Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, April 25, 2015

Gelaran kehormat “Menteri Percanggahan”

Sukar untuk mengambil serius Menteri GST Ahmad Maslan 
08:30PM Apr 24 2015
oleh Sonia Ramachandran

PANTAUAN GST Timbalan Menteri Kewangan Ahmad Maslan wajar diberi gelaran kehormat “Menteri Percanggahan”
 Ini ialah kerana kenyataan timbalan menteri itu yang disiarkan sejak akhir-akhir ini telah didapati bercanggah dengan laporan  lain.
Salah satu contoh ialah kes kad prabayar telefon bimbit.
Pada 2 April, Ahmad Maslan dipetik berkata yang syarikat telekomunikasi perlu membayar kembali pelanggan mereka yang dikenakan enam peratus cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) untuk kad prabayar.
“Pengarah Jabatan Kastam GST Subromaniam Tholasy sedang bertemu dengan syarikat-syarikat telekomunikasi untuk membincangkan isu ini, Syarikat-syarikat besar itu tidak sepatutnya melakukan kesilapan seperti itu, “ Ahmad Maslan dilaporkan berkata.
Timbalan Menteri Kewangan itu juga memberi amaran kepada syarikat-syarikat telekomunikasi yang mereka boleh diheret ke mahkamah sekiranya terus berkeras mahu mengenakan enam peratus GST ke atas kad prabayar.
Selepas kenyataan Ahmad Maslan pada 2 April, Subromaniam dilaporkan berkata yang syarikat-syarikat telekomunikasi dibenarkan mengenakan cukai GST enam peratus kepada kad prabayar tetapi pelanggan perlu mendapat ‘air time’ tambahan.
Kemudian timbul pula isu caj perkhidmatan.
Pada 28 Febuari, Ahmad Maslan dilaporkan berkata yang caj perkhidmatan 10 peratus yang dikenakan oleh hotel dan restoran tidak perlu dibayar selepas pelaksanaan GST.
Ahmad Maslan berkata yang cadangan untuk menghentikan caj perkhidmatan di hotel dan restoran perlu dilaksanakan secepat mungkin bagi mengelakkan pelanggan daripada keliru antara caj perkhidmatan dan GST.
‘Caj perkhidmatan yang dikenakan oleh hotel dan restoran tidak dikutip oleh kerajaan. Caj ini dikenali sebagai ‘tips’ dan perlu diberikan secara terus kepada pekerja tetapi ada syarikat yang menyimpan caj itu dan tidak berkongsi dengan para pekerja.
“Jadi saya mahu beritahu yang anda tak perlu bayar kadar caj perkhidmatan 10 peratus sekiranya perkhidmatan mereka tidak memuaskan,’ Ahmad Maslan dipetik sebagai berkata.
Pada 5 April, Ahmad Maslan dilaporan berkata yang peraturan khas sedang dirangka untuk caj perkhidmatan yang dikenakan dalam pelbagai sektor, seperti hotel dan restoran, sebagai cara untuk mengawal selia caj-caj tersebut.
Dia berkata kementeriannya, bersama-sama dengan Kementerian Perdangangan dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK),  sedang menyiapkan garis panduan dan meneliti pelbagai aspek.
Ini termasuklah menurunkan caj perkhidmatan kepada kadar tetap kurang daripada 10 peratus, yang menjadi amalan standard industri, serta melihat kemungkinan untuk memberikan pilihan kepada pengguna sama ada untuk membayar caj perkhidmatan atau tidak, sekiranya perkhidmatan tempat itu tidak memuaskan.
Pada 22 April, kerajaan mengumumkan yang caj perkhidmatan kekal.
Ketua Setiausaha KPDNKK Alias Ahmad berkata yang keputusan itu dicapai dengan perjumpaan dengan pihak-pihak berkaitan termasuklah persatuan, kesatuan dan kumpulan kepenggunaan.
The Star memetik Alias sebagai berkata yang keputusan itu hanya tertakluk kepada perniagaan yang mempunyai perjanjian kolektif (CA) sahaja yang boleh mengutip caj perkhidmatan.
“Perjumpaan itu mengambil kira beberapa isu yang dikemukakan oleh kumpulan-kumpulan itu, termasuklah gaji rendah diterima oleh para pekerja industri berkenaan.
‘Masih terdapat pekerja hotel yang dibawah gaji serendah RM350 sebulan, walaupun gaji minimum kebangsaan sudah dilaksanakan.
“Jika caj perkhidmatan dihapuskan, gaji asas yang rendah akan menjadikan industri perhotelan dan restoran tidak kompetetif. Ini juga memberi ruang kepada pekerja asing untuk mengambil tempat pekerjaan pekerja tempatan,” Alias dilaporkan berkata.
Bukankah lebih baik jika perniagaan yang tidak membayar gaji minimum kepada kakitangan mereka dikenakan denda daripada membenarkan mereka terus mengenakan caj perkhidmatan?
Bukankah gaji minimum ialah peraturan kerajaan yang perlu dipatuhi?
Alias menambah yang semua perniagaan yang mengenakan caj perkhidmatan  perlu memaparkan papan tanda.
“Kementerian juga sedang menyediakan peraturan standard kepada perniagaan yang mengenakan caj perkhidmatan,” Alias dipetik sebagai berkata, menambah yang garis panduan itu sedang dirangka dengan bantuan Jabatan Peguam Negara.
Bukankah Menteri Kewangan yang sedang menyiapkan garis panduan ini, seperti yang dilaporkan sebelum ini?
Dengan maklumat terbaru ini. Adakah pengguna tidak perlu membayar caj perkhidmatan seperti yang dikatakan Ahmad Maslan sebelum ini?
Sekiranya timbalan menteri, yang memegang portfolio penting seperti kewangan, terus mengeluarkan kenyataan yang kemudiannya bercanggah dengan kenyataan pegawai lain, bagaimana rakyat boleh percaya kepada apa yang dikatakannya?
Dan mengapa kerajaan mendengar suara komuniti perniagaan berbanding dengan mendengar suara dan menjaga kebajikan rakyat?

3 comments:

  1. Se orang yang Tidak Cerdik mendapat Tugas yang GAGAL di penuhi akan membuat banyak percanggahan

    Mungkin Kwtua nya saja mendapatkanTidak Cerdik agar Rakyat sibuk membincangkan kelemahan si BODOH tadi sehingga lupa kerja mencuri yang di lakukan oleh si Ketua


    Bijak jugak si Kwtua Lahanat ini

    Rakyatjugak yang BODOH

    ReplyDelete
  2. Aku rasa dia tiru dapat cgpa 3.85

    ReplyDelete
  3. Menteri boleh cakap apa apa pun samada u turn ke bercanggah ke mengarut ke rakyat tak ambil peduli dan rakyat tak mempercayai nya

    Tapi masih ada juga rakyat yang takut dan bimbang terus memberi undi kepada menteri walaupun tahu cakap menteri berharga 20 sen

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa