Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, September 7, 2010

'Balik China'

Pada Pak Din la.. ada logiknya juga Pegawai Penyiasat itu berkata begitu walau pun memang menyentuh ras dan asal usul. Walau pun hakikatnya memang Pak Din tidak suka isu racial dan agama yang menyebabkan tersentuh hati mana-mana pihak tapi takkan dah tua bangka melebihi umur 51 tahun berada di negara ini masih tak reti cakap Melayu? Perpaduan apakah itu namanya? 1Malaysia apakah namanya itu?

Kalaulah benar begitu, hanya kita Rakyat Peribumi sajalah yang beria-ia inginkan intergrasi dan kesetiaan terhadap negara ini sedangkan di pihak yang lain semacam ambil mudah. Acuh tak acuh saja. Dahlah pula nak menuntut hak yang sama. Tengok kes budak cina bangang tu!

Sila baca di sini

5 comments:

  1. ramai cina yang tak tau cakap melayu...

    ReplyDelete
  2. mr edz

    Itu bermakna mereka tidak hormati Bahasa Ibunda kita.

    Kenapa bila di Eropah dan negara lain mereka boleh pula menyesuaikan diri? Contohnya Indonesia, sehigga nama pun mereka boleh tukar!

    ReplyDelete
  3. hmm...yg cina tak reti ckp cina plak ape kategorinye ek? =p

    ghostdart

    ReplyDelete
  4. Along

    Cina Baba ada yang tak reti cakap Cina. Cina murtad kot?

    ReplyDelete
  5. hmmm...cina kelantan pandai cakap melayu...tapi jawa selangor ada yang tak pandai cakap melayu :)...rasanya bukan kerana racist tapi persekitaran.Tapi yang kelakarnya bila majikan bercakap telor indon dengan pembantu rumah...sedangkan bila bekerja dengan majikan cina, pembantu rumah boleh fasih berbahasa mandarin!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa