Pengumuman

Mulai esok (11 Julai 17) blog ini tidak akan diupdate Oleh kerana blog ini dan blog yang satu lagi mengandungi bahan yang sama, saya rasa adalah wajar untuk menghidupkan satu blog sahaja iaitu mountdweller88 untuk dilayari dengan mudah tanpa gangguan insya Allah Saudara/saudari persilakan ke - mountdweller88.blogspot.com

Monday, December 31, 2012

'Tok Guru' Otak Senget Ni Pun Nak Tumpang Semangkok!

Haa..haa.... Tok Guru bagi UMNO dah masukkan daun
Dah nampak nak lenyap, tetiba bersuara nak tumpang glamour 
Kih...kih...nak suruh debat pun bukan taraf dia!
Guru pondok bimbang Hadi raih simpati di TV
12:48PM Dis 31 2012
Seorang guru pondok Abdullah Sa'amah berkata beliau tidak bersetuju dengan kesediaan stesen televisyen untuk memberi peluang kepada presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk menjelaskan amanat yang didakwa dibuat pada 1981.

Menurut laporan akhbar Utusan Malaysia, Abdullah bimbang Abdul Hadi akan menggunakan peluang itu untuk berkempen dan menarik simpati masyarakat kepada PAS.

"Saya tidak sokong RTM atau TV3 bagi peluang kepada Abdul Hadi muncul, jangan kata selama sejam, 30 minit atau 20 minit pun saya tidak setuju sebab dia akan pusing kenyataannya sehingga orang ramai yang kebanyakannya jahil menjadi semakin keliru," katanya.

Beliau mengulas syarat Abdul Hadi yang mahu memberi penjelasan mengenai amanat tersebut melalui siaran langsung di televisyen.

Akhbar itu turut memetik kenyataan seorang bekas ketua cawangan PAS Jusoh Hamat yang mendakwa beberapa orang penyokong parti itu di Pasir Puteh, Kelantan sanggup berbasikal sejauh 10km disebabkan amanat oleh Hadi yang didakwa menghalang anggota PAS daripada bersembahyang mengikut imam Umno.

"Namun saya tidak sebodoh penyokong PAS yang lain kerana amanat Haji Hadi tidak pernah saya patuhi. Solat Jumaat saya tetap bertahan sebagai makmum di belakang imam Umno," katanya.

Sementara itu, laporan New Straits Times pula memetik kenyataan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria yang berkata presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sepatutnya bertindak tawadduk dengan meminta maaf dan tidak meletakkan syarat untuk menjelaskan amanat pada 1981 yang kini kembali meraih kontroversi.

Menurut laporan , Harussani berkata Abdul Hadi sepatutnya terus meminta maaf dan tidak meletakkan syarat supaya kenyataannya itu dipancarkan melalui siaran langsung televisyen.

Harussani juga mahu Abdul Hadi bertaubat dan menarik balik "amanat" yang didakwa menyebabkan perpecahan di kalangan orang Islam di negara ini.

Sementara itu, Berita Harian memetik kenyataan penasihat jabatan agama Johor Datuk Nooh Gadut yang berkata Abdul Hadi perlu ikhlas memberi penjelasan dan tidak meletakkan syarat.

"Orang yang meletakkan syarat selalunya orang yang ada kepentingan dan berada di pihak yang salah. Hadi bertanggungjawab menyelesaikan masalah ditimbulkan.

"Ini bukan masalah kecil, ini masalah agama, hukum hakam, akidah dan ada hubung kait dengan al-Quran, as-Sunnah, syurga dan neraka," katanya.- sumber

Saturday, December 29, 2012

Tentera Dan Peralatan Lagi.....

Hari ini saya akan bertolak ke Lumut
Jadi saya upload gambar-gambar ni jer lah
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nampaknya Benar UMNO Dan Maksiat Berpisah Tiada

Baguslah tu.....
Lalaikanlah rakyat selagi berpeluang
Sediakanlah hiburan sebanyak mungkin

Aku pasti pengunjung yang paling ramai adalah Melayu!
Karnival Sayangi Selangor Dijangka Tarik 500,000 Pengunjung
SHAH ALAM: Kira-kira 500,000 pengunjung dijangka hadir memeriahkan Karnival Sayangi Selangor yang akan berlangsung selama empat hari di I-City, Seksyen 7 di sini mulai Sabtu.
Pelbagai aktiviti menarik disediakan sepanjang karnival yang akan diadakan sehingga 1 Januari depan.
Beberapa artis tempatan seperti Alyah, Fiq, Logeswaran, Suki, Black & Modread dan Jinbara akan membuat persembahan pada sambutan ambang Tahun Baru di samping penampilan istimewa dari artis Bollywood.
Aktiviti lain termasuk pertandingan kaligrafi, memasak, tarian singa, dram Cina dan India serta pertunjukan kebudayaan.
Sepanjang empat hari itu, karnival kerjaya dan 132 gerai oleh industri kecil dan sederhana serta agensi kerajaan turut disediakan.
Koordinator Barisan Nasional (BN) Selangor Datuk Seri Mohd Zin Mohamed berkata karnival itu disasarkan kepada keluarga muda.
"Kami mensasarkan mereka yang berusia 40 tahun dan ke bawah serta mahu mereka mambawa keluarga bersama," katanya kepada pemberita selepas membuat tinjauan di tapak karnival itu di sini Jumaat.

Ini Pun Kerja Polis

Gang-Rape In India: Teen Victim Kills Herself

A 17-year-old Indian girl who was allegedly gang-raped killed herself after police pressured her to drop the case and marry one of her attackers, police and a relative said on Thursday.
It comes as the 23-year-old Indian medical student who was gang-raped on a bus in New Delhi arrived at Singapore's Mount Elizabeth Hospital for further treatment.
A hospital spokesperson said the patient is in an "extremely critical condition" after the attack on December 16.
She was transferred overseas for better treatment.
The latest case, in the Patiala region in the Punjab, has again shone the spotlight on the police's handling of sex crimes.
One police officer has been sacked and another suspended over their conduct after the assault during the festival of Diwali on November 13, according to officials.
The teenager was found dead on Wednesday night after swallowing poison.
Her death came as it emerged that the names, addresses and photographs of convicted rapists will be posted online by police in India to publicly shame them for their crimes.
Inspector General Paramjit Singh Gill said that the teenager had been "running from pillar to post to get her case registered" but officers failed to open a formal inquiry.
"One of the officers tried to convince her to withdraw the case," Gill, the police chief for the area, told AFP.
Before her death, there had been no arrests, although three people were detained on Thursday. Two of them were her alleged male attackers and the third was a suspected woman accomplice.
The victim's sister told Indian television that the teenager had been urged to either accept cash or marry one of her attackers.
"The police started pressuring her to either reach a financial settlement with her attackers or marry one of them," her sister told the NDTV network.
Meanwhile, the Press Trust of India reported that a police officer has been suspended for allegedly refusing to register a rape complaint in the northern state of Chhattisgar.
The woman and her husband later brought the case to the attention of a more senior officer and a hunt has now been launched for her attacker, an auto rickshaw driver.
Official figures show that 228,650 of the total 256,329 violent crimes recorded last year in India were against women.
The real figure is thought to be much higher as so many women are reluctant to report attacks to the police.
During an address to the chief ministers of India's states on Thursday, Prime Minister Manmohan Singh pledged to bring in new laws to cover attacks on women. - sumber

Iraq: Bila Nak Aman?

Sekarang masalah Mazhab pula

Anti-Maliki protests continue in Iraq
Tens of thousands take part in anti-government rallies, intensifying pressure on the Shia-led government.
Last Modified: 28 Dec 2012 12:14
Tens of thousands of Iraqis have taken part in protests along a major western highway and in other parts of the country in fresh rallies against the government of Prime Minister Nouri al-Maliki.

Massive demonstrations took place along a major highway near the city of Fallujah on Friday, declaring the day a "Friday of honor."

The rallies appear to be the largest yet in a week of demonstrations, intensifying pressure on the Shia-led government.

In the northern city of Mosul, around 3,000 demonstrators took to the streets to denounce what they called the sidelining of Sunnis in Iraq and to demand the release of Sunni prisoners.

As in protests earlier in the week, demonstrators there chanted the Arab Spring slogan: "The people want the downfall of the regime."

Thousands likewise took to the streets in the northern Sunni towns of Tikrit and Samarra, where they were joined by legislators and provincial officials, said Salahuddin provincial spokesman Mohammed al-Asi.

Protests erupted last week after Iraqi authorities detained 10 bodyguards of the finance minister, who is from Anbar and is one of the government's most senior Sunni officials. 

Many Sunnis accuse al-Maliki of marginalising the country's religious minority group by refusing to share power and depriving them of equal rights.

The main highway at Ramadi, 100km west of Baghdad, was barricaded for a fifth day, disrupting transit of
government supplies along a key trade route to and from Jordan and Syria.

Protesters were, however, letting most trucks, carrying private goods, pass along another road through Ramadi.

Anti-terrorism laws

At a conference in Baghdad, al-Maliki warned against a return to sectarian conflict and cautioned that the country is close to returning to the "dark days when people were killed because of their names or identities."
He also used the occasion to take a jab at the protesters in Anbar.

"Nations that look for peace, love and reconstruction must choose civilized ways to express themselves. It is not acceptable to express opinions by blocking the roads, encouraging sectarianism, threating to launch wars and dividing Iraq," he said.

"Instead we need to talk, to listen to each other and to agree ... to end our differences."

Activists want changes to laws on terrorism that they say penalise Sunnis.

While demands so far focus on the anti-terrorism laws which Sunnis say are being used against them, one lecturer in law at Baghdad University said Sunnis might be emboldened to call for regional autonomy in Anbar and other provinces in the northwest where they are in a majority - a status similar to that of the Kurds, who won Western-backed autonomy from Saddam in 1991.

"I'm seeing greater determination to defy Maliki and if their demands are not met, the call to have their own region will be an inevitable consequence," said Ahmed Younis.

"The Kurdish region could become a model for Sunnis in Anbar." - sumber

Friday, December 28, 2012

Dah Cabar, Tak Kan Takut Nak Sambut Kot?

Cabaran sudah bersahut 
Kali ni baru kita akan tahu sape ada kote sapa 'bapok'!
Jangan pulak minta tolong Majlis Raja-Raja pula....

Amanat: Ulama PAS tunggu ulama Umno debat

Aslani M,28 Dis 2012
KOTA BHARU: Dewan Ulamak PAS Kelantan sedia berdebat dan berhujah dengan mana-mana ulama Umno berkaitan Amanat Haji Hadi yang cuba ditimbulkan semula sekarang.

Timbalan Ketuanya, Ustaz Hassan Mahmood berkata, perdebatan itu perlu disiarkan secara langsung bagi membolehkan rakyat mendapat penjelasan secara mendalam.

“PAS tidak pernah menuduh Umo kafir, tetapi PAS menjelaskan batas-batas iman dan kufur sebagaimana yang tertera dalam apa yang dinamakan Amanat Tuan Guru Haji Hadi.

“Sesiapa sahaja yang menolak dan mempermainkan Islam boleh terkeluar daripada Islam. Ini yang perlu difahami rakyat dan bukannya membuat tomahan melulu tanpa nas dan adatnya,” katanya di sini.

Amanat tersebut diulang semula pemimpin-pemimpin Umno dan beberapa mufti setiap kali menjelang pilihan raya dengan harapan bagi mengelirukan rakyat.

Amanat terbabit dirujuk berdasar kepada ucapan Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada satu ceramah di Panggol Peradong, Manir pada 1981.

Hassan berkata, Amanat Haji Hadi tidak merosakkan akidah tetapi sebaliknya amanat pemimpin Umno yang mempermainkan hukum Islam boleh menjejaskan akidah.

Menurutnya amanat Haji Hadi sebenarnya menjelaskan hukumnya apabila seseorang yang mengaku beraama Islam tetapi mempermudah serta mempermainkan isu-isu berkaitan agama.

Kata beliau pemimpin Umno perlu berdepan dengan realiti sebenar sekiranya mereka benar-benar ikhlas memperjuangkan Islam.

“Dewan Ulamak PAS Kelantan bersedia untuk tampil pada debat tersebut biar pun sebelum ini debat seumpama itu pernah dipersetujui namun Umno menarik diri di saat-saat akhir.

“Rakyat perlu diterangkan siapa yang menolak pelaksanaan hukum Islam, sedangkan Islam sebagai al-Din bagi mengaturcara kehidupan manusia termasuk pemerintahan negara.

“Umno sampai hari ini sanggup menerima selain perundangan Islam sebagai perlembagaan. Ini bererti Umno dan BN menolak tuntutan Islam,” katanya.

Hassan berkata, PAS sebagai sebuah gerakan Islam tetap memperjuangkan Islam sebagai akidah dan politik sebagaimana tertera dalam perlembagaannya.

Menurutnya juga jika diteliti kepada sejarah, pemimpin Umnolah yang menghalang pelaksanaan hudud di Kelantan selama ini.

“Apabila Umno tidak mahu menerima pelaksanaan undang-undang Islam sejak 50 tahun lalu mereka sebenarnya telah mengkhianati umat Islam yang sebelum ini berpegang dengan undang-undang Islam.

“Umnolah yang menukarnya dengan mengambil undang-undang penjajah sehingga kekal pada hari ini,” tambahnya yang juga Adun Tawang.

The May 13 truth: Time to declassify documents

December 28, 2012

If Umno is really interested in the truth, surely the simplest solution is to declassify our own files, especially those kept by the Special Branch, says Kua Kia Soong.



The call by the Umno Youth leader for The Edge to retract their story about “May 13” is laughable when National Film Development Corporation Malaysia (Finas) is just about to release their much trumpeted film ‘Tanda Putera’ which is aimed at reinforcing Umno’s version of the incident.
The director of the film has said as much, that the film is aimed at contradicting the thesis of my 2007 title that the racial violence was a veiled coup detat by the emergent state capitalists in Umno against the aristocrats under Tunku Abdul Rahman.
The continued postponement of the film’s release is as perplexing as the continued postponement of the appeal by the two men sentenced for the murder of the Mongolian lass, Altantuya.
Is the government apprehensive about the negative reaction many Malaysians will have toward the film? Has the Special Branch already submitted their intelligence to the government, warning them that this tired old official version of May 13 would only serve to enhance anti-Umno voting behaviour?
The continued postponement for the release of this film is a smack in the face of the film director who appears to have little, if any, artistic freedom in the project at all and who at the same time, seems content to be a compliant accomplice in this historical cover-up.
Open the SB files

Much has been made by non-academic Umno hacks that my 2007 title relied on declassified documents from (foreign) British sources, as if researchers are incapable of separating the facts from fiction.
Malaysian historians, whether they are the official apologists or the more radical, know that the British were more inclined toward supporting Umno and the Alliance than the communists or the opposition as part of the neo-colonialist solution at Independence.
In fact, in the book I pointed out the hypocrisy of the British in justifying an arms deal for the Home Guard when the outside world was condemning the racial violence and the partiality of the Malaysian security forces.
Still, these documents reveal the innermost thoughts of the British officials and their own intelligence. They are the equivalent of the Wikileaks that have been made available to us to read today.
But let’s talk about the elephant in the room – our own classified documents on the May 13 racial violence of 1969.
If Umno is really interested in the truth, surely the simplest solution is to declassify our own files, especially those kept by the Special Branch.
I still remember the cocky boast made by my Special Branch Interrogation Officers when I was detained under the ISA in 1987, that their archives at Bukit Aman are better than any university library in the country. I can believe them.
So is the government interested in what really happened in May 1969: who started the violence; who were the “hidden hands” alluded to in Said Zahari’s immortal poem on the incident; how many casualties were there really?
Or are they more interested in their status quo and peddling the same old story that we no longer believe in?
Malaysians should give their votes only to candidates who are committed to the enactment of a Freedom of Information Act and the repeal of the Official Secrets Act.
Truth and reconciliation

Our country cannot trundle along in this way, relying on Biro Tatanegara-type methods to portray history.
We can no longer allow this dark episode in our history to be used as a political threat to frighten the people every time the status quo feels challenged. In order for this issue to be laid to rest, all the relevant facts need to be made visible and the dead named and honoured through the convening of a Truth & Reconciliation Commission (TRC). As with the South African TRC,
“… a truth & reconciliation commission is a necessary exercise to enable (us) to come to terms with (our) past on a morally accepted basis and to advance the cause of reconciliation.”
Apart from the testimonies of all the people affected by the May 13 violence and their families, the May 13 TRC needs to be given access to all the classified documents in the country, especially those in the reportedly excellent Special Branch library and those in the possession of the Cabinet.
Only then will we be able to lay to rest the ghosts of May 13 and finally become a society at peace with itself.
Kua Kia Soong, a former ISA detainee, human rights movement Suaram’s advisor.

Deepak: Bahana Berkungsi Niaga Dengan Orang UMNO

Saya dipaksa jual syarikat saya, kata Deepak
5:34PM Dis 28 2012

Ahli perniagaan Deepak Jaikishan hari ini mengakui bahawa dia telah menjual syarikatnya - Astacanggih - untuk RM30 juta kepada sebuah agensi Kementerian Pertahanan, dengan mendakwa dia dipaksa berbuat demikian.
Katanya, penjualan syarikat tersebut hanya untuk menampung wang yang telah dibelanjakannya dalam urusniaga tanah dengan Awan Megah Sdn Bhd yang tidak menjadi.

"Ianya benar bahawa saya dan pemegang saham saya telah menjual saham kami dalam Astacanggih untuk RM30 juta yang merupakan harga kos sebenar kami RM13 juta untuk Raja Ropiaah, RM8 juta untuk sumbangan politik, RM7 juta kos kewangan dan RM2 juta untuk kos guaman dan pelbagai kos.


"Ini adalah kata dua yang telah dipaksa ke atas kami," katanya dalam satu mesej teks hari ini.- sumber


Deepak ikrar akan terus buat pendedahan
7:18PM Dis 28 2012

Kecewa dipaksa untuk mengurangkan kerugian dalam apa yang sepatutnya menjadi urusniaga tanah yang lumayan, ahli perniagaan Deepak Jaikishan berikrar untuk terus membuat pendedahan terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan keluarganya.
"Saya akan meneruskan pendedahan saya dan satu lagi (pendedahan) besar ialah pada Hari Tahun Baru," katanya dalam mesej teks hari ini, sambil menambah bukunya mengenai isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang bertajuk 'Black Rose' akan dilancarkan pada hari yang sama.

Beliau juga mengugut untuk mendedahkan bukti mengenai dakwaan pembayaran kepada penyiasat persendirian, P Balasubramaniam supaya menarik balik akuan bersumpah pertamanya yang mengaitkan perdana menteri untuk warganegara Mongolia Altantuya Shaariibuu.


Katanya, semua dokumen yang menunjukkan 'siapa' yang membuat bayaran kepada Balasubramaniam akan disediakan. - sumber

Kesiaaan!

Ke mana wang zakat?
Di mana Jabatan Kebajikan Masyarakat?
Di mana Pemimpin-Pemimpin Politik dan Masyarakat?

WARTAWAN SINAR HARIAN
28 Disember 2012
Siti Ani Syafinas bersama dua anaknya menunjukkan keadaan dalam rumah yang berselerak.
ALOR SETAR - Seorang ibu tunggal terpaksa hidup mengemis demi menyara dua anak perempuannya kerana kesempitan hidup selepas ditinggalkan suaminya beberapa bulan lalu.

Siti Ani Syafinas Mat Saad, 30, berkata, demi mencari sesuap nasi bagi diri dan anak-anaknya, dia terpaksa ketepikan perasaan malu agar anak-anaknya, Siti Syazwani Athirah Abdul Murah, 5, dan Nurul Zulaikha Amirah, 3, tidak kelaparan.

“Sebelum ini saya bekerja sebagai pengawal keselamatan di sebuah pusat membeli-belah terkemuka di bandaraya Alor Setar, namun terpaksa berhenti september lalu, kerana terpaksa menjaga Syazwani yang dimasukkan ke hospital akibat masalah kesihatan.

“Memandangkan sudah tidak bekerja dan bercerai, saya kehilangan sumber pendapatan untuk menyara hidup kami anak-beranak,” katanya.

Katanya, walaupun ada mencari kerja lain, namun sukar buat dirinya untuk diterima bekerja disebabkan masalah kesihatan dan tiada siapa menjaga anaknya.

Menurutnya, jika diterima bekerja pun, pekerjaan itu tidak akan bertahan lama disebabkan dia tidak mampu berdiri lama dan memegang benda berat hingga terpaksa diberhentikan oleh majikannya.

“Saya tidak boleh melakukan kerja berat kerana kesihatan saya terjejas dan keadaan saya yang tidak mengizinkan, malah lidah juga menjadi keras dan sukar untuk berkata-kata, akibat terlibat kemalangan ngeri sewaktu tingkatan lima dahulu, yang membuatkan saya koma beberapa bulan,” katanya.

Siti Ani Syafinas berkata, akibat buntu dan tiada jalan lain, dia akhirnya mengambil tindakan untuk mengemis supaya anak-anaknya tidak kebuluran lagi.

Kini, dia dan dua anaknya hanya mampu berteduh di sebuah rumah kecil, manakala anak sulungnya Muhammad Akmal Affendi, 10, dijaga oleh kedua orang tuanya.

Walaupun tidak berkemampuan, namun dia terpaksa menyewa rumah RM80 sebulan kerana tidak mahu menyusahkan ibu bapanya yang juga kurang berkemampuan.

Katanya, dia ada memohon bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) namun, permohonan itu ditolak atas alasan dirinya masih muda dan mampu bekerja.

“Saya bukan tidak ingin bekerja, cuma sampai sekarang masih tidak ada pekerjaan yang sesuai dengan keadaan dan kemampuan diri saya,” katanya.

Dia merayu kepada mana-mana pihak yang prihatin agar dapat memberi pekerjaan atau bantuan kewangan kepadanya  bagi mengurangkan beban hidup yang terpaksa ditanggungnya.

Kerana Duit, Manusia Akan Buat Apa Saja

Fla. man pleads guilty to dinosaur smuggling
An image from documents released from the U.S. Attorney's office, Monday, on June 18, 2012, shows the fossil of a Tyrannosaurus bataar dinosaur

A Florida fossils dealer pleaded guilty to smuggling charges Thursday and agreed to give up a celebrated $1 million dinosaur skeleton seized by the U.S. government earlier this year for its eventual return to Mongolia.

Eric Prokopi, 38, said he would surrender the 70 million-year-old Tyrannosaurus bataar skeleton known as "Ty" and give up any claims to six other dinosaurs and various other bones in a cooperation deal that might win him leniency from charges that carry a potential prison sentence of up to 17 years.
Assistant U.S. Attorney Martin S. Bell read a list of the dinosaurs to Magistrate Judge Ronald L. Ellis, saying a second substantially complete Tyrannosaurus skeleton was found at Prokopi's Gainesville, Fla., home, while a third was believed to be in Great Britain.
Bell said the government will also get to keep a Chinese flying dinosaur that Prokopi illegally imported; a skeleton of a Saurolophus, a duckbilled, plant eating dinosaur from the late Cretaceous period; and two Oviraptor skeletons, one found at Prokopi's home and the other at another residential dwelling in Florida. The Oviraptors have parrot-like skulls.
"It's among the larger dinosaur shopping lists you'll see today," Bell told the magistrate judge.
In a release, U.S. Attorney Preet Bharara said: "Fossils and ancient skeletal remains are part of the fabric of a country's natural history and cultural heritage, and black marketers like Prokopi who illegally export and sell these wonders, steal a slice of that history. We are pleased that we can now begin the process of returning these prehistoric fossils to their countries of origin."
The government accused Prokopi of smuggling bones into the country illegally from Mongolia before assembling them into a skeleton that was sold by Dallas-based Heritage Auctions for $1.05 million, a deal that was suspended pending the outcome of litigation. The government said the dinosaur skeleton was mislabeled as reptile bones from Great Britain.
Prokopi remains free on bail pending a sentencing scheduled for April 25. After his plea Thursday, he immediately went with prosecutors to their offices without commenting.
In a statement last spring, Prokopi defended his handling of the dinosaur, saying the value of the bones was labeled much lower than the eventual auction price because "it was loose, mostly broken bones and rocks with embedded bones. It was not what you see today, a virtually complete, mounted skeleton."
Prokopi pleaded guilty to conspiracy for importing the Chinese flying dinosaur, entry by goods by means of false statements for importing Mongolian dinosaurs and one count of interstate and foreign transportation of goods converted and taken by fraud.
In describing his crimes, Prokopi said he wrote an email to a fossils dealer in China in 2010, instructing him to mislabel customs documents to make it appear that the bones of a Chinese flying dinosaur were worth less than they were.
He said that from 2010 to 2012, he arranged for shipments of fossils from Mongolia to be described in customs documents as if their country of origin were Great Britain.
The magistrate judge asked Prokopi if the country of origin on the documents was an important fact.
"Well, apparently," Prokopi said, prompting a brief discussion between the prosecutor and Prokopi's defense lawyer.
Afterward, Prokopi said the labeling of the relics was purposefully "vague and misleading so that they didn't bring attention to the shipment."
The magistrate judge asked him what would have happened if he had labeled them accurately.
"Probably nothing," Prokopi said, pausing and then adding, "or it may not have been allowed to be imported."