Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, December 26, 2011

N3 Menarik Bagi saya Tentang Dr. Juanda

Catatan saya : Di sini saya bukan nak mengungkit hal Rahim Tamby Chik tetapi saya tertarik dengan apa yang hendak dipaparkan di dalam N3 ini oleh Blogger Abu Nawas tentang layanan yang diterima oleh rakyat marhaen bila berurusan di kebanyakan pejabat kerajaan.

KISAH DR JUANDA MUFTI PERLIS DAN ANAK LUAR NIKAH RAHIM TAMBY CHIK

Apakah ini satu lagi konspirasi politik? Atau ini adalah kenyataan yang perlu Rahim Tambi Chik hadapi setelah melakukan dosa-dosa yang telah memjadi memori ngeri buat dirinya...

Kisah bermula apabila seorang anak gadis yang telah cukup umurmahu membuat kad pengenalan tetapi gagal untuk berbuat demikian apabila pegawai pendaftaran meminta sijil nikah daripada ibunya.

Setelah gagal untuk mengemukakan sijil nikah bagi pengesahan kepada status anak gadis tersebut ibu anak gadis berkenaan telah menulis di dalam sebuah akhbar tentang masalah yang di hadapinya itu.

Namun kini telah 10 tahun peristiwa itu berlaku tidak ada jawapan daripada pihak yang berkenaan. mengapa jadi begini? Apakah kerana bapa luar nikahnya Rahim Tamby Chik hanyalah seorang warga miskin dan bukan VIP.

Mungkin perkara sebegini tak akan terjadi sekiranya Rahim Tamby Chik itu adalah Rahim Tamby Chik bekas ketua Menteri Melaka yang juga terpalit dengan kes anak luar nikah sehingga menyebabkan terpenjaranya Ketua Menteri P.Pinang satu ketika dulu.

Amat beruntung jika anda bukannya rakyat biasa kerana segala permasalahan anda akan di tangani dengan serta merta oleh pihak yang berkenaan dan amat malanglah jika anda adalah warganegara marhaen.

Begini lah yang terjadi dengan kes Mufti Perlis di bawah ini :-Bermula dengan catatan beliau di dalam surat habaq Sialan Harian kemarin tentang bagaimana kesulitan yang di hadapinya di pejabat pendaftaran untuk membuat kat pengenalan anaknya yang telah menjangkau 12 tahun. Baca keratan di bawah.
Mufti Perlis ini berhadapan dengan masalah yang berbagai di jabatan kerajaan kerana beliau berurusan tanpa mengunakan tiket VIP yang ada pada dirinya.

Memanglah tak ada sapa nak kenal Mufti Perlis melainkan pada namanya sahaja. Lainlah yang beratur sebagai warga biasa itu adalah Puan Hajah Siti Norhaliza pelaq tu. Belum sempat nak ambil nombor sudah pasti ada yang tawarkan diri untuk beri nombor gilirannya.

Oleh kerana dr Juanda berbaris bersama warga marhaen yang biasa maka layanan kepadanya juga adalah sama taraf dengan warga miskin yang di anggap babi oleh pemerintah tak kira dari negeri BN atau PR.

Namun setelah di suarakan di dalam akhbar Sialan Harian belum sampai 24 jam pihak kerajaan telah memohon maaf dan masalah yang di hadapi mufti Perlis ini selesai serta merta.Sebenarnya perkara ini tidak akan berlaku jika pihak yang beliau berurusan itu tahu bahawa beliau adalah seorang mufti kerajaan negeri yang gaji dan elaunnya saja berlipat kaliganda dengan si penjaga kaunter pejabat pendaftaran itu.

Namun inilah hakikatnya yang sedang di hadapi oleh warga marhaen yang di umpamakan babi dan anjing apabila berurusan dengan pihak yang berwajib.

Dr Juanda sungguh bertuah walaupun di layan seperti anjing dan babi pada mulanya tapi oleh kerana sengatnya sebagai seorang mufti pihak pemerintah tanpa segan silu terus memhon maaf kepadanya.

Apa pun Abu Nawas memang tabik sama Dr Juanda yang tidak menggunakan taraf VIPnya itu untuk memotong barisan dan lebih sanggup bersama warga marhaen menyelami kesulitan dan hinaan setiap hari.

Abu Nawas teringatkan pada Almarhum Ustaz Fadzil Noor yang di ceritakan oleh isterinya bagaimana Almarhum Ustaz Fadzil beratur untuk membayar bil elektrik dan air. Inilah pemimpin Islam..inilah prisip sosialime yang ada ada mereka.

Tahniah Dr Juanda..... anda tidak seperti beberapa orang yang baru bergelar Ostad tapi berlagak macam bapak anjing.

Mereka tak sudi untuk beratur kerana merasakan diri mereka cukup hebat semata mata mereka itu Ostad...

Kredit kepada blog Abu Nawas

3 comments:

  1. Salam Pak Din... harapnya Pak DIn & famili sihat, bahagia selalu!

    Si Abu Nawas ni gila2 sikit... tapi macam AT la, saya kena pandai menilai isinya...Just mind his language.. ambik yg jernih saja.

    Us.Juanda ni macam Us.Asri dll ustaz, ustazah, alim ulamak yg humble to earth la kot, Pak Din. Boleh saja dia minta orang lain buat untuk dia segala urusan peribadi tapi kalau kelapangan dia nak buat sendiri macam orang biasa. Akhlak (baik) tu mencerminkan keimanan & (dia).
    Semoga dia kekal tawaduk & ada lebih ramai lagi pemimpin negara & negeri semacam dia. Amin!

    ReplyDelete
  2. Hidup Guan Eng kerana sanggup masuk penjara.

    KLIK DISINI:Mana Intan Mana Kaca

    ReplyDelete
  3. Salam Yob Tuan,

    Saya suka Dr Juanda ni, ceramah dia semua. Dulu dia penceramah mingguan kat universiti saya keja, Alhamdulillah dpt banyak ilmu dr dia.Ha ha apa itu pelaq?

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa