Saturday, September 24, 2011

Pemakaman Sadis Ala Tibet

Buat yang gak kuat gak usah buka postingan ini, pemakaman adalah penghormatan terakhir bagi seseorang yang meninggal dunia dan tiap suku bangsa tidak sama, buat kita bangsa indonesia yang beradab rasanya sangat menjunjung nilai keagamaan tapi bukan juga hendak kebiasaan bangsa lain, tapi sekadar berkongsi bahawa tempat lain ada hal seperti ini.

Ini Prosesi pemakaman langit bangsa Tibet yang biasa disebut dengan istilah Sky Burial. Dimana jenazah dibawa kepuncak pergunungan yang tinggi dan disayat-sayat agar menarik untuk dimakan oleh burung bangkai. Setelah daging mayat tersebut benar-benar tidak tersisa hingga tinggal tulang dan tengkorak kepala, kemudian dihancurkan.

Kepercayaan mereka ini katanya Buddha percaya dengan reinkarnasi dan kelahiran semula tidak memerlukan tubuh, sehingga bila tubuhnya dipersembahkan kepada alam atau burung dan lain-lain, maka hal tersebut akan baik ... ...

Begitulah kira-kira kepercayaan tersebut yang aku ketahui ... dan disyorkan bagi teman-teman, terutama para wanita yang tidak kuat, jangan melihat gambar -foto prosesi Sky Burial ini kerana sangat mengerikan.
pemakaman-sadis
Banyak lagi gambar di sini

No comments: