Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, April 17, 2015

Jenis manusia pandai cakap tak tahu buat!

Maka jadilah cakap seperti orang bebal!

Menteri harus hidup seperti rakyat biasa sebelum beri nasihat 
01:30PM Apr 17 2015
oleh V Shuman

SEKILAS PANDANG: Rakyat Malaysia, sinsinglah seluar dan lengan baju anda dan pikul cangkul anda, kerana Putrajaya mahu anda mula bertani untuk mencari nafkah semasa kenaikan kos sara hidup.
Ini menurut Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Ismail Sabri Yaakob yang membentuk trio menteri cakap-tanpa-berfikir, bersama-sama dengan rakan-rakan Kabinetnya Ahmad Maslan dan Hasan Malek.
Beliau baru-baru ini dilaporkan menggesa rakyat Malaysia untuk "kembali bercucuk tanam untuk menampung keperluan mereka sendiri."
"Usaha menanam makanan anda sendiri bukan sahaja akan mengurangkan perbelanjaan harian, tetapi juga boleh menambah pendapatan jika hasil tambahan ini boleh dijual," beliau dipetik sebagai berkata.
Bravo, Ismail. Rakyat Malaysia sepatutnya sudah menjangkakannya. 
Walaupun ianya kedengaran "menarik", adakah ianya praktikal?
Saya, mahu menanam sayur-sayuran dan membela ternakan saya sendiri di laman untuk memberi keluarga makan, dan mungkin untuk membuat sedikit wang tambahan, tetapi adakah saya mempunyai cara-cara untuk berbuat sedemikian?
Memang tidak.
Mungkin jika saya tinggal di kawasan luar bandar, saya akan memilih gaya hidup itu, tetapi ditujukan kepada rakyat Malaysia secara umumnya, komen Ismail tidak kena pada tempatnya.
Di mana kami harus mencari tanah untuk bercucuk tanam, Ismail? 
Hakikatnya, dalam kehidupan zaman ini di rimba metropolitan, majoriti rakyat Malaysia bergelut untuk mempunyai rumah sendiri, apatah lagi tanah tambahan untuk bercucuk tanam.
Apa seterusnya, Ismail?
Beli anak panah dan tombak dan mula berburu, atau pancing dan mata kail dan mula memancing?
Mesti jimat, bukan?
Tapi, jangan lupa membayar cukai dan bekerja keras, supaya kerajaan boleh terus bermewah-mewah dengan membeli jet peribadi, kereta baru, dan koleksi jam-jam tangan mewah ahli politik.
Ini adalah logik biasa Putrajaya.
Rakyat diminta untuk menanggung bebannya tidak kira apa yang berlaku, dan tidak pernah sekali kami mendengar kerajaan persekutuan berkata, "Kami akan cuba sehabis baik untuk menyerap kesannya, untuk memudahkan kehidupan rakyat."
Kos sara hidup – berhenti makan di luar, mula bercucuk tanam dan menangkap ikan. Kenaikan harga petrol – berhenti memandu dan mula berbasikal. Potongan subsidi – kurangkan pengambilan makanan dan berhenti minum teh - "ia baik untuk kesihatan anda."
Bolehkah golongan "elit" ini, yang menuturkan kenyataan-kenyataan karut sambil duduk di kerusi kulit empuk mereka di Putrajaya, bertahan selama seminggu hidup sebagai rakyat Malaysia biasa?
Cuba jadi rakyat Malaysia biasa dahulu, yang terpaksa menampung kos sara hidup yang naik dengan kelajuan roket dengan gaji yang bergerak pada kadar siput, hanya sehari saja, dan baru bercakap.
Sehingga mereka boleh berbuat sedemikian, adalah lebih baik bagi mereka untuk mendiamkan diri.

5 comments:

  1. Era Najib sebagai PM adalah era yang paling kecundang dan tersembam. PM sendiri terlibat dengan kes pembunuhan dan meletupkan wanita asing yang sedang pragnent. Harga barangan mencanak naik tanpa kawalan. Isteri beliau adalah wanita tua yang paling boros dan berperangai iblis dan membelanjakankan wang negara seperti aset keluarga sendiri. Pemimpin hanya tahu berbelanja dan menghabiskan harta dan wang simpanan negara. PM yang berjaya merasuah rakyat dengan BR1M. Hutang negara bertambah dengan begitu teruk. Mengadai aset negara atas sebab peribadi (contoh, mengadai Tanah KTM di Tanjug Pagar - atas sebab gambar rakaman CCTV beliau bersama Al-Tantunya semasa pameran berlian di negara Singapura dijadikan ugutan oleh pemimpin negara itu, mempunyai menteri yang paling bodoh dan bangang di dunia seperti Ismail Sabri, Mat Maslan dan Hassan Malek dan terlalu banyak lagi nak ditulis....

    ReplyDelete
  2. Aku sbg islam berpegang pada sumpah beliau.
    Kes altantuya full stop..
    Anon 6.19 atas mungkin bukan islam dan tak faham...

    ReplyDelete
  3. Menteri pun bahalol jugak

    Apa boleh buat hidup kaya bergaya cara Ekspress pon

    Jenis Lahanat jugak

    ReplyDelete
  4. Anon 10:22 PM

    Semalam aku sumpah meliwat jubur mak kamu dan adik perempuan kamu setiap sorang selama 1 jam. Kamu percaya tak? Kalau tak percaya aku nak sumpah atas masjid pula...Tak percaya juga?

    ReplyDelete
  5. apalah komen mu anon 10;22 bangan ke ape

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa