Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, April 21, 2015

MH17: Kumpulan veteran Rusia serahkan serpihan

Kumpulan veteran Rusia serahkan serpihan MH17 kepada penyiasat
Agensi |Kemas kini:April 21, 2015
(Diterbitkan pada: April 21, 2015 11:36 MYT)

Kumpulan veteran Rusia serahkan serpihan MH17 kepada penyiasat
Kumpulan itu menyatakan bahawa mereka sebelum ini mahu mempamerkan serpihan itu sebagai 'bukti' bahawa puak pemisah Ukraine tidak menembak jatuh pesawat MH17 itu.
KUALA LUMPUR: Sebuah kumpulan anggota tentera veteran Rusia akan menyerahkan serpihan pesawat Penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH17 kepada pasukan penyiasat kemalangan, laporThe Sydney Morning Heraldpada Isnin.

Menurut laporan, keputusan itu dibuat setelah kumpulan tersebut yang bergelar Combat Brotherhood, membatalkan rancangan awal mereka untuk mempamerkan serpihan itu di sebuah muzium tentera di Rusia.

Laporan berita Rusia turut menyatakan bahawa serpihan dari pesawat Boeing 777 tersebut sebelum ini telah pun dihantar ke pekan Yeisk di Krasnodar, selatan Rusia untuk menyertai pameran Perang Dunia ke-2.

BACA: Australia akan desak siasatan jenayah ke atas nahas MH17
BACA: Pasukan penyiasat Belanda jumpa saki-baki mayat di tapak nahas MH17

Read more at: http://www.astroawani.com/berita-dunia/australia-akan-desak-siasatan-jenayah-ke-atas-nahas-mh17-58089?cp

Bagaimanapun, langkah itu mendapat kritikan dari pasukan penyiasat Belanda yang giat mengumpulkan bangkai pesawat bagi mencari punca nahas itu yang mengorbankan kesemua 298 penumpang dan anak kapal.

FOTO: Pencarian saki baki serpihan pesawat MH17 diteruskan
FOTO: MH17-Tragedi di sebalik lensa

Combat Brotherhood menyatakan bahawa mereka sebelum ini mahu mempamerkan serpihan itu sebagai 'bukti' bahawa puak pemisah Ukraine tidak terlibat dalam menembak jatuh pesawat tersebut Julai tahun lepas.

Ketua kumpulan tersebut juga memberitahu 'Business Yeisk' bahawa serpihan itu telah diserahkan oleh penduduk tempatan sebagai tanda ucapan terima kasih atas bantuan kemanusiaan yang diberikan dan juga untuk menyedarkan orang ramai tentang 'kengerian' yang berlaku di rantau itu.

Walau bagaimanapun, Combat Brotherhood berkata mereka sedar bahawa serpihan tersebut adalah bukti fizikal penting dan mengambil keputusan untuk menyerahkannya kepada penyiasat antarabangsa.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa