Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, March 23, 2014

MH370: Apakah Lagi Madah Berhelah Yang Akan Dituturkan?

Setakat ini semuanya kantoi!
Satu tuduhan da spekulasi yang cukup menyakitkan emosi keluarga juruterbang
Wajarkah ianya dihebahkan?
Terutamanya dari jurucakap kerajaan?

Juruterbang 'membunuh diri' jarang berlaku, tidak mungkin tetapi sukar untuk dikesan
Dikemaskini 07:41PM Mac 22 2014
KOMEN: Walaupun segala-galanya begitu tidak menentu dan semua orang keliru dengan konsep tentang apa yang berlaku kepada pesawat MH370 yang hilang, ia boleh difahami bahawa "juruterbang bunuh diri" kemungkinan sedang diperkatakan.

Tetapi harus juga ditekankan bahawa jika seseorang juruterbang  "membunuh diri" ia bukan sahaja jarang berlaku tetapi tidak mungkin individu itu layak untuk menjadi juruterbang.

Seseorang itu perlu mengikuti peraturan dan mereka yang mempunyai mental dan emosi stabil secara berkala telah diuji terlebih dahulu untuk memastikan mental dan emosi mereka sentiasa positif dan kekal dalam keadaan demikian.

Pentadbiran Penerbangan Persekutuan mencatat hanya lapan kes daripada 2,758 kemalangan maut penerbangan di Amerika Syarikat antara 2002 hingga 2012 berikutan disebabkan oleh juruterbang membunuh diri.

Walaupun dalam semua kes laporan mendapati bahawa tidak semua orang yang terlibat, dengan empat didapati positif kerana meminum arak dan dua orang akibat tekanan hidup.

Forensik Psikologi A Dubai memberitahu Gulf News bahawa untuk membuktikan juruterbang telah membunuh diri adalah satu tugas yang sukar.

"Ia amat sukar untuk membuat bedah siasat psikologi tanpa maklumat yang mencukupi (berdasarkan kes)," Dr Raymond Hamden dipetik sebagai berkata.

Beliau juga memberitahu harian bahawa semua juruterbang dari syarikat penerbangan ternama dikehendaki melalui penilaian psikologi sekali di samping pemeriksaan fizikal berkala.

"Seperti setiap manusia, juruterbang di setiap syarikat penerbangan boleh menjadi terdedah kepada serangan. Kadang-kadang, seseorang itu hanya boleh menjadi lelaki bertukar umur tertentu," kata beliau sambil menambah bahawa tidak semua orang yang menghadapi krisis pertengahan umur adalah membunuh diri.

"Ia orang-orang yang berasa putus asa dan tidak berdaya yang biasanya berakhir menjadi lebih terdedah kepada kemusnahan diri," kata Dr Hamden berkata lagi dalam laporan itu.

Seorang pakar dalam laporan teluk telah mengatakan bahawa juruterbang disahkan menghidapi tahap sederhana kemurungan walaupun tidak boleh membawa kapal terbang.

Bagi, Dr Bahjat Balbous pula, beliau berpendapat juruterbang perlu menjalani ujian psikologi secara berkala.

"Saya rasa semua juruterbang perlu menjalani ujian psikologi berkala dan bukannya ujian sekali psikometrik sebagai sebahagian daripada proses pengambilan".

" Kerja juruterbang adalah satu yang sangat sensitif yang menimbulkan risiko kepada orang dalam pesawat dan di atas tanah," ujarnya.

Dalam perkembangan berkaitan, Dr Hassan Sayek merupakan seorang pakar perunding psikiatri di Poliklinik di Deira, Dubai memberitahu beliau pernah menangani kes sedemikian rupa.

"Saya pernah menangani sekurang-kurangnya satu kes seorang juruterbang menghadapi kemurungan sederhana. Syarikat penerbangan itu tidak membiarkan dia terbang selama beberapa bulan sehingga dia pulih sepenuhnya," katanya.

Sementara itu, Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) menjelaskan ia satu keperluan untuk ahli-ahlinya bagi memenuhi standard tertentu apabila ia datang kepada kesihatan mental dan fizikal juruterbang.

Juruterbang yang mempunyai sejarah psikosis, alkohol, penggunaan dadah, gangguan personaliti, kelainan mental atau neurosis akan ditolak secara automatik tetapi difahamkan peraturan ICAO tidak memerlukan ujian psikologi formal dan berkala.
Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines Ahmad Jauhari Yahya memberitahu CNN bahawa semua juruterbang akan perlu melalui ujian psikologi untuk melihat jika mereka difikirkan wajar untuk mengendalikan kapal terbang.

"Ujian psikologi, ujian psikometrik dan yang ada prosedur standard untuk pengambilan perintis. 

Mereka mesti melalui ujian itu, pada masa depan, kita akan jelas melihat ke dalam semua ini dan melihat sama ada kita boleh mengukuhkan, mengetatkan semua syarat-syarat kemasukan pelbagai, "kata Ahmad Jauhari.

Laporan CNN lagi memetik seorang bekas juruterbang berkata bahawa ujian psikologi bergantung kepada syarikat penerbangan dan juga sebagai badan di negara di mana syarikat penerbangan itu adalah berdasarkan.

FAA di Amerika Syarikat memerlukan semua juruterbang Amerika menjalani peperiksaan fizikal sekali atau dua kali setahun dan pemeriksa perubatan perlu termasuk penilaian keadaan psikologi juruterbang dalam laporan akhir .

Ia juga telah belajar bahawa juruterbang dikehendaki menyatakan keadaan perubatan mereka dan sama ada ubat-ubatan yang ditetapkan kepada mereka.

Walau bagaimanapun, seorang kapten juruterbang dalam laporan berita itu berkata cek tahunan memberi tumpuan kepada kesihatan fizikal juruterbang bukannya kesihatan mental.

Bagaimanapun, penganalisis penerbangan CNN Mark Weiss dilaporkan mempunyai pendapat berbeza.

"Saya terbang (mengendali) selama lebih 20 tahun. Saya tidak fikir saya mempunyai apa-apa yang mendalam pemeriksaan psikologi lagi dari FAA. "

Weiss yang merupakan seorang bekas juruterbang berkata lagi bahawa ujian psikologi dilakukan biasanya apabila juruterbang memohon pekerjaan di syarikat penerbangan.

"Taraf memohon pekerjaan yang cukup ketat kerana begitu banyak orang yang cuba untuk mendapatkan pekerjaan. Juruterbang merupakan satu pekerjaan yang sanga didambakan dan mereka benar-benar memilih calon kriteria yang layak," ujarnya.

Seorang juruterbang Les Abend yang menerbangkan pesawat Boeing 777 dalam laporan tersebut menyatakan tidak ada soalan yang ditanya berkaitan dengan kesihatan mental dan kebanyakan juruterbang atau rakan-rakan mereka sering diberitahu untuk melaporkan dengan segera sekiranya juruterbang menghidap penyakit mental.

Rupa-rupanya, beberapa juruterbang menyembunyikan keadaan mereka kerana takut kehilangan pekerjaan mereka.

Weiss bagaimanapun menegaskan bahawa juruterbang kebanyakannya orang-orang yang mempunyai mental yang stabil dan fikiran yang kukuh.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kejadian bunuh diri membabitkan juruterbang adalah pada tahun 1999 apabila Mesir Air 990, Boeing dimuat sepenuhnya 767 selepas hanya tiga puluh minit dari berlepas dalam kononnya bukan atas perjalanan dari New York ke Kaherah menurun daripada 36,000 kaki kepada 19,000 kaki dalam setengah minit. Ia hilang dari radar dan terhempas ke dalam Lautan Atlantik membunuh 217 penumpang dan anak kapal di atas kapal.

Siasatan mendedahkan bahawa juruterbang pesawat Boeing telah mengucapkan dalam kata-kata bahasa Arab "Saya bergantung kepada Allah" sebagai juruterbang dan mengendalikan pesawat menjunam ke dalam laut.

Mesir tidak dapat menerima bahawa juruterbang membunuh diri. Walau bagaimanapun, penulis dan juruterbang Penerbangan William Langewiesche dalam Majalah Atlantik yang diterbitkan oleh majalah Business Times Antarabangsa berkata kelas atasan Mesir mempunyai pengetahuan penuh bahawa juruterbang membunuh diri dan semua orang di atas kapal tetapi kerajaan mereka telah memilih untuk sebaliknya menjana sehingga spekulasi mengenai Amerika menutup.

Satu lagi membunuh diri mungkin dengan kes perintis adalah kemalangan 1997 Indonesia Silk Air di mana siasatan NTSB Amerika Syarikat yang diterajui menyimpulkan bahawa kemalangan itu telah menjadi produk yang sengaja input kawalan penerbangan yang mungkin oleh kapten.

Boeing 737 Siri 300 hanya satu tahun pada masa itu apabila ia terhempas ke dalam sungai di Palembang, Indonesia membunuh 104 penumpamg di atas kapal. Pesawat yang dipandu oleh warga Singapura Tsu Way Ming dalam masa satu minit telah jatuh kepada 35,000 kaki ke dalam sungai dalam apa yang dinyatakan dalam laporan ini pada kelajuan supersonik yang berpecah dan membunuh semua di atas kapal.

Penyiasatan oleh seorang wartawan Australia mendedahkan bahawa pihak berkuasa Indonesia bersetuju dengan kesimpulan Amerika bahawa juruterbang Tsu sengaja disebabkan pesawat crash apabila pembantu juruterbang keluar dari kokpit dan juga menyebut bahawa juruterbang mempunyai masalah peribadi yang serius.

Dalam kes MH370, ia adalah adil untuk siasatan juga memberi tumpuan kepada Kapten Zaharie Ahmad Shah dan pembantu juruterbang beliau, Fariq Hamid, berikutan perkembangan baru dalam kehilangan pesawat Malaysia Airlines itu.

Walau bagaimanapun, rakyat Malaysia secara amnya tidak dapat percaya bahawa mereka boleh bertanggungjawab bagi kemalangan itu kerana tidak ada bukti telah menunjukkan kepada mereka mempunyai apa-apa masalah peribadi yang dikenali dan dihormati oleh rakan-rakan mereka sebagai juruterbang yang bertanggungjawab dan profesional. - Cecilia Jeyanthi Victor

14 comments:

  1. Perlu diadakan pemeriksaan mental juruterbang? Bagaimana pula cara hendak memastikan pemeriksa itu ada masalah mental atau tidak? Perkara ini tidak lagi sesuai dibincangkan, selagi pesawat MH370 tidak ditemui ataupun kotak hitam pesawat tersebut.

    ReplyDelete
  2. Alll resorrs near Manali are located at beautiful locations like mountains and river side.

    Ceiling fans Canada manufactured bby us -
    are energy efficient. It is both a case of 'good manners' and differences in skletal connections.


    Vist my site; megapolis megabucks

    ReplyDelete
  3. So if merely a century ago Marijuana was a widely used
    and medically acknowledged drug how did it manage to reach the criminalised status that it now holds.
    The Black Pete Controversy - The role of Black Pete has
    become part of a recurring debate in The Netherlands.
    All mortgages have costs - underwriters,
    loan officers, processors, appraisers, title companies, attorneys, county recorders, and in some cases even insurance companies all seem to have their hand the mortgage loan cookie jar when it comes to getting paid.


    Feel free to surf to my blog post ... Cheats For Hay Day

    ReplyDelete
  4. The grade of standards by which aren't judge our selves.
    Their only concern was having a strong character for the story.
    If you have player's that did not use their attacks for no real good reason consider moving them on as this is not a sign of a team player.


    Also visit my web page ... clash of clans free gems glitch

    ReplyDelete
  5. Some of the newly launched projects by Ansal API are Lemon County, Akansha Enclave, Olympus
    Lake View, Basera Enclave, while Palam Vihar as well as Sushant Lok
    are considered to be the successfully accomplished projects by this developer.

    Technical advances have permeated every area of Korean life.
    The fully integrated township is being developed in phases.



    Feel free to surf to my site; Megapolis Hack Tool

    ReplyDelete
  6. Auto insurance is needed to safeguard the public from the exercise
    of our PRIVILEGE to work a car found on the state roads.
    Because the BMW M3 GT2 was a bona fide competitor in the race, it would
    not contend compromises to its light weight
    and aerodynamic profile. To recover from adultery, it might help to know that a great many couples have been able.


    Feel free to surf to my web site :: csr racing cheats

    ReplyDelete
  7. After that, the body, with its ordered army, fights a perfect offence-defence war against this foreign army.
    What Lord Stark fails to do is play by the rules of
    the Game of Thrones, which is essentially nothing more than a treacherous game where everyone is on the take, and in the
    "game" for no reason save their own interests.
    Jamie was the hand of the Mad king, before Jamie killed him.


    Also visit my web page castle Clash gems

    ReplyDelete
  8. This is a problem because as you may already know, defensive buildings that do the most
    damage and cause the biggest threat are the buildings that cause splash damage.
    We'll be back next time with more news and free apps for i - Pad, i - Phone
    and i - Pod touch. For the most part time
    blocks were split into dual tracks with one offering a choice
    between 'How to Win the Free-to-Play Jackpot' or 'What's Next in Console Gaming'.



    my webpage; how to get free gems in clash of clans

    ReplyDelete
  9. Having to pay multiple application charges before qualifying regarding housing is actually a significant difficulty for low earnings along with other difficult to spot individuals.

    The Fathers Rights movement is all too familiar
    with it. With this finding, the use of this traffic-safety device has become mandatory in all states.


    Feel free to visit my site; csr racing cheats

    ReplyDelete
  10. The grade of standards by which aren't judge our selves.
    And with EA, extra content including DLC or downloadable content is the largest digital
    revenue segment. They will sure be able to help you find a trust-worthy person to assist
    you.

    Also visit my site - clash of clans free gems glitch

    ReplyDelete
  11. However, some other animations from Hayao Miyazaki and Ghibli, like Howl.
    The cause of the fog--The Old One--was awakened by the king
    of Boletaria in his search for power and wealth. The character of Cat Stark is an exceedingly strong character, oh she's character flaws by the bucket full, but her virtues too are very notable.


    my web blog: castle Clash gems

    ReplyDelete
  12. The 'Megalopolis' DLC for 'Tropico 4' adds a few new features to the game including some classic
    gear for the player's male avatar complete with monocle, dress suit and mayoral necklace,
    as well as the 'Bureaucrat' trait, which lets
    gamers build cheaper residential buildings while earning more profits from
    the new 'building permit' edict. Often times, project managers get to work
    on cutting-edge projects and typically never have a dull moment.

    Therefore just treat such blunders philosophically and don't get
    hung up on it.

    Also visit my webpage :: Megapolis Hack

    ReplyDelete
  13. I initial saw twerking 9 years ago... I find it kind of weird that a skinny
    white girl does it and abruptly it really is her issue, it is not HER fault and there
    is nothing at all wrong with her doing it, but seriously the
    Twerk Team place it to shame, these girls make it appear like art.

    ReplyDelete
  14. Superb post but I was wondering if you could write a litte more on this topic?
    I'd be very grateful if you could elaborate
    a little bit further. Appreciate it!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa