Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, April 21, 2010

Pantai Sabak Yang Tercedera

Sabak yang terkenal dengan keindahannya pada suatu masa dulu telah mengalami kesuramannya kini. Sabak memang benar-benar dicederakan oleh kemarahan alam dengan kehendak Allah, inilah rupa Sabak yang cukup tersohor di zaman maksiat tidak terhalang sedikit masa dulu.

6 comments:

  1. jangan terkejut dengan pendedahan ini...
    sabak ini dahulunya international port,pernah terima kunjunagn dari pedagangs ejauh yaman,arab,china,japan,

    dahulukala..sebelum abad ke 14 masihi...di sekitar pantai sabak adalah satu bandar pusat pentadbiran kerajaan melayu - hindu kuno di bawah naungan empayar sriwijaya.
    struktur kawasan ini adalah tanjung dan amat sesuai untuk pelabuhan

    sabak jadi pusat perniagaan, pentadbiran di rantau melayu, vietnam,siam, sampai ke china pada abad tersebut.
    dan maksiat juga amat berleluasa...khasnya judi sabung ayam,kerbau,lembu,anjing,kucing.

    ketika zaman kegemilangan kawasan itu hancur ditelan laut...mungkin tsunami...kawasan yang tinggal terus dihukum laut...

    sumber : tok perawi kampung parang putih,sabak.

    ReplyDelete
  2. salam,
    sy pernah join team kajian pantai sabak..dianggarkan dr tahun 1970an sehingga tahun 2000 hampir 1km hakisan pantai telah berlaku..rumah2 penduduk habis dlm hakisan..

    ReplyDelete
  3. biasanya jadi begini bila ada perubahan pada pergerakan ombak, contohnya bila terdapat pembinaan pemecah ombak berdekatan, walaupun 10km jauhnya, masih terdapat kesannya.

    jika hendak dikata disebabkan angin bertambah kuat berbanding dulu yg membuatkan ombak bertambah kuat, rasanya tiada perubahan cuaca di KB dulu dan sekarang. musim tengkujuh masih lagi di penghujung tahun, hujan nya masih tetap serupa dulu2.

    -ir Anon

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa