing hitam.
Panglima-panglima yang jahat ini akan memulakan keadaan huru-hara yang akan memaksa TPM Muhyiddin Yassin menangguhkan PRU ke-13 dan berkemungkinan juga akan mengisytiharkan darurat sehingga BN yang memerintah Malaysia sejak tahun 1957 mempunyai peluang yang lebih baik untuk menang.
Tiga senario
Itu merupakan senario yang paling teruk diantara tiga senario yang berkemungkinan akan berlaku kerana ia akan menjadikan Malaysia negara yang tidak berpemerintah. Negara ini, yang merupakan kedua termoden di Asia Tenggara selepas Singapura akan menjadi sebaris negara yang bergolak seperti Afrika dimana rebutan dan rampasan kuasa serta pemerintahan tentera adalah sesuatu yang biasa berlaku. Kita bernasib baik kerana ini merupakan senario yang tidak mungkin sekali berlaku.
Ada peluang yang lebih baik bagi bekas Menteri Mahathir Mohamad, si tukang karut dalam UMNO untuk menjadi dalang dibelakang Muhyiddin, memaksa kepimpinan bertukar dengan memaksa Najib meletak jawatan dan kemudian menerajui UMNO dalam pilihanraya dengan mengharapkan perjuangan pro-Melayu Muhyiddin untuk meraih undi.
Dengan cara ini, Mahathir akan mengelakkan diri dari dipertanggungjawabkan atas rusuhan berdarah dan juga menyebabkan kerugian pelaburan negara dan juga keluarganya yang bernilai berbillion ringgit termasuk kepentingan perniaggan menjadi sia-sia.
Senario ketiga pula ialah, Mahathir mungkin tidak akan berbuat apa-apa pun. Walaupun dia telah memberi lampu hijau kepada Muhyiddin untuk melakukan apa sahaja untuk menaikkan kemarahan Najib, dia sebenarnya belum lagi memberi kata putus. Jika selepas berusaha keras, tetapi Mahathir masih berpendapat pertukaran di saat-saat akhir akan memusnahkan politik UMNO, dia akan membiarkan sahaja Najib menerajui UMNO-BN dalam pilihanraya ke-13 nanti dan mengharapkan yang terbaik.
Guna samseng jolok sarang tebuan
“Mahathir merupakan pejuang kamikaze. Dia tidak memerlukan undang-undang darurat jika mahu melaksanakan sesuatu. Lihatlah bagaimana dia menggantikan UMNO lama dengan yang baru. Bagaimana dia memenjarakan Anwar Ibrahim, memperkecil-kecilkan Abdullah Badawi,” pemerhati politik veteran memberitahu Malaysia Chronicle.
“Namun, pilihan menangguhkan PRU ke-13 dan mengisytiharkan undang-undang darurat bukanlah sesuatu yang terbaik baginya. Panglima UMNO tahu bahawa perkara ini berlaku, mereka akan dipenjarakan dan lebih dibenci. Bertaruh di peti undi adalah pilihan terbaik. Lagipun, mereka telah menipu daftar undi dengan banyak dan memiliki kekayaan yang melimpah-ruah diluar negara, jadi lebih baik mereka berlawan di mahkamah jika pemerintah yang baru mahu mendakwa mereka kerana merompak.”
“Tidak boleh disangkal lagi jika Mahathir cuba menukar PM untuk menaikkan semangat dalam UMNO sebelum bertarung dalam PRU ke-13. Dia sememangnya paling suka akan pertaruhan lebih dari ahli yang lain. Dia sanggup menang besar dengan mempertaruhkan imej pro- Melayu Muhyiddin. Untuk melakukan itu, dia akan menaikkan sentimen Melayu. Selama ini hanya retorik sahaja yang kedengaran. Sekarang kita sudah mendengar tentang rusuhan kaum. Sudah pasti apa yang berlaku seterusnya adalah insiden sebenar. Sumber dalaman memberitahu ada kemungkinan mereka akan memulakan pergaduhan kecil disana sini untuk menyatukan orang Melayu dan mereka akan boleh melakukan ini dengan bantuan samseng UMNO, Cina dan India.”
Dilema bagi UMNO
Sekarang, semua menumpukan perhatian pada sambungan pendedaham, Deepak Jaikishan, bekas teman akrab Rosmah dan juga Musa Hassan, bekas Ketua Polis Negara. Kedua-dua lelaki ini disyaki menjadi ‘pembunuh upahan’ bahagian Muhyiddin-Mahathir. Mereka telahpun melepaskan sasaran pertama pada Najib dan Rosmah.
Deepak tidak berselindung dalam menuduh Najib menerima jutaan ringgit bagi membolehkan kontrak ketenteraan yang menguntungkan sekutu politiknya, ketua wanita Selangor. Lebih buruk lagi, Deepak memeranjatkan negara apabila dia mendedahkan Rosmah dan Najib juga telah meminta bantuan daripadanya untuk menerbalikkan akuan bersumpah kontroversi yang telah melibatkan nama mereka dalam pembunuhan Altantuya Shaariibu serta rasuah Scorpene.
Juga mengambil peluang, Musa Hassan yang melepaskan sasaran dengan mendedahkan sepupu Najib, Menteri Dalam Negeri,Hishammuddin Hussien sebagai sering campur tangan dalam urusan polis, dan mempengaruhi hasil siasatan.
Bagi pemerhati UMNO, Deepak dan Musa telah memusnahkan peluang terakhir UMNO. Ini ibarat saingan Najib dalam UMNO memberinya kata dua, “Adakah kamu masih mahu untuk memegang kuasa dengan setelah semua ini didedahkan? Nak lagi?”
Ia tidaklah seperti menikam dari belakang seperti yang disangka orang luar. Pemimpin UMNO sedang berada dalam dilema. Ya, mereka sedang bergaduh sesama sendiri kerana berebut kerusi dalam PRU ke-13 nanti. Ya, mereka tidak senang akan senarai ‘boleh menang’ Najib tetapi dia juga kurang memberi bekerjasama kepada mereka. Tidak hairanlah jika musuhnya juga turut serta dalam percubaan menjatuhkannya sebelum pilihanraya kerana keputusan pengundi tidak boleh diagak. Akhir sekali, Najib merupakan orang yang paling tidak boleh diharapkan untuk memimpin BN bagi menuju kemenangan dalam PRU ke-13. Ini menyebabkan ramai ahli UMNO mahu Muhyiddin untuk menggantikannya. Bagi mereka, UMNO tidak boleh tumbang bersama Najib,” seorang lagi pemerhati memberitahu Malaysia Chronicle.
Najib mungkin akan letak jawatan sebelum PRU ke-13
Sehingga kini, Najib dan Rosmah hanya berdiam diri. Sebagai seorang PM, Najib sepatutnya lebih berkuasa. Ada cakap-cakap bahawa para penasihatnya sedang sibuk merancang strategi untuk melawan tetapi jika diikutkan sifat Najib yang tidak begitu bijak, kemungkinan dia akan menyediakan perangkap yang akan memenjarakan musuh-musuh politiknya tidak mungkin berlaku.
Walaupun dia merupakan anak sulung bekas presiden UMNO yang diagungkan, atau pernah menjadi menteri pertahanan dan juga boleh mengawal polis melalui sepupunya Hishamuddin, Najib tidak mampu mampu mengawal jentera kerajaan dan institusi-institusinya. Kedua-dua dia dan isterinya tidak popular akibat skandal dan sikap yang boros jika mereka berbalah dengan Mahathir dan Muhyiddin. Mereka pasti akan kalah.
Lebih agresif dari suaminya, Rosmah telah mengugut untuk mendedahkan rahsia gelap dan menggemparkan para musuhnya. Ini merupakan perkembangan yang jika benar-benar berlaku akan menamatkan riwayat UMNO. Seperti pepatah menyebut, Hell hath no fury like a woman scorned! (Kemarahan wanita ibarat api neraka!)
Walau bagaimanapun, siapa yang mempunyai wang yang paling banyak dan sanggup memanipulasi kesudahannya, akan menang dalam UMNO. Orang itu semestinya Mahathir, yang didakwa memiliki sebanyak US $44 bilion diserata dunia.
Setakat ini, situasi dalam UMNO sedang kacau bilau dan Mahathri masih lagi belum membuat keputusan. Tetapi bagi mereka yang berkuasa dalam UMNO, Najib terpaksa juga meletakkan jawatan dalam beberapa minggu lagi untuk memberi laluan kepada PRU ke-13, yang akan dijangka akan diadakan dalam 30 ke 60 hari lagi.

Written by  Wong Choon Mei, Nawawi Mohamad, Malaysia Chronicle


2 comments:

  1. kupasan yg menarik........segalanya tentang umno yg sedang melengkapkan putaran hidup!

    ReplyDelete
  2. umno bakal hancur oleh tangan2 mereka sendiri..in shaa allah

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa