Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, June 30, 2015

Giliran Muhyiddin Tidur Tak Lena

Monday, 29 June 2015

Walaupun Perdana Menteri, Najib Razak masih dibelenggu dengan isu 1MDB yang nyata telah menghakis sokongan rakyat terhadapnya, tindakannya lebih awal mengumumkan penangguhan pemilihan UMNO 2016 selama 18 bulan sekurang-kurangnya dapat membuatkannya tidur dengan lebih lena selepas ini.

Dengan menangguhkan tarikh pemilihan itu yang didakwa mendapat sokongan akar umbi, Najib secara tersiratnya memberi isyarat bahawa tidak ada sebab beliau harus berundur atau mengalah kepada tekanan yang mahukannya meletakkan jawatan.

Tidurnya bersama Rosmah Mansor pasti lebih lena sambil dibuai mimpi indah yang mengasyikkan.

Berkenaan isu 1MDB, selain masih menunggu laporan audit dan hasil pendengaran Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara atau PAC, beberapa perkara yang berlaku kebelakangan ini juga membuatkan Najib mempunyai helah untuk mengelirukan rakyat berkaitan syarikat pelaburan yang bermasalah dan sarat dengan hutang itu.

Penangkapan Xavier Justo di Thailand atas dakwaan menjual maklumat dan email yang sudah diuli berkenaan urusniaga 1MDB dengan PetroSaudi telah dijadikan senjata paling ampuh untuk mengelirukan rakyat seolah-olah semua keburukan berkaitan syarikat pelaburan itu, termasuk yang ditimbulkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad, tiada asasnya lagi.

Hakikatnya, kaitan penangkapan Justo hanyalah berkaitan urusniaga dengan PetroSaudi saja, itu pun belum dapat dipastikan sejauh mana berubahnya maklumat yang sudah diuli itu memandangkan siasatan masih dijalankan, tetapi ia tidak mengubah sama sekali hutangnya berjumlah RM42 bilion, pembelian IPP dengan harga tinggi, bayaran faedah antara RM2.4 hingga RM2.7 bilion setahun dan sebagainya lagi.

Namun, isu penangkapan itu telah juga diuli untuk lebih menyucikan Najib berbanding keadaansebenar syarikat pelaburan itu yang umpama "bala" kepada rakyat negara ini.

Mengambil kesempatan daripada penangkapan Justo juga, Najib cuba mencantikkan lagi nama 1MDB dengan menggunakan hujah sumbangannya kepada pembangunan masjid Kampung Baru berjumlah RM20 juta kononnya syarikat itu turut memainkan peranan kepada pembangunan Islam di negara ini.

Selain sumbangan RM20 juta itu terlalu kecil berbanding hutangnya RM42 bilion, fakta yang cuba diketepikan ialah apa saja konteks pembangunan dan peningkatan syiar Islam memang menjadi tanggungjawab kerajaan tiada kira sama ada wujud 1MDB atau sebaliknya.

Selama ini beratus masjid dan surau dibina atau dibaik pulih walaupun sebelum wujudnya 1MDB lagi.

Ternampak di sini bahawa usaha mengelirukan rakyat agar menerima 1MDB sebagai sesuatu yang baik sedang dan akan terus diusahakan, manakala fakta-fakta kebenaran mengenainya akan cuba  diselubungkan.

Kejayaan mengumpul sokongan daripada pimpinan UMNO bahagian-bahagian dan kemudian menangguhkan pemilihan UMNO selama 18 bulan dan membiarkan rakyat dalam kekeliruan, sambil tidur dengan lena, Najib kini boleh memberi tumpuan khusus kepada pilihanraya umum ke 14 akan datang.

Kecuali Tun Mahathir mempunyai senjata lain yang lebih tajam, Najib dengan ini agak selesa untuk bertahan sekurang-kurangnya sehingga tarikh pilihanraya akan datang diumumkan.

Sebaliknya, yang mungkin sering terganggu dan tidur tidak lena sekarang ialah Muhyiddin Yassin yang sebenarnya sudah terlepas peluang untuk mengambil alih tempat Najib berikutan sikap terlalu berhati-hati dan tidak cukup beraninya selama ini.

Bersama serangan Tun Mahathir terhadap Najib, momentum sebenar bagi Muhyiddin untuk menyingkirkan Najib ialah sebaik tersebarnya video ucapannya di Janda Baik beberapa bulan lalu.

Ketika itu, selain UMNO agak berbelah bagi berkenaan penyelesaian kerajaan terhadap 1MDB, rakyat juga amat mengharapkan ada sesuatu yang drastik dapat dilakukan oleh Muhyiddin.

Tetapi oleh kerana peluang untuk bertindak dan melangkah lebih berani itu telah dilepaskan begitu saja, momentum untuk Muhyiddin sebenarnya telah pun berakhir sekarang ini.

Pengumuman Najib menangguhkan pemilihan sehingga selepas pilihanraya umum membuatkan Muhyiddin dan anggota kabinet lain yang selama ini kritikal mengenai 1MDB tidak mempunyai pilihan lain selain terpaksa akur kepada apa saja langkah Najib sehinggalah tarikh pilihanraya umum nanti.

Najib juga pastinya akan menggunakan pilihanraya umum nanti untuk memilih penyokong dan mereka yang setia kepada saja sebagai calon pilihanraya bagi memudahkan menghadapi pemilihan UMNO selepas itu.

Muhyiddin pula, sementara tidurnya tidak berapa lena ketika ini, harapannya hanya akan bersinar semula jika keputusan pilihanraya ke 14 nanti jauh lebih buruk daripada kemenangan 133 dalam pilihanraya 2013 lalu.

Mungkin beliau perlu banyak berdoa agar kemenangan tipis dengan perbezaan satu atau dua kerusi saja yang mampu dicapai BN dalam pilihanraya ke 14 akan datang ini.

Ini kerana jika BN kecundang kepada Pakatan Rakyat pula, hanya kerusi Presiden UMNO tanpa jawatan Perdana Menteri yang tinggal untuknya. (SH 296/2015)

2 comments:

  1. Tanggungjawab kerajaan pun kalau Allah tak lorongkan hidayah utk bina masjid... tak jadu mesjid tu...
    Apa jaminan kita utk kata kalau org len pun memimpin kerajaan, dia akan buat perkara yg sama...
    At least skang kjaan masih cari jalan utk sediakan peruntukan demi manfaat ummah... base on dasar n perlembagaan yg termaktub...
    Masa depan... jika org len memerintah pula... korang boleh jamin dasar dan perlembagaan seperti ini tidak ubah?...
    HEHE... dia ubah sikit je... apa dia...
    SEMUA AGAMA ADALAH SAMA DAN TIDAK BOLEH DIKAITKAN DGN KJAAN... ok tak???

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa