Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, June 26, 2010

Tilik Nasib

Kesian. Bukan saja India tetapi Melayu Islam pun bukan sedikit yang mensyurikkan Allah kerana percayakan Tukang Tilik dan Bomoh.

COIMBATORE: Walaupun media sering membuat pendedahan tentang kelicikan tukang tilik palsu, namun masih banyak rakyat Malaysia yang tidak mengendahkan perkara itu dan akibatnya semakin ramai daripada mereka menjadi mangsa golongan tersebut.

Kaji selidik Universiti Malaya (UM) yang melibatkan 300 penduduk bandar keturunan India mendapati perbuatan mereka mendapatkan khidmat penilik nasibadalah tindakan sia-sia.

"Sekurang-kurangnya separuh daripada responden berkata mereka ditipu olehmanusia yang menyamar sebagai ahli kerohanian, manakala selebihnya berkatamenilik nasib ada kebaikannya kerana runding cara yang diterima boleh dijadikanpanduan untuk mencorakkan kehidupan mereka," kata pensyarah kanan di JabatanPengajian India UM Dr G. Sivabalan kepada BERNAMA di luar Persidangan KlasikTamil Sedunia di sini.

Kaji selidik pada tahun 2008-2009 itu memberi tumpuan terhadap kaedah bertenung nasib "Nadi astrology" yang terkenal dalam kalangan penganut agama Hindu.

Melalui kaedah ini, penilik nasib akan menilik apa yang berlaku pada masa lepas, masa kini dan masa akan datang terhadap seseorang dengan melihat tapak tangannya berpandukan teks kuno yang tertulis pada daun.

Sivabalan berkata, menilik nasib dengan menggunakan cara ini begitu popular pada akhir 1980-an selepas berpuluh orang yang mengaku sebagai tukang tilik dari India selatan datang ke Malaysia untuk mencari rezeki secara mudah dengan berbekalkan berjilid-jilid helai palma.

Kaji selidik itu mendapati bahawa setakat ini, kira-kira 50,000 orang telah mendapatkan khidmat tukang tilik berkenaan, dengan kebanyakan mereka terdiri daripada golongan profesional keturunan India yang begitu ghairah untuk mengejar kecemerlangan dalam kehidupan.

Kaji selidik yang dijalankan di Johor, Lembah Klang dan Perak itu juga mendapati bahawa secara purata, setiap mereka yang menggunakan khidmat penilik nasib ini membelanjakan hampir RM1,000 bagi mengetahui nasib mereka pada masa akan datang.

Sivabalan berkata, UM merancang untuk menubuhkan pusat pengajian manuskrip Tamil helai palma dengan kerjasama Persatuan Penulis Tamil Malaysia dan berharap dapat mengumpul helai palma yang terdapat di Malaysia sejak 1890-an yang mengandungi preskripsi "Siddha" bagi merawat penyakit.

UM juga, kata beliau, bercadang mengadakan kerjasama dengan Tanjavur Tamil University dari Selatan India bagi melatih rakyat Malaysia dalam subjek itu.

Sumber dari sini

4 comments:

  1. Saja nak mencari syirik berbayar!

    ReplyDelete
  2. Ummm.... rugi dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  3. We stumbled over here coming from a different web address and thought
    I should check things out. I like what I see so now i am following
    you. Look forward to looking over your web page for a second time.


    Visit my web-site ... plenty of fish dating site of free dating

    ReplyDelete
  4. Thank you a bunch for sharing this with all folks you really recognize what you are talking
    about! Bookmarked. Please additionally discuss with my plenty of fish dating site of free dating
    =). We can have a hyperlink change contract between us

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa